Vinterdekkpakke 18" fra dekk24

Startet av tnrfd, onsdag 22. september 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

tnrfd

Noen som har noen formening om denne pakken? Kan vel forvente litt bedre komfort med 18" dekk med høyere dekkprofil?

https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=160799

Radial

Ligner veldig på samme felg som Teslabjørn bruker på TMY'n han har testet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tnrfd

Ser veldig sånn ut ja. Tror jeg prøver disse.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tnrfd på fredag 24. september 2021, klokken 15:40
Ser veldig sånn ut ja. Tror jeg prøver disse.

Etter å ha kjørt 1400km med Model Y så hadde jeg kanskje valgt disse 18"-felgene om jeg fikk velge igjen. Tipper smalheten og hjelper på komforten.
Sikkert ikke best på elgtest, men bra på fartshumper sikkert.
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Spørs hvilken komfort du tenker på.
Høyere ufjæret vekt (tunge hjul) og brede dekk er bedre på å absorbere ujevnheter (for eksempel grov asfalt), så det vil være ulemper også.
Utenom det må man sammenligne dekk, og såvidt meg bekjent er det vel ingen som har testet disse dekkene i gitte dimensjoner. Dekkegenskapene kan ha store variasjoner i forskjellige størrelser

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på fredag 24. september 2021, klokken 19:15
Spørs hvilken komfort du tenker på.
Høyere ufjæret vekt (tunge hjul) og brede dekk er bedre på å absorbere ujevnheter (for eksempel grov asfalt), så det vil være ulemper også.
Utenom det må man sammenligne dekk, og såvidt meg bekjent er det vel ingen som har testet disse dekkene i gitte dimensjoner. Dekkegenskapene kan ha store variasjoner i forskjellige størrelser

Jeg har prøvd de dekkene med samme bredde og 18", men med 45-profil, i stedet for 55 på dekkene....altså litt mindre hjulomkrets (1 tomme mindre diameter til sammen). Men mine hadde for høyt Offset (kommer ikke på det norske ordet), sånn at de gikk for lang inn under bilen. Det føltes ganske mykt ut...litt for mykt i svinger. Men komfortabelt i forhold til 20-tommerne, og mye mer komfortabelt enn 19" på Model Y på ujevnheter av uvisse grunner. Hvordan den 10%poengs høyere profilen vs stivere fjører på Model Y summerer seg opp på Model Y vet jeg ikke.

thebadger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 21:44
Jeg har prøvd de dekkene med samme bredde og 18", men med 45-profil, i stedet for 55 på dekkene....altså litt mindre hjulomkrets (1 tomme mindre diameter til sammen). Men mine hadde for høyt Offset (kommer ikke på det norske ordet), sånn at de gikk for lang inn under bilen. Det føltes ganske mykt ut...litt for mykt i svinger. Men komfortabelt i forhold til 20-tommerne, og mye mer komfortabelt enn 19" på Model Y på ujevnheter av uvisse grunner. Hvordan den 10%poengs høyere profilen vs stivere fjører på Model Y summerer seg opp på Model Y vet jeg ikke.
10 i profil har MYE å si.
Utenom tekniske spesifikasjoner påvirker dekkprofil hovedsakelig hvordan bilen oppfører seg i svinger. Det har ingen påvirkning på fjæring og det blir like hardt over større steiner, dumper og humper.
Jeg tipper på at TMY lider av de samme problemene med fjæring i TM3, at den "topper ut" veldig fort og skaper sånne "mikro-støt"
Hvis du bytter ut med disse vil du merke mye større forskjell enn dekkskifte:
https://www.mountainpassperformance.com/product/modely-comfortadjustable/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på lørdag 25. september 2021, klokken 07:36
Utenom tekniske spesifikasjoner påvirker dekkprofil hovedsakelig hvordan bilen oppfører seg i svinger. Det har ingen påvirkning på fjæring og det blir like hardt over større steiner, dumper og humper.
Jeg tipper på at TMY lider av de samme problemene med fjæring i TM3, at den "topper ut" veldig fort og skaper sånne "mikro-støt"

Jeg mener jeg har lest om flere i USA som har gått ned en felgstørrelse (og opp på profil) som har opplevd mye bedre komfort over dårlig asfalt? Men da har det vært ned TIL 19" og ikke FRA 19" til 18". Der er 19" Continental og ikke Hankook, så det tror jeg og betyr noe.

Men har og lest om gode erfaringer fra coilovers, og har selv lyst å skifte ut til det på sikt. Men har forstått det sånn at det ikke er TUV-godkjent i Norge ennå?

Ser forøvrig fra bilder på de som har prøvd 18" x 8" ET40 235/55 at hjulene står ganske fint i hjulbuene, men har ennå til gode å ha lest om hvordan de føles på Model Y.

tnrfd

Sitat fra: thebadger på lørdag 25. september 2021, klokken 07:36

Takker for svar. Kanskje bedre å gå for original dimensjon i 19" på vinterdekkene også og heller kjøre litt lavere lufttrykk?

Radial

Går fint med lavere dekktrykk rent ytelse og kjøremessig, men under 40psi går TPMS systemet barnas nå som kulda kommer.

I sommer (august) kunne jeg kjøre på 37psi uten feil, nå må jeg over 40 for å ikke få advarsel på dekktrykket... Hver eneste gang du starter opp bilen 🙄
Er en temperatur-kompensering vs dekktrykk i dette TPMS systemet virker det som, til det være når det blir kaldt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Har ikke lyst å nødvendigvis anbefale 18" hjul som ikke Tesla selger de med, men på den annen side så er 55-profil en svært vanlig profil på biler / SUV'er, så kan ikke tro du går veldig feil der heller.

Radial

Får jo den 200kg tyngre ID4, med ~300kg høyere maks vogntogvekt med 18", så rent teknisk skal det ikke ha noe å si. Men plassmessig er det veldig trangt med enkelte 18".

Henter mine Zennen ZP6 i 18" neste uke, der var det 3mm klaring til kaliper forran😆 men det var visst de trangeste 18" felgene leverandøren visste om ,så om de passa så passer "alt" av 18" helt fint.

Så det vil bli Enormt push med 18" på TMY når de store kjedene finner ut at det går. Nå er det visst "tomt" for det meste av 255 dekk til 19" og 20" for TMY hos de fleste merkene, så alternative dimensjoner og felger blir nok mer og mer utbredt fram mot vinteren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

thebadger

Sitat fra: tnrfd på lørdag 25. september 2021, klokken 12:57
Takker for svar. Kanskje bedre å gå for original dimensjon i 19" på vinterdekkene også og heller kjøre litt lavere lufttrykk?
Lavere lufttrykk kan hjelpe litt, men jeg ville ikke gått særlig lavt på en så tung bil. Da får du ujevn slitasje og ytelsen kan bli betydelig dårligere.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 25. september 2021, klokken 08:09
Men har og lest om gode erfaringer fra coilovers, og har selv lyst å skifte ut til det på sikt. Men har forstått det sånn at det ikke er TUV-godkjent i Norge ennå?
Stemmer. TUV godkjenning er forresten en europeisk greie, blir stort sett gjort i Tyskland for bildeler.
Mountain Pass Performance får produsert senkesettene sine av KW, og KW har også sine egne som de pleier å få TUV-godkjenning på.
Så langt har de nektet å utføre det for de som det står MountainPass på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA