Hovedmeny

Fantomsvinging

Startet av larsgk, mandag 13. desember 2021, klokken 14:45

« forrige - neste »

larsgk

Det skrives mye om fantombremsing, men har sett lite til at fantomsvining blir omtalt.

Jeg opplever med jevne mellomrom 2 høye pip, også blir bilen 'kastet' til midten av veibanen (rattet vrir til venstre).  Veldig ubehagelig. Jeg antar det skyldes den mener jeg er for nærme ett eller annet, men ligger med normal avstand til kantstripe. Har heller ikke sett noe annet unormalt de gangene det har skjedd. Blir heller ikke lagret noe i varslene.

tmn

Det er nok noe som heter Emergency Lane Departure Avoidance. Jeg har opplevd det noen ganger selv, men da er jeg klar over det skjer også. Så for min del er det sjeldent at det kommer overraskende på.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geear

Dette er vel med AP av går jeg ut fra. Får du ikke rødt advarsel i displayet om lane departure, eller noe i den duren, samtidig som dette skjer?

Har fått mange ganger selv, men det er når jeg styrer selv, og da skjer det ikke så mye mer enn at den klager og så holder jeg igjen. Plagsomt, men ikke så mye mer.

Klykken

Skjedde hos oss en del på tur til hytta. En smal landevei uten midtstripe men kantmerking. Bilen "aner ikke" hvor sitt felt er og nykker i rattet noen ganger. Udramatisk for vår del og lett å holde igjen rattet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

larsgk

Sitat fra: geear på mandag 13. desember 2021, klokken 15:49
Dette er vel med AP av går jeg ut fra. Får du ikke rødt advarsel i displayet om lane departure, eller noe i den duren, samtidig som dette skjer?

Har fått mange ganger selv, men det er når jeg styrer selv, og da skjer det ikke så mye mer enn at den klager og så holder jeg igjen. Plagsomt, men ikke så mye mer.
Kan ikke si jeg har lagt merke til et varsel, men stemmer at jeg styrer selv. Men, er jo ingen grunn til det skal skje? Har jo ingen hindringer

overskyet

Høres helt sinnssykt ut...

Fantombremsing, fantomstyring.. Hva blir det neste? Fantomgassing foran fotgjengerfelt? ;)

Handyman

Sitat fra: overskyet på mandag 13. desember 2021, klokken 23:12

Fantombremsing, fantomstyring.. Hva blir det neste? Fantomgassing foran fotgjengerfelt? ;)
Tesla er ikke for de nervøse ;-)
Samme opptakskrav som for astronauter i SpaceX.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: overskyet på mandag 13. desember 2021, klokken 23:12

Tull.

Det er bilens systemer for å holde deg på veien som reagerer. Den drar deg absolutt ikke ut i grøfta eller tvinger deg noen steder. Holder du rattet, så kjenner du bilen stritter litt imot. Det er udramatisk, men blir du redd så virker det selvsagt helt forferdelig. Det er like dramatisk som når bilen logrer litt med baken på glatt føre, altså udramatisk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

I løpet av de siste par årene har jeg hatt bil fra Tesla, Mercedes, BMW, VAG, Hyundai.
Guess what - alle kan foreta uventede, ubehagelige og tidvis trafikkfarlige forsøk på å korrigere feltplassering.
Konsekvens og opplevelse av korreksjonen avhenger 100% av hva slags vei en kjører på. Verst er det på smale småveier med høy fartsgrense der en normalt legger seg ut mot veiskulder når en møter biler.
Da vil alle moderne biler forsøke å korrigere tilbake, noe som ikke er ideelt når en møter biler.

Og normalt lar ikke funksjonen seg deaktivere permanent. Eneste bilen jeg kommer på i farten er Ioniq 5 hvor jeg kunne velge rattkorreksjon eller rattvibrasjon. I5 var nok den kjipeste på å gi smådytt. Såpass at kona syntes det var irriterende på en vanlig langtur vi tar, spesielt i mørket hvor kameraene ikke er like presise.
I IX3 husker jeg godt at det var slitsomt når vi var på photoshoot med NAF rekkeviddetesten oppå fjellet.
I EQC`en husker jeg den kunne finne på å tvinge bilen tilbake om jeg la meg litt til siden i kø når motorsykler ville passere mellom biler.
Og det samme merket jeg nå og da i ID4`en på forrige hyttetur.

Forskjellene ligger i hvor tydelig bilen advarer mot det som skjer. Noen piper, noen piper og blinker, noen sier ingenting men bare korrigerer tilbake.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

nosi1202

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. desember 2021, klokken 08:58
I løpet av de siste par årene har jeg hatt bil fra Tesla, Mercedes, BMW, VAG, Hyundai.
Guess what - alle kan foreta uventede, ubehagelige og tidvis trafikkfarlige forsøk på å korrigere feltplassering.
Konsekvens og opplevelse av korreksjonen avhenger 100% av hva slags vei en kjører på. Verst er det på smale småveier med høy fartsgrense der en normalt legger seg ut mot veiskulder når en møter biler.
Da vil alle moderne biler forsøke å korrigere tilbake, noe som ikke er ideelt når en møter biler.

Og normalt lar ikke funksjonen seg deaktivere permanent. Eneste bilen jeg kommer på i farten er Ioniq 5 hvor jeg kunne velge rattkorreksjon eller rattvibrasjon. I5 var nok den kjipeste på å gi smådytt. Såpass at kona syntes det var irriterende på en vanlig langtur vi tar, spesielt i mørket hvor kameraene ikke er like presise.
I IX3 husker jeg godt at det var slitsomt når vi var på photoshoot med NAF rekkeviddetesten oppå fjellet.
I EQC`en husker jeg den kunne finne på å tvinge bilen tilbake om jeg la meg litt til siden i kø når motorsykler ville passere mellom biler.
Og det samme merket jeg nå og da i ID4`en på forrige hyttetur.

Forskjellene ligger i hvor tydelig bilen advarer mot det som skjer. Noen piper, noen piper og blinker, noen sier ingenting men bare korrigerer tilbake.

Min erfaring fra VW og MB er den samme, men felles nesten for alle gangene jeg har opplevd napping i rattet eller tilsvarende er at jeg har brukt førerassistanse på veier eller under værforhold som ikke er helt egent for det. Helt udramatisk, men under forhold som manualen advarer mot å bruke det. 
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Øyvind.h

Har ikke aktivert feltholder/autopilot for å oppleve dette. Dette er standard "lane departure" funksjonalitet som normalt aktiveres hver gang bilen startes selv om en har deaktivert det på forrige tur. Om manualen advarer mot funksjonen må en passe på å slå den av.
Kjipeste opplevelse var tur/retur Bergen i EQC`en hvor den ofte bremset og ville tvinge bilen tilbake i sitt felt om jeg kjørte litt dynamisk og jevnet ut svinger der det ikke var trafikk. Var da ikke klar over at funksjonen kunne skrus av, så det ble et irritasjonsmoment. Nå vet jeg den kan slås av om jeg skal kjøre 900km+ på èn dag, på den typen veier :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

larsgk

Artig hvor mange som opplever det som udramatisk. For meg har det stort sett skjedd på rette strekninger, med god avstand til kant. Altså uten grunn. Jeg skvetter like mye hver gang, og synes heller ikke det er noe særlig å bli dyttet over mot motsatt kjørebane. Kan ikke se noe annet enn at det sensorer som reagerer feil.
De som sitter og venter på FSD må være de største optimistene blant oss.

kodax

Det høres ut som det er noe galt med bilen din, jeg hadde i hvert fall bestilt service hvis jeg hadde opplevd det du opplever (noe jeg ikke gjør).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: larsgk på tirsdag 14. desember 2021, klokken 12:45
Artig hvor mange som opplever det som udramatisk. For meg har det stort sett skjedd på rette strekninger, med god avstand til kant. Altså uten grunn. Jeg skvetter like mye hver gang, og synes heller ikke det er noe særlig å bli dyttet over mot motsatt kjørebane. Kan ikke se noe annet enn at det sensorer som reagerer feil.
De som sitter og venter på FSD må være de største optimistene blant oss.
Dette kjenner jeg definitivt ikke igjen fra mine over 50kkm i TM3 og Y. Jeg har alltid en hånd i rattet, og om bilen skulle svinge brått, så vil den glippe ut av autostyring før den får flyttet seg merkbart sidelengs. Det skjer eksempelvis når jeg skal teste manøvere den ikke normalt klarer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA