Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

noto

Solceller. Alt skal integreres. Ikke lenge før vi får «Vehicle To Home» fra Tesla tenker jeg. Nissan og Mitsubishi sysler med det allerede.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 03. august 2018, klokken 11:52Tesla er mest kjent for bilene, men det er vel batterier som utgjør størstedelen av det de gjør? De har jo Power Wall og andre batteriprosjekter som ikke har noe med biler å gjøre som sådan. Disse batteriprosjektene kan utgjøre ganske store summer etter hvert som de får gjennomført flere prosjekter som det i Australia.
Stasjonære batterier har potensiale til å bli stort, men per i dag er det ikke så stort. Tesla vil kanskje selge 1 GWh med stasjonære batterier fra Gigafactory i år, mens det blir solgt kanskje 170k Model 3, som utgjør over 13 GWh. Jeg tror ikke dette vil endre seg betydelig neste år, prosentmessig.

Når det gjelder omsetning er stasjonære lagringsbatterier også ganske lite. 1 GWh til $200/kWh er $200 mill, mens omsetningen på 170k Model 3 er trolig nærmere $10 mrd.

Som sagt, jeg tror på markedet for stasjonære lagringsbatterier, men jeg tror det vil gå en del år før det er i nærheten av å hevde seg mot omsetningen eller profitten på bilsiden.

Sitat fra: emurof på fredag 03. august 2018, klokken 11:52Så de er i hovedsak en batteri/energilagringsbedrift, og i tillegg lager de biler, de er blitt en brikkeprodusent (AI-brikke), de har enorme datamenger fra selvkjøring, og ikke minst programvare. Det er sikkert mer her jeg har glemt også.
Soltaket er en ting du har glemt. I mitt syn kan soltaket bli like stor business som stasjonære lagringsbatterier.

Selvkjøring og databrikker er også bra, men jeg tror vi er nærmere 2025 før det vil bidra særlig utover å øke etterspørselen for, og profitten på, bilene. Og jeg tror ikke Tesla får markedet alene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Når det gjelder stasjonære batterier, så spørs det hvor stort markedet blir. Blir det stort, spesielt på infrastruktursiden, så kommer andre teknologier til å komme frem som er mer optimaliserte og rimeligere enn Li-ion. 

Selvkjøring er jo en stor joker her. Det spørs hvor fort verden beveger seg bort fra å eie egne biler. Det er helt åpenbart at andre (Google, Cruise/GM) kommer vesentlig tidligere til markedet med ekte førerløse biler. Så får vi se om Teslas valg om å basere seg kun på kameraer lønner seg på sikt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. august 2018, klokken 12:44Når det gjelder stasjonære batterier, så spørs det hvor stort markedet blir. Blir det stort, spesielt på infrastruktursiden, så kommer andre teknologier til å komme frem som er mer optimaliserte og rimeligere enn Li-ion.
Faststoffbatterier kommer nok etter hvert, men inntil de kommer så tenker jeg at li-ion vil eie markedet.

Li-ion har veldig god levetid, er kompakt og lett, og prisen er overkommelig. Batteriene produserer ikke knallgass, har ikke minneeffekt og man kan benytte nesten hele kapasiteten. De er også veldig termisk stabile, altså er det veldig uvanlig at de begynner å brenne, og de inneholder ikke sjeldne jordarter eller farlige tungmetaller.

I *stort* produksjonsvolum blir råvarekostnaden ganske styrende for produksjonskostnaden for batterier. Li-ion har god energitetthet, noe som betyr lite råvarer går med i produksjonen.

(En ting man kan diskutere er hvilken li-ion kjemi som vil bli vanligst. Tesla benytter NMC, mens BYD benytter LFP. De har begge fordeler og ulemper, og jeg tror ikke man kan si at det er noen klar vinner.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Jeg skal ikke påstå å være noe ekspert på batterier, men forstår at Flowbatterier har stort potensiale på store batterier. Og er delvis kommersialisert.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. august 2018, klokken 13:03Jeg skal ikke påstå å være noe ekspert på batterier, men forstår at Flowbatterier har stort potensiale på store batterier. Og er delvis kommersialisert.
Kjenner til de, blant andre har man https://redflow.com/

De har et visst potensiale, men energitettheten er ganske dårlig (omkring 40 Wh/kg for redflow...), noe som betyr relativt høy råvarekostnad. Og i tillegg har de ulempen at de produseres kun for stasjonær lagring. Det betyr at volumet aldri vil bli så høyt som li-ion, som jo brukes til alt mellom himmel og jord.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. august 2018, klokken 13:11
De har et visst potensiale, men energitettheten er ganske dårlig (omkring 40 Wh/kg for redflow...), noe som betyr relativt høy råvarekostnad. Og i tillegg har de ulempen at de produseres kun for stasjonær lagring. Det betyr at volumet aldri vil bli så høyt som li-ion, som jo brukes til alt mellom himmel og jord.

På den annen side er råvarene i seg selv rimeligere. Men som du sier så har li-ion fordelen av allerede stort volum, så skal en teknologi konkurrere mot li-ion må det ha et vesentlig høyere potensiale skal det bli videreutviklet til et forholdsvis lite marked. Men jo større markedet for lagring bli, jo større er incentivet til å utvikle konkurrerende teknologi...

koffeld

På slutten av telefonkonferansen ble veksten til energienheten spurt om.  JB svarte at de faktisk vokser denne utrolig fort.  Nå begrenses veksten litt av at de må reservere batteriproduksjonskapasitet til M3, men dette skulle de få rettet opp i.  Ser Panasonic også er ute med planer om å investere mer i Gigafactory og Tesla har jo planer om å femdoble kapasiteten totalt bare der.

Slik kjempebatteriet i Australia har blitt tatt i mot, tenker jeg det er ganske sannsynlig at det vil være marked for mange av disse for å stabilisere strømnettet i kombinasjon med sol og vind.  Og dette markedet vil da være virkelig stort - godt mulig det passerer bil i løpet av 4-5 år om Tesla får opp nok produksjonskapasitet.

Slikt nevner jo ikke Sissener med et ord...
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. august 2018, klokken 13:27På den annen side er råvarene i seg selv rimeligere. Men som du sier så har li-ion fordelen av allerede stort volum, så skal en teknologi konkurrere mot li-ion må det ha et vesentlig høyere potensiale skal det bli videreutviklet til et forholdsvis lite marked. Men jo større markedet for lagring bli, jo større er incentivet til å utvikle konkurrerende teknologi...
Råvarene kan være billigere, men ikke til veldig stor grad om man ser på LFP. Litium, jern, fosfor og karbon er ikke spesielt dyrt. I tillegg har man ting som også er i flow-batterier, som kobber og elektrolytt.

Hovedfordelen er at man slipper unna ganske mye bearbeiding av råvarene med flow-batterier. Men det har ikke så stor betydning når jobben gjøres av roboter i enorm skala.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det Tesla burde satse på, som de enda ikke gjør, er en AppStore til bilene og de andre produktene sine.

En skimter konturene av det med Spotify, TuneIn, Atari spill og tanken om Tesla iTunes i bilen.

Her er det gigantisk potensiale.

Counterpointer

Kan noen forklare hva denne kraftige og kortvarige dippen litt før kl 16 kan komme av?

Larsebass

Manglende datapunkt ved generering av graf som gjorde at den viste kurs fra dagens start?

Jeg har ikke den dipen her når jeg ser via Google nå, i alle fall.
Tesla X75D.

Amoss

Sitat fra: Larsebass på fredag 03. august 2018, klokken 13:52
Jeg har ikke den dipen her når jeg ser via Google nå, i alle fall.

Men det har jeg, også via Google nå.
Model S 85D

Mr Oizo

2020 produksjon forventes 600k i Fremont og 200k I Shanghai. Forøvrig en god artikkel.
https://seekingalpha.com/amp/article/4194228-reasons-tesla-stock-popped-q2-conference-call

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA