Hovedmeny

Nyttig informasjon om iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. februar 2022, klokken 15:04
Det er ikke noen dokumentert forskjell på at de som lader til 80% har bedre kapasitet etter x antall år. Alder og temperatur er det viktigste. En kan lese av kapasiteten, så det å si at en har behandlet batteriet pent burde ikke bety noe når en selger bilen, og med de nye reglene kan du faktisk bli erstatningsansvarlig hvis du antyder at kapasiteten er bedre uten at den faktisk er det. Bare for å nyansere religionskrigen som alltid kommer når noen spør om dette.
Vil bare oppfordre alle som leser det vedkommende over skriver, til å balansere dette ved å lese denne:

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.

Og spørre seg selv om hvorfor BMW har innført daglig ladegrense på 80% hvis de har erfaring med at hyppig lading til 100% var helt problemfritt på i3.

Nå har også telefoner og laptoper fått funksjonalitet som gjør at de ikke fullader før rett før de tas i bruk (basert på historikk, feks lading av telefoner over natta, så tas siste top up tidlig på morgenen, for å tilbringe minst mulig tid på 4,2V).

ErikMe

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. februar 2022, klokken 15:41
Er det ikke bare å trykke på AUTO PÅ/AV oppe til venstre i bildet, og stille det inn slik som jeg har gjort.
Da kan en raskt bytte når en vil?

Slik jeg også har gjort så langt. Mulig det er eneste metode. Når sola varmer inn i bilen holder det med ratt/sete varmer i endel tilfeller.

LMOR

Sitat fra: geear på torsdag 10. februar 2022, klokken 17:17
Og spørre seg selv om hvorfor BMW har innført daglig ladegrense på 80% hvis de har erfaring med at hyppig lading til 100% var helt problemfritt på i3.

Nå har også telefoner og laptoper fått funksjonalitet som gjør at de ikke fullader før rett før de tas i bruk (basert på historikk, feks lading av telefoner over natta, så tas siste top up tidlig på morgenen, for å tilbringe minst mulig tid på 4,2V).
Mobiler har ikke aktiv klimatisering.

Men jeg spør meg selv om hvorfor det da ikke er mulig å stoppe min nye 2022 i3 på 80%. Den har 300km rekkevidde mot 400 på iX.

Jeg tenker svaret er at det er så mange som har klaget på at BMW ikke har funksjonalitet for å stoppe på 80% at de må ha det på alle nye modeller.

Samtidig vil de ikke miste kunder som meg som ikke vil bruke tid på å passe på dette.

Men kan gi meg nå og komme tilbake med mer erfaringsdata om noen år fra biler som lader til 100%. Alle 2022 modeller, 4 forskjellige typer. 3 forskjellige BMW og en VW.
Så langt har jeg bare tall fra 7 stk i3 i familien, alle ladet til 100% hver gang de lader.
Virker veldig rart at vi alltid skal få unormalt gode biler.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Det er noen som har en forestilling om at BMW sine ingeniører er så dyktige at de har løst problemet med at batterier (hos alle konkurrenter unntatt BMW) degenereres raskere ved høy ladespenning. 😎
Men vi lever heldigvis i et fritt land, hvor folk kan tro på det de vil.

LMOR

Takk! Trond.m, for at du tolererer forskjellig syn. Men du har ikke lest hva jeg har skrevet. For det er ikke akkurat det jeg har sagt noen gang. Vi har bare forskjellig tro på hvor mye det betyr på en BMW ift viktigere parametre som alder og temperatur, antall DC ladinger osv. Der tror jeg saktelading til 100% betyr lite, men ikke at det ikke betyr noe. Tror jeg var den som først la ut hvordan en følger med på kapasiteten på batteriet i3 her inne i 2014. Og har fulgt med og sammenlignet med andre med i3 som aldri ladet til mer enn 80%.

Trond.m

Ja, men du kan ikke se bort fra at i3 har en annen energitetthet og kjemi enn dagens batterier. Det var vel nesten ingen leverandører som hadde valg av ladegrense den gangen man hadde 20 mils biler. Grunnen var nok at det da ville påvirke salget negativt, siden rekkevidden var så begrenset. At ikke BMW nå støtter innstilling av ladegrense i i3 er nok bare for å spare penger. Det er ikke lønnsomt å utvikle til en utgått modell. Dessuten vil garantien på 70 % neppe gi store kostnader for fabrikken.

LMOR

Tror vi tar opp tråden igjen om noen år?
Da er det mye mer data å sammenligne. (Vi kan også sammenligne id.4 GTX)
Ellers tror jeg BMW hadde laget bedre ShyTech på iX hvis dette var viktig.
Hvorfor spør de bare om alarm og neste avgangstid når vi skrur av? De kunne lett spurt om jeg trenger 100% i morgen, og det burde vært et felt sammen med avgangstid. Så kunne jeg lagt inn at på lørdag trenger jeg 100% ellers ikke.
De bruker heller ikke gode anledninger til å si noe annet enn at en ikke skal bekymre seg. Folk flest kan ikke måtte tenke på dette. Det har Apple også forstått.

https://www.bmw.com/en/innovation/electric-car-myths.html
https://www.bmw.com/en/innovation/how-to-charge-an-electric-car.amp.html#

I «all about» så glemmer de noe som er så viktig?

LMOR

Må si jeg er imponert over Assisted Parking.
Jeg har hatt det på mange biler og aldri brukt det uten for å teste det ut, fordi jeg klarer å parkere mye raskere selv, og mindre stress ift at det kommer biler bak osv.
iX klarer det raskere enn meg. Enkelt å bruke, og da trenger ikke jeg jeg på avstand til andre, så derfor blir det netto raskere.
Og så skal det svart bli enda bedre!

ErikMe

Sitat fra: ErikMe på torsdag 10. februar 2022, klokken 13:33
Sikkert feil sted å spørre men :

Hvordan slår man helt av klima og kun kjører sete/ratt varmer ?  Holder det å sette vifta til 0 ?   (Ser ingen "av" knapp)

Og (i gamle dager) kunne man spare litt energi ved å slå av air-condition. Kan man gjøre det i IX ?

'All climate functions' slår iallfall av alt.  Artig å se hvordan forskjellige klima innstillinger påvirker det konstante forbruk når man står stille.

LMOR

På i3 er det det samme som på iX. Viften på 0 slår av klimaanlegget.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. februar 2022, klokken 18:59
Hvorfor spør de bare om alarm og neste avgangstid når vi skrur av? De kunne lett spurt om jeg trenger 100% i morgen, og det burde vært et felt sammen med avgangstid. Så kunne jeg lagt inn at på lørdag trenger jeg 100% ellers ikke.
Nå skal man jo kvalifisere 100% litt da. På de første Teslaene var 100% 4,2V cellespenning.

På så godt som alle andre biler og nyere Tesla jeg har sett målinger av så er cellespenningen rundt 4,15V (mener jeg så en ID.4 med 4,18V). Altså noen og 90%.

Bilprodusentene er ikke opptatt av å gi oss en bil hvor batteriet holder 20 år, de vil ha en bil hvor batteriet gir lengst mulig rekkevidde som ny, og holder greit ut over garantitiden.

De har ingen incentiver for å gjøre degradering minst mulig, de ønsker å maksimere profitt. Så de vil alltid balansere levetid opp mot rekkevidde.

Så for de som vil ha bilene en stund så er det ganske åpenbart at det lønner seg å begrense maks lading, iX inkludert. Synes man at rekkevidden er god nok med stor margin, så trenger man jo ikke bry seg så mye.

Hvis iX følger i3 så er 100% på iX rundt 93% cellespenning. Så kan jo alle gjøre seg en mening om de synes det er greit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Men antar du da er enig i det du klippet inn. Hadde det vært slik at jeg kunne planlagt og endret avreisetid, klimatisering og lademål, så hadde det vært mye enklere for folk flest å forholde seg til sitt dette.
Nå synes jeg ShyTech på iX fungerer overraskende bra, mye enklere med det meste, inkl. F.eks Tilhenger innstillinger.
Jeg tror ikke BMW er så kyniske som du sier, de lever av lojale kunder, så når noen ønsker å stoppe ladingen, burde det vært enklere å sette opp.

turfsurf

Sitat fra: LMOR på lørdag 12. februar 2022, klokken 12:09
Men antar du da er enig i det du klippet inn. Hadde det vært slik at jeg kunne planlagt og endret avreisetid, klimatisering og lademål, så hadde det vært mye enklere for folk flest å forholde seg til sitt dette.

---

Jeg tror ikke BMW er så kyniske som du sier, de lever av lojale kunder, så når noen ønsker å stoppe ladingen, burde det vært enklere å sette opp.
Enig i det du sier der, men jeg tror BMW er vesentlig mere kynisk. De selger nye biler til de trofaste kundene, og de aller fleste som kjøper ny bil har de ikke lenge nok for at dette skal bli ett problem.

I tillegg støtter alt jeg har lest om forskning på Lithium Ion batterier opp om det jeg skriver. Elbilprodusentene balanserer farlig nær grensen mellom for høy degradering og god utnyttelse av batteriet. At BMW skal ha en magisk BMS som nuller ut alt dette har jeg ingen tro på. Degradering på de to i3ene jeg har hatt (hhv 73kkm og 50kkm) tilsier også dette.

Men, jeg tror ikke vi er så veldig langt unna hverandre på de praktiske konsekvensene, vi er nok lengre unna hverandre på hva vi tror om BMW (og sannsynligvis andre bilprodusenter). Og det står man jo fritt til å være.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ErikMe

Min bil kom med stoff-matter. Av dere som har gummi-matter; ble de bestilt hos forhandler eller fikk dere med ?

eSim

Bestilte gummimatter sammen med bilen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA