Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Pappaentilelbjørg, tirsdag 15. januar 2008, klokken 20:45

« forrige - neste »

Pappaentilelbjørg

I det siste har jeg opplevd flere EVere som snegler seg innover byen i knappe 60 kmt. der
man har lov å kjøre opp til 90 kmt.
Hvorfor ikke følge med i speilet og kanskje slippe forbi halen bak?
Mange ganger er det faktisk ikke treigere og trangere i venstrefeltene
enn at man kan svippe innom og slippe frem raskere trafikanter.

Det er hensyn det!
Husk at bussene frakter mange reisende som vil frem i tide (det har de vel fortjent?)
og at gale taxisjåfører kan la frustrasjonen gå mot andre helt uskyldige EVere...

2 mil sammenhengene i likbiltempo blir aldri kult!
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

Thomas Parsli

Jeg har dessverre opplevd det samme flere ganger.

Når man ligger i 60-65km/t i kollektivfeltet, gjør man alle andre brukere av feltet irritert.
Jeg tror det er viktig at vi viser hensyn til alle som bruker feltet, hvis ikke risikerer vi å bli kastet ut!

Den siste bakken mot Asker på E18 har jeg også opplevd elbiler som ikke bruker krabbefeltet, men heller ligger i 55-60km/t i midtre felt. Det er ikke bare hensynsløse og dårlig reklame for elbiler, men direkte farlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Pappaentilelbjørg

Hei igjen kjære el-bileiere!

Som eier av både el-Berlingo og tohjuling kan jeg ferdes i kollektivfeltet etter forskjellige behov.

I dag ble det Vespa 200 ccm som holder bra tempo i kollektivfletet, alltid hastverk om morran...
Men hva skjer? Treige el-biler som ikke holder seg til høyre når de snegler seg av gårde!

Treige Thinker, Buddyer og Revaer spesielt bør se seg i speilet og slippe smale mc-er forbi!

Greit at minibussene kan bli litt frustrert bak deg, men mc-ene kan man jo lett slippe frem UTEN
å dempe ned egen fart!

På forhånd takk!
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

hens

Når kollektivfeltet brukes, sparer en tid selv om fartsgrensen holdes.
svært mange steder er det 60 kilometer fartsgrense, den gjelder også kollektivfeltet!
Mange motorsyklister og taxier har ikke skjønt dette, og det representer også et problem når køen står tilnærmet stille ved siden av.
Vi skal helst ikke ha for mange ulykker som kan føres tilbake til elbil som "fyker avsted i kollektivfeltet", og en som plutselig finner ut at det er snart slutt på kollektivfeltet, og skifter felt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Jeg vil bare også tilslutte meg ropet om å vise hensyn. Det er fullt mulig å kjøre "vennlig" selvom man har elbil. Bruk krabbefeltet, slipp forbi i kollektivfeltet om det ikke betyr full stans i venstrefilen, la tohjulinger komme til ved å legge deg tydelig ut til høyre og gjerne signalisere med et blink at du er klar over farkosten. Selv har jeg fått hyggelige "takk-blink" fra en buss jeg slapp forbi ved å legge meg inn til venstre et kort øyeblikk for så å returnere til kollektivfeltet.

Jeg mener også det kan bli elbilenes "død" om man kjører for sparsommelig på motorveien hele tiden. Tror ikke man kan regne med å få lov til å kjøre i 50 i kollektivfeltet i lengden der ... Det blir rett og slett for lite effektivt i en fil som er ment å skulle gi noen reisende fordelen av å slippe å komme sent frem som alle andre.

Samtidig vil jeg understreke at tohjulingene må være varsomme når de skal "skvette forbi" i kollektivfeltet. Det er dessverre ikke alle som bruker speilene på bilen ofte nok og det kan være lett å overraskes på et uheldig tidspunkt ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

På vei til byen idag lå jeg bak en Reva 50km/t. (90 og 80 sone). Foran var det fri bane så langt øyet rakk. I kjørefeltet for de alminnelige sto trafikken som vanlig stille.
Nå tror jeg vell at Revan kan gå raskere, men føles den så utrygg at vedkommende sjåfør ikke turde å kjøre raskere? (vått og litt mørkt, men ikke spesielt glatt).
På vei hjem havnet jeg bak en Buddy i 60 km/t på flat 80 sone også med fri bane foran.

Hadde det vært mange av disse i kollektivfeltet i prøveperioden ville kollektivfeltet ikke blitt åpnet for el-biler! En gang mister vi nok også denne fordelen, men det bør helst være fordi det har blitt for mange elbiler til å kunne gi slike fordeler enn på grunn av «begravelses følge» ledet av elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Nå er det jo 60-grense fra Lysaker og inn, noe Buddyen og jeg er veldig glade for, og selv om mange ikke følger dette kommer jeg til å gjøre det. Men til vanlig holder jeg fartsgrensen med mindre det er bakker. Men det er lov å slippe busser og drosjer forbi.

ilmar
Polestar i bestilling

sveander

#7
Jeg skjønner ikke problemet og har heller ikke sett det. Jeg er ikke så sikker på at det at vi ikke kan kjøre raskere enn vi gjør vil få myndighetene til å kaste oss ut av kolektivfeltet. Til det er "problemet" alt for lite

Jeg er ellers enig med ilmarw. Nå er det 60 inntill byen og da holder vi det. Men vi slipper forbi de som har det for travelt. Slik man ellers gjør. Vis hensyn

Ellers bør jo vi med elmotor holde sammen og ikke lage problemer for hverandre.
Jeg synes overskriften er provoserende, treigaser.


Dette regnestykket er verdt å tenke på :

TIDSGEVINST
Man tjener ikke så mye tid som man tror på å kjøre fort. Allerede i teorien blir gevinsten liten, og i praksis blir den enda mindre, ettersom man sjelden kan holde den høye farten hele tiden. Eksempel: Du kjører i 60 km/t og øker farten til 80 km/t (gjennomsnittsfart). Tidsgevinsten på én mil = 2 minutter og 30 sekunder. Har du så dårlig tid at det er verd det...?


Jeg storkoser meg i min Buddy, uten stress. Livet er for rikt til å stresse. :P

Så på strekningen Sandvika - Oslo kan man altså tjene to og et halvt minutt ved å øke fra 60 til 80. Hva skal man bruke den tiden til ?


Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Lars C. Krogenæs

2,5 minutter * 5= 12,5 minutter i uken.
12,5 min*47uker= 9 timer 45 minutter.

Hva vil du gjøre på din fridag?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Han kan jo bruke den til å kjøre sakte i kollektivfeltet?  ::)

Problemet er selvfølgelig ikke tid, men respekt for de som ligger bak.

Jeg har ingen problemer med at enkelte kjører sakte, men jeg har problemer når de ikke slipper forbi medtraffikanter -samme om dette er i kollektivfeltet eller på landeveien.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HHF

#10
Det er også stor forskjell på hvor på E18 det er mulig og forsvarlig å kjøre fort. Ca 300 meter før hver eneste avkjøring på motorveien må man ned i fart uansett for der kan man når som helst risikere at en eller annen tåpe kaster seg ut i kollektivfeltet for å spare noen minutters køkjøring - noen ganger for å bare skulle inn igjen i køen litt lenger frem! At de ser en elbil i speilet før denne manøvren (om de i det hele tatt sjekker speilet da) gjør åpenbart at de mener det er om å gjøre å komme seg ut med det samme slik at de slipper å ligge bak denne ...  Må faktisk innrømme at jeg nå savner litt trafikkpoliti på veien for å minne om at denne typen kjøring både er ulovlig og farlig! Men nå har man vel annet å bruke pengene på i den etaten - har ihvertfall ikke sett en eneste kontroll på evigheter?

Ved alle påkjøringer på veien må man også regne med litt kaos og tilpasset fart om man skal være noenlunde trygg. Spesielt ved Blommenholm kan det jo stå temmelig stille ganske lenge. Det betyr at man nok er litt opptatt av et det blir brukt litt gass der det er forsvarlig og mulig - dvs sletta ved Bellevue og etter Blommenholm.

Kan ellers skrive under på at det er lite å spare på marginale hastighetsforskjeller og at helsegevinsten ved å ha en avslappet kjørestil er viktigere, men ser i likhet med enkelte andre ikke noe poeng i å kjøre i 60 om man kan ligge i 80-90 der det er tillatt heller.  Det føles ihvertfall godt å "strekke ut litt" der man kan  :P
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

sveander

Bra HHF

Jeg har for så vidt forstått at det er mange grunner til å ha elbil.
Slik jeg oppfatter magne som bor vestover for Oslo så er det en måte å komme seg fort på jobb og hjem igjen. Det er fint.

Så er det andre som har andre/flere grunner.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. november 2008, klokken 11:11
Jeg har ingen problemer med at enkelte kjører sakte, men jeg har problemer når de ikke slipper forbi medtraffikanter -samme om dette er i kollektivfeltet eller på landeveien.

Helt enig! Ta deg den tiden tu trenger, nyt utsiktden og vær så forsiktig du vil på alt slags føre, men slipp for ilal del fram de som har dårligere tid, bedre dekk bedre kjøreferdigheter (mener de kanskje selv, i alle fall), raskere bil etc enn deg selv.

Her jeg bor kan 2:30 minutter fort balle på seg dersom man skal videre med en (eller kanskje flere) ferger. Jeg ser ingekn grunn til å ligge underr fartsgrensa "bare fordi man ikke taper særlig med tid" hvis det ikke er en grunn til det (bilen går ikke fortere/glatt føre etc). Selvfølgelig timer man ikke fergene på sekundet, men det er uansett surt å ikke rekke det man skal pga en sinke som ikke slipper deg forbi. Å komme to minutter for seint til et møte er greit nok, men mister man en ferge blir de to minuttene automatisk til minst tjue minutter.

Har selv kommet fram mange timer for seint en gang pga en ferge jeg ikke kom med (den gikk *FØR* tida pga en ambulanse som skulle fort over, og da tok de ikke med flere biler). Dette medførte at jeg ikke rakk flyet mitt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. november 2008, klokken 10:54
2,5 minutter * 5= 12,5 minutter i uken.
12,5 min*47uker= 9 timer 45 minutter.

Hva vil du gjøre på din fridag?

Lars

Nå er det faktisk slik at tiden går uansett om du nyter den eller
haster videre ihåp om å "spare" på den til senere bruk... 
DERIMOT har alle godt av å ta det litt med ro i daglilivet og når
"ta det med ro medisinen" kun koster deg 2,5 minutter pr kjørt mil
så er det jaggu en rimlig medisin å ta   ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

Vi er i kollektivfeltet mye på Bussenes nåde. Når det blir mange nok klager fra busser som må kjøre i 50 i 80 og 90 sone, på grunn av unødvendig langsom kjøring vil nok noe skje.

Fra Holmen til Lysaker er 12 km. Synes noen det er riktig å sinke bussen med 8 minutter (gjennomsnitt 40 i stedet for 70) på denne strekningen?

Jeg tviler på at passasjerene nyter dette kl 08.00 om morgenen.

At et flertall av vi elbilførere er blitt såpass sedate etter noen år, at vi ikke plages spesielt er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA