Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

SveinJ

Med WeCharge Plus abonnement koster det 1.60kWh hos Ionity N og €0.30 i Tyskland. Greie priser dette synes jeg.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Radiobil1

Siden prisen på den enkelte ladestasjon ikke fremkommer noe sted når man skal lade, får noen av dere sms eller mail når de dere har et kundeforhold til endrer prisen?

Har elbilforeningen oppdatert oversikt, eller må jeg gå på hjemmesiden til de forskjellige leverandørene av hurtigladere?

Vidar_S

Sitat fra: Radiobil1 på mandag 20. desember 2021, klokken 18:51
Siden prisen på den enkelte ladestasjon ikke fremkommer noe sted når man skal lade, får noen av dere sms eller mail når de dere har et kundeforhold til endrer prisen?

Ja, om du er registrert bruker/kunde hos de ulike leverandørene får du varsling ved endring av priser. Oftest er det også billigere å lade som registrert kunde så om man overlever å legge inn litt informasjon i et par-fem apper er det å anbefale.

Radiobil1

Jeg er registrert kunde hos 5-6 forskjellige ladeselskaper, har vel aldri mottatt noe info om prisjusteringer, hverken opp eller ned.

Er ikke mange andre varer man kjøper, man uten å blunke godtar å kjøpe noe uten å kjenne prisen?
Dette er for dårlig.

Hadde tatt dem kun få minutter å programmere dette liggende på åpningsskjermen på ladestasjonen.
Hurtiglading <50kw: pris
Lynlading >50kw: pris

Samme som 95, 98 oktan og Dieselpris på pumpa.

RJK

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 28. januar 2022, klokken 18:30
Jeg er registrert kunde hos 5-6 forskjellige ladeselskaper, har vel aldri mottatt noe info om prisjusteringer, hverken opp eller ned.

Er ikke mange andre varer man kjøper, man uten å blunke godtar å kjøpe noe uten å kjenne prisen?
Dette er for dårlig.

Hadde tatt dem kun få minutter å programmere dette liggende på åpningsskjermen på ladestasjonen.
Hurtiglading <50kw: pris
Lynlading >50kw: pris

Samme som 95, 98 oktan og Dieselpris på pumpa.
Tror jeg har fått informasjon fra alle de store ihvertfall, når prisene endres. Dvs. Mer, Fortum/Recharge, BKK/Bilkraft/Eveny, Circle K, Kople og Shell Recharge. Kan vel føye til ChargeMyHyundai som har rukket en prisendring.

Har og fått fra noen av de utenlandske som jeg er registrert hos som Maingau, Eins og Chargepoint. Mulig noen flere jeg ikke kommer på i farta.

Eneste av de store jeg ikke har fått på, men sannsynligvis fordi de ikke har endret pris siden drop-in-lagring ble svindyrt, er hos Ionity. Etter at jeg registrerte meg hos de pga store problemer med app-lading i sommer hos EnelX, som jeg overhode ikke kan anbefale, og har prøvd så godt jeg kan å avslutte kundeforholdet hos. Noe som i realiteten viser seg umulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Mer Sverige tilbyr nå også lading på Mer sine norske ladere. De har ren kWh-pris på 3 SEK/kWh på AC, 5 SEK/kWh på DC. I praksis betyr det at det er gunstigst å bruke den svenske app'en for AC og DC lading opp til 50 kW, mens den norske appen er gunstigst så lenge ladehastigheten er over 50 kW.

(...og inntil i dag, var det 1,50 kr/kWh i den svenske app'en, men det kunne jo ikke vare.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roy Aasen

Uhum...Hos meg viser appen til Mer Sverige 3.60 for AC og og 6.00 for alle andre 50+kw

Mer Norge 3.75/kwh + 1.25 / min  DC
                 2,90/kwh + 0,20/min AC

Orbit

Er du på Android? Her er det jeg får med iOS-app'en (v. 1.4.7) i dag:
[attachment id=0 msg=1034434]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roy Aasen

Android ja.Kommer kanskje en oppdatering da

knute

Recharge skal bytte til ren kWh-prising også for vanlige hurtigladere fra 01.04.22.
De har fra før hatt kWh-prising på ladere med mer enn 50 kW effekt (+ sakteladere).

Sitat
Nye priser fra 01.04.2022
Recharge lytter til kundene, og innfører nå pris per kWt for hurtiglading.

Vi endrer fra betaling per minutt til betaling per kilowattime på våre hurtigladere fra og med 1. april 2022. Allerede i fjor innførte vi pris per kilowattime på våre normal- og lynladere. Tilbakemeldingene fra kundene har vært så gode at nå bytter vi også prismodell på hurtigladerne.

Høye strømpriser fører til prisøkning

Uavhengig av den nye prismodellen kommer det også en generell prisøkning ved alle Recharge sine ladestasjoner, på grunn av de høye strømprisene. Recharge sine drop-in priser for lading vil fra og med 01.04.22 være 3,49 NOK/kWt på normalladere, 5,99 NOK/kWt på hurtigladere og 6,49 NOK/kWt på lynladere.

Jeg lurer på om dette betyr at leverandørene som Fortum, Elton m.m. får disse prisene...

Kilder:
https://rechargeinfra.com/no/recharge-lytter-til-kundene-innforer-pris-per-kwt-pa-hurtiglading/
https://rechargeinfra.com/no/priser/ (vedlagt screenshot)

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

jkirkebo

Sitat fra: knute på lørdag 26. mars 2022, klokken 10:13
Recharge skal bytte til ren kWh-prising også for vanlige hurtigladere fra 01.04.22.
De har fra før hatt kWh-prising på ladere med mer enn 50 kW effekt (+ sakteladere).

Håper det blir kWh-prising på sakteladerne også. En 22kW-lader med minuttprising er jo ubrukelig for de aller, aller fleste da man får maks 7,2-11kW og det betyr kWh-pris som er mye høyere enn for hurtiglading om det brukes minuttpris. Dessuten er det med minuttpris håpløst å lade over natta.

Det kunne vært kWh-pris så lenge man trekker minst 3kW effekt, og over på minuttprising når bilen lader sakte eller er ferdigladet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

overskyet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. mars 2022, klokken 14:59

Håper det blir kWh-prising på sakteladerne også. En 22kW-lader med minuttprising er jo ubrukelig for de aller, aller fleste da man får maks 7,2-11kW og det betyr kWh-pris som er mye høyere enn for hurtiglading om det brukes minuttpris. Dessuten er det med minuttpris håpløst å lade over natta.

Det kunne vært kWh-pris så lenge man trekker minst 3kW effekt, og over på minuttprising når bilen lader sakte eller er ferdigladet.

Det kommer jo ann på hva den minuttprisen er. Jeg betalte 89 kroner for 3.5 timer lading hos Mer. Synes ikke det er plagsomt dyrt. IMHO bør minuttprisingen bli mye mer aggressiv, så folk ikke blir stående for lenge. Dette gjelder både på 22 og 300 KW ladere.

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på lørdag 26. mars 2022, klokken 17:14
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. mars 2022, klokken 14:59

Det kommer jo ann på hva den minuttprisen er. Jeg betalte 89 kroner for 3.5 timer lading hos Mer. Synes ikke det er plagsomt dyrt. IMHO bør minuttprisingen bli mye mer aggressiv, så folk ikke blir stående for lenge. Dette gjelder både på 22 og 300 KW ladere.

89 for 3,5 time er jo veldig bra. Hos Recharge koster samme øvelse tidligere 210 kroner. Dyrt for de 38,5kWh jeg kunne få ladet på den tiden (det ble 5,45 pr. kWh). Men nå ser jeg da heldigvis har byttet prising, nå er det 3,20 pr. kWh + 50 øre per minutt etter 7 timer. Veldig bra, da kan man stå over natta uten å bli ranet :)

RJK

Hvor ser du de prisene?

Hos Mer sier de 3,25 per kWh + 0.20 per minutt, som vil si 6 kr per time, og tidsprising på totalt 21 kr for 3,5 timer. Hva du betaler av antall kWh kommer da an på hvor raskt man lader, så med 11 kWh i timen, så er det 125,13 for strømmen, totalt 146,13. For min som lader maks 7,4 kW, så er prisen 84,18 + 21 = 105,18.

https://no.mer.eco/pris/

Hos recharge står det fast pris 3,- per kWh for AC-lading, hurtiglading er per minutt mens lynlading er per kWh.

Det som dog er å merke, er at denne endringen tydeligvis brukes til å skjule et ganske kraftig prishopp.

AC-lading fra 3,- per kWh til 3,49, hurtiglading blir 5,99 per kWh og lynlading går fra 5,75 per kWh til 6,49. Ganske så usmakelige priser der.

https://rechargeinfra.com/no/priser/

EDIT:
Er det at du sjekker hos fortum? Der finner jeg at de har de prisene du skriver, og med den tidsstraffen fra 7 timer på AC, og denne for lynlading:

"Lynlading: 75+ kW koster 5,40 kr per kWh.* Etter 45 minutter koster det 0,5 kr/min. å stå parkert ved laderen."

https://strom.fortum.no/lade-pa-veien
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Ja, sjekket hos Fortum da det er de jeg har avtale med som lar meg lade hos Recharge. For min del er det en prissenking fra 5,45 til 3,20 for AC-lading så jeg er godt fornøyd. Nå kan jeg bruke AC igjen om jeg skal stå noen timer, tidligere var det langt billigere med 50kW hurtiglading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA