VW nedgraderer ID.4 GTX i dagens nye prisliste

Startet av Løytnanten, torsdag 10. februar 2022, klokken 21:59

« forrige - neste »

igniztion

Det er forskjell på konstruktiv kritikk og svartmaling/drittslenging.

Jeg er kritisk til flere ting fra VW, da spesielt mtp kundekommunikasjon, lovnader om OTA og timing av den nye OTA markedsføringen. Samtidig er jeg veldig fornøyd med min ID.4. Tenk at det går an!

For å være litt on topic, synes jeg ordvalget "restriksjoner" i prislisten er veldig vagt. Hva slags restriksjoner er det snakk om? Myndigheter? Manglende produksjon? Logistikkutfordringer?

Likevel synes jeg det er helt greit å informere om at valg av disse pakkene vil påvirke leveringstiden negativt. Så er det opp til kunden å bestemme hva som viktigst av leveringstid og hvilket utstyr dem ønsker på bilen sin. Det er da ikke snakk om noen nedgradering av noe som helst.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Krokstein

Rimelig sikker på at ordet restriksjoner er en litt dårlig oversetting fra tysk. Ordet de sannsynligvis skulle valgt er begrensninger.
ID.4 GTX

SurSnasen

Det har for øvrig vært fullt mulig å kjøpe ribbede GTX'er hele tiden. At ekstrautstyr har hatt begrenset tilgjengelighet har vært kjent i mange måneder. Og det gjelder ikke bare Volkswagen.

Trond.m

Restriksjoner er et dårlig valgt ord, det tror jeg vi kan være enig om. Det er uansett snakk om forsinkelse og hvilken grad det er et resultat av fabrikkens feilvurdering av volum eller underleverandørenes evne til å oppfylle leveransene er av mindre betydning. Men at kunden får valget mellom kortere leveringstid av en utdatert bil (ref. Løytnanten) eller en bil med topp spesifikasjoner er det få som synes er sjokkerende. Definitivt i kategorien i-landsproblem

LMOR

For meg er det ikke leveringsproblemer bare svart hvitt, men er enig i at det er problematisk at en må vente så lenge på en topp utstyrt bil.
For meg var prisen ift det jeg kunne få av utstyr det avgjørende. GTX topputstyrt ga mye for pengene.
Og da jeg skrev kontrakt kunne jeg får GTX lenge før BMW iX som var alternativet for meg. 2mnd etter at jeg skulle fått GTXen bestilte jeg iX, som jeg nå har hatt i over 1mnd. Den har alt jeg har bestilt på GTX.
GTX skal etter siste oppdatering komme i Juni..
Å velge bort noe utstyr er ikke aktuelt for min del.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Krokstein

Jeg vil heller ikke fjerne noe - og venting kan jeg leve med. Det verste er egentlig at jeg ikke får noe som helst informasjon om hva vi snakker om av venting. Har ventet ca et halvt år, men om bilen kommer til sommeren eller til jul virker helt i det blå for meg.
Muligens Norge blir litt nedprioritert i forhold til andre markeder hvor det er viktigere for vw å "vise seg frem"?
(Aner ikke hvor mange som har bestilt GTX i Norge, men registreringstallene på GTX virker veldig lave med 303 kjøretøy totalt)
ID.4 GTX

Løytnanten

Enig med Krokstein - mangelen på informasjon er hovedproblemet. For få dager siden fikk vi melding fra Møller hvor de beklaget nettopp dette og lovet bot og bedring. I går oppjusterte Møller prislisten der de også informerer om at det er tilgjengeligheten på spesifikt ekstrautstyr som forårsaker den lange ventetiden. Men har vi som venter, jeg er nå i niende måned av mitt svangerskap med VW,  mottatt den informasjonen?

Dette totale fraværet av informasjon er så amatørmessig at det er til å grine av.

LMOR

Det er jeg helt enig i. BMW informerer om slike ting raskere og bedre.
Nå hadde jeg fått informasjon om begrensingene over av min selger, før brevet om bot og bedring kom. Men uansett alt for sent. Burde fått det for 7mnd siden.
Har ventet i 9mnd nå jeg også. Det er også rimelig klart at de har prioritert de som har bestilt alt lavest. Da får de produsert flest biler. Greit nok, men vi burde fått beskjed og mulighet å endre så snart de visste om utfordringer.

Trond.m

Sitat fra: LMOR på fredag 11. februar 2022, klokken 19:27
BMW informerer om slike ting raskere og bedre.
Ja. Hvis du med informasjon mener den eposten man får fra BMW selgeren av og til som sier at det er stor usikkerhet pga. halvledermangel og at leveringstiden er usikker. Bestilte en i4 M40 i september, men etter 5 mnd. har den fortsatt ingen estimert peduksjonsuke. Så de fleste har en utfordring og forhandler's / importørs problem er jo at det ikke gir så mye mening å informere om at de fortsatt ikke vet noe.

LMOR

Tja, vet at du ikke har vært heldig, men jeg har fått mye mer og bedre informasjon, og klar beskjed om hva det er restriksjoner på, mye tidligere enn på GTX. Det var poenget. Tok 9mnd med GTX før jeg fikk beskjed om hva jeg burde velge bort, og 1,5mnd med iX. Men usikker levering er det på begge. At mange er borte fra jobben om dagen kan de ikke lastes for at de ikke forutså.

Krokstein

Sitat fra: Trond.m på fredag 11. februar 2022, klokken 21:43
Ja. Hvis du med informasjon mener den eposten man får fra BMW selgeren av og til som sier at det er stor usikkerhet pga. halvledermangel og at leveringstiden er usikker. Bestilte en i4 M40 i september, men etter 5 mnd. har den fortsatt ingen estimert peduksjonsuke. Så de fleste har en utfordring og forhandler's / importørs problem er jo at det ikke gir så mye mening å informere om at de fortsatt ikke vet noe.
Tja - for egen del synes jeg det er bedre med en mail fra tid til annen med det lille de vet enn stummende stillhet. Det kommer null info fra forhandler med mindre jeg tar kontakt
ID.4 GTX

Øyvind.h

Inntil nylig hørte jeg null og niks om EV6en. Leveringsdato kom og gikk uten et knyst. Selger svarer ikke på epost.
Og Ariyaen....  Litt promo nå og da, men ikke noe med substans.
Etterlyste info og ble oppringt i dag med beskjed om at de ikke visste noe om noen ting. Senere på dagen oppdager jeg at det er tilbud om prøvekjøring neste helg, noe som ikke ble nevnt i "ingen info" samtalen.

Litt symptomatisk for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Kjenner jeg er glad jeg ikke er bilselger for tiden :D

VW gjør et halvhjertet forsøk på kundekommunikasjon gjennom VW ID Drivers Club på Facebook, men de feiler jo totalt der også...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Løytnanten

Sitat fra: igniztion på søndag 13. februar 2022, klokken 20:20
Kjenner jeg er glad jeg ikke er bilselger for tiden :D

VW gjør et halvhjertet forsøk på kundekommunikasjon gjennom VW ID Drivers Club på Facebook, men de feiler jo totalt der også...

Aldri har det vært enklere å holde kontakten med kundene sine hvis man har forståelsen av hvor viktig dette er. Men den forståelsen mangler tydelig vis både høyt og lavt i Møller-systemet.

biggern

Sitat fra: Olemann på fredag 11. februar 2022, klokken 10:58
Rekkevidde er bra, forbruk er ikke best i klassen.  Setene kunne vært bedre, likte enda dårligere Top Sport setene, så valgte standard.

Det jeg liker dårligst er styrefølelsen som er både litt svampete og samtidig tung.
Kjørt bilen på bane og da merket jeg tydelig at bilen er laget som familiecruiser og ikke noe annet, og så lenge man trives innen den rammen er det en topp bil.  Må også si at sammenlignet med Ionic5 er den mindre kvikk, men samtidig bedre satt opp for aktiv kjøring, der I5 skuffet stort.

Utsyrsdiskusjonen synes jeg er litt uinteressant, her får man godta at både betalingslyst/evne og ikke minst subjektive behov for ulike leamikk er ulik og av samme grunn som Jotun selger både hvit og rød husmaling  -  folk er ulike.

Vel, seters komfort, styre følelse, tilleggs utstyr, forbruk, støy osv., samt oppførsel/bistand ifra bilens automatiske systemer ved normal kjøring på en vanlig vei er vel alle subjektive valg/meninger etter personlige behov ?

At diverse till. utstyr er "leamikk" og bortkastede penger, er jo din mening.
Men det er nødvendigvis ikke det for andre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA