Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

Religionsfrihet til å bli født inn i statskirken :o
[/quote]

Sikker på at du er helt oppdatert her?
[/quote]
Tror det er sånn at om en av foreldrene er i Statskirken så blir man automatisk medlem. Da må man aktivt melde seg ut. Før i tiden ble vel alle født inn i kirken, derfor er de fleste foreldre medlem, og derfor barna som fødes senere.
Men vi snakker ikke mer om det her på elbilforum :) Jeg burde vel ikke svart ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 07. oktober 2018, klokken 11:27Viste jeg det ikke alt som kan tenkes negativt er FUD, FUD, FUD.
Nei, som sagt, jeg regner bare det som er ganske åpenbart feilinformasjon som FUD.

Det er helt greit å være negativt, men man bør fortsatt forholde seg til virkeligheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Espen argumenterer godt og har historien på sin side! Tesla har gått fra å være en bitteliten nisjeprodusent til en stor og seriøs aktør, som antagelig er den viktigste faktoren i bilmarkedet akkurat nå. [emoji1360]
De som har argumentert for konkurs og undergang har tatt FEIL siden oppstarten og fortsetter med det [emoji12]

At alt er perfekt er det bare de mest fanatiske «teslamistene» som tror, det er mange ting å sette spørsmål ved både med Musk og Tesla, men dommedagsprofetier må regnes som FUD. Imho

gigafactory

Fra kvartalsrapporten. Jeg ville forholdt meg til den med tanke på reservasjonssituasjonen.
SitatNote 9 – Customer Deposits
Customer deposits primarily consisted of cash payments from customers at the time they place an order or reservation for a vehicle or an energy
product and any additional payments up to the point of delivery or the completion of installation, including the fair values of any customer trade-in vehicles
that are applicable toward a new vehicle purchase. Customer deposit amounts and timing vary depending on the vehicle model, the energy product and the
country of delivery. Customer deposits are fully refundable; in the case of a vehicle, up to the point the vehicle is placed into the production cycle, and in the
case of an energy generation or storage product, prior to the entry into a purchase agreement or in certain cases for a limited time thereafter (in accordance
with applicable laws). Customer deposits are included in current liabilities until refunded or until they are applied towards the customer's purchase balance.
As of June 30, 2018 and December 31, 2017, we held $942.1 million and $853.9 million, respectively, in customer deposits. Due to the adoption of the new
revenue standard, customer deposits now include prepayments on contracts that can be cancelled without significant penalties, such as vehicle maintenance
plans, which were previously reported as deferred revenue. As a result, $58.5 million of the increase in the customer deposits balance was from the adoption
of the new revenue standard.

Jeg er interessert i endringen av dette tallet i neste kvartalsrapport. Jeg er mindre interessert i anekdoter om støvete TM3 på twitter.

JorEl

Sitat fra: Huskestue på søndag 07. oktober 2018, klokken 11:27
Viste jeg det ikke alt som kan tenkes negativt er FUD, FUD, FUD.
Det hjelper å lese svarene flere ganger om du er usikker på om du har forstått. Du kan også legge til litt godvilje.

Jeg synes FUD mot Tesla er lett å se.
Om man er negativ til bilen, evt. produksjonstall er jo det greit. Men legg da gjerne med litt informasjon som treffer "midt i blinken".
Selv jeg 8) kan være usakelig, men man trenger ikke være usmakelig :)

Vi som er Tesla-positive, forholder oss til virkeligheten og lar Tesla gjøre jobben. Så gleder vi oss over det Tesla får til. Men vi klarer også å snakke om ting som kan bli bedre mtp produktene og prosessen.

Jeg tror faktisk fudderne blir ekstra sinte og sure, fordi nesten alle som har kjøpt en Tesla, selv med litt problemer, er kjempefornøyde.

(Her er noe fuddermokkerene burde ta tak i 8)
https://e24.no/makro-og-politikk/usa/stoerste-siden-2012-usas-statlige-underskudd-oekte-til-6-500-milliarder-kroner/24459104)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Ellemelle

Sitat fra: gigafactory på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:06
Jeg er interessert i endringen av dette tallet i neste kvartalsrapport. Jeg er mindre interessert i anekdoter om støvete TM3 på twitter.
Er det noen som har regnet på disse tallene? Rask hoderegning sier meg at det er snakk om cirka 300 000 reservasjoner.

JorEl

Hvor mange TM3 er blitt levert alt i alt?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Da kan vi ta det med knusende ro, om bestillingslistene er blitt ca 100 000 mindre. Må jo regne med at noen hopper over på Tesla S og X. Samt noen uheldige til andre merker :)

krl

Av Tesla-eiere jeg har snakket med i diverse sammenhenger, sikkert rundt 100 totalt, så er det kun to som har vært misfornøyde. Én drosjesjåfør i Porsgrunn-området som hadde hatt bilen noen dager stående på verksted + én oljeingeniør som antageligvis fikk en mandagsbil. Denne sistnevnte ble raskt solgt videre helt uten tap.

De resterende virker stort sett strålende fornøyd, og jeg kjenner ikke til andre som har gått vekk fra Tesla. På den positive siden så byttet oljeingeniøren til en annen elbil  :D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:16Da kan vi ta det med knusende ro, om bestillingslistene er blitt ca 100 000 mindre. Må jo regne med at noen hopper over på Tesla S og X. Samt noen uheldige til andre merker :)
Jepp. Jeg hoppet over fra Model 3 til Model X. Jeg er ikke alene. (Ganske forskjellige biler - men tanken min var å ha Model 3 i tillegg til fossilbil, og og så ble det i stedet til at vi dekker hele behovet med Model X.)

For øvrig, dette sa Tesla i Q1 kvartalsrapporten tidlig i mai: "Model 3 net reservations, including configured orders that had not yet been delivered, continued to exceed 450,000 at the end of Q1 even though fewer than 20 stores worldwide had Model 3 on display."

Og Q2 kvartalsrapporten tidlig i august: "Given that we are in full production mode for Model 3, we recently stopped taking Model 3 reservations in the US and Canada and moved to a direct order system, similar to our process for Model S and Model X. We continue to generate strong Model 3 demand despite having done almost nothing to try to sell it, and even though Model 3s have only been available to cash/loan purchasers of the long-range battery version with the premium interior package in North America."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: krl på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:24
Av Tesla-eiere jeg har snakket med i diverse sammenhenger, sikkert rundt 100 totalt, så er det kun to som har vært misfornøyde. Én drosjesjåfør i Porsgrunn-området som hadde hatt bilen noen dager stående på verksted + én oljeingeniør som antageligvis fikk en mandagsbil. Denne sistnevnte ble raskt solgt videre helt uten tap.

De resterende virker stort sett strålende fornøyd, og jeg kjenner ikke til andre som har gått vekk fra Tesla. På den positive siden så byttet oljeingeniøren til en annen elbil  :D
Og det er slik Tesla vokser. Ved at folk forteller om sine opplevelser med Tesla. Kjenner flere som kun trengte en prøvekjøring så var de solgt. Mange som ikke forstår at bilen kan ha egen internettilkobling!;)

Jo flere saker i media (negativ eller positiv), jo mer relevant og aktuell er Tesla. Kanskje ikke bra for askjekursen kort sikt, men for salg tror jeg det er meget bra!

Huskestue

Sitat fra: Ellemelle på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:15
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:06
Er det noen som har regnet på disse tallene? Rask hoderegning sier meg at det er snakk om cirka 300 000 reservasjoner.

En må langt inne i notene i q10en for å se at dette taller ikke sier noe vettugt om antall reservasjoner som dere ser over... Hvor mange innbyttebiler er det med? Roadster 2? En har også endret innholdet i denne posten som dere kan se så den kan ikke enkelt sammenliknes med tidligere år.

Lurer på hvorfor det? Ønske om transparens?

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:34
Sitat fra: JorEl på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:16Da kan vi ta det med knusende ro, om bestillingslistene er blitt ca 100 000 mindre. Må jo regne med at noen hopper over på Tesla S og X. Samt noen uheldige til andre merker :)
Jepp. Jeg hoppet over fra Model 3 til Model X. Jeg er ikke alene. (Ganske forskjellige biler - men tanken min var å ha Model 3 i tillegg til fossilbil, og og så ble det i stedet til at vi dekker hele behovet med Model X.)

For øvrig, dette sa Tesla i Q1 kvartalsrapporten tidlig i mai: "Model 3 net reservations, including configured orders that had not yet been delivered, continued to exceed 450,000 at the end of Q1 even though fewer than 20 stores worldwide had Model 3 on display."

Og Q2 kvartalsrapporten tidlig i august: "Given that we are in full production mode for Model 3, we recently stopped taking Model 3 reservations in the US and Canada and moved to a direct order system, similar to our process for Model S and Model X. We continue to generate strong Model 3 demand despite having done almost nothing to try to sell it, and even though Model 3s have only been available to cash/loan purchasers of the long-range battery version with the premium interior package in North America."

He he, ja. tesla gikk fra å unne stille seg i kø til å kunne bare skite i køen og møte opp og få en bil på dagen. Helt uten forhåndsreservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 07. oktober 2018, klokken 17:05He he, ja. tesla gikk fra å unne stille seg i kø til å kunne bare skite i køen og møte opp og få en bil på dagen. Helt uten forhåndsreservasjon.
Jeg har hørt at dette har skjedd ved noen tilfeller. Mitt inntrykk er at det gjelder under 100 biler. Og da stort sett demo- og utstillingsbiler.

Det har også vært noen utleveringsevent i Fremont der man bare kunne møte opp og ta med seg en bil hjem - men for å få invitasjon måtte man altså ha reservert den første dagen det ble åpnet for reservasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA