Erfaringer med ikke-Tesla på Tesla superchargere

Startet av automat, mandag 31. januar 2022, klokken 23:47

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: RJK på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:54
Sitat fra: stefse på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:07Synes snart at Tesla bør merke ladeinnkjøringene med skilt eller noe som fører til at ikke-Tesla må bruke ladere stilt opp ved veikant, der de må rygge eller manøvrere seg inntil, ihvertfall på de plassene der det er en miks av ladeoppstillinger.
Slik at Teslaer, eller biler med ladeporten på venstre side bak kan stille seg der det er mest hensiktsmessig i fred og ro, så får resten krangle om de andre uttakene.
Det er vel heller ikke vanskelig å finne ut hvilke biler som har ladeporten på "rett" sted, og kun tilordne lading til disse kjøretøyene på drive through plassene. Evt. at det kommer et oppstillingsgebyr på de som lader på "feil" måte og blokkerer andre uttak,.

Synes dette vil gi en grei miks av en viss fordel for Tesla-eiere samtidig som ladekapasiteten utnyttes. Det begynner å blitt litt vel mye hummer og kanari på SuC'ene nå.
Innlegget ditt kan tolkes dit at Tesla-sjåfører kan godt bryte kutyme/ladeskikk på SuC, og alle andre må innpasse seg både riktige og feil plasseringer.

Dette selv om de stiller seg slik at man står stilt slik at man kun tar den ene ladeplassen og feltet der en riktig plassert Tesla hadde stått. Og jammen er det galt å rygge inn og vri snuten for at kabelen skal rekke frem, blir galt.

Jeg håper at du ikke egentlig mener det slik, og at det bare var klumsete og rotete fremlagt.

Så lenge man står rett i forhold til ladestolpe og tiltenkt plass, så må det være totalt likegyldig om man har rygget inn for å få ladet.

Jeg kan selvsagt se at det irriterer når 2 biler med ladeluken plassert feil, ikke søker å nulle ut problemet, eller i beste fall redusere det med best mulig plassering.
Noen er nok flinkere enn andre her, men i bunn og grunn så vil det oppstå et eller annet problem med drive through når ladelukene er på helt forskjellige steder. Det kjøres og parkeres på sinnrike måter og de fleste får det til på et vis, men det blir tidkrevende knot og tidvis mye strekk i kablene.
Derfor er forslaget at noen av laderne være skiltet og merket med bruk for de som har Tesla eller tilsvarende, mens de som lader på andre måter kan få resten, og da helst de frittstående laderne. Jeg synes ikke dette er urimelig, selv om det kan bety at en Tesla får ladet på en slik lader før en eventuell annen bil som må vente på en av de andre.
Det beste alternativet er kanskje at alle laderne har så mye plass rundt seg at det ikke spiller noen rolle, men det vil bli arealkrevende.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rosstopher

Ja, det kan jo virke som Tesla sin strategi er å bygge såpass mange ladere at det ikke gjør noe at folk feilparkerer. Jeg opplever det stort sett ikke som noe problem. Den ene gangen jeg var plaget av feilparkering var det to Teslaer som sto feil, og det ble litt jobb å få rygget på plass med henger. Alle andre merker sto parkert riktig og hensynsfult.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Roy Aasen

Som Rosstopher skriver. Problemet har jeg aldri opplevd. Har sett Teslaer og andre som bruker to plasser uten at det var vanskelig for andre. Det er iallfall der jeg ferdes så mange ladeplasser at det sålangt ikke har blitt utfordringer for noen. Selv i Abisko som har kun 3 ladere var det ikke ett problem. Finnes sikkert steder hvor det kan oppstå, men de kjenner jeg ikke til.
Tesla har bestemt at de fleste ladeplasser skal være åpne for alle vel vitende om at ikke alle kan stå optimalt på ladestasjonen.

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 30. desember 2023, klokken 17:59Selvsagt er det meg først, eller skal jeg vente til det kommer en idiot og parkerer på tvers.

Tror ikke du skjønner dette.
Ja, det er helt korrekt. Skjønner ikke holdningen at man ikke gidder å prøve å plassere seg mest mulig optimalt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Hvis du fremdeles ikke skjønner det, så anbefaler jeg å lese innlegget mitt en gang til.

Du leser jo innlegget som fanden leser bibelen.
For min del kan du mase videre til krampa tar deg.

OlaM

Jeg leste innlegget noen ganger til, det blir verre for hver gang.  ;D
'21 3LR

vinterdekk

Sitat fra: OlaM på søndag 31. desember 2023, klokken 11:13Jeg leste innlegget noen ganger til, det blir verre for hver gang.  ;D

Det er mulig poenget til Roy Aasen var at han parker på den måten som han anser nødvendig, lader og drar, og bryr seg mindre. Og turfsurf leser kommentaren som at det da omtrent er fritt fram å parkere på tvers med henger. Tesla sier bare at man ikke skal stå på tvers og lar du bilen stå fulladet så løper det sperreavgift inntil 10 kr/min. Så Roy Aasen har lov til å ta første ledige luke, ta lader på motsatt side av bilen, ferdig, dra. Det leses mye i kommentarene rundt dette om du ser det veldig annerledes. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Poenget mitt er at det er forskjell på hva man har lov til, og hva man bør gjøre m.t.p. delte ressurser. Hvis alle tenker "meg først" og drit i hvordan det påvirker andre, så resulterer det bare i en dårligere opplevelse for alle.

Alle skal selvfølgelig kunne lade på Tesla sine ladere uansett plassering av ladeport, men jeg synes man bør plassere seg mest mulig optimalt der og da. Hvis man bare tar første og beste ladeport uten å bruke ti sekunder på å vurdere hva som er optimalt er man ganske egoistisk mener nå jeg. De som ikke gidder det mener selvfølgelig noe annet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 12:06
Sitat fra: OlaM på søndag 31. desember 2023, klokken 11:13Jeg leste innlegget noen ganger til, det blir verre for hver gang.  ;D

Det er mulig poenget til Roy Aasen var at han parker på den måten som han anser nødvendig, lader og drar, og bryr seg mindre. Og turfsurf leser kommentaren som at det da omtrent er fritt fram å parkere på tvers med henger. Tesla sier bare at man ikke skal stå på tvers og lar du bilen stå fulladet så løper det sperreavgift inntil 10 kr/min. Så Roy Aasen har lov til å ta første ledige luke, ta lader på motsatt side av bilen, ferdig, dra. Det leses mye i kommentarene rundt dette om du ser det veldig annerledes. :)

Jeg har lov til å si "nei for faen" hver gang de i butikken spør om pose og kvittering, men det er bedre for alle om jeg sier "nei takk".
'21 3LR

vinterdekk

Sitat fra: OlaM på søndag 31. desember 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 12:06

Jeg har lov til å si "nei for faen" hver gang de i butikken spør om pose og kvittering, men det er bedre for alle om jeg sier "nei takk".

Det bare det at Tesla-ladere oppleves som en restaurant hvor noen sier det er dresskode men eieren ikke har annonsert det på døren.

Jeg er vel på linje med turfsurf og bruker flere sekunder på å vurdere hvor det er lurest å sette bilen slik at flere får ladet. Men skjønner godt at f.eks. noen med ny elbil og baksetet fullt av unger helst parkerer sin Tesla Model Y eller ID.4 i midterste luke om det er tre ledige luker vedsiden av hverandre. Jeg mener, hva annet kan man forvente når elbiler er mainstream?

Folk kan klage og forbanne seg over at enkelte ikke har fått med seg at i denne restauranten så stiller man med dress, men det hjelper ikke.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 13:55Folk kan klage og forbanne seg over at enkelte ikke har fått med seg at i denne restauranten så stiller man med dress, men det hjelper ikke.
Ja, og så har man de som vet at det er en dresskode, men velger å drite i det. De som ikke vet er unnskyldt, så kan man jo bidra med å forklare de hvorfor innimellom.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:17
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 13:55Folk kan klage og forbanne seg over at enkelte ikke har fått med seg at i denne restauranten så stiller man med dress, men det hjelper ikke.
Ja, og så har man de som vet at det er en dresskode, men velger å drite i det. De som ikke vet er unnskyldt, så kan man jo bidra med å forklare de hvorfor innimellom.

Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 14:49Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.
Ja, det er jo din nese. For ordens skyld så flyr jeg ikke rundt på superladere og forklarer at man bør parkere sånn og sånn. Men hvis det er fullt på en superlader og jeg ser at en ekstra plass kan frigjøres ved at noen flytter seg så spør jeg pent om de kan bytte ladestolpe hvis de har lenge igjen å lade, og forklarer hvorfor.

Superladere som er nesten tomme kan folk parkere som de vil på for min del, bare de er obs på at det fort kan bli fullt og er villige til å flytte seg ved behov.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:56
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 14:49Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.
Ja, det er jo din nese. For ordens skyld så flyr jeg ikke rundt på superladere og forklarer at man bør parkere sånn og sånn. Men hvis det er fullt på en superlader og jeg ser at en ekstra plass kan frigjøres ved at noen flytter seg så spør jeg pent om de kan bytte ladestolpe hvis de har lenge igjen å lade, og forklarer hvorfor.

Superladere som er nesten tomme kan folk parkere som de vil på for min del, bare de er obs på at det fort kan bli fullt og er villige til å flytte seg ved behov.

Det skulle ikke vært nødvendig at du skal gå rundt å forklare hvordan folk skal parkere ved fullt ladested pga. en ladekabel som kun rekker til en side av bilen. Det er det jeg mener at dette i prinsippet er noe Tesla må finne ut av, enten med flere ladestolper per lokasjon eller raskere V4 utbygging. Ok, når lokasjonen først er full og det kommer flere biler til så er det positivt at enkelte bidrar med å få folk på en mer effektiv oppstilling.

Skjer det ofte at en Tesla lokasjon er full og at det samtidig er flere ledige luker og blokkerte ladere? Får jo litt inntrykk av at dette skjer jevnlig siden så mye av tråden handler om ladeluker og plassering av ladeporter.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 17:18Det skulle ikke vært nødvendig at du skal gå rundt å forklare hvordan folk skal parkere ved fullt ladested pga. en ladekabel som kun rekker til en side av bilen. Det er det jeg mener at dette i prinsippet er noe Tesla må finne ut av, enten med flere ladestolper per lokasjon eller raskere V4 utbygging. Ok, når lokasjonen først er full og det kommer flere biler til så er det positivt at enkelte bidrar med å få folk på en mer effektiv oppstilling.

Skjer det ofte at en Tesla lokasjon er full og at det samtidig er flere ledige luker og blokkerte ladere? Får jo litt inntrykk av at dette skjer jevnlig siden så mye av tråden handler om ladeluker og plassering av ladeporter.
Tesla har jo fikset det med v4. Håper de har planer om å bytte til v4 stolper på eksisterende v3 stasjoner etter hvert.

Dette skjer stort sett på utfartsdager i hytteområder og i ferietider. Ble rammet av det ett par ganger i sommer på de mindre stasjonene. Men ser det stadig vekk skjer på Gol og Gulsvik, men der trenger ikke vi å lade med Teslaen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA