Med hvilken bil kan man kjøre med L3 først; Mercedes, Tesla eller noen andre?

Startet av kodax, lørdag 18. desember 2021, klokken 15:11

« forrige - neste »

kodax

Mercedes har fått godkjenning for L3 på motorveiene i Tyskland, og sier de skal rulle det ut ila. første halvår neste år, 2022.
Endel av de mest høylytte her inne tror at det er mange år til Tesla sin FSD kan brukes til selvkjøring, men det betyr jo ikke at det er den gjengse meningen her.

Det er nok endel prestisje i å få godkjent selvkjøring først, men konsekvensen for selskapene kan være enorm dersom det skjer alvorlige ulykker.
Hvilken bil vil være den første man kan dra på tur med, lese avisen og slippe å holde i rattet, hvem vinner; tysk grundighet, sør-afrikansk entusiasme eller noen andre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Regner du med nøytrale svar i Tesla-delen av forumet? Du kan jo poste det samme i Mercedes-delen... Blir som en Gallup på Rødt sitt årsmøte....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Åjoda, Teslahaterne står klar i Tesla forum. Litt mindre hatere i andre forum.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Tja, kanskje noen skulle postet det samme på Marcedes-delen? Idelt sett hadde det kanskje vært at det var en egen kategori som het autonomi e.l., samt at ingen hadde noen fordommer mot noen bilmerker.
Jeg vil tro at med så mye pessimisme som er blitt uttrykt her inne ang. FSD, så vil kanskje mange her ha et kritisk blikk på FSD og svare deretter, og så får man tolke resultatet ut i fra at avstemmingen ligger nettopp her på Tesla-delen av forumet.
Jeg syns noe slikt er mest gøy i etterkant, dvs. å se hvor mange som svarte hva ift hva som ble fasit, og hva folk kommenterte underveis:)
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. desember 2021, klokken 15:35
Åjoda, Teslahaterne står klar i Tesla forum. Litt mindre hatere i andre forum.
Tesla-hatere og Tesla-elskere kan ikke ansees å være nøytrale... ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Grosor

Mercedes sitt system er jo slik jeg leser det allerede godkjent og sertifisert ihht FN-forskrift nr. 157, "feature complete" på telsaspråket så med mindre noen drar noe magisk ut av hatten så er det vel allerede avgjort?

kodax

Sitat fra: Grosor på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:02
Mercedes sitt system er jo slik jeg leser det allerede godkjent og sertifisert ihht FN-forskrift nr. 157, "feature complete" på telsaspråket så med mindre noen drar noe magisk ut av hatten så er det vel allerede avgjort?
Det er godkjent, men det er jo fortsatt ikke tilgjengelig, og mye kan skje på et halvt år...
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:17
Det er godkjent, men det er jo fortsatt ikke tilgjengelig, og mye kan skje på et halvt år...
Fattig trøst. Dette har Mercedes løst i nærmest komplett stillhet uten masser av Tweets og usann reklame.
Tesla S75D - 09/2018

kodax

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:22
Sitat fra: kodax på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:17
Fattig trøst. Dette har Mercedes løst i nærmest komplett stillhet uten masser av Tweets og usann reklame.
Hvorfor "fattig trøst"? For Tesla, mener du? For forbrukerne og samfunnet så er det vel supert hvis Mercedes får til dette, men det gjenstår selvflgelig å se om de gjør det. Hadde det vært 100% så hadde de vel sluppet det nå.
Model Y - Model 3

turfsurf

Så vidt jeg forstår det er det Mercedes kaller L3 på ett begrenset område opp til 60km/t. Hvis det er greit nok så vinner sikkert Mercedes. IMO har en bil L3 først når man kan bruke L3 "overalt" hvor veiene er egnet. Så fremdeles ett stykke igjen.

Tesla har jo uansett bare fokus på FSD bykjøring, og bryr seg tydeligvis ikke om landevei og motorvei hvor dette faktisk er nyttig. Komplett feil fokus IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zanka

Kan jo dra den vanlige her inne, bare mot Mercedes.
Når det tar 14 dager å få appen til å funke mot bilen og den da kun kan låse opp og igjen, så veg jeg ikke om jeg hadde hatt hvilepuls på auto banen [emoji3]

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

kodax

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:49
Tesla har jo uansett bare fokus på FSD bykjøring, og bryr seg tydeligvis ikke om landevei og motorvei hvor dette faktisk er nyttig. Komplett feil fokus IMO.
Helt enig i at det er feil fokus for oss som vil ha L3 på langtur, men for Tesla er det ikke nødvendigvis feil fokus (hvis de får det til), da de vil kunne generere veldig mye penger hvis bilene kan brukes som robotaxi, redusere skader i tafikken, gi folk en mulighet til å tjene penger på bilene sine osv.
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:49
Så vidt jeg forstår det er det Mercedes kaller L3 på ett begrenset område opp til 60km/t. Hvis det er greit nok så vinner sikkert Mercedes. IMO har en bil L3 først når man kan bruke L3 "overalt" hvor veiene er egnet. Så fremdeles ett stykke igjen.

Slik jeg forstår det er begrensningen på 60 km/t for bytrafikk:

On Mercedes vehicles running Drive Pilot with Level 3 capability, the system can function in heavy, congested traffic at speeds up to 37 mph (60 km/h). In such circumstances, vehicles can accelerate, brake, and change lanes as needed without driver input. It's available on 8,197 miles (13,191 kilometers) of German highway, and tests are being conducted to have it available in the United States and China, once regulations for those specific regions allow Level 3 tech.

Tesla S75D - 09/2018

Grosor

Det er regelverket som begrenser det til 60kmt, Mercedes har uttalt at systemet skal være L3 opp til 130kmt når regelverket tillater.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. desember 2021, klokken 16:56
Slik jeg forstår det er begrensningen på 60 km/t for bytrafikk:

On Mercedes vehicles running Drive Pilot with Level 3 capability, the system can function in heavy, congested traffic at speeds up to 37 mph (60 km/h). In such circumstances, vehicles can accelerate, brake, and change lanes as needed without driver input. It's available on 8,197 miles (13,191 kilometers) of German highway, and tests are being conducted to have it available in the United States and China, once regulations for those specific regions allow Level 3 tech.

IMO står det ganske klart at det er begrenset opp til 60km/t, men at det kan kjøre i tett trafikk. Er begrenset til Tyske motorveier. Altså køassistent for tyskere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA