Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: godkjenning av konvertert kjøretøy

Startet av ilmarw, tirsdag 15. januar 2008, klokken 18:24

« forrige - neste »

ilmarw

Denne artikkelen må vel kunne sies å handle om elbiler, om ikke akkurat direkte:
http://www.nrk.no/nyheter/1.4460033

Er litt overrasket for at skipstrafikken ikke sto for en en større andel, de blir jo langt på vei 'frifunnet'. Lurer på hvilket sammenligningsgrunnlag de har brukt.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Det er vel statistikk, og det er jo som kjent ikke noe problem å vinkle den slik at det passer med ens egen sak. I dette tilfellet skal det vel brukes for å pålegge oss bilister enda mer miljøavgifter osv. For det blir jo som vanlig lille Norge (Les: bilistene her til lands) som egenhendig skal fikse detn biffen.  >:(

Joda, jeg kjører EL-bil så mye som overhodet mulig, men det er desverre langt igjen til vi klarer oss uten caravellen (minibuss). Og det er for j***ig at dieselen nå koster godt over 12 kr pr liter, når det er vår egen olje vi pumper opp ute i nordsjøen. Vis meg den bonden som betaler ågerpris for sine egne poteter!  >:(

Men for å gå fra "dagens rant" (som skyldes at jeg måtte ut med en tusenlapp for å fylle tanken så samboeren får med seg alle unger til skoler, barnehager osv) og tilbake til topic:
Jeg tipper de har brukt de kolonnene i statistikkens regneark de fant gunstige. Basert det på antall personer som bruker de ulike typene reisemåter daglig osv. Det er vel liten tvil om at de fleste kjører bil mye oftere enn fly. Selv når du skal fly kjører du gjerne bil først.

Antallet folk som reiser med båt er sikkert forsvinnende lite i forhold til dette, og dermed "frikjennes" båttrafikken. Men uansett er vel båtfrakt ganske miljøvennlig i forhold til massen som flyttes? Mener å ha lest noe statistikk på det også en gang. Men som kjent, statistikk er det jo ikke noe problem å vinkle ......
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Men det er vel transportsektoren det er snakk om, ikke persontrafikken, og dermed er det vel ikke personkilometer det er snakk om?

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Peker til rapporten:
http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10926

Fra denne linken går det å laste ned den hele rapporten.

Som det står i innledningen  "Dette betyr imidlertid ikke at det er bedre å ta fly enn å kjøre bil:
– Foreløpig har vi ikke regnet på utslipp per person eller per kilometer. Det er de totale utslippene vi har sett på. Årsaken til at veitrafikk kommer så sterkt ut, er at volumet er så stort, sier Fuglestvedt. "


Og

"Utslipp fra skip har en avkjølende nettoeffekt på klimaet på grunn av gassene svoveldioksid (SO2) og nitrogenoksid (NOx), som kjøler ned i stedet for å varme opp atmosfæren. Disse gassene dekkes ikke av Kyoto-protokollen.

– Selv om skip har en avkjølende nettoeffekt, betyr ikke dette at vi ikke må redusere utslippene fra skipssektoren. Utslippene forstyrrer klimaet, og selv om effekten er avkjølende på kort sikt, er den oppvarmende på lang sikt. Årsaken er at svoveldioksid og NOx har nokså kort levetid i atmosfæren i forhold til CO2, som også slippes ut av skip, sier Fuglestvedt.

Han peker i tillegg på at man må ha flere tanker i hodet på en gang:
– Svoveldioksid og NOx har andre effekter på miljøet som er skadelige. "

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA