Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

daktari

Jøss. Da finnes altså "snow mode" som løser problemet noen mener ikke eksisterer, eller man "må være en løk" for å oppleve...

https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
TeslaBjørn mener dette  i all hovedsak skal være løst nå. Sikkert litt uvant når bilen nærmest triller istedet for regen sånn plutselig, men bedre enn plutselig dans med hekken.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Har ikke sett videoen, og har ikke tid nå, men mener du de har løst dette med å slå av regen? Har de ikke bare overført en andel til fremre aksling/motor? Skjønner at det vil øke forbruk, men det vil det å slå av regen også.

daktari

Sitat fra: geear på mandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Har ikke sett videoen, og har ikke tid nå, men mener du de har løst dette med å slå av regen? Har de ikke bare overført en andel til fremre aksling/motor? Skjønner at det vil øke forbruk, men det vil det å slå av regen også.
Reduserer med 70% ser det ut som for meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 24. januar 2022, klokken 08:31
Jøss. Da finnes altså "snow mode" som løser problemet noen mener ikke eksisterer, eller man "må være en løk" for å oppleve...

https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
TeslaBjørn mener dette  i all hovedsak skal være løst nå. Sikkert litt uvant når bilen nærmest triller istedet for regen sånn plutselig, men bedre enn plutselig dans med hekken.

Denne videoen, og testen, foregår med en
Tesla Model 3 som er bakhjulstrukket (SR+ 60kWh).

Han sier at han forventer det også finnes på Model 3 4WD, uten å ha testet det.
Han sier at dette løser problemet, men samtidig at funksjonen (lavt pådrag/lav regen) nullstiller seg når han trykker på gassen igjen...men det betyr jo at ved neste nedbremsing etter gasspådrag så har du full regen igjen, så da blir det jo ikke så nyttig (hvis en kjører på et kupert terreng...vil jo funke hvis en skal ned et bratt fjell).

På 4WD har du jo andre muligheter til å gjøre regen bedre enn å skru den ned, da du heller kan flytte regen til alle hjul (selv om frontmotoren er mindre effektiv strømforbruksmessig).

På Model Y LR har vi derimot Terrengassistent som har mulighet til å flytte regen til alle 4 hjul og samtidig vekte regen/bremse individuelt på 4 hjul, noe som gjøres helt perfekt. Sånn at Model 3 SR+ blir en "nødløsning" på glatt føre, Mens Model Y's Terrengassistent blir en kongeløsning.

Angående regenerering som plutselig forsvinner så synes jeg dette er litt skummelt uansett på Model Y. Regen har blitt kraftigere for hver Tesla jeg har hatt, og når batteriet er kaldt så er det nesten ingen regen. Terrengmodus reduserer og regen. Så når du skal ned en bratt bakke rett etter å ha startet å kjøre så plukker bilen opp fart i stedet for å redusere fart når du slipper opp gasspedalen. Støkker litt hver gang. Har ikke testet nok til å si hva som teller mest av kaldt batteri og Terrengmodus med tanke på å redusere regen.

Synes og at bilen har blitt mye mindre halelogrende ved regen uten Terrengassistent på enn den var for en drøy måned siden (etter oppdateringer). Mulig dekkene har fått rubbet seg litt fra de var nye, men mener det er hovedsakelig pga software. Kanskje de har sneket inn litt "Snow Mode" i Model Y også, som fungerer når en ikke har Terrengmodus på...kan veldig godt være....og at det er derfor bilen "skyter fart" i nedoverbakker....hmm..merker at jeg ikke har testet veldig godt de seneste par ukene....siden den fungerer så godt uten å tenke på noe nå.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Det var en bruker på forumet her som meldte om dette for lenge siden på TM3. TB er bare litt sent ute ;-) Mener også at brukeren logget i SMT at frontmotoren var innkoblet en viss tid på sin LR, etter at systemet "konkluderte" med "glatte forhold". Hvordan bilen kom frem til "glatt vei", ble det ikke konkludert med, annet enn at hjulspinn eller sluring ved regen helt sikkert aktiverte modusen. Det spekuleres også i om utetemp også spiller inn, sammen med visuelle data fra kamera.
TB tester bare en RWD og som TB beskriver hopper bilen hopper ut og inn av modusen hele tiden uten varsel. Regen blir derfor noe uforutsigbar. Om det ellers er likt med LRW vites ikke.
Jeg ville heller foretrekke manuell snow mode, kombinert med low regen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pberg

Ville det ikke være logisk å fordele regen på samme måte som bremseeffekt på en 4wd-bil? Altså 70/30 front bias eller noe slikt?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Stjerneglis

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. januar 2022, klokken 05:29
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: pberg på mandag 24. januar 2022, klokken 09:57
Ville det ikke være logisk å fordele regen på samme måte som bremseeffekt på en 4wd-bil? Altså 70/30 front bias eller noe slikt?
Med TA aktiv reguleres fordelingen kontinuerlig, og starter samtidig på begge motorene. Uten TA, starter regen forsiktig bak for så å koble inn regen foran om det er behov.

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 24. januar 2022, klokken 10:00
Ellers kunne Tesla godt kalt terrengassistent for "glatt føre" modus hvis det er det som er meningen, eller permanent AWD.

Veldig enig med deg. TMY er uansett ikke noe man tar med ut i terrenget med selv om noen kaller den for en SUV...
Helt enig. TA er et missvisende navn på funksjonen.

Klykken

Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:03

Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:07

Men, hvis man trykker på (i)-en ved siden av terrengassistenten så står det jo hva den gjør. Samme om man titter i manualen for nevnte funksjon. "Joe mode" er heller ikke særlig godt navn for at pling og plong-lyder skal være dempet, men om man trykker på (i)-en så står det hva det er.
Ja, jeg vet selv veldig godt hva den gjør, men det er så mange som ikke leser info på skjermen eller i manualen. Joe mode har jo en artig forhistorie. Det tror jeg ikke TA har ;-)
Således kunne den hete "Bambi på isen", eller kanskje noe i motsatt retning ;-)

1000kwh

MG ZS EV er vel dagens minst avanserte elbil, men den har samme systemet hvor regen plutselig forsvinner fullstendig når underlaget er så glatt (hjulene låser seg) at det ikke er mulig med regen.

Jeg synes det fungerer meget bra. Regen kommer tilbake ca 20 sek etter.

OlaM

Kjørte over fjellet før jul og til/fra skianlegg tidlig i januar, prøvde å provosere bilen litt. Begge ganger føltes min 3LR veldig stabil, vanskelig å få bakenden til å svinge ut både med aks og regen. Kjente meg ikke igjen i beskrivelsene av 3/Y-platformen som tail happy. De har vel rett og slett finpusset på antispinn-logikken.

Ser også i Scan My Tesla at frontmotoren er aktiv en god stund etter at bakhjulene har registrert spinn, så du får i praksis permanent 4WD der du trenger det og så deaktiveres den av seg selv.

Dette er mye bedre enn en "snow mode" du må skru av og på i en meny, eller som følger utetemperatur e.l. Du kan til og med skru den på før en bratt bakke ved å gi på litt på flaten før. I verste fall så aktiveres den på brøkdelen av et sekund når du begynner å spinne.
'21 3LR

Klykken

Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:16

Ja, jeg vet selv veldig godt hva den gjør, men det er så mange som ikke leser info på skjermen eller i manualen. Joe mode har jo en artig forhistorie. Det tror jeg ikke TA har ;-)
Hvis folk ikke leser så spiller det uansett ikke noen rolle hva man kaller det.
Bambi på isen er jo ikke særlig godt heller, da funksjonen ikke bare tiltenkt is, men "vanskelig underlag" som f.eks også inkluderer gjørmete skogsveier. Men skjønner hva du mener så skal ikke gå mer inn på det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på mandag 24. januar 2022, klokken 10:40
Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 10:16

Hvis folk ikke leser så spiller det uansett ikke noen rolle hva man kaller det.
Bambi på isen er jo ikke særlig godt heller, da funksjonen ikke bare tiltenkt is, men "vanskelig underlag" som f.eks også inkluderer gjørmete skogsveier. Men skjønner hva du mener så skal ikke gå mer inn på det. :)
:+1:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA