Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. august 2018, klokken 15:27
Nå er det jo ikke slik at veldig mye av den kortsiktige gjelden faktisk vil betales ned. For at det skal være logisk for leverandørgjelden å gå til null, så må Tesla slutte å bestille bildeler i ~3 måneder, slik at de får tømt seg for deler som er mottatt men ikke betalt. Det er jo uaktuelt så lenge Tesla ikke er konk.

Selvsagt, men på den annen side vil heller ikke kundefordringene gå til 0 før selskapet opphører driften, varelageret vil ikke tømmes osv osv. Avdrag på langsiktige lån må dog betales (eller emiteres, med utvanning av eksisterende aksjonærer som resultat)...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

noto

«Avdrag på langsiktige lån må dog betales»

Hvilket naturligvis ikke vil bli noe problem siden Tesla har monopol på å fremstille og selge Tesla-produkter. Verdens mest ettertraktede duppeditter pt.

oyvind86

Sissener sitt fond kommer jeg aldri til å kaste en krone i.

Han har vært svært negativt til både Tesla og NAS, da de faller er han ute i DN og skryter seg selv opp i skyene, som noen har nevnt. Når kursen stiger hører du intet eller at han så faresignalene og kom seg ut før kursen gikk i været. Snittet hans er vel på $ 320 på sin shorter posisjon i TSLA. Alle rentene han betaler for shorten forblir taus fra han sin side i media.

Jeg har vært inne i Tesla i perioder før, men er ute nå. Uansett ønsker jeg alle som er inne lykke til og gratulerer med en nydelig oppgang idag og noe jeg vil kalle et godt kvartal med fremtidsutsikter  :+1: :)

Ares

FUD kverna er stoppet hvilket vanligvis betyr st de profesjonelle er i ferd med å dekke inn shortene. Etter mitt ringe skjønn spilte de ikke denne runden like bra som de pleier så det skulle ikke forundre meg om Ceo Musk får oppfylt spådommen om en eksplosjonsartet shortsqueeze.

noto

Batteriproduksjonen går visstnok på skinner etter hvert. De har nesten gjort seg uavhengig av kobolt. Bilproduksjonen aksellererer etter prinsippet to skritt frem og ett tilbake, men likevel i god fart. Snittprisen på Model 3 er langt over budsjett. Maset om elendig kvalitet, biler som tar fyr mm ser ut til å ha stilnet. Oljeprisen er høy. Ventelistene er eviglange. Gå short? Don't think so.

+ 12,2% right now. Noen milliarder det. 6 faktisk. Dollar..

Espen Hugaas Andersen

342 og +13,9% nå. Beste dagen på ganske lenge. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

Eller kanskje ever, om ikke i prosent så i hvert fall i dollar.

Høyste prosentvis er kanskje denne: https://venturebeat.com/2013/05/08/tesla-stock-jumps-almost-20-after-record-562m-in-sales-and-first-ever-quarterly-profit/

Counterpointer

Går ut fra at Sissner øker sin posisjon nå [emoji56]

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geirr på torsdag 02. august 2018, klokken 17:17Selvsagt, men på den annen side vil heller ikke kundefordringene gå til 0 før selskapet opphører driften, varelageret vil ikke tømmes osv osv. Avdrag på langsiktige lån må dog betales (eller emiteres, med utvanning av eksisterende aksjonærer som resultat)...
Det som er bra for Tesla er at de kan få produsert og levert biler før de må betale underleverandørene. Da vil kundefordringene holde seg lavere enn leverandørgjelden, og differansen kan Tesla bruke til å finansiere fabikk i Shanghai, nedbetaling av langsiktig gjeld, osv. Så klart, det er ikke nok, profitten fra bilsalget må også investeres. Og så kan investeringene belånes, og de pengene brukes til nye investeringer, og så er man i gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: noto på torsdag 02. august 2018, klokken 19:32
Eller kanskje ever, om ikke i prosent så i hvert fall i dollar.
Hvis du mener dollar på en dag, så vet ikke jeg det. Men aksjen har vært enda snaue 40 dollar høyere enn den er nå.

noto

Hvem har snakket om ATH?

Og,ja: Godt mulig at Sissener øker shorten. I følge media har han ennå ikke forstått caset. Benytter nok anledning til å snitte ned (eller opp siden det er en short).

Counterpointer

noto

I hvert fall noen shortere må ha kastet kortene i dag. Dette er skvis. Tallene var ikke SÅ uventet fantastiske.

Ares

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. august 2018, klokken 19:32
Går ut fra at Sissner øker sin posisjon nå [emoji56]
Det er jeg ikke veldig overbevist om. Sissener er en liten fisk i denne dammen,men denne gangen ser det ut som tom. de store har feilkalkulert en smule.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at om det går opp 10% i morgen, så kan vi begynne å snakke om skvis. Selv om det har gått opp mye i dag, så er vi fortsatt bare tilbake til der vi var for en måned siden. De aller fleste shortene sitter helt komfortabelt, med ingen hast å dekke shorten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA