Skifte til vinterdekk ved utlevering?

Startet av Fleur, lørdag 25. september 2021, klokken 15:23

« forrige - neste »

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rosstopher

Ugh. Aner ikke hva jeg holder på med. Trudde visst tråden handlet om Model X. Sorry.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

jlan

Jeg tror det er mer laveste jekkhøyde enn største høyde som er utfordingen for Model Y også. Med en vanlig garasjejekk kan det være greit å ha med et par plankebiter til å kjøre bilen oppå. Og jack pad.

(Om det var luftfjæring så ville det ikke hjulpet å sette bilen på laveste høyde likevel. Fjæringen går helt til endestopp før hjulet løfter seg uansett).

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Målte nå på min, og frihøyde er 16 cm. Må opp i 26 cm før dekkene er av bakken.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

tmn

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. september 2021, klokken 11:44
Målte nå på min, og frihøyde er 16 cm. Må opp i 26 cm før dekkene er av bakken.

Herlig, tusen takk! Da skal jeg ut og handle jekk :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

ToWalkOrDrive

Wow...kun 10 cm forskjell fra dekkene er på bakken med full vekt til dekkene letter...ikke rart at fjøringen virker noe stiv og stutt....trenger ikke noe SUV-jekk da, nei...da er det mer det laveste nivået en skal passe på. PS: hvis en kjøper "jack pad"/klosser tilpasset Model Y/3 så bygger jo de ganske mye og...men er litt forskjellige gummiklosser...i tillegg skal "jack pad"-en ligge oppi koppen på jekken, så hvis koppen er for liten så funker det jo ikke.

Jeg har forresten en sånn Hamron garasjejekk som jeg kjøpte på Jula (nettlinken virker ikke), men ser ut sånn som vist under. Går fra 90-358mm. Funket veldig bra på Model 3P med jack pad. En del jekker går fra 130mm...da er en kanskje over grensen...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 12:27
Jeg har forresten en sånn Hamron garasjejekk som jeg kjøpte på Jula (nettlinken virker ikke), men ser ut sånn som vist under. Går fra 90-358mm. Funket veldig bra på Model 3P med jack pad. En del jekker går fra 130mm...da er en kanskje over grensen...

En slik jekk funker helt fint. Jeg har en slik også, men testet nå med garasjejekk av billigste type, en slik som gjerne koster 299 på Jula eller Biltema og med jackpad oppå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Godot

I dag var Mobildekk hjemme hos meg for å bytte hjul  :)

De virket solide, brukte en slags trykkluftpute til å heise opp bilen, så det funket selv om jeg har en trang parkeringsplass hjemme. De brukte manuell momentnøkkel eller hva det heter på mutterne siste biten. Betalte 699 selv om jeg strengt tatt bor utenfor Ring 2.

Godt mulig det er de som sto på utlevering for Tesla tidligere, han nevnte at de hadde gjort noe oppdrag for Tesla, men at Tesla sentralt bruker 5-6 måneder på å betale regningen sin :D

T3

Hørt at Tesla ikke lar deg kjøre ut før du har fått satt på vinterdekk?
Stemmer det ved utlevering i Lillestrøm? eller kan man kjøre hjem på egen risiko med sommerhjul?

Ropepåelgen

Sitat fra: T3 på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:22
Hørt at Tesla ikke lar deg kjøre ut før du har fått satt på vinterdekk?
Stemmer det ved utlevering i Lillestrøm? eller kan man kjøre hjem på egen risiko med sommerhjul?
Det ligger et A4 med stor skrift om at bilen står på sommerhjul, ellers er det tut og kjør. Det er ikke noe problem å kjøre på saltede veier med sommerdekk så lenge du tar hensyn til akkurat det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA