Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:49
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:39
Jeg er mer tilhenger av enhetskostnad - enn minuttprising - da det gir intensiver som trekker mot god fordelingspolitikk og miljøpolitikk.
Tror ikke du skal prøve å gjøre det samme med snekkeren/rørleggeren/elektrikeren, og si at du kun vil betale for materialene han bruker og ikke tiden hans. Da vil han måtte få inn timeprisen sin i materialprisen på et vis for å kunne leve av det.
På en hurtiglader kjøper du en tjeneste i tillegg til strømmen. Derfor mener jeg det bør/må være en tidskostnad inne i bildet i tillegg som insentiv for å bruke minst mulig tid. Og for å dekke opp investeringen på ladestasjonen.

Men du betaler vel ikke kraftselskapet for minutter du er tilkoblet nettet deres heller?
Jeg ser ikke helt tjenestebegrepet her - det er ingen der som hjelper meg når jeg skal lade, bare en innretning
som kan gi deg energi til lading. For å dekke opp investeringen kan man bare prise pr. kwh deretter.
Det blir bare komplisert om en skal begynne å rote med minuttprising på hurtigladere og kwh pris hjemme - det er enklere for folk å få et forhold til kostnader om en kan sammenligne epler mot epler. Å skjule seg bak ulike måter å ta betalt for samme vare på er noe vi alt for mye ble plaget med i mobilmarkedet sin spede begynnelse. Er det noe jeg ikke vil tilbake til er det et marked der en ikke klarer å få oversikt over hva ting koster....
Med minuttprising vet man jo overhodet ikke hva sluttregningen blir - noen dager er det kaldt, noen dager er det kaldt batteri, andre dager varmt batteri, noen dager kommer man frem til laderen med lav SOC osv osv...Det blir bare rot det hele og totalt uoversiktlig for kundene å vite hva man kan forvente å betale....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 14:39
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:49
Jeg er mer tilhenger av enhetskostnad - enn minuttprising - da det gir intensiver som trekker mot god fordelingspolitikk og miljøpolitikk.
Tror ikke du skal prøve å gjøre det samme med snekkeren/rørleggeren/elektrikeren, og si at du kun vil betale for materialene han bruker og ikke tiden hans. Da vil han måtte få inn timeprisen sin i materialprisen på et vis for å kunne leve av det.
På en hurtiglader kjøper du en tjeneste i tillegg til strømmen. Derfor mener jeg det bør/må være en tidskostnad inne i bildet i tillegg som insentiv for å bruke minst mulig tid. Og for å dekke opp investeringen på ladestasjonen.

Men du betaler vel ikke kraftselskapet for minutter du er tilkoblet nettet deres heller?
Jeg ser ikke helt tjenestebegrepet her - det er ingen der som hjelper meg når jeg skal lade, bare en innretning
som kan gi deg energi til lading. For å dekke opp investeringen kan man bare prise pr. kwh deretter.
Det blir bare komplisert om en skal begynne å rote med minuttprising på hurtigladere og kwh pris hjemme - det er enklere for folk å få et forhold til kostnader om en kan sammenligne epler mot epler. Å skjule seg bak ulike måter å ta betalt for samme vare på er noe vi alt for mye ble plaget med i mobilmarkedet sin spede begynnelse. Er det noe jeg ikke vil tilbake til er det et marked der en ikke klarer å få oversikt over hva ting koster....
Med minuttprising vet man jo overhodet ikke hva sluttregningen blir - noen dager er det kaldt, noen dager er det kaldt batteri, andre dager varmt batteri, noen dager kommer man frem til laderen med lav SOC osv osv...Det blir bare rot det hele og totalt uoversiktlig for kundene å vite hva man kan forvente å betale....

Jeg synes Tesla har løst det fint med pris per kWh, men med bot per minutt dersom du blir stående etter at bilen er fulladet eller nådd maks grensen du har angitt i bilen, sånn at den har sluttet å lade. Dermed slipper du at en sølvgrå I-Pace står midt foran den doble 200kW-laderen på Sinnes, Sirdal (og okkuperer begge) på langfredag ettermiddag mellom før 14:00 til etter 14:35, som er eneste hurtiglader i Sirdal kommune, som har 4 skitrekk.....grrrr....på den annen side så lader de fleste Tesla-er ganske likt.....så blir gjerne litt annerledes.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 14:39
Jeg (og sannsynligvis du også) betaler nettselskapet for hvor mange minutter jeg er tilkoblet, men det rundes i praksis opp til hele dager og avregnes per måned - og så kaller de det "fastpris" :D  Og jo større hovedsikring, jo høyere minuttpris - uavhengig av hvor mye strøm jeg bruker. Tilsvarende ved lading blir å ha høyere minuttpris på lynladere enn hurtigladere, og igjen enda lavere for AC-ladere.

Inntil tilgjengelighet på ladere er et løst problem (pga tilstrekkelig utbygging), synes jeg det er greit med en tidskomponent for å stimulere til mer optimal lading. Den dagen det (nesten) aldri er noe problem å få koblet til når/hvor man vil (for at analogien med strømnettet skal være overførbar), er enhetsprising per kWh kurant.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Fastpris leddet på nettleien er en abonnementskostnad. Jeg har sittet og definert nettleie og vet det med 100% sikkerhet.

sjokomelk

Ja. Du betaler for muligheten for å være tilkoblet strømnettet deres. Du kjøper en tjeneste som leveres til deg 24 timer i døgnet.
Det samme gjelder med en hurtiglader. Du betaler for muligheten til å lade kjøretøyet ditt raskere enn med en vanlig ladestasjon, og på et annet sted enn hjemme i din egen garasje. Hvis du ikke er villig til å betale for muligheten til å hurtiglade når du er ute på farten, så får du holde deg hjemme og bruke saktelading der.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. april 2022, klokken 19:07
Ja. Du betaler for muligheten for å være tilkoblet strømnettet deres. Du kjøper en tjeneste som leveres til deg 24 timer i døgnet.
Det samme gjelder med en hurtiglader. Du betaler for muligheten til å lade kjøretøyet ditt raskere enn med en vanlig ladestasjon, og på et annet sted enn hjemme i din egen garasje. Hvis du ikke er villig til å betale for muligheten til å hurtiglade når du er ute på farten, så får du holde deg hjemme og bruke saktelading der.
Det argumentet der blir for tåpelig. Alle skjønner at det koster mer å hurtig/lynlade enn å lade mer. Men det må da være rom for å ha formening om hvorvidt påslaget de tar seg, er "innafor" eller hinsides all fornuft.

Å sitte å forsvare prisene med at man ikke blakker seg på vanlig/gjennomsnittlig lademønster, og samtidig prøver å drepe diskusjonen "fordi dere er kjipe", er direkte ufint. Man kan jo begynne å lure på om du sitter med beina på begge sider av bordet, om du virkelig mener vi bare skal akseptere den prisen operatørene setter.

Enten det, eller så sitter du kanskje der som en av de som har i overflod, og egentlig ønsker ladestasjonene for deg selv, og da gjerne ser priser a la Ionity drop-in-pris, eller høyere. Er en og annen med elbil i de høyere prisklasser, som virker å sitte med slike tanker, om man skal tro på hva som innimellom ytres. Er det dette du prøver å få frem?

Det er folk fra alle samfunnslag her inne, og du, i likhet med alle andre her inne,  er avhengig av at flest mulig benytter disse laderne mest mulig, for å ha masse stasjoner med mange ladere på samme sted, og også ladere på steder der det eller ville vært få brukere.

Dette er viktig for å øke utbredelse av elbiler som fullgod erstatning for alle, inkludert ice-tilhengerne med urealistisk rekkeviddebehov. Det er altså samfunnskritisk at at prisene ikke skremmer vekk folk, om vi skal få til et skifte til BEV, som holder seg over tid.

:police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Jeg forsvarer ikke sinnsyke priser som skremmer vekk kunder, men samtidig må operatørene ta seg betalt på en måte som gjør det lønnsomt for de å drive butikk. Og i mine øyne er minuttprising et virkemiddel for å få sirkulasjon og høyere utnyttelse av ladestasjonen. Noe som igjen kan bidra til at effektleddet på strømmen og investeringskostnaden på selve ladestasjonen spres over flere kunder og bli lavere for alle.
Et eksempel på dette er Tesla som tar mye mer betalt for kWh på ladestasjoner som ligger "i gokk" og har veldig lav utnyttelsesgrad, for effektleddet har så få kunder som kan dele på dette. Mens på stasjoner med veldig høy utnyttelse, er prisen mye lavere nettopp fordi man har flere til å dele på kostnadene.

Mitt argument er at hurtiglading må koste mer enn ren strømkostnad, siden det er en tjeneste man kjøper og ikke et produkt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 19. april 2022, klokken 20:38
Mitt argument er at hurtiglading må koste mer enn ren strømkostnad, siden det er en tjeneste man kjøper og ikke et produkt.

Og der er vi enige - og takk gud for det  :)

Selvfølgelig må prisen være slik at man får dekket inn kostnaden og skape et overskudd til selskapet i konkurranse med andre - vi vil jo alle at selskapene faktisk skal fortsette å drifte laderene.

Ser nå at MER skal vekk fra minuttprising - så det går tydeligvis den veien med flere aktører.

Mye enklere å planlegge en tur når det er kwh pris også - man vet sånn ca hvor mye energi man trenger - og da er det liksom veldig enkelt å ha oversikt over hva det vil koste på en gitt strekning.

RJK

Jeg forsvarer ikke sinnsyke priser som skremmer vekk kunder, men samtidig må operatørene ta seg betalt på en måte som gjør det lønnsomt for de å drive butikk. Og i mine øyne er minuttprising et virkemiddel for å få sirkulasjon og høyere utnyttelse av ladestasjonen. Noe som igjen kan bidra til at effektleddet på strømmen og investeringskostnaden på selve ladestasjonen spres over flere kunder og bli lavere for alle.
Et eksempel på dette er Tesla som tar mye mer betalt for kWh på ladestasjoner som ligger "i gokk" og har veldig lav utnyttelsesgrad, for effektleddet har så få kunder som kan dele på dette. Mens på stasjoner med veldig høy utnyttelse, er prisen mye lavere nettopp fordi man har flere til å dele på kostnadene.

Poenget forsvinner, fordi det er noe alle forstår og aksepterer, at det er dyrere enn å lade hjemme.

Minuttprisingen er dog en gedigen bom, fordi kostnaden til stasjonen blir dyrere på hurtigladende biler, og aller dyrest på de som lader aller raskest, selv om man står like lenge med en bil som lader saktere.

Dette har jeg vist med regnestykke før, så orker ikke ta det på nytt. Men det er altså et urettferdig system, der den som påfører mest kostnader, slipper billigst unna.

Jeg er helt med på at man tar en pris per kWh som dekker kostnader og samtidig gir overskudd. Er og helt med på at man kan få "straff" i form av stalling-avgift når man enten kommer under en viss hastighet eller oppnår 80, 90 eller endog 100 % av SoC, til og med økende "straff" ved hvert nivå, for å unngå "stalling" og at man bruker unødvendig lang tid på de siste "dråpene".

Men jeg er ikke med på at de som kom inn tidligst på elbilarenaen, eller må kjøpe brukt for å være med på "dansen", rett og slett sponser de som har kunne tatt seg råd til en bil som drikker mange flere kWh per minutt. Og akkurat det med biler som opptar laderne unødig, er det store problemet, ikke at en og annen sakteladende bil stopper innom.

Akkurat nå er det kanskje en god andel med biler som lader sakte, men denne andelen vil altså gå ned. Og da, selv med flere biler, så blir turn-over på stasjonene raskere. Men køen blir selvsagt lengre om ikke utbyggingen følger etter, med flere ladere per sted, og flere steder med ladere.

Elbilprodusenten kunne dog absolutt gjort noe med endel modeller. MIn egen modell, Kona, bruker uforholdsmessig lang tid på lading. Temmelig sikker på at Hyundai kunne gjort en "facelift" som gjorde ladingen langt raskere.

Men de er selvsagt ikke alene. Er ennå alt for mange biler som selges, som både lader like sakte, og saktere. Men jeg tror som sagt at dette endrer seg snart, nettopp fordi ladefart er noe mange vil bry seg stadig mere om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Hvis Mer kutter ut minutt-elementet så er det vel i praksis bare Eviny i hele Europa som tviholder på det der tullet.

elektro

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 20:46

Selvfølgelig må prisen være slik at man får dekket inn kostnaden og skape et overskudd til selskapet i konkurranse med andre - vi vil jo alle at selskapene faktisk skal fortsette å drifte laderene.

Ser nå at MER skal vekk fra minuttprising - så det går tydeligvis den veien med flere aktører.

Mye enklere å planlegge en tur når det er kwh pris også - man vet sånn ca hvor mye energi man trenger - og da er det liksom veldig enkelt å ha oversikt over hva det vil koste på en gitt strekning.

Det kan du godt si, men vet folk flest egentlig hvor mye energi de trenger?

Uansett må man veie fordelene ved dette opp mot fordelene ved mindre sjanse for ladekø og bedre flyt på stasjonene.

Riktig innrettet bør prisen per kWt bli omtrent den samme med minuttpris for en moderne familiebil ala ID.4 som lader 10-80% med varmt batteri på en lynlader. Litt billigere i første halvdel av økten, litt dyrere i siste.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. april 2022, klokken 08:38
Sitat fra: elektro på tirsdag 19. april 2022, klokken 01:44
Jeg tror man en gang for alle må komme seg ut av bensinpumpe-tankegangen. Selv om man kjører 25.000 km/år, lader 25% på hurtigladere (som er mye, mye mer enn gjennomsnittet) og bilen bruker 2,2 kWt/mil, utgjør en prisøkning på én krone per kWt en drøy hundrelapp per måned. Det er vel ikke noe å miste nattesøvnen av?

Videre må man komme seg vekk fra kWt-fokuset. For boligen din er en prisøkning på én krone per kWt mildt sagt betydelig. Jeg tror mange tar med seg denne tankegangen til hurtigladeren. Jeg våger imidlertid påstanden; Prisen på hurtiglading spiller ingen rolle.
Tja, sannheten er jo at de med dårligst råd gjerne er de som må hurtiglade mest og betaler mest. F.eks en med brukt Nissan Leaf 30KWh som skal kjøre Oslo-Bergen må hurtiglade mye mere og har ikke tilgang til samme avtaler som en med en ny BMW iX.

Forskjellen på å betale 8,40 og 1,80 på Ionity er ganske drastisk. 100 mil på hurtiglading for påska til Ionity priser koster da fort ett par tusen kroner. T.o.m på de andre er nå prisene så høye at det faktisk blir dyrt.

Vel, de med brukt Leaf betaler jo nesten ingenting for bilen da, samt at den bruker vesentlig mindre strøm, så regnestykket blir jo totalt sett mye bedre enn fir iX'en. Det er heller ingen som tvinger disse eierne til å bruke IONITY til 8,40 (det er heller ikke mulig på akkurat Leaf pga. kontakten).

Dersom man skulle tatt minuttpris ville det vært naturlig med under halve prisen på 50 kW vs. lynlading, som burde være førstevalget her. Og halve prisen av det igjen nattestid..

Man kan som sagt tidligere ikke innrette infrastrukturen- eller prisingen fremover etter gårdagens teknologi. Selv om man bør ha en viss bakoverkompatibilitet.

elektro

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. april 2022, klokken 01:44
Og sist men ikke minst, prising som en tjeneste. Ikke en vare. Altså per minutt.

Å prise pr. minutt gir en ufordelaktig dyr ladning på de med de eldste og billigste elbilene.
Videre gir det intensiver for folk med biler med høy effekt til faktisk å bruke den aktivt ved f.eks
å brenne av noe energi til forvarming. Videre vet vi jo at jo høyere effekt en lader på - jo hurtigere
degraderes batteriene - mao. de som kjøper brukt vil da kanskje oppleve å kjøpe en bil der en større andel av levetiden er brukt opp av første eier sett opp mot en situasjon der første eier kanskje ikke brukte lynladning,
men kun hurtiglading.

Så sett i en fordelingsperspektivt og et miljøperspektiv - så er det ikke heldig med minuttprising.

Jeg er mer tilhenger av enhetskostnad - enn minuttprising - da det gir intensiver som trekker mot god fordelingspolitikk og miljøpolitikk.  Utviklingen av ladere går videre - og dersom årets påske ikke skapte noen ladekaos som fortjente en forside i VG - så er vi kanskje forbi det stadiet der folk må bruke unødvendig mye tid på å vente på en lader. Ja - det skjer sikkert at det oppstår køer, men problemet er tydeligvis ikke så ekstremt lenger....

Dette er interessante perspektiver, og endelig noen argumenter for enhetskostnad. Likevel er det er vel en dårlig idé å holde tilbake teknologien og gjøre produkter og tjenester dårligere enn de behøver å være, hvis målet er at alle skal kjøre elektrisk?

Degradering av batterier vil snart være historie, og bruktbilkjøpere får allerede fine biler med god batterikapasitet og relativt rask lading, selv om de er en del år gamle.

Enig i at ladekaos later til å forekomme betydelig sjeldnere nå. Det er superbra! La oss fortsette å videreutvikle den infrastrukturen vi har med enklere autentisering/betaling og bedre utnyttelse av hver lader. Det er her jeg mener minuttpris kommer inn i bildet.

Så er det ting som å få oppdaterte forvarming og oppdaterte ladekart i bilene, som bilbransjen kan få til, hvis de vil, og bedre skilting og generelt bedre informasjon til ferske elbilister og de som ikke aktivt søker kunnskap. Apper som Abetterrouteplanner og ikke minst den enkle ChargeFinder, har vært en åpenbaring for meg. Dette burde nesten vært pensum på kjøreskolen. Hva med gratis nettkurs for alle i regi av SVV eller lignende?  :)

hELgenen

Sitat fra: elektro på torsdag 21. april 2022, klokken 19:23
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 20:46

Det kan du godt si, men vet folk flest egentlig hvor mye energi de trenger?

Uansett må man veie fordelene ved dette opp mot fordelene ved mindre sjanse for ladekø og bedre flyt på stasjonene.

Riktig innrettet bør prisen per kWt bli omtrent den samme med minuttpris for en moderne familiebil ala ID.4 som lader 10-80% med varmt batteri på en lynlader. Litt billigere i første halvdel av økten, litt dyrere i siste.

Når det gjelder energiforbruk pr mil så lyser dette tallet rett mot deg i de fleste biler.
Da er det ekstrem enkel matematikk å estimere kostnad. La oss si du skal reise 15 mil videre fra en lader.
Bilen viser forbruk på 2.0 kwh/mil.  Da trenger du 30 kWh - og dersom du skal lade og det er kwh pris der - vel så tar du 30 kwh x prisen pr. kwh som står oppgitt.

Dette er såre enkelt og vesentlig mye enklere enn alle ordninger med minuttpris.

Og ikke minst blir det enklere for folk å orientere seg i konkurransen dersom lade aktørene må konkurrere med samme produkt - nemlig en pris pr kWh.  Da er vi der at man må konkurrere med "pumpeprisen" - og det skulle ikke forundre meg om vi ser de sette opp skilt langs veien på samme måte der det står prisen pr kWh.

Ladekø blir mer og mer en psykisk/angst/frykt greie ettersom flere ladere kommer på plass og Tesla åpner flere ladere for almenn bruk. Videre får vi stadig vekk flere destinasjonsladere også.

Tar en Rema 1000 her og krysser fingrene for at "det enkle ofte er det beste"

geear

Bare sier det, plugger du inn en Tesla uten fri supercharging på en supercharger nå, så lyser det opp på skjermen for deg hva du betaler, den teller på ørene oppover mens du lader, og viser selvfølgelig også antall kilometer/kWh tillagt. Tesla var selvfølgelig godt i gang med sine "standarder" lenge før CCS, og denne informasjonen kommer nok fra "cloud", ikke fra laderen, men det burde jammen ikke være vanskelig å få implementert i ladere at de vet hva operatøren tar betalt, og deretter også legge informasjonen til i dataprotokollen slik at alle biler kunne vise faktisk kostnad enten i bil og/eller app.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA