Slutt med skinn i elbilene

Startet av elbil.no, fredag 24. september 2021, klokken 09:30

« forrige - neste »

elbil.no

Slutt med skinn i elbilene

Verden går i loop. Før i tiden var de aller fleste biler utstyrt med stoffseter, dyrere modeller fikk velur. Kun de aller dyreste hadde skinnseter. Og så kom skinnsetene for folket, skai-setene, som var livsfarlig varme om sommeren og iskalde på vinteren. Vi fikk forsmaken på den nye filosofien i Polestar 2. Der brukes restmaterialer […]
The post Slutt med skinn i elbilene appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Slutt med skinn i elbilene
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Tellus

Antar de fleste skinn kommer fra kuer, okser, kalver som er brukt enten i melkeproduksjon eller kjøttproduksjon.
I så fall er det jo god grunn til å utnytte dette skinnet i stedet for å la det gå i søpla.

Så kan man sikkert diskutere bruken av dyr til matproduksjon, men det er en helt annen debatt  :)

arthur

Noen som kjenner til prosessene ved å produsere skinn som brukes i biler? Tenker da på påvirkning på klima/miljø og eventuelle andre faktorer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 24. september 2021, klokken 09:59
Noen som kjenner til prosessene ved å produsere skinn som brukes i biler? Tenker da på påvirkning på klima/miljø og eventuelle andre faktorer.
Er selvsagt forskjellige kvaliteter på skinnet, alt etter hvilket dyr det er, og hvordan de har levd og spist og blitt behandlet.

Enhver skade, som f.eks. gamle grodde sår, skader etter stikk (i forbindelse med slakting f.eks.) er med på å redusere hvor mye og hvilke deler av skinnet som brukes hvor. Og så er det jo noe forskjell på ku og okse, ikke minst i størrelse på skinnet.

De dyreste merkene er vel særdeles nøye med å skaffe skinn i toppklassifisering, de billigere merkene er vel mer tilbøyelig til å bruke billigere skinnkvaliteter.

Men jeg tviler på at man avler dyr mer eller mindre bare for skinnet, så i all hovedsak er det et resteprodukt som bør utnyttes. Jeg frykter dog at denne "kampen" om å gå fra skinn til diverse plastkvaliteter er mer et kostnadsspørsmål, men når de klarer å lage type alcantara som i all hovedsak kjennes ganske behagelig ut, så er det lett å sette pris på.

Men så må man se på hva dette fører til over tid. Slites de og derved sprer fine mikroplast-partikler til naturen, og kan det gjenbrukes ved resirkulering av bilen? Og er det mer eller mindre forurensende enn skinn? Hva med pleie, er det mer eller mindre forurensende på plastsetene enn på ekste skinnseter? Og hvordan føles dette ut sammenlignet med skinn, både som nytt og som brukt.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror foreløpig, inntil jeg får sett noen study cases som klart konkluderer med det ene eller det andre, at skinn er best (på flere måter). Men det er lettere å forsvare at man resirkulerer plast, enn å "forsvare at dyr må dø for å produsere biler".

Tror faktisk at det over tid vil føre til at flere går til salmakere og møbelsnekkere for å få trukket seter om i ekte skinn med den fargen og "stitching'en" man helst vil ha, om man ikke kan få velge det med bilen i utgangspunktet. Det kan dog føre til at det er større forurensning enn industriell produksjon, først og fremst pga strengere krav til oppsamling og behandling av kjemikalier som benyttes.

Selv foretrekker jeg definitivt ekte skinn. Men det skal være ventilerte seter med både kjøling og varme i setene. Har dette i bilen nå. Men jeg får de dessverre ikke i fargen jeg helst vil ha, så tanker om likevel å bruke penger på det, om ikke i dagens bil men kanskje neste, er definitivt noe jeg har...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA