Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Pappaentilelbjørg, tirsdag 15. januar 2008, klokken 20:45

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Min bror er buss-sjåfør. Han snakket med en kollega som i forrige uke hadde ligget bak en Buddy som lå i 50 i kollektivfeltet innover ved Høvik. Det endte med at bussen tok en forbikjøring på venstre side, og så inn igjen foran Buddyen.

Damen i buddyen ringte bussfirmaet og klaget på buss-sjåføren som hadde presset seg frem!!

Her må vi elbilkjørere skjerpe oss! Det kan ikke bli slik at vi sinker lovlig kollektivtraffikk, og blir en pest og plage for andre.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rio

Det er faktisk et STORT problem hvis samfunnet oppfatter elbiler som "de som forsinker alle ved hensynsløs kjøring i kollektivfeltet". Det er virkelig dårlig publisitet for elbiler.

Jeg mener faktisk at hvis man ikke kan holde hastigheten som bussene kan kjøre, så bør man ut av feltet for å slippe dem forbi. Omgående. Det er direkte trafikkfarlig å lage køer slik som ofte skjer nå. En annen sak er at man selvsagt tilpasser hastigheten ved av- og påkjøringsramper.

Og når trafikken flyter i de vanlige feltene så mener jeg elbiler faktisk bør kjøre der. Det er ingen grunn til å bruke kollektivfeltet når trafikken flyter fritt.





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 04. november 2008, klokken 17:13
Nå er det faktisk slik at tiden går uansett om du nyter den eller
haster videre ihåp om å "spare" på den til senere bruk... 
DERIMOT har alle godt av å ta det litt med ro i daglilivet og når
"ta det med ro medisinen" kun koster deg 2,5 minutter pr kjørt mil
så er det jaggu en rimlig medisin å ta   ;D

Men det er ikke opp til verken deg eller meg å bestemme at busspassasjerer skal måtte "ta medisin" og tilbringe mer tid enn de ønsker på E18.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

HHF

#18
Veldig enig med de siste innleggene her! Så lenge jeg kan ligge i høyrefilen i oppimot 80-90, så blir jeg bare liggende der. Da kan taxi og buss ha kollektivfeltet for seg selv. Det er tross alt et felt som opprinnelig bare var for busser og taxi.

Jeg synes taxisjåfører generelt har blitt bedre og mindre aggressive, men tror også helt klart holdningen der i gården er helt avhengig av klok kjøring fra elbiler med dårligere fartsressurser.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Utenom fartsgrenser, som Think eier kjører jeg sagte oppover  og som en svin nedover. Dette er litt morsomt på landsveier hvor vanlige biler vil presse seg forbi på bakkekjøring men klare ikke å henge med på svingete nedover bakker. All dette på energi sparing årsaker ;) tror at man kan få litt respekt i dette tilfelle.

På kollektivfelter bør man slippe bussen forbi, Taxi regnes IKKE som kollektiv transport, spør du meg.  Jeg bruker kollektivfeltet på oppoverbakker som krabbefelt utenom rushtid, men er villig til å flytte hvis en buss må suse forbi.
Å bytte felt i elbil er ikke like lett  som  i buss pga størrelse og folkeskikk. Det blir dumt for elbiler å stoppe og vent til å bli sluppet inn i vanlig felt hvis en buss nærme seg bakfra.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Parsli

Sitat fra: HHF på tirsdag 04. november 2008, klokken 20:05
Veldig enig med de siste innleggene her! Så lenge jeg kan ligge i høyrefilen i oppimot 80-90, så blir jeg bare liggende der. Da kan taxi og buss ha kollektivfeltet for seg selv. Det er tross alt et felt som opprinnelig bare var for busser og taxi.

Nettopp det synes jeg er et viktig poeng.
Det heter kollektivfelt og vi får lov å kjøre der sammen men bussene -ikke motsatt.

Sitat fra: HHF på tirsdag 04. november 2008, klokken 20:05
Jeg synes taxisjåfører generelt har blitt bedre og mindre aggressive, men tror også helt klart holdningen der i gården er helt avhengig av klok kjøring fra elbiler med dårligere fartsressurser.

Både taxi og busssjåførene ser ut til å ha roet seg flere hakk, mon tro om de har mottat klager?
De som kjører minibuss -eller Gelendevagen som de faktisk heter- har derimot ikke roet seg, men de er vi jo snart kvitt!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli link=topic=583.msg10161#msg10161
De som kjører minibuss -eller Gelendevagen som de faktisk heter
/quote]

Det er nok omvendt: Mercedes Gelenderwagen er (kan være - kommer vel i flere varianter) minibuss, men en minibuss er ikke nødvendigvis n gelenderwagen. Min Caravelle er f.eks minibuss ( i et par måneder til), men den har ingen ting med Gelenderwagen å gjøre. ;)

Er for øvrig veldig enige i at vi skal være ydmyke i og med at det er vi som får "spise kirsebær" med de store (bussene), og ikke omvendt.

Jeg har hørt at en del busser og drosjeselskaper har fått klager - sågar med følger for sjåføren, og det er klart at ethvert seriøst selskap vil ta dette videre til de andre sjåførene slik at de slipper flere klager. Og mange sjåfører har nok ganske enkelt ikke vært klare over at vi har rett til å kjøre i "deres" fil. Enda en grunn til at man burde ha obligatorisk oppfriskningskurs hvert 5. år for alle? Det kommer da tross alt noen nye regler og skilt fra tid til annen. Det trenger ikke være noe mer enn et par timer en kveld der man kan gå gjennom en del nye regler og forskrifter, samt litt oppfrisking på hvordan en del situasjoner skal gjennomføres (les: RUNDKJØRINGER).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Skal være forsiktig med å gjette på hva andre har ment, men jeg kan jo tippe at TP's skriverier om GW var en spøk ...

Oppfrisking av kunnskap om trafikkreglene er en god ting! Kan anbefale alle å prøve seg på www.prove.no ! Jeg kan jo avsløre at jeg ikke bestod, men velger å tro jeg fikk spesielt vanskelige spørsmål i min tilfeldige blanding av slike ...  :-[
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: HHF på onsdag 05. november 2008, klokken 12:21
Skal være forsiktig med å gjette på hva andre har ment, men jeg kan jo tippe at TP's skriverier om GW var en spøk ...

Joda, jeg tok det ikke så alvorlig. Antar det var en hentydningen til 80-tallets "SUV", a.k.a. Børstraktor som jappene kjørte rundt i og "eide veien". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Kanskje litt på siden, og med fare for å provosere:
En "søring" som hadde det travelt ble hindret av en same som prøvde å få reinflokken sin over E6.  Søringen ble mer og mer rød i toppen mens samen jobbet med sitt og etter en stund åpnet han døren og skrek til samen:
"SE  å få reinen din vekk fra veien, jeg har det travelt"
Hvorpå samen ruslet bort til bilen og spurte : "Hvis du har det så travelt, korfor du ikke reiste i går?"

Folk flest her sørpå har mye å lære av den samiske kultur!
Vi har for mye konstruert dårlig tid!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rio

#25
Sitat fra: hens på onsdag 05. november 2008, klokken 19:12
Kanskje litt på siden, og med fare for å provosere:
En "søring" som hadde det travelt ble hindret av en same som prøvde å få reinflokken sin over E6.  Søringen ble mer og mer rød i toppen mens samen jobbet med sitt og etter en stund åpnet han døren og skrek til samen:
"SE  å få reinen din vekk fra veien, jeg har det travelt"
Hvorpå samen ruslet bort til bilen og spurte : "Hvis du har det så travelt, korfor du ikke reiste i går?"

Folk flest her sørpå har mye å lære av den samiske kultur!
Vi har for mye konstruert dårlig tid!

Da kan man jo bare stille seg i køen med fossilbilene, fremfor å forsinke kollektivtransporten!  ;D


Poenget er dog at det ikke er opp til oss å påtvinge andre forsinkelser fordi vi ønsker å ta livet med ro, når fartsgrensen engang er det den er. Da må vi heller kjempe for en lavere fartsgrense på demokratisk vis.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på onsdag 05. november 2008, klokken 12:37
Sitat fra: HHF på onsdag 05. november 2008, klokken 12:21
Skal være forsiktig med å gjette på hva andre har ment, men jeg kan jo tippe at TP's skriverier om GW var en spøk ...

Joda, jeg tok det ikke så alvorlig. Antar det var en hentydningen til 80-tallets "SUV", a.k.a. Børstraktor som jappene kjørte rundt i og "eide veien". :)

Det var en spøk ja... -de minibussene som har dårligst tid på E18 er som regel Gelendewagen, men de har kanskje en rute de skal holde?

Jeg opplever egentlig ikke at de "eier veien", men de har bare forferdelig dårlig tid.
Som gruppe virker de også noe synshemmede, siden jeg som regel kjører sakte fordi jeg har en buss eller taxi foran meg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. november 2008, klokken 20:12
Det var en spøk ja... -de minibussene som har dårligst tid på E18 er som regel Gelendewagen, men de har kanskje en rute de skal holde?

Mulig, men jeg tviler. Har i alle fall aldri hørt om GW som minibuss i rute. Eneste GW jeg har kjørt var Hans sine, med gule skilter med svarte tall - ingen bokstaver. Og de gikk i alle fall ikke fort, det kan jeg love!

Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2008, klokken 19:56
Poenget er dog at det ikke er opp til oss å påtvinge andre forsinkelser fordi vi ønsker å ta livet med ro.

Exactly! At noen med all verdens tid mener at alle bak skal kjøre i samme tempo som en selv er minst like egoistisk som de som presser seg fram hvis noen ligger to under fartsgrensa. Det kan jo for alt man vet være noen som skal på fødestaua i  hui og hast, med en vordende mor i baksetet. Har vært i den situasjonen selv, og da kan andre ha så god tid de vil; jeg skal forbi!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

#28
Sitat fra: hens på onsdag 05. november 2008, klokken 19:12

Vi har for mye konstruert dårlig tid!

Helt enig hens!

Men som det også er nevnt, lager du kø så plikter en å slippe forbi. For å ta dette problemet "ut av byen" og til landeveien; det er ofte vanskelig å finne steder som en kan kjøre ut til siden og slipp de bak forbi.

Noen har imidlertidig tenkt kloke tanker om dette og et eksempel er når en kjører i land fra ferja til Hella (Sogn og Fjordane). Etter å ha kjørt ca en kilometer så kommer en til en lang avkjøringsfil som er skiltet med "Slipp køen forbi".
Jeg savner virkelig flere slike "påfunn" fra vegmyndighetene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Jeg er helt enig med deg, Griffel, men skal slippe folk forbi når man kan det. Men det er ikke alltid like lett å ta en tur innom køen, da mange kanskje ikke vil slippe deg inn. Faktisk vanlige bilister som snikkjører i kollektivfeltet et mye større problem enn elbiler. Men dette er når det er saktekjørende kø. Holder trafikken 50-60 så er det jo ikke vits å kjøre 60 i kollektivfeltet og sperre inne busser og drosjer. Kom akkurat inn til Fornebu fra Lysaker, og slapp flere drosjer forbi på veien, fikk til og med en takk av en av dem  :D

ilmar
Polestar i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA