Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: TJV på mandag 27. juni 2022, klokken 16:58
Joda, vet at Audi e-tron er tørst på forbruket.
Dette viser bare at det aldri vil bli riktig/rettferdig prissetting på hurtiglading. Ladeoperatøren Mer velger faktisk å straffe e-tron fordi Audi ikke har valgt veldig høy toppeffekt til fordel for flat ladekurve der man like godt kan lade fra 40-85% istedenfor mange som velger å lade fra 10-55% (40% lading).
Ja, vet det er veldig mange andre parametre inne i totalbildet, men dere skjønner sikker hva jeg vil frem til  ;) er uansett ikke snakk om mange kr de 5%.
Regner med du mener Eviny.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TJV

Beklager, du har helt rett RJK.
Det er rettet nå.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Sitat fra: orodreth på mandag 27. juni 2022, klokken 10:22
Meget dårlig av Eviny og innføre minuttpris over 80%, har jo ingen sammenheng med hvor lenge man opptar en ladeplass. Vi er ganske mange med biler som har god hastighet over 80%...

Hvorfor ikke minuttpris etter en hvis tid eller mer saftig gebyr for å ikke plugge ut ved 100%?
Synes det er topp med minuttpris over 80%, men den er for lav.
For de med raskt ladende biler koster det uansett ingenting (ID.4 og Y f.eks bruker vel bare ca 10 min fra 80-90 ifølge Teslabjørns videoer).
30 kr for en bil som bruker 30 min på 80-90 er neppe nok til å få folk ut på veien og avgårde til neste lader. Å campe 30 min på en lader på sluyten av ladeøkta derimot er leenge.

Men det er en start.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eisa01

Hvis man lader med 60 kW etter 80% så er påslaget 1 kr/kWh, 2kr/kWh for 30 kW osv

Liker de nye prismodellene som innfører tidskomponent etter en viss tid, eller en viss prosent!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eisa01 på mandag 27. juni 2022, klokken 21:25
Hvis man lader med 60 kW etter 80% så er påslaget 1 kr/kWh, 2kr/kWh for 30 kW osv

Liker de nye prismodellene som innfører tidskomponent etter en viss tid, eller en viss prosent!

Ja, det er ikke særlig dyrt i minuttpåslag utenom de som lader skikkelig sakte. Til sammenligning har Tesla en "parkeringsavgift" ved fullført lading på opptil €1 (10kr) per minutt.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Hvorfor ikke minuttpris etter en hvis tid eller mer saftig gebyr for å ikke plugge ut ved 100%?
Enig
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. juni 2022, klokken 06:58
Enig

Har mer sans for enhetsprising slik aktørene gradvis går over til.
En kan gjerne ha ulik enhetsprising i ulike intervaller. F.eks dobbel pris fra 80% og 4 ganger prisen fra 90%
og 10 ganger fra 95%. Det gir samme effekt mhp. å få folk vekk fra laderen. Bakgrunnen for å være negativt
innstillt til minuttprising er at det er for store forskjeller i ladehastighet mellom de ulike bilene OG det er stor forskjell i hastighet avhengig av f.eks utetemperatur og batteritemperatur. Dermed blir minuttprising i større grad enn andre prismodeller litt bingo. Det ligger også et element av opplæring og miljøaspekt mhp fornuftig lading av elbil dersom man opererer med ulike enhetspriser mhp. hvor langt opp bilen har ladet. Ettersom ladehastighet er så ulikt fordelt på biler og etter vær og vind så gir minuttprising egentlig dårlige signaler mhp. å ta vare på batteriet også. Rask lading vil favorisere biler som lader raskt hvilket i et miljøperspektiv og mhp. nettinvesteringer er uheldig. I miljøperspektiv fordi levetiden på batteriet kan gå ned ved å pushe grenser mhp. hvor høy effekt batteriet kan ta imot - hvor stort problem dette er skal være usagt, men flere produsenter mener
det har betydning for levetiden på batterier. Høyere effekt krever også høyere investering i nett og således bare øker våre nettariffer. 

TJV

hELgenen er inne på noe her. Målet til nettleverandører er å få et jevnt forbruk og ikke enorme effekttopper.
Selv om Porsche Taycan har høyest peak på lading av alle elbiler så har den mulighet for å lade saktere selv om det nødvendigvis ikke tar lenger tid.
I en test Bjørn Nyland utførte tidligere i juni mot Audi e-tron GT (likt batteri på 93kWh?)fra 10% til fullt batteri så lader Taycan like fort fra 10-90%. Dette er selv når man stiller inn lavere toppeffekt. Grunnen er jevnt høyt snitt. Og bonus er lavere temperatur på batteriet.

https://youtu.be/4J-XEFSps4k
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ThomasEL

Dette med priser og prismodeller på hurtig-/lynlading er virkelig noe som engasjerer her på forumet. Det er jo bra👍

Personlig syns jeg nok likevel vi fortsatt er der (selv i elbillandet Norge) at det å finne et ladepunkt som:
• Er ledig
• Fungerer
• Gir forventet effekt
• Ligger på et passende sted å stoppe
• Har et servicetilbud (toalett, kiosk etc)

er LANGT viktigere enn akkurat hva man betaler. For de fleste utgjør hurtiglading en forsvinnende liten del av årskostnaden med å eie bil....

(Jeg har selvsagt stor respekt og forståelse for at NOEN hurtiglader såpass mye at prisen er avgjørende)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

TJV

Er enig med deg ThomasEL, bra med engasjement og det ser ut som det påvirker hurtigladeoperatørene som forandrer prising av tjenesten.
Sånn sett så kunne jeg virkelig funnet et annet tema å bruke tiden på siden jeg har hurtigladet ca 5 ganger på 60.000 km med Leaf 40kWh og 3 ganger med ID.4 på 16.000km. Begge bilene har vært på ferie i sør-Norge, men strategisk lagt opp etappene til destinasjonslading.
Personlig håper jeg fokuset på lading dreier over på betalt destinasjonslading i større omfang, men det får bli en annen tråd.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

geear

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:54
Dette med priser og prismodeller på hurtig-/lynlading er virkelig noe som engasjerer her på forumet. Det er jo bra👍

Personlig syns jeg nok likevel vi fortsatt er der (selv i elbillandet Norge) at det å finne et ladepunkt som:
• Er ledig
• Fungerer
• Gir forventet effekt

er LANGT viktigere enn akkurat hva man betaler. For de fleste utgjør hurtiglading en forsvinnende liten del av årskostnaden med å eie bil....

(Jeg har selvsagt stor respekt og forståelse for at NOEN hurtiglader såpass mye at prisen er avgjørende)
Helt enig. Ser at prisen på hurtiglading kan ha stor betydning for noen som ikke har hjemmelading, eller som på grunn av høy kjørelengde kjører svært mye på hurtigladere, men for min del, som kun hurtiglader i forbindelse med ferie/hytteturer eller noen svært sjeldne jobbturer, så betyr det mye mer at det finnes en hurtiglader der jeg trenger det når jeg trenger det. Har betalt 8,-/kWh hos Ionity selv om jeg hadde gratis lading på Model X (i tiden Tesla tok 1,70) - fordi plasseringen var mer gunstig for oss.

De som er svært opptatt av ladepriser, kan også påvirke kostnadene ved å velge mest mulig energieffektive biler, som Kona, e-Niro, Ioniq, Model 3 eller Y.

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 28. juni 2022, klokken 13:09
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:54

• Er ledig
• Fungerer
• Gir forventet effekt

Helt enig. Ser at prisen på hurtiglading kan ha stor betydning for noen som ikke har hjemmelading, eller som på grunn av høy kjørelengde kjører svært mye på hurtigladere, men for min del, som kun hurtiglader i forbindelse med ferie/hytteturer eller noen svært sjeldne jobbturer, så betyr det mye mer at det finnes en hurtiglader der jeg trenger det når jeg trenger det. Har betalt 8,-/kWh hos Ionity selv om jeg hadde gratis lading på Model X (i tiden Tesla tok 1,70) - fordi plasseringen var mer gunstig for oss.

De som er svært opptatt av ladepriser, kan også påvirke kostnadene ved å velge mest mulig energieffektive biler, som Kona, e-Niro, Ioniq, Model 3 eller Y.

Halleluja og +1 x2

Som flere sier er prisen på hurtiglading nærmest likegyldig for de fleste. Men det er helt kokko å ta ekstra betalt over 80%. Noen biler lader fortere fra 80-100% enn andre gjør fra 10-30%. Da er vi jo også tilbake der vi begynte.. vanskelig å sammenligne priser.

Det er imidlertid en meget god grunn til at de gjør dette. NAF, Elbilforeningen og majoriteten av de som uttaler seg har presset frem kWt-pris. Fordi man har det hjemme! Og fordi bensinstasjonene tar betalt per liter.

Hvorfor ikke kun ta betalt per minutt man opptar laderen i stedet? Veldig enkelt, veldig effektivt. Og veldig rettferdig. Som jeg vet mange er opptatt av.

Når du opptar en parkeringsplass betaler du for tiden. Det er likegyldig for andre hva som er grunnen til at du står der lenge. Det er en begrenset ressurs.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Gratulerer til dere som kan kjøpe bil til 600 K+, og ikke reagerer på å betale over 500 spenn for å fylle, når dere kan få det gratis noen meter unna. Ikke alle som kan det. Har heller ikke trua på at dette gjelder de fleste elbileiere. Faktisk tenker jeg det faktisk er motsatt.

En av grunnene til at flere her inne kjører elbil, er blant annet kostnadene. For flere av oss her inne, er økonomi faktisk ganske avgjørende, som er grunnen til at mange faller ned på biler som har mindre batteri, og som lader saktere. Vi har ikke råd til, eller tar oss råd til bil med større batteri og rask ladetid.

Vi er likevel avgjørende for at det er behov for flere ladere. Ikke pga ladetid først og fremst, men pga mengden biler vi står for. Det som dog er avgjørende, er ikke først og fremst at vi står der, eller at vi står der lengre enn dere. Det er at vi ikke står der unødvendig lenge.

Og det er ikke nødvendigvis flest av de med sakteladende bil som står unødvendig lenge, for vi vil ikke betale høyere pris enn nødvendig. Min erfaring er at det er det først og fremst noen av de med dyr bil som gjør. Dere som har råd til å stå lenge, selv om det koster ekstra. Dog, det hjelper tydeligvis på når det blir 10,- per minutt. Da har plutselig de fleste mulighet til å flytte på bilen.

Og produktet er kWh, ikke tid man bruker. De fleste hurtig/lynlader langs veien fordi man vil videre, ikke der man har behov for ekstra lang tid, fordi man skal shoppe etc. Da flytter man seg til AC-ladere.

At man skal betale per kWh, kommer som en konsekvens av at stort batteri og kort ladetid koster betydelig mer for ladestasjonen enn bil med lite batteri og lang ladetid. Og prisen på strøm, er en stor kostnad for stasjonseierne, samt at de tjener på at flest mulig bruker laderne.

Pris per minutt, er kun til gode for dere som altså har større lommebok, og raskt ladende elbiler. At noen av dem også er ekstra tørste, gjør det heller ikke mer OK at man skal betale kun på tid. Regnestykket har jeg gjort så mange ganger allerede, at det orker jeg ikke ta igjen. Forventer at man skjønner prinsippet.

Uansett, den kampen har dere altså tapt. kWh er det nye litermålet, det koster det samme for alle, hos Eviny riktignok bare til man når 80 % og hos Kople til man har stått 45 minutter. Det interessante paradokset , er at der kan man flytte seg til annen stolpe for å fylle videre, til den laveste prisen.

Tipper derfor at den varianten forsvinner etterhvert, og heller erstattes av en variant lik Eviny, eller en Teslavariant med høy minuttpris i det man passerer 100 % Soc. Kanskje i tillegg til Eviny-varianten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:36

Hvorfor ikke kun ta betalt per minutt man opptar laderen i stedet? Veldig enkelt, veldig effektivt. Og veldig rettferdig. Som jeg vet mange er opptatt av.

Det er jo det de går vekk i fra som er «rettferdig». Man betaler for varen man får (kWh) og tiden man tar opp plassen.

Man ser jo på argumentene hvilken bil folk har. De som har bil som lader fort og bruker mye strøm vil ha minuttprising. De som har frugale biler og som lader sakte vil ha kWh prising.

% prising er jeg enig i er dust. Kan heller ha parkeringsgebyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: elektro på tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:36
NAF, Elbilforeningen og majoriteten av de som uttaler seg har presset frem kWt-pris. Fordi man har det hjemme! Og fordi bensinstasjonene tar betalt per liter.

Når du opptar en parkeringsplass betaler du for tiden. Det er likegyldig for andre hva som er grunnen til at du står der lenge. Det er en begrenset ressurs.

Du glemmer det viktigste punktet i årsaker til at NAF, Elbilforeningen og andre ønsker prising per kWh, nemlig at det er ønskelig med en viss forutsigbarhet på pris uavhengig av temperatur på batteri og andre faktorer. Med pris per minutt blir det, spesielt for en ny elbileier, bingo å prøve å forutse hvor mye en ladeøkt koster.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA