Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

torkildr

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 29. juni 2022, klokken 09:25
Med pris per minutt blir det, spesielt for en ny elbileier, bingo å prøve å forutse hvor mye en ladeøkt koster.

Ikke minst, så slipper du at prisen går opp når noen starter å lade på en ladeplass som deler kapasitet mellom punktene.

Dede

Ser ut som alle Audi-eiere her ønsker pris pr minutt. Og noen foreslår også ekstra høy pris om biler som kun kan lade sakte skulle driste seg til å bruke en lynlader (men de glemmer kanskje at det faktisk en del steder nå kun bygges ut lynladere. Og en kan heller ikke forvente at de skal stå i kø for 50kwh laderen om lynladeren er ledig).  I tillegg mener Audi-eierne at alle som ikke har Audi burde stoppe lading på 80% mens audi må få lade fullt til billig pris siden de kan lade raskt (nesten) helt opp.

Motsatt ønsker alle med små og/eller tregt-ladende biler seg pris pr kwh.

Er fullt forståelig at alle ønsker det som passer best for sin bil..men blir rar diskusjon av det.

Ble nevnt over at det viktigste er at det er ledig på laderen og at den virker.  Nettopp derfor er det skummelt med kun kwh pris - særlig når en fjerner seg fra sentrale strøk.

Jeg tenker jeg har mest sansen for Kople sin modell der du betaler fast pris i en gitt tid.  Står du lengre enn 45min. må du betale tidsstraff (burde kanskje vært høyere?).  På den tiden bør Audien ha fått ladet opp til 98% og den lille bilen som kun kan lade raskt til 80% før farten går ned har gjerne mindre batteri så den bør også ha klart å få lade så fullt de vil (opp til 95% om nødvendig) og den som står i kø vet at bilene på et tidspunkt vil flytte seg å gjøre plass til neste bil..

hELgenen

Sitat fra: Dede på onsdag 29. juni 2022, klokken 11:12
Er fullt forståelig at alle ønsker det som passer best for sin bil..men blir rar diskusjon av det.

Ja, men det er jo ikke rett. Dvs. for egoistene som kun bryr seg om egen bil - så ja, men jeg velger å tro at de fleste faktisk ikke tenker slik.

Du glemmer det viktigste punktet i årsaker til at NAF, Elbilforeningen og andre ønsker prising per kWh, nemlig at det er ønskelig med en viss forutsigbarhet på pris uavhengig av temperatur på batteri og andre faktorer. Med pris per minutt blir det, spesielt for en ny elbileier, bingo å prøve å forutse hvor mye en ladeøkt koster.

Akkurat - men det finnes ett 3 alternativ ingen har luftet her. Nemlig fast pris pr. kwh i lenkede blokker.
Dvs. man kunne lage slike tariffer (satsene er bare tenk på et tall)
0-10 kwh - 2.5 kr/kwh
10-20 kwh - 5 kr/kwh
20-30 kwh - 10 kr/kwh
30-40 kwh - 15 kr/kwh
40-> kwh - 20 kr/kwh

Og så måtte det jo være slik at dersom man ladet flere enn 1 gang på samme stasjon med kort mellomrom
så bli de akkumulert og priset som om alt ble ladet på samme sesjon.

Dermed oppnår man at folk ikke står lenger enn nødvendig da det fort blir veldig dyrt og det vil lønne
seg å lade i små bolker og følgelig vil flere rokkere på flere ladere.
De store bilene med de største og tyngste batteriene og størst forbruk vil betale mer hvilket er fornuftig
av flere grunner uten at jeg går inn på alle her.
Og prisen man betaler er 100% forutsigbar da man bare ser hvor mange kwh man har ladet.
Og eierene har motivasjon for å holde batteriet ladet på et fornuftig nivå - det blir dyrt å gå dypt og lade masse,
og billig å lade hyppig og lite. Hvor mange ulike blokker man skal operere med og i hvor store de skal være
kan sikkert justeres avhengig av hvor mye trafikk det er på dem - poenget er at brukeren må vite hva det vil koste ut fra prisinformasjon på selve laderen som lett kan merkes. Og en slik prisstruktur vil også kunne skape ytterligere konkurranse og ikke slik som i dag hvor man binder seg til ulike tilbydere gjennom lange avtaler.

Denne måten å prise på ligner litt på % vis prising - men den forskjellen her er at alle betaler like mye for den kwh man faktisk lader - og den har ikke den kompleksiteten som minutt prising har - og den favoriserer de som oppholder seg kort tid på laderen gjennom prismekanismen.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på onsdag 29. juni 2022, klokken 16:10

Akkurat - men det finnes ett 3 alternativ ingen har luftet her. Nemlig fast pris pr. kwh i lenkede blokker.
0-10 kwh - 2.5 kr/kwh
10-20 kwh - 5 kr/kwh
20-30 kwh - 10 kr/kwh
30-40 kwh - 15 kr/kwh
40-> kwh - 20 kr/kwh

Og så måtte det jo være slik at dersom man ladet flere enn 1 gang på samme stasjon med kort mellomrom

Jeg skjønner tankegangen, men da har du garantert noen som klager på at det (rent teoretisk) kom inn en kar med Hyundai Kona og batteri på 84% og ville lade til 100% og kun betalte 2.5 kr/kWh selv om han ladet i 45 minutter mens en Ioniq 5 som ladet 1/3 av tiden og mottok 31 kWh måtte betale 15 kr/kWh. I tillegg kompliserer modellen langkjøring med elbil veldig mye dersom man samtidig ønsker en relativt rimelig tur.

Jeg tror vi kan konkludere med at det er umulig å gjøre alle til lags med ladeprising...

RJK

Ja, men det er jo ikke rett. Dvs. for egoistene som kun bryr seg om egen bil - så ja, men jeg velger å tro at de fleste faktisk ikke tenker slik.

Du glemmer det viktigste punktet i årsaker til at NAF, Elbilforeningen og andre ønsker prising per kWh, nemlig at det er ønskelig med en viss forutsigbarhet på pris uavhengig av temperatur på batteri og andre faktorer. Med pris per minutt blir det, spesielt for en ny elbileier, bingo å prøve å forutse hvor mye en ladeøkt koster.

0-10 kwh - 2.5 kr/kwh
10-20 kwh - 5 kr/kwh
20-30 kwh - 10 kr/kwh
30-40 kwh - 15 kr/kwh
40-> kwh - 20 kr/kwh

Dermed oppnår man at folk ikke står lenger enn nødvendig da det fort blir veldig dyrt og det vil lønne
seg å lade i små bolker og følgelig vil flere rokkere på flere ladere.
De store bilene med de største og tyngste batteriene og størst forbruk vil betale mer hvilket er fornuftig
av flere grunner uten at jeg går inn på alle her.
Og prisen man betaler er 100% forutsigbar da man bare ser hvor mange kwh man har ladet.
Og eierene har motivasjon for å holde batteriet ladet på et fornuftig nivå - det blir dyrt å gå dypt og lade masse,
og billig å lade hyppig og lite. Hvor mange ulike blokker man skal operere med og i hvor store de skal være
kan sikkert justeres avhengig av hvor mye trafikk det er på dem - poenget er at brukeren må vite hva det vil koste ut fra prisinformasjon på selve laderen som lett kan merkes. Og en slik prisstruktur vil også kunne skape ytterligere konkurranse og ikke slik som i dag hvor man binder seg til ulike tilbydere gjennom lange avtaler.

Denne måten å prise på ligner litt på % vis prising - men den forskjellen her er at alle betaler like mye for den kwh man faktisk lader - og den har ikke den kompleksiteten som minutt prising har - og den favoriserer de som oppholder seg kort tid på laderen gjennom prismekanismen.
Med den prismodellen, hadde du drept hele elbildebatten. Da kunne de rett og slett bare lagt ned laderne, for ingen hadde ville kjøpt elbil da. Selv om du hadde pepret veiene med ladere, så kan jeg ikke tenke meg noen hadde kjøpt elbil for annet enn nærkjøring, der man i utgangspunktet bare lader hjemme.

Tenk deg at du har en TMS/TMX eller annen elbil med 100 kWh eller større batteri. Din grense for prisaksept stopper ved 10,- per kWh, så når det er tid for å lade og man ankommer med 5-10 % SoC. Da kan man altså lade maks 30 kWh som gir deg 16,7 mil rekkevidde ved snitt på 1,8 kWh per mil, før du må lade igjen. Er grensa nærmere 5 kr, og 10 er langt over, så stopper det altså ved 20 kWh, som gir 11 km før ny ladestopp.

Sorry om jeg fornærmer eiere av Leaf og andre kjøretøy med maks 35-40 kWh batteri, og må kjøre langturer slik. Jeg er fullstendig klar over at det er mulig, til og med med mindre batteri. Men har man først bil med større batteri, så hadde jeg heller solgt bilen min, enn å tvinges inn i en slik "ladestrategi".

Selv en bil som Hyundai Ioniq 28 kWh som lader raskt og bruker lite, er helt på grensa for min tålmodighet. Og hvor mye værre hadde det ikke vært med dobbelt eller trippelt så stort batteri, og samme ladetid, men måtte stoppe før man bikker 20 kWh på en ladesesjon.

Nei, dette var et håpløst dårlig forslag på alle mulige måter å se det på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 30. juni 2022, klokken 00:13

0-10 kwh - 2.5 kr/kwh
10-20 kwh - 5 kr/kwh
20-30 kwh - 10 kr/kwh
30-40 kwh - 15 kr/kwh
40-> kwh - 20 kr/kwh
Med den prismodellen, hadde du drept hele elbildebatten. Da kunne de rett og slett bare lagt ned laderne, for ingen hadde ville kjøpt elbil da. Selv om du hadde pepret veiene med ladere, så kan jeg ikke tenke meg noen hadde kjøpt elbil for annet enn nærkjøring, der man i utgangspunktet bare lader hjemme.
Nå var det vel prinsippet hELgenen ville få frem, ikke akkurat de grensene og prisene.

Skulle det vært gjennomførbart så måtte blokkene vært større og kurven slakere. Men da måtte man hatt egne priser for nyttekjøretøy som typisk har høyere forbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Jeg tenker jeg har mest sansen for Kople sin modell der du betaler fast pris i en gitt tid.  Står du lengre enn 45min. må du betale tidsstraff (burde kanskje vært høyere?). 
Helt enig, det gir en forutsigbar pris, og sørger for at folk ikke "parkeringslader". Recharge har vel også denne modellen.

Så kan de som vil lade lengre fordi de vil spise lunsj betale litt ekstra. Ser jo det er flere her som vil lade på 50kW ladere så de slipper å flytte bilen i lunsjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Det blir i hvert fall interessant å se hvordan lade-erfaringene blir i sommer. Leser at det var satt opp 1190 nye hurtigladere siste år i Norge, samtidig som Tesla åpner opp sine i blant annet Norge. Og før neste sommer så skal også 50 nye kommuner få lynladere (kommuner som ikke hadde hurtigladere fra før). En kan jo og håpe at hoteller blir litt mer edruelige på ladepriser, sånn at en kan lade når en sover - betalte vel ca 240 kroner for 15kWh på Scandic Fornebu, om jeg ikke husker feil...viser seg at det var timespris for innkobling....men mange ladere hadde de...og mange tomme....
Tesla Model Y                         2021-

Lars C. Krogenæs

Noen som har sett på elbiler per lader nå, i forhold til i fjor, forfjor osv?

Vi i såfall også ta hensyn til at eldre elbiler primært ble brukt i nærområde, og ikke som langtur bil. På den annen side har mange av de nye elbilene så stort batteri at alt innenfor normal hytteavstand 4 timer med bil, kan foregå uten ladestopp, mens jeg i min leaf må hurtiglade 2 ganger på samme distanse....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juni 2022, klokken 06:45

0-10 kwh - 2.5 kr/kwh
10-20 kwh - 5 kr/kwh
20-30 kwh - 10 kr/kwh
30-40 kwh - 15 kr/kwh
40-> kwh - 20 kr/kwh
Nå var det vel prinsippet hELgenen ville få frem, ikke akkurat de grensene og prisene.

Skulle det vært gjennomførbart så måtte blokkene vært større og kurven slakere. Men da måtte man hatt egne priser for nyttekjøretøy som typisk har høyere forbruk.
Selv om prisene er "tenk på et tall", så kommer ikke dette til å bli akseptert. Sikkert kjekt for de som må lade ofte, pga lite batteri. Men igjen, prinsippet om at dess mer du kjøper, dess dyrere blir det, er stikk motsatt av hva som brukes ellers. Normalt så får man mengderabatter.

Men dette skal vi altså ikke få på strøm? Verken på hjemmefronten, der effektprisingen er laget for å ta den vanlige strømforbrukeren, eller nå på hurtig/lynlading?

Må si jeg av og til blir meget forundret over hvordan enkelte tenker. Det som er enda rarere, er når man har noen som av og til kommer med meget fornuftige tanker, og så plutselig så virker det som det er noe som klikker, og så kommer tullete idéer som dette ut.

Pris per kWh er det eneste fornuftige, og så kan dette balanseres ut mot mer fornuftige forslag på å få folk til å flytte bilen når den er ferdig lada, enten man stopper på 80, 90 eller 100 % SoC. Høt gebyr for å stå og blokkere laderen når bilen er på 100%, helt flott og rart ikke flere kommer med det.

80 %-grensa, er dog bare en anerkjennelse av at de fleste biler dropper potensiell ladehastighet mye, jamfør med det de presterer opp til den grensen, og det er fornuftig og god skikk å pakke sammen og flytte bilen da.

Og så er det noen unntak, der lading til 90 % +/- likevel går med god fart, men for ladestasjonene/operatørene er det bortimot umulig å holde et prinsipp som blir forskjellig fra bilmodell til bilmodell, så enten 80 %-grense, eller ikke noe før 100 % og ferdig lada. Ikke teknisk, men markedsmessig, og å få aksept for forskjellsbehandlingen.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 30. juni 2022, klokken 17:11
Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. juni 2022, klokken 06:45

Selv om prisene er "tenk på et tall", så kommer ikke dette til å bli akseptert. Sikkert kjekt for de som må lade ofte, pga lite batteri. Men igjen, prinsippet om at dess mer du kjøper, dess dyrere blir det, er stikk motsatt av hva som brukes ellers. Normalt så får man mengderabatter.

Det er korrekt som påpekt her at det var prinsippet med blokk prising som et mulig alternativ jeg ville få frem.

Alle modeller har plusser og minuser og dette med blokkbud var et skissert alternativ som da skulle være et kompromiss mellom minuttprising og kWh prising.  KWh prising har den ulempen at man kan "blokkere" ladere i lengre perioder. Minuttprising er svært uoversiktlig mhp. pris og den favoriserer også enkelte bilmodeller og den gir intensiver som f.eks å kjøre bilen langt ned på batteriet før man lader, hvilket da er uheldig for levetiden på batteriet - og dermed også miljøet.

Så mitt forslag var da å se på blokker - blokker er brukt i flere markeder allerede - f.eks i kraftbransjen. At man skal få rabatt jo mer man bruker er også et prinsipp som definitivt ikke passer inn i dagens kraftsituasjon - da burde man heller premiert dem som klarer seg med lite.

Blokkenes størrelse og prisen på dem har jeg ingen større meninger om.

MEN kan prøve meg meg litt synsing her - men la oss si at snittbilen bruker 2 kwh/mil. Forskning viser at det å ta pause når man kjører på lengre turer er svært bra for trafikksikkerheten. Så man bør ikke kjøre for lenge mellom hver pause. La oss anta 3 timer før pause er et greit utgangspunkt. Snitthastighet i Norge ender ofte på rundt 60-70 km/t. La oss si 60 km/h og 3 timer. Da kjører vi 180 km. La oss for enkelhetsskyld runde av til 20 mil.
20 mil a 2 kwh/mil gir 40 kwh. 40 kWh tilsvarer omtrent 50-55% av batterikapasiteten på de fleste nye familie elbiler på veien (Antar at ca 75 kwh er rundt der normen ligger i dag)

Så kanskje 40 kwh er et ok trinn 1 på en blokk?
Det gir f.eks typiske ladesesjoner fra 25-30% --> 80% på langt de fleste av dagens biler. Mao.  omtrent der kanskje de fleste har størst behov for å lade.

Så kanskje man kan lage et trinn 2 med vesentlig høyere pris nettopp for å få vekk biler som står lenge på laderen. La oss si dette trinnet går fra 40-50 kwh. Og så et siste trinn fra 50 kWh -->
Prisen blir jo litt tenk på et tall, men la oss si 5 kr/kwh på de første 40 kwh og så 10 kr/kwh fra 40-50 kw og deretter 15 kr/kwh. Dermed får en jo ganske klare intensiver til å flytte bilen - samtidig som det gir en ganske enkel og grei oversikt over kostnaden på en tur. Da man kan bare lage etapper på ca 20 mil og regne med 5 kr/kwh på de - og dersom en vil kjøre lengre enn 20 mil mellom ladestasjoner - vel så kan man ganske enkelt regne ut dette når man vet sånn ca hvor mye kwh man bør lade opp.

Jeg innser at perfekt blir det aldri - men denne modellen prøver da å løse de utfordringene som mange mener
er på ladestasjoner i dag - nemlig at det køer seg opp enkelte dager, og at det er ekstremt uoversiktlig mhp. pris.
Dersom ALLE selskaper får beskjed om å følge en fast struktur slik literprisen på bensin og diesel er, så blir det enklere for kundene samtidig som konkurransesituasjonen skjerpes.

RJK

Jeg må bare gjenta det jeg har skrevet før, som baserer seg på KISS - Keep It Simple Stupid.

De fleste biler trenger alt fra 30-50 minutter fra nesten tomt til 80 %, uansett hvor stort batteriet er, så lenge batteriet er riktig temperatur på og laderen kan levere tilstrekkelig effekt. Effekten man kan ta i mot, er stort sett basert på hvor mange celler som strømmen fordeles til, med visse variasjoner på hvor god kjøleløsningen er.

Det er først og fremst de som absolutt skal presse inn mere enn 80 %, og som dermed bruker unødvendig mye tid på de siste 10-20 %. Gjerne like mye tid på dette, som de første ca 70 % av netto batteristørrelse. Og så har du de som ikke orker å flytte bilen når de er ferdig ladet, slik at andre blir blokkert fra å bruke laderen.

Dette løses ved å øke prisen litt om man ikke er fulladet, slik at de som må ha mer enn 80 %, likevel kan gjøre dette uten at det blir veldig dyrt. Og så burde man få et langt saftigere gebyr for å stå etter 100 % SoC.

Dessverre hindrer ikke det icing, altså at biler uten mulighet eller intensjon om å lade, likevel blokkerer tilgangen. Dette kan løses ved kamera og sensorer, og gjerne en skjermløsning som gir beskjed om at parkering uten å lade, vil føre til bøtelegging og borttauing.

Dette har det dessverre vært lite fokus på, og man har kviet seg for å gjøre slike tiltak. Dermed fikk vi den situasjonen med bobilsjåføren som med overlegg blokkerte tilgang til fire ladepunkter. Hadde det vært merket med forbudt for ikke-ladende kjøretøy, hadde antageligvis ikke dette skjedd i det hele tatt, og da ville politiet og ladeoperatør hatt grunnlag for reaksjoner, om noen likevel hadde tatt seg den friheten.
Bosted Oslo

TJV

Dette blokkgreiene kunne vært en god løsning visst hele befolkningen er veldig interessert i elbil og alle "nerdeting". Sannheten er vel at maks 10% av de med lappen kan dette med ladehastighet, riktig temperatur, utbyttbar str på batteri, noen biler lader heftig på lav batteriprosent, andre på høy og endel andre ting. Vil vel bli forvirrende/uoversiktlig for hvermannsen hva det koster på forhånd.

Derfor har normen blitt at kWh er prisen man betaler, så har noen ladeoperatører lagt på en sum etter en viss tid, eller fulladet.
Tror det er meget akseptert at en fulladet bil bør bli tillagt et solid minuttgebyr, (den bør alle innføre) så skulle det vise seg du fikk hjerteinfarkt i løpet av ladeøkten så får man heller dokumentere til ladeoperatøren i ettertid å finne en løsning.
Ladeoperatøren bør holde det enkelt, så får det vise seg etterhvert om "fasiten" er 45 min, 80,90% eller (kun) fulladet.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hELgenen

Sitat fra: TJV på torsdag 30. juni 2022, klokken 21:56
Dette blokkgreiene kunne vært en god løsning visst hele befolkningen er veldig interessert i elbil og alle "nerdeting". Sannheten er vel at maks 10% av de med lappen kan dette med ladehastighet, riktig temperatur, utbyttbar str på batteri, noen biler lader heftig på lav batteriprosent, andre på høy og endel andre ting. Vil vel bli forvirrende/uoversiktlig for hvermannsen hva det koster på forhånd.

Poenget med blokkbud  forslaget var vel å gjøre det omtrent like lett å håndtere og forstå som vanlig kwh prising - for det er jo vanlig kwh prising i bunn og grunn. Eneste forskjellen er jo at du har en pris på ett spesifisert antall kwh før man går over til en annen pris - en slags overforbruk pris fra ett definert volum.

Dagens nettleiemodeller er jo ekstremt mye mer komplisert der en skal betale ut fra et gitt maksforbruk på et visst antall timer pr. mnd.

Minuttprising er ennå mer komplisert - og ren flat kwh prising er enklere enn blokkbud.

Jeg finner, sikkert i likhet med flere andre, at hva man betaler er vanskelig å finne ut av.
Flere steder i landet er det også mange ulike tilbydere på samme sted med kanskje 100 meter imellom.
Hvor lønner det seg egentlig å lade er ofte det jeg funderer på. Om en kunne priset dette på samme måte som
f.eks fossilt brennstoff med kanskje en lystavle så kunne jo folk få et mer bevisst valg og konkurransen skjerpes.
Ren kwh er det enkleste, men dersom en gikk inn og regulerte og sa at alle ladeoperatører skulle oppgi en pris for et gitt antall kwh - f.eks 40 kwh som en standard volum energi enhet for bil, så er det jo enkelt.
Og så måtte man betale "overforbruk" satser over dette volumet.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. juni 2022, klokken 22:46
Sitat fra: TJV på torsdag 30. juni 2022, klokken 21:56

Poenget med blokkbud  forslaget var vel å gjøre det omtrent like lett å håndtere og forstå som vanlig kwh prising - for det er jo vanlig kwh prising i bunn og grunn. Eneste forskjellen er jo at du har en pris på ett spesifisert antall kwh før man går over til en annen pris - en slags overforbruk pris fra ett definert volum.

Dagens nettleiemodeller er jo ekstremt mye mer komplisert der en skal betale ut fra et gitt maksforbruk på et visst antall timer pr. mnd.

Minuttprising er ennå mer komplisert - og ren flat kwh prising er enklere enn blokkbud.

Jeg finner, sikkert i likhet med flere andre, at hva man betaler er vanskelig å finne ut av.
Flere steder i landet er det også mange ulike tilbydere på samme sted med kanskje 100 meter imellom.
Hvor lønner det seg egentlig å lade er ofte det jeg funderer på. Om en kunne priset dette på samme måte som
f.eks fossilt brennstoff med kanskje en lystavle så kunne jo folk få et mer bevisst valg og konkurransen skjerpes.
Ren kwh er det enkleste, men dersom en gikk inn og regulerte og sa at alle ladeoperatører skulle oppgi en pris for et gitt antall kwh - f.eks 40 kwh som en standard volum energi enhet for bil, så er det jo enkelt.
Og så måtte man betale "overforbruk" satser over dette volumet.
Interessant at du innrømmer at ren kWh-prising er det enkleste, men likevel vil ha denne blokkløsningen. Det kompliserer opp. Intet er spesielt lettere enn pris per kWh ganger med antall kWh man lader. Og folk forstår at man eventuelt må betale ekstra om man blir stående etter at ladingen er over.

Kompliserer litt med ekstra etter 45 minutter eller 80 % SoC, så hadde ikke vært mye imot om det hadde forsvunnet egentlig, men jeg har mer forståelse for 80 %-grensen. Den har en logisk forklaring, selv om det finnes unntak.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA