VW nedgraderer ID.4 GTX i dagens nye prisliste

Startet av Løytnanten, torsdag 10. februar 2022, klokken 21:59

« forrige - neste »

Løytnanten

"Denne pakken er rammet av restriksjoner...."

Jeg trodde det var mangel på halvledere som var problemet, noen som vet noe mer om hvilke restriksjoner dette dreier seg om?

Her fra den dagsferske prislisten:
Førerassistentpakke + kr 30 000
Inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med:
+ Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent
+ Area View områdevisning
+ Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
+ Parkeringsassistent Plus med minnefunksjon
* Denne pakken er rammet av restriksjoner og valg av denne pakken vil medføre vesentlig lenger leveringstid.

Infotainmentpakke + kr 16 100
Inkluderer innhold fra Infotainmentpakke og suppleres med:
+ AR Head-Up Display med projisering av viktig førerinformasjon i frontruten
+ Discover Max 12'' infotainmentskjerm
+ Volkswagen Soundsystem, 6 høytalere, 12 kanals digital forsterker, subwoofer, 450 W total effekt
* Denne pakken er rammet av restriksjoner og valg av denne pakken vil medføre vesentlig lenger leveringstid

Spørsmålet er jo også - hvem vil kjøpe ID.4 i denne strippede utgaven, minst en generasjon bak de fleste konkurrentene?

Trond.m

Tror @Løytnanten vurderer markedet helt feil. En GTX med førerassistentpakke og hengerfeste er på ingen måte en nedgradert bil. En Det er ryddig at importøren identifiserer pakker som gir lengre leveringtid. Men den dagen Løytnanten vurderer noe som positivt fra VW / Møller tror jeg aldri vi får oppleve. Håper bare bilen snart blir levert og videresolgt.

igniztion

Jeg ville ikke kjøpt en bil uten begge disse pakkene, men synes egentlig det er fornuftig av VW å gjøre det sånn hvis det er elektronikken i de pakkene som er problematisk å få levert.

Kikket nettopp på de tyske sidene og kan ikke se den samme teksten der. Det er jo litt spesielt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:14
Tror @Løytnanten vurderer markedet helt feil. En GTX med førerassistentpakke og hengerfeste er på ingen måte en nedgradert bil. En Det er ryddig at importøren identifiserer pakker som gir lengre leveringtid. Men den dagen Løytnanten vurderer noe som positivt fra VW / Møller tror jeg aldri vi får oppleve. Håper bare bilen snart blir levert og videresolgt.
Registrerer at Trond.m nedgraderer min vurderingsevne når det gjelder hva kjøpere av nye elbiler ønsker seg, og skal ikke mene så mye om det. Kanskje er disse funksjonalitetene uten betydning for majoriteten av landets bilkjøpere_
osv.

Det som imidlertid forundrer meg er dette unisone forsvaret av importør og fabrikk i alle sammenhenger e.g. "Det er ryddig at importøren identifiserer pakker som gir lengre leveringstid". Det som er det faktiske forholdet her er at ID.4 (og sikkert søstrene) nedgraderes teknisk i forhold til samtlige konkurrenter. Å ikke kunne levere: Easy Open/Close sensorstyrt bakluke - er jo bare helt "steinalder" i 2022, men heller ikke det har man altså noen kritiske bemerkninger til.

Jada - "Løytnanten vurderer markedet helt feil"

Trond.m

Sensorstyrt bakluke kan leveres for de som vil ha det. De får bare informasjon om at leveringstiden blir påvirket. Selv lever jeg veldig godt uten. Faktisk så godt at jeg deaktiverte den på min BMW iX. Jeg har selv erfart hvilke problemer dette kan forårsake og det er overraskende mange som har opplevd at bakdøren åpnes utilsiktet og den slår inn i en vegg eller liknende. Naboen var mer uheldig da den åpnet seg under vask og den måtte skjæres løs fra vaskemaskinen. Pris 38.000 (ikke VW)

Poenget er kanskje ikke at vi gir overdreven ros til fabrikk og importør, men at en viss skribent ved en hver anledning krisemaksimerer alt. Personlig synes jeg det er uheldig at fabrikken ikke leverte sikkerhetsnett til 1. edition uten max. Har selv skrevet kritiske kommentarer om VW, Møller om andre, men det bør jo være litt balansert.

En GTX med pakkene førerassistent, hengerfeste og komfortpakke + er en bil som har det utstyret majoriteten av bilkjøpere etterspør. Vi snakker tross alt om en pris som gjør det mulig for folk flest å kjøpe en trygg SUV under 500K. Topp kjøreegenskaper og lys er viktig for sikkerheten, og de færreste jeg kjenner føler behov for sensorstyrt bakluke. Derfor har de pakker som gjør at de kan tilfredstille de flestes behov og levere så mange biler som mulig under den situasjonen vi er i. De som vil ha noe annet står jo fritt til det, eller vente noen mnd. lengre på sin nye bil. Det er ikke verre enn det.

Krokstein

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 10. februar 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Trond.m på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:14
Registrerer at Trond.m nedgraderer min vurderingsevne når det gjelder hva kjøpere av nye elbiler ønsker seg, og skal ikke mene så mye om det. Kanskje er disse funksjonalitetene uten betydning for majoriteten av landets bilkjøpere_
osv.

Det som imidlertid forundrer meg er dette unisone forsvaret av importør og fabrikk i alle sammenhenger e.g. "Det er ryddig at importøren identifiserer pakker som gir lengre leveringstid". Det som er det faktiske forholdet her er at ID.4 (og sikkert søstrene) nedgraderes teknisk i forhold til samtlige konkurrenter. Å ikke kunne levere: Easy Open/Close sensorstyrt bakluke - er jo bare helt "steinalder" i 2022, men heller ikke det har man altså noen kritiske bemerkninger til.

Blander du ikke sammen noen ting mon tro? Det ER ryddig å være tydelig på konsekvenser at å velge ulike utstyrspakker.
Men dersom det er slik at konkurrenter kan levere raskere på tilsvarende utstyr så er jeg enig i at det kan sette vw i en litt dårlig konkurransesituasjon.
ID.4 GTX

ID4

Nå gjør vel både Kia og Hyundai akkurat det samme. Forsøker å få kjøpere over på nedstrippet versjoner, for å få levert bilene raskere. Regner med at Løytnanten er like aktiv med sin kritikk i de forane.

Løytnanten

Sitat fra: HelEl på fredag 11. februar 2022, klokken 09:53
Nå gjør vel både Kia og Hyundai akkurat det samme. Forsøker å få kjøpere over på nedstrippet versjoner, for å få levert bilene raskere. Regner med at Løytnanten er like aktiv med sin kritikk i de forane.

Jeg må nok skuffe deg der HeIEI. Å forsøke å bringe litt kritisk tenking inn på dette forumet tar absolutt hele min kapasitet på det området. Jeg er jo heller ikke en meningsberettiget kunde hos de andre merkene du nevner.

Det som imponerer stort er den nærmest betingelsesløse lojaliteten til VW/VAG/Møller. Den består til tross for stryk i elgtest, dårlig vinter-rekkevidde, mangelfull SW og nå redusert tilvalgsliste. Og nåde dem som utfordrer det forholdet.

Øyvind.h

Hvordan opplever du GTX i bruk i praksis? Er på min andre ID4 nå og har hatt en drøss forskjellige elbiler fra andre merker. Jeg er såpass fornøyd at jeg har bestilt en til, blant annet på grunn av god rekkevidde, relativt god software, god støydemping, plass, lys, pris, godt og stabilt understell osv. Flere av tingene du er svært negativ til opplever jeg annerledes enn deg.

Redigert: så nå at du ikke har fått din enda.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Jeg er også på min 2. ID4 nå, en 1St og en GTX. Siste med en del mer utstyr.  Har hatt 8 elbiler på 10 år, og stort sett fornøyd med GTX'en.

Det beste er dens evner som romslig og solid familiecruiser.  Støysvak, forutsigbar, trygg og kjedelig. Med unntak av noen sjeldne feilmeldinger fra tid til annen som spriter opp spenningen en smule.
Rekkevidde er bra, forbruk er ikke best i klassen.  Setene kunne vært bedre, likte enda dårligere Top Sport setene, så valgte standard.

Det jeg liker dårligst er styrefølelsen som er både litt svampete og samtidig tung. Kjørt bilen på bane og da merket jeg tydelig at bilen er laget som familiecruiser og ikke noe annet, og så lenge man trives innen den rammen er det en topp bil.  Må også si at sammenlignet med Ionic5 er den mindre kvikk, men samtidig bedre satt opp for aktiv kjøring, der I5 skuffet stort.

Så, GTX blir nok en stund, har ikke funnet andre som til samme pris konkurrerer på det som nå er viktigst for meg.

Utsyrsdiskusjonen synes jeg er litt uinteressant, her får man godta at både betalingslyst/evne og ikke minst subjektive behov for ulike leamikk er ulik og av samme grunn som Jotun selger både hvit og rød husmaling  -  folk er ulike.

Løytnanten

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. februar 2022, klokken 10:39
Hvordan opplever du GTX i bruk i praksis? Er på min andre ID4 nå og har hatt en drøss forskjellige elbiler fra andre merker. Jeg er såpass fornøyd at jeg har bestilt en til, blant annet på grunn av god rekkevidde, relativt god software, god støydemping, plass, lys, pris, godt og stabilt understell osv. Flere av tingene du er svært negativ til opplever jeg annerledes enn deg.

Redigert: så nå at du ikke har fått din enda.
Jeg har aldri satt min rumpe i en GTX, Øyvind.h. Mine kommentarer baserer seg utelukkende på hva jeg lese i tester og her på forumet.

Jeg prøvekjørte en RWD før jeg signerte kontrakt og det var en utelukkende positiv opplevelse. Super sittestilling, behagelig fjæring, rikelig med plass, stillegående og fin design. En flott bil på alle disse områdene som jeg ikke nølte med å bestille.

SurSnasen

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 10. februar 2022, klokken 23:25
Det som er det faktiske forholdet her er at ID.4 (og sikkert søstrene) nedgraderes teknisk i forhold til samtlige konkurrenter. Å ikke kunne levere: Easy Open/Close sensorstyrt bakluke - er jo bare helt "steinalder" i 2022, men heller ikke det har man altså noen kritiske bemerkninger til.

Samtlige konkurrenter er vel å ta litt i. Ingen Teslaer, for eksempel, har mulighet for sensorstyrt bakluke... Vil det da si at Tesla i 2022 er helt steinalder?

Ei heller har de area view og HUD. Og ikke har de matrix-lys ennå.

ihaal

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

Det er vel egentlig ikke noe som bør sensureres her. Det er lov å komme med unyanserte og feilaktige utsagn, men da må man regne med å bli imøtegått. Hele tråden virker kanskje som om den er opprettet for å få fremtidige eiere av id.4 GTX mindre fornøyd med valget eller for å provosere. Det kan man mene mye om, men noen er nå skrudd sammen sånn. Jeg er godt fornøyd med mitt valg og er ikke bekymret for at jeg har kjøpt katta i sekken.

Løytnanten

Sitat fra: ihaal på fredag 11. februar 2022, klokken 13:11
Dette blir for dumt. Hvor er moderatorene?  ::)

Moderator! - moderator! - det er en som skriver kritisk om VW her, kom og slett!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA