Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Så litt statistikk. Hittil er dagen i dag den største økningen Tesla har noensinne hatt målt i dollar, og ca 5. største økning målt i prosent. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Ares på torsdag 02. august 2018, klokken 20:59
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 19:32
Går ut fra at Sissner øker sin posisjon nå [emoji56]
Det er jeg ikke veldig overbevist om. Sissener er en liten fisk i denne dammen,men denne gangen ser det ut som tom. de store har feilkalkulert en smule.
Det var ment å være ironisk. Jeg burde sikkert være forsiktig med det.

Espen Hugaas Andersen

Det ville ikke i det hele tatt overraske meg om Sissener økte shorten. Han har gjort det før.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 21:00
Jeg tenker at om det går opp 10% i morgen, så kan vi begynne å snakke om skvis. Selv om det har gått opp mye i dag, så er vi fortsatt bare tilbake til der vi var for en måned siden. De aller fleste shortene sitter helt komfortabelt, med ingen hast å dekke shorten.
Har sett mye klokt fra deg men akkurat denne gangen tror jeg du er litt rask.Om hvorvidt de er komfortabel vet jeg intet men 19,5 mill. aksjer omsatt etter at Ceo Musk presenterte null nytt i går forteller at shorterne dekker inn. Snart kommer trolig S3 med "informasjon" om at det ikke foregår inndekning av shortsolgte aksjer,så får de som vil tro på det.

noto

Mer åpenbar skvis ser man sjelden. + 50 dollar. 18 mill aksjer omsatt av 125. Selvsagt noen shortere som har is i magen, men mange har svettet godt i dag.

HKS

Sitat fra: Ares på torsdag 02. august 2018, klokken 21:25
Ceo Musk presenterte null nytt i går forteller at shorterne dekker inn.
Null nytt?

Hadde han presentert null nytt hadde neppe steget med 50 dollar på en dag.
Tesla Model 3 Long Range

noto

Var ikke så mye nytt. Mer at troverdigheten til Musk økte. Markedet fikk tilbake troen på guidingen. Blir artig å høre Sissener (bort)forklare skvisen i morgen. Ingen tror vel på at det er nye long-midler som presser kursen opp 50 dollar på høyt volum. En annen sak er at det fort kan komme nye shortepenger på bordet de neste dagene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ares på torsdag 02. august 2018, klokken 21:25Har sett mye klokt fra deg men akkurat denne gangen tror jeg du er litt rask.Om hvorvidt de er komfortabel vet jeg intet men 19,5 mill. aksjer omsatt etter at Ceo Musk presenterte null nytt i går forteller at shorterne dekker inn. Snart kommer trolig S3 med "informasjon" om at det ikke foregår inndekning av shortsolgte aksjer,så får de som vil tro på det.
Det var garantert noen shorter som la inn årene, men det er ikke det samme som en short squeeze. Ved en short squeeze blir shortene *tvunget* til å dekke posisjonene, ettersom kursen går opp kraftig og de får en telefon fra megleren. Det ville overraske meg veldig om det var det vi så i dag (til utstakt grad). Kursen er rett og slett for lav.

De shortene som dekket posisjonene gjorde det nok enten fordi de har endret synet på utsiktene til Tesla, eller kanskje de så hvilken vei dette ville gå, og gjør seg klar til å gå inn med ny short på høyere kurs. Men i all hovedsak tror jeg dette var drevet av longs. Det er ikke noe tvil om at FUD-stormen som har pågått i måneder nå har ristet løs de mer skeptiske longene. I går så de at FUD-stormen ikke hadde noen basis i virkeligheten, og hoppet inn igjen. På toppen av dette får man kortsiktige spekulanter som forsøker å tjene litt penger på de kortsiktige variasjonene, og når man kjøper og selger og kjøper og selger, så driver det opp volumet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

TSLA er den tyngst shortede aksjen i USA. Skvis betyr bare at det er shortinndekning som er årsak til trangheten i døren. Det var det i dag.  Mange stop loss som røk.

noto

The short squeeze marks a temporary victory for Tesla CEO Elon Musk, who has been locked in months-long battle with his company's skeptics: https://nordic.businessinsider.com/tesla-stock-price-post-earnings-surge-costs-short-sellers-11-billion-2018-8?r=US&IR=T

Etter torsdagens elleville oppgang er hele juliavkastningen til Sissener radert bort: https://www.dn.no/nyheter/2018/08/03/0754/Teknologi/tesla-skeptikerne-gar-pa-milliardsmell

georglu

Sitat fra: noto på fredag 03. august 2018, klokken 10:39
Etter torsdagens elleville oppgang er hele juliavkastningen til Sissener radert bort: https://www.dn.no/nyheter/2018/08/03/0754/Teknologi/tesla-skeptikerne-gar-pa-milliardsmell

(Nesten) ingenting kan glede meg mer enn det (strengt tatt burde man ikke glede seg over andres tap...). Makan til fjott skal du lete lenge etter. Han har vel også tidligere uttalt at han ikke kan bilbransjen. Han burde vel sagt at han ikke kan teknologibransjen, for Tesla er vel mer et teknologi-selskap enn det er et bilselskap?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Jeg bare håper han fortsetter å tape penger i dag og utover i neste uke. :)

(I mitt syn er Tesla hovedsaklig et bilselskap, men så forskjellig fra de tradisjonelle bilselskapene at å sammenligne med de blir fort veldig feil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. august 2018, klokken 11:17
(I mitt syn er Tesla hovedsaklig et bilselskap, men så forskjellig fra de tradisjonelle bilselskapene at å sammenligne med de blir fort veldig feil.)

Nettopp derfor de er teknologiselskap. Eller kanskje egentlig et energiselskap (de har i alle fall en sterkt voksende energi-divisjon som potensielt kan bli mye større en bil-divisjonen).

Det blir litt en digresjon, men det er vel derfor Apple for noen år siden kvittet seg med "Computer" i navnet. Tesla kvittet seg jo også med "Motors" i navnet for noen år siden.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

noto

Og Statoil kvittet seg med oil i navnet..

Musk har visjoner som går langt forbi bil. Utgangspunktet for Musk er energi, renewable sådan. Begynte med bil siden det var mest nærliggende, men har andre prosjekter på gang også som kjent. Energy storage blir huge.

Fortsatt så pass mange som ikke har forstått caset at jeg ikke ser bort fra at shorterne får overtaket igjen når panikken har lagt seg. Gleder meg til å se Sissener komme frem og fortelle at han har doblet shorten. Dess mer man graver, dess dypere kommer man.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. august 2018, klokken 11:17

Tesla er mest kjent for bilene, men det er vel batterier som utgjør størstedelen av det de gjør? De har jo Power Wall og andre batteriprosjekter som ikke har noe med biler å gjøre som sådan. Disse batteriprosjektene kan utgjøre ganske store summer etter hvert som de får gjennomført flere prosjekter som det i Australia.

Så de er i hovedsak en batteri/energilagringsbedrift, og i tillegg lager de biler, de er blitt en brikkeprodusent (AI-brikke), de har enorme datamenger fra selvkjøring, og ikke minst programvare. Det er sikkert mer her jeg har glemt også.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA