Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Marché Rygge - nå i drift igjen!

Startet av kjølholdt, fredag 21. september 2012, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sjøhyene

At den kommer til å krysse 120 en gang i løpet av neste to år tror jeg er ganske sansynlig. Men det gjelder forsåvidt 200 også.  :P

Kommer den seg under 100 tror jeg jammen jeg skal hoppe på toget selv.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

el-fanboy

Tesla tegnet ny kontrakt med Panasonic igår. Vi begynner å se konturene av ambisjonene: 2 milliarder battericeller levert fram til 2017 - i tillegg til allerede eksisterende leveranse. Hvis ikke Tesla feiler på noe helt basic, tror jeg neppe vi får se aksjekurs under 100 igjen :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Epleskreller

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:50
Tesla tegnet ny kontrakt med Panasonic igår. Vi begynner å se konturene av ambisjonene: 2 milliarder battericeller levert fram til 2017 - i tillegg til allerede eksisterende leveranse. Hvis ikke Tesla feiler på noe helt basic, tror jeg neppe vi får se aksjekurs under 100 igjen :)

Om jeg ikke husker feil så er det 7000 battericeller i hver bil. Så det skulle tilsvare 2*10^9/7000= ca 285k biler!

Vet ikke hva de har inne fra før, men det ligger an til litt vekst i produksjonen her :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 31. oktober 2013, klokken 11:11
Om jeg ikke husker feil så er det 7000 battericeller i hver bil. Så det skulle tilsvare 2*10^9/7000= ca 285k biler!

Vet ikke hva de har inne fra før, men det ligger an til litt vekst i produksjonen her :)

Det blir flere biler. 60kWh står vel for ca. 1/3 av produksjonen og har ca. 5000 celler. I 85kWh er det 7104. Det blir omtrentlig 6400 celler pr. bil eller 312.500 biler. Fordelt på 4 år er det ca. 78000 i året eller 6500 pr. måned. Omtrent 3x dagens volum altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amper

det kan være mercedes batterier inkludert i den batteribestillingen..
P85D :o)

DonPedro

Bestillinger fra Mercedes er en fjert i kosmos. 

Beregninger basert på 7000 celler pr. bil undervurderer. Det er meget lite sannsynlig at alle disse cellene kun vil ha 3.4mAh pr stk, og når kapasiteten stiger synker antallet celler. Ordet på TMC er f.eks. at GenIII-bilen vil ha 4000 celler.

Videre er ikke Panasonic eneste leverandør av batterier. LG og Samsung skal også levere. Tilsammen er veksttakten det her legges opp til forbløffende.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

DonPedro

Her er min "fasit" for 3. kvartalsresultat:

Solgte biler: 5.750 (ift. "litt over 5000" som de har sagt tidligere)
Resultat pr. aksje: $0.30 (ift. $0.11 som er "consensus estimate" for "non-GAAP" resultat)

Dette er de to viktigste tallene på tirsdag, i tillegg til eventuelle avsløringer om fremtidsutsiktene for 2014.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:08
Beregninger basert på 7000 celler pr. bil undervurderer. Det er meget lite sannsynlig at alle disse cellene kun vil ha 3.4mAh pr stk, og når kapasiteten stiger synker antallet celler. Ordet på TMC er f.eks. at GenIII-bilen vil ha 4000 celler.

Men denne bestillingen er ikke til GenIII da det er 2 mrd. celler over 4 år. GenIII er neppe i normal produksjon i løpet av den perioden.
Dessuten er dagens celler på 3100mAh. Ikke 3400mAh, og 3,4mAh ville ikke bidratt stort ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:12
Sitat fra: DonPedro på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:08
Beregninger basert på 7000 celler pr. bil undervurderer. Det er meget lite sannsynlig at alle disse cellene kun vil ha 3.4mAh pr stk, og når kapasiteten stiger synker antallet celler. Ordet på TMC er f.eks. at GenIII-bilen vil ha 4000 celler.

Men denne bestillingen er ikke til GenIII da det er 2 mrd. celler over 4 år. GenIII er neppe i normal produksjon i løpet av den perioden.
Dessuten er dagens celler på 3100mAh. Ikke 3400mAh, og 3,4mAh ville ikke bidratt stort ;)

GenIII er nok i produksjon innen 4 år, selv om du nok har rett i at de fleste leveranser på den tidshoristonten er Model S/X.

Hvilken kilde har du på at det er 3100mAh i batteriet nå?  På TMC oppfatter jeg det som at det er enighet om 3400mAh, siden Elon Musk sa at det er ca. 7000 celler i ett 85kWh batteri.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

toppi

Nå går det rett opp igjen.
Får vi all time high i forbindelse med 3.kvartal?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Schumilight

#1360
Sitat fra: toppi på mandag 04. november 2013, klokken 20:56
Nå går det rett opp igjen.
Får vi all time high i forbindelse med 3.kvartal?

Nope ;) Så høyt tviler jeg sterkt på at det vil gå...

Edit: Måtte jeg ta feil...

tullball

DonPedro: Tror du at det har så masse å si om det er 5500 eller 6500? Tror selv guidance har mye å si. Når det er sagt tror eg at så lenge kursen ligger som den gjør så vil Musk og co alltid ha en god sikkerthetsmargin ang hva de sier om veksten.

DonPedro

Sitat fra: tullball på tirsdag 05. november 2013, klokken 02:26
DonPedro: Tror du at det har så masse å si om det er 5500 eller 6500? Tror selv guidance har mye å si. Når det er sagt tror eg at så lenge kursen ligger som den gjør så vil Musk og co alltid ha en god sikkerthetsmargin ang hva de sier om veksten.

Ja, forskjellen på 5500 og 6500 er enorm. Dette har med eksponensiell vekst å gjøre. 6500 (som ikke kommer til å skje) ville for det første indikere at de kan holde en høyere vekstfart (i %) enn noen hadde trodd. For det andre setter det et høyere startpunkt for den videre utviklingen.

Eksempel:
Start på 5500 og veksttakt på 12% pr. kvartal = 500,000 biler i kvartalet om 10 år
Start på 6500 og veksttakt på 15% pr. kvartal = 1,7 millioner biler i kvartalet om 10 år
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

Dobla inn på slutten her. Er du inne med alt idag Don?

Lykke til folkens!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA