Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Cirion

Går fort oppover akkurat nå :)
170.56 og fortsetter...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Schumilight

Sitat fra: Cirion på torsdag 24. oktober 2013, klokken 20:26
Går fort oppover akkurat nå :)
170.56 og fortsetter...

Høy sigarføring  ;D

Lanber

Gratulerer!  Bra gjort. Sikre gevinsten din nå. Dette er en høgrisiko aksje som kan ha voldsome svinginger.

Sitat fra: petersv på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Lanber på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:45
Tøm og røm, plukk opp restene under $100.
Det blir som å fakke en fallende kniv, du skal ha timing og være dyktig.
Vi er glade amatører her, sats heller på trenden og den er solid brutt nå, det skal videre ned.

"The trend is your friend"

Synes jeg fanget kniven ganske bra jeg ;) Og trenden er definitivt at den faller etter lave prisinger, men rikosjetterer tilbake. Den trenden er definitivt min venn :)

petersv

Sitat fra: Lanber på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:02
Gratulerer!  Bra gjort. Sikre gevinsten din nå. Dette er en høgrisiko aksje som kan ha voldsome svinginger.

Sitat fra: petersv på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Lanber på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:45
Tøm og røm, plukk opp restene under $100.
Det blir som å fakke en fallende kniv, du skal ha timing og være dyktig.
Vi er glade amatører her, sats heller på trenden og den er solid brutt nå, det skal videre ned.

"The trend is your friend"

Synes jeg fanget kniven ganske bra jeg ;) Og trenden er definitivt at den faller etter lave prisinger, men rikosjetterer tilbake. Den trenden er definitivt min venn :)

Neida ;) Hadde jeg fulgt rådene dine hadde jeg ikke hatt pver 650% stigning på TSLA-potten min.

DonPedro

Sitat fra: petersv på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:44
Sitat fra: Lanber på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:02
Gratulerer!  Bra gjort. Sikre gevinsten din nå. Dette er en høgrisiko aksje som kan ha voldsome svinginger.
Sitat fra: petersv på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:37
Neida ;) Hadde jeg fulgt rådene dine hadde jeg ikke hatt pver 650% stigning på TSLA-potten min.

Touché. :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

Sitat fra: Lanber på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:02
Gratulerer!  Bra gjort. Sikre gevinsten din nå. Dette er en høgrisiko aksje som kan ha voldsome svinginger.

Sitat fra: petersv på torsdag 24. oktober 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Lanber på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:45
Tøm og røm, plukk opp restene under $100.
Det blir som å fakke en fallende kniv, du skal ha timing og være dyktig.
Vi er glade amatører her, sats heller på trenden og den er solid brutt nå, det skal videre ned.

"The trend is your friend"

Synes jeg fanget kniven ganske bra jeg ;) Og trenden er definitivt at den faller etter lave prisinger, men rikosjetterer tilbake. Den trenden er definitivt min venn :)

Om du er amatør så skjønner eg virkelig ikkje korfor du kommer med såpass bastante påstander. At Tesla skal under 100$ uten kraftig negative nyheter er trolling uten like, og har ingenting i denne tråden å gjøre.

Wenche

Her kommer helgens langlesing! Ny analyse av Julian Cox. Kos dere  :)

Tesla. A Much Needed Reality Check (in depth).
Submitted by Julian Cox about 21 hours ago

http://www.investnaire.com/?q=groups/tesla-investment-and-trading/tesla-much-needed-reality-check-depth
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

tullball

Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.

DonPedro

Sitat fra: tullball på fredag 25. oktober 2013, klokken 23:38
Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.

Problemet med det Julian Cox er at det er en god del ting som er objektivt feil. Nå leste jeg bare starten på denne artikkelen, men fant umiddelbart to. For det første stemmer det ikke at "cost of capital" for Tesla er 1,5% i det nylige lånet - långiverne fikk også opsjoner som utgjør en lånekostnad. For det andre skriver han at Elon Musk's opsjoner ikke kan regnes som utvanning, fordi han sannsynligvis vil vente lenge med å utøve dem. Det er også et tullete argument (uten at jeg skal gå inn i hele logikken bak dette her).

Cox har tatt det på seg å motsi alt det tullet som kommer fra "Tesla er overpriset"-gjengen, men gjør kanskje saken sin en bjørnetjeneste ved å kjøre i den motsatte grøfta i stedet.  I Q3-tråden på TMC har han hevdet at Tesla har levert 7,500-8,000 biler i Q3, noe som ihvertfall er feil (jeg er villig til å vedde omtrent hva som helst på at tallet er under 7,000 - mitt eget estimat er 6,000 og guidance fra Tesla er mye lavere enn det).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Kallagtunet

Jeg ser at det er gir mye energi hvis det kommer frem ikke fullt så positive betraktninger knyttet til Tesla aksjen og en drar shorter som forsøker å snakke ned kursen kortet kjapt. Jeg vil tro at de som drar til med de mest optimistiske betrakningene og analysene kanskje er tungt lastet med tesla akjer og prøver å snakke kursen opp?

Dvs for meg virker det som at her er det samme motiver og logikk men posisjonen er forskjellig... Dvs å bare lytte på analysene til de som sitter tungt lastet kan være like risikabelt som å høre på shortene.

Forfriskende derfor å de at du Don kan være så balansert i det du deler her!

OleJA

Det store spørsmålet frem mot Q3 resultatet er hva vi kan forvente av dette. Etter å ha vært helt ute av TSLA noen uker, så har jeg kjøpt meg inn med noen hundre aksjer de siste par ukene. Noen ble handlet for dyrt på 178,-, og en god del ned mot 160,-ish, så ligger omtrent i null nå.
Føler at TSLA har mistet mye av futten, og er litt ukomfortabel med possisjonen min. Burde nok ha solgt ved et par anledninger når vi så 180+ for heller å ha kjøpt meg inn igjen senere. Hadde nok litt for mye tro på at vi snart ville se 190,- igjen, men den trenden ser ut til å ha blitt brutt.
Hva nå?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Meringdal

Man kan jo spekulere lenge i hvor mye aksjen er verd. I følge media så påstar dem jo at Elon prøver å prate kursen nedover, for å prøve å slippe å få en brutal nedgang dersom boblen skulle sprekke. Når man sammenligner TSLA med andre bilmerker så er det også viktig å ha i bakhodet at halvparten er bil og andre halvparten er teknologi (ligger en link til en lang artikkel her inne ett sted som kom ut i går, eller var det på facebook-gruppen denne kom?)

Jeg tror nok at i det lange så vil aksjen stige - det gjenstår å se når. Utsetting av model X vil nok ha negative konsekvenser for kursen, men lansering (dersom denne går knirkefritt) så tror jeg nok vi vil se en positiv vekst i kursen igjen. I tillegg så ventes jo Gen3 av Tesla (Model E) som er en bil som skal konkurrere mot de vanlige el-bilene som vi har idag.

Når Tesla får bevise (om de gjør det) at bilene er til å stole på, og at områder blir dekt av bla. ladestasjoner (utgangen av 2014 - tyskland - Europa) så tror jeg nok kursen kan fortsette en positiv trend. Hvor den stopper er vanskelig å si, men jeg tror nok vi vil se mørkere tall enn 160 før den tid kommer.

Det må knyttes sikkerhet rundt merket mtp. holdbarhet, mangel på store feil og det å ta markedsandeler i andre land enn Norge (mtp. prisen vi har på bilen i Norge kan ikke dette sammenlignes med andre land)


Hadde jeg hatt råd så ville jeg nok satset langsiktig - sette seg ett mål om at dersom kursen går opp til XXX så selger jeg, eller ha en nødplan om at dersom den synker til XXX så velger man å trekke seg, for å unngå større tap. Den som venter får se.

tullball

Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 02:15
Sitat fra: tullball på fredag 25. oktober 2013, klokken 23:38
Julian Cox tar som vanlig av, men han har i likhet med sleepyhead og DaveT ufattelig ofte rett. Har selv ingen aning på kordan aksjen vil være hverken før eller etter Q3 ER.

Problemet med det Julian Cox er at det er en god del ting som er objektivt feil. Nå leste jeg bare starten på denne artikkelen, men fant umiddelbart to. For det første stemmer det ikke at "cost of capital" for Tesla er 1,5% i det nylige lånet - långiverne fikk også opsjoner som utgjør en lånekostnad. For det andre skriver han at Elon Musk's opsjoner ikke kan regnes som utvanning, fordi han sannsynligvis vil vente lenge med å utøve dem. Det er også et tullete argument (uten at jeg skal gå inn i hele logikken bak dette her).

Cox har tatt det på seg å motsi alt det tullet som kommer fra "Tesla er overpriset"-gjengen, men gjør kanskje saken sin en bjørnetjeneste ved å kjøre i den motsatte grøfta i stedet.  I Q3-tråden på TMC har han hevdet at Tesla har levert 7,500-8,000 biler i Q3, noe som ihvertfall er feil (jeg er villig til å vedde omtrent hva som helst på at tallet er under 7,000 - mitt eget estimat er 6,000 og guidance fra Tesla er mye lavere enn det).

Har du forresten noen formening om de 50ish bilene levert i Norge i løpet av de 21 dagene i oktober? Er jo veldig lite, tror de satser på å ha få biler i transit denne gangen og. Dog tror eg det var ekstremt få i transit i Q2, så vi får ingen hjelp derfra. Er i likhet med deg noe mer pessimistisk enn TMC-normalen her, men problemet er at de har hatt så rett før. Holdt igjen på Q2, men der traff jo sleepy 98%.

I forhold til det langsiktige er Tesla gull. Når Elon "snakker aksjen ned" så sier han den kan bli betraktelig mye mer verdt, det er veldig viktig. Har lenge vært usikker på hvor store visjoner han har for Tesla, men dette tyder på at han vil utnytte Tesla til det fulle. Tesla ser ikkje ut til å ville lage batterier selv, noe som er i kontrast med hvordan SpaceX og Tesla drives. Dette tror jeg har med at de vil drive med strømlagring i tillegg. Da er ikke bil-batteriene som gjelder, men muligens LFE-batterier. I så tilfelle kan Tesla og SolarCity lage sin egen grid. Spennende selskap begge to, og eg vil anbefale å ha en liten andel i begge selskap.

DonPedro

#1333
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 03:13Forfriskende derfor å de at du Don kan være så balansert i det du deler her!

Takker. Med 150 millioner aksjer utestående (inkl. opsjoner) har jeg ikke noe tro på at det jeg poster eller sier har noen påvirkning på kursen. Jeg er derimot undrende til hvordan man skal vite hvilken kurs man skal selge seg ut på. Derfor leter jeg etter både positive og negative analyser som har noe for seg. Jeg må si at hittil har de negative hatt en langt høyere bullshit-faktor enn de positive. Som nevnt er det kanskje Julian Cox som er minst etterrettelig blant "heiagjengen". Det betyr ikke at han ikke har noen gode poenger, men han drar det så alt for langt og tar med ting som ikke henger på greip.

Sitat fra: tullballHar du forresten noen formening om de 50ish bilene levert i Norge i løpet av de 21 dagene i oktober? Er jo veldig lite, tror de satser på å ha få biler i transit denne gangen og. Dog tror eg det var ekstremt få i transit i Q2, så vi får ingen hjelp derfra. Er i likhet med deg noe mer pessimistisk enn TMC-normalen her, men problemet er at de har hatt så rett før. Holdt igjen på Q2, men der traff jo sleepy 98%.

Som du sikkert husker fra forumet her hevdet jeg hardnakket at de ikke kom til å gjøre dette (altså å switche produksjonen til 100% USA i september for å unngå å ha biler i transitt). Nå er det nokså åpenbart at jeg tok ettertrykkelig feil. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er flere biler i transitt i Q3 enn i Q2. Hvis ikke, så må jeg oppjustere estimatet mitt på leveranser med noen hundre (fra 6,050 til kanskje 6,400 elns).

Jeg undres veldig over dette. Det kan åpenbart bare være ulemper med å ha så sterkt svingende volumer både i USA og her - tenk f.eks. på utleveringen på Alna som har stått stille i oktober og plutselig skal gå i 120 nå. Det leder meg til spørsmålet: Hvorfor er det så viktig å forbedre Q3 på bekostning av Q4? (Som jo er effekten av denne taktikken).

Den åpenbare bekymringen er at Q3 ikke så ut til å bli bra nok, og at de følte at kvartalet måtte bloddopes litt. Det vil i så fall være et dårlig tegn for 5. november.

Det slo meg imidlertid en annen tanke. Tesla har varslet at de vil være lønnsomme etter "non-GAAP" regnskapsprinsipper i alle kvartal. Underforstått vil de ha underskudd etter "GAAP" (som innebærer at de utsetter en del inntektsføring av biler som er solgt med finansieringsordning). Jeg har imidlertid regnet litt på om de kunne gå i pluss på GAAP også i Q3, og kommet frem til at det finnes realistiske scenarier for det (se min post på TMC). Så en annen mulighet er at de pumpet opp 3. kvartal for å gå i pluss på GAAP.  I så fall vil det være ekstremt lønnsomt å sitte på aksjer den 5. november.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

Sitat fra: DonPedro på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:38

Som du sikkert husker fra forumet her hevdet jeg hardnakket at de ikke kom til å gjøre dette (altså å switche produksjonen til 100% USA i september for å unngå å ha biler i transitt). Nå er det nokså åpenbart at jeg tok ettertrykkelig feil. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er flere biler i transitt i Q3 enn i Q2. Hvis ikke, så må jeg oppjustere estimatet mitt på leveranser med noen hundre (fra 6,050 til kanskje 6,400 elns).

Jeg undres veldig over dette. Det kan åpenbart bare være ulemper med å ha så sterkt svingende volumer både i USA og her - tenk f.eks. på utleveringen på Alna som har stått stille i oktober og plutselig skal gå i 120 nå. Det leder meg til spørsmålet: Hvorfor er det så viktig å forbedre Q3 på bekostning av Q4? (Som jo er effekten av denne taktikken).

Den åpenbare bekymringen er at Q3 ikke så ut til å bli bra nok, og at de følte at kvartalet måtte bloddopes litt. Det vil i så fall være et dårlig tegn for 5. november.

Det slo meg imidlertid en annen tanke. Tesla har varslet at de vil være lønnsomme etter "non-GAAP" regnskapsprinsipper i alle kvartal. Underforstått vil de ha underskudd etter "GAAP" (som innebærer at de utsetter en del inntektsføring av biler som er solgt med finansieringsordning). Jeg har imidlertid regnet litt på om de kunne gå i pluss på GAAP også i Q3, og kommet frem til at det finnes realistiske scenarier for det (se min post på TMC). Så en annen mulighet er at de pumpet opp 3. kvartal for å gå i pluss på GAAP.  I så fall vil det være ekstremt lønnsomt å sitte på aksjer den 5. november.

De kunne jo hatt 1500 i transit og hatt kjempegod guidance, hadde vel vært ett fett. Men GM hadde nok ikkje vært så bra. Togulykka kan ha no med det å gjøre, samt at de leverte vanvittig masse biler i Norge tidligere.Dette for å bli den mest solgte bile?. I Norge har vi allerede SC, så det er ikkje så rart at de leverte mange biler her tidlig. Det er vel også noe med endringer i skatt i Nederland og Belgia i 2014 også? Da vil vel Tesla prøve å sørge for å levere i tide. Synes forøvrig å ha sett at levering i Norge i januar som regel er sent i mnd, kanskje de kjører samme taktikk da også. Var innom Tesla Bergen på tirsdag og da var det vel 10 biler klare til levering, så det er nok endel over 50 til slutt denne mnd.

Er bilene som skal til EU lengre i transit enn de i Norge? En fra Tesla sa at bilene til Norge ble sendt ferdige, mens resten av EU settes sammen i Nederland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA