FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?

Startet av kodax, tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 19. januar 2022, klokken 08:52
.....Hvem orker å sitte med hendene klistret til rattet for å unngå at bilen feks. svinger inn på en enveiskjørt av/påkjøring?
Alle som bruker AP eller FSD-beta (og det er mange) skal jo gjøre det. Det er en av betingelsene for å bruke systemet.
Jeg kan bare svare for min egen del, og jeg har alltid en hånd på rattet når jeg bruker AP, og jeg bruker det myyye. Min erfaring er også at det er nødvendig. Likevel synes jeg det er mye mer avslappende på langtur på motorvei, enn uten AP.
For første gang er en mann tiltalt for å ha forårsaket en dødsulykke med tesla i usa. Litt synd om han er uskylding og bilen gjorde noe rart.
Det er nok ikke første gang. Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig, uansett hva bilen skulle finne på. Godtar man ikke dette, bør (skal) man ikke bruke systemet. Så enkelt.
Virker du forventer mer av AP/FSD-beta enn hva det faktisk er pr nå. Det er bare et støttesystem som har en god del igjen før det er FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Tenker at det dere nå diskuterer er kjernen i saken, det har blitt solgt/markedsført som noe helt annet enn hva det faktisk er, så forventningene til mange står ikke nødvendigvis i stil med produktet. Når man har innfunnet seg med hva det faktisk er, og jobber med det i stedet for mot det, så fungerer det egentlig ganske (nesten veldig) bra.

kodax

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 09:58
.....Hvem orker å sitte med hendene klistret til rattet for å unngå at bilen feks. svinger inn på en enveiskjørt av/påkjøring?
Alle som bruker AP eller FSD-beta (og det er mange) skal jo gjøre det. Det er en av betingelsene for å bruke systemet.
Jeg kan bare svare for min egen del, og jeg har alltid en hånd på rattet når jeg bruker AP, og jeg bruker det myyye. Min erfaring er også at det er nødvendig. Likevel synes jeg det er mye mer avslappende på langtur på motorvei, enn uten AP.
Helt enig, jeg bruker autopiloten så ofte som mulig og syns det gjør at særlig langturer er mye mer avslappende.
Kona derimot bruker mest cruise controllen, da hun ikke slapper like mye av med autopiloten. Hun syns det er vanskeligere enn meg å gjøre flere ting på en gang, og mener det er årsaken.

For første gang er en mann tiltalt for å ha forårsaket en dødsulykke med tesla i usa. Litt synd om han er uskylding og bilen gjorde noe rart.
Det er nok ikke første gang. Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig, uansett hva bilen skulle finne på. Godtar man ikke dette, bør (skal) man ikke bruke systemet. Så enkelt.
Virker du forventer mer av AP/FSD-beta enn hva det faktisk er pr nå. Det er bare et støttesystem som har en god del igjen før det er FSD.
[/quote]
Ja, de fleste biler har jo cruice control som ville kjørt på rødt lys akkurat som AP ville gjort.
(Min bil med FSD hadde derimot stoppet for det røde lyset hvis jeg ikke aktivt hadde overstyrt at den skulle stoppe.)
Det som jo kan være tilfelle er jo at han har forventet at bilen ville stoppe for rødt lys, enten ved at han trodde at "autopilot" kunne det, eller at han trodde at han hadde FSD uten at han hadde det. Ansvaret er fortsatt på sjåføren siden han uansett skal være oppmerksom og klar til å ta over hel tiden, men her må da potensielt markedsføringen til Tesla kanskje også ta noe av skylden.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

filtvet

"Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig"

Men hva med robotaxi som "kom" i 2021. Skal passasjeren også være ansvarlig for ulykker. Skal han også ha egen forsikring for å sitte på ?

Det eneste nyttige med "automagisken" for meg er adaptiv cruisekontroll. Den synes jeg fungerer ganske bra, spesielt i kø.

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 19. januar 2022, klokken 11:41
"Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig"

Men hva med robotaxi som "kom" i 2021. Skal passasjeren også være ansvarlig for ulykker. Skal han også ha egen forsikring for å sitte på ?

Det eneste nyttige med "automagisken" for meg er adaptiv cruisekontroll. Den synes jeg fungerer ganske bra, spesielt i kø.
Ærlig talt!! Robotaxi har aldri eksistert utenom i framtidsvisjoner til Elon. Du må skille i fiksjon og virkelighet.

Når Robotaxi en gang i fremtiden blir en realitet så er passasjerene nettopp passasjerer og ikke førere. Da er det "bilen" som er ansvarlig fører. Om det blir eier, produsent, operatør som blir juridisk ansvarlig vil tiden vise. Det kan fort bli en kombinasjon, alt etter hva som er årsaken i en eventuell ulykke.

IbizaMan

Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig, uansett hva bilen skulle finne på.

Juridisk ja, definisjonsmessig tja. AP/NoA/FSD er vel egentlig ikke et førerstøttestystem slik vi normalt definerer disse. Det er vel heller en selvkjøringsfunksjon som enda ikke er fullt utviklet eller godkjent for tiltenkt bruk.

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 12:22

Ærlig talt!! Robotaxi har aldri eksistert utenom i framtidsvisjoner til Elon. Du må skille i fiksjon og virkelighet.

Elon Musk er den som står som øverste talsperson for selskapet Tesla. Med tanke på hvor mange ganger han har fått irettesettelser for ting og tang han har liret av seg for twitter, og halvveis havnet under "administrasjon" i selskapet, så skulle man kunne regne med at hans ord her:
https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-musk-says-tesla-robotaxis-will-hit-the-market-next-year.html
skulle være noenlunde til å stole på som guiding for hvor Tesla beveget seg.

Hittil har vi bare en svært begrenset krets med testere som har fått innvilget FSD Beta. Og de oppleverer svært varierende grad av kvalitet på selvkjøringen.

Tesla kan ikke bare gjemme seg bak at "Musk uttaler seg jo bare som privatperson".

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:34
Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 12:22

Elon Musk er den som står som øverste talsperson for selskapet Tesla. Med tanke på hvor mange ganger han har fått irettesettelser for ting og tang han har liret av seg for twitter, og halvveis havnet under "administrasjon" i selskapet, så skulle man kunne regne med at hans ord her:
https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-musk-says-tesla-robotaxis-will-hit-the-market-next-year.html
skulle være noenlunde til å stole på som guiding for hvor Tesla beveget seg.

Hittil har vi bare en svært begrenset krets med testere som har fått innvilget FSD Beta. Og de oppleverer svært varierende grad av kvalitet på selvkjøringen.

Tesla kan ikke bare gjemme seg bak at "Musk uttaler seg jo bare som privatperson".
Jeg tenker motsatt; all denne erfaringen med hans twitring tilsier at han tvitrer visjoner og drømmer, mer enn fakta. Hvis man velger å tro blindt på det han tvitrer, så står man i fare for å bli rundlurt på alle områder.
Det er veil INGEN som tror at robotaxi er på markedet fordi han sa at de ville komme???

filtvet

Tror egentlig alle denne fantasien om fsd ødelegger for et ellers bra merke. De har gode biler.

De burde konse seg på auto-lys/visker/cruisekontroll. Ingenting av dette fungerer 100%

Få det til å fungere først uten merkelige feks fantombremsinger.

kodax

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:16
Siden det er et førerstøttesystem så er fører alltid ansvarlig, uansett hva bilen skulle finne på.

Juridisk ja, definisjonsmessig tja. AP/NoA/FSD er vel egentlig ikke et førerstøttestystem slik vi normalt definerer disse. Det er vel heller en selvkjøringsfunksjon som enda ikke er fullt utviklet eller godkjent for tiltenkt bruk.
Du må nok skille på dem. AP er ikke ment/kommunisert å skulle være selvkjøring, FSD er derimot kommunisert at skal bli det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Denne laderoboten skulle hjelpe når man skulle kjøre øst-vestkyst i USA..

https://youtu.be/uMM0lRfX6YI?t=8

Tror Musk har lovet juridisk godt..dvs vi tror, vi sikter på, vi planlegger osv

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på onsdag 19. januar 2022, klokken 14:27

Helt uenig. På FSD er han like utsatt som Theranos. Visjoner, drømmer, håp, manana. Og så må man sone en fengselsstraff, for noen vil sjekke fakta og se at de ikke hadde en skit klart da han sa "om et år". På nytt og på nytt. Så han taler nå mot bedre vitende, noe som gjør det mer alvorlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IbizaMan

Sitat fra: kodax på onsdag 19. januar 2022, klokken 14:14
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:16

Du må nok skille på dem. AP er ikke ment/kommunisert å skulle være selvkjøring, FSD er derimot kommunisert at skal bli det.

Spiller vel ingen rolle. Alt dras mot funksjoner som ligger tettere opptil selvkjøring enn hva vi normalt vil karakterisere som tradisionelle førerstøttesystemer. Men la oss nå ikke spikke fliser om disse begrepene. Så vidt jeg har forstått så har vel definisjonen på AP eller AutoPilot også endret seg med tiden. Og hva som faktisk menes med begrepet er høyst uklart for min del. Om du ønsker å oppklare dette må du gjerne forsøke  :)

På Tesla sine sider finner du følgende funksjoner under AP:

[attachment id=0 msg=1029691]

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på onsdag 19. januar 2022, klokken 14:04
Jeg tenker motsatt; all denne erfaringen med hans twitring tilsier at han tvitrer visjoner og drømmer, mer enn fakta. Hvis man velger å tro blindt på det han tvitrer, så står man i fare for å bli rundlurt på alle områder.
Det er veil INGEN som tror at robotaxi er på markedet fordi han sa at de ville komme???

Aksjemarkedet er nok ikke helt enig med deg. Spørsmål: hvor mye tror du Tesla ville vært verdt dersom det ikke hadde vært for den innflytelsen Musk har gjennom blant annet Twitter?
Hvorfor setter ikke selskapet Tesla foten ned for hans ytringer om ditt og datt som skal komme da og da, om de vet at de ikke vil komme seg dit, hvertfall ikke innen noenlunde rimelig tid?

Tesla har kunnet komme unna med svært mye sett i lys av at de har vært en liten, og voksende, aktør. En David som kjemper seg opp blant en gjeng Goliater. Men nå er saken en helt annen. De er et av verdens aller største selskaper i børsverdi. Børsverdien er tross alt investorenes verdier. De har dermed en forventning om innfrielse. En forventning om at Tesla skal levere på guidingen. Og den guidingen er det stort sett Elon Musk som står for, siden han er hovedtalsperson. Om den guidingen skjer gjennom formelle brev/utsagn eller gjennom Musks twitter-konto er ett fett. Musk, sammen med selskapet, har et ansvar for at guidingen er korrekt.

Når vi i tillegg har sett at Tesla ha satt opp prisen på FSD flere ganger, og nå altså til 12000 dollar, så har det vært grunn til å tro at man burde få glede av dette mens man ennå kjenner et snev av nybillukt. Kunne for eksempel Volkswagen sluppet unna med å selge tilvalg til 100 000 kroner som man ikke får brukt på ubestemt tid? Og med så lite informasjon som egentlig har kommet ut?

Vaduz

Sitat fra: daktari på onsdag 19. januar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: JorEl på onsdag 19. januar 2022, klokken 14:27

Helt uenig. På FSD er han like utsatt som Theranos. Visjoner, drømmer, håp, manana. Og så må man sone en fengselsstraff, for noen vil sjekke fakta og se at de ikke hadde en skit klart da han sa "om et år". På nytt og på nytt. Så han taler nå mot bedre vitende, noe som gjør det mer alvorlig.

Bortsett fra at theranos ikke solgte drømmer og visjoner, de sa det funker i dag og solgte det til bruk i helsesektoren for pasienter og leger å bruke, også virket det overhodet ikke. Det er en forskjell mellom å selge fremtidige funksjoner, og å selge ferdige produkter som ikke virker. Vi som har fsd har jo også fått tviler funksjonalitet i de årene som har gått, det bare går veldig tregt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA