Hovedmeny

Vibrasjon ved pådrag

Startet av spirrevipp, mandag 13. september 2021, klokken 16:09

« forrige - neste »

spirrevipp

Vet dette har vært oppe tidligere, men fant ikke noen tråd som var fersk nok, så da ble det ny...

Har hatt min 2017 X75D til test hos NAF i forbindelse med salg via nettbil, og da ble det notert vibrasjon ved pådrag som noe som burde repareres. Har ikke lagt merke til dette selv, men det stemmer sikkert.

Søkte litt, og fant info om en servicebulletin som er relativ fersk (May 2021):
https://insideevs.com/news/508319/tesla-acceleration-shudder-service-bulletin/

Noen som har fått dette utført her til lands? Er det typisk noe man må krangle med Tesla om eller bare fikser de på garanti?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

drumfrodo

Dette er som du sier noe de har Service Bulletin på, og er en fabrikasjonsfeil som de skal utbedre uten diskusjon. Jeg skal få dette utbedret på min des 2016 P100D nå i oktober, var ikke noe spørsmål eller vanskeligheter når jeg henviste til deres egen SB. Men de må gjøre en diagnose-test av bilen (test-kjøring) før de setter opp time for utbedring.

turfsurf

Sitat fra: spirrevipp på mandag 13. september 2021, klokken 16:09

Noen som har fått dette utført her til lands? Er det typisk noe man må krangle med Tesla om eller bare fikser de på garanti?
Er vel en gamlere service bulletin på dette har til lands. Fikk byttet half shafts fire ganger på vår X, og til slutt clovis mount eller hva det het, pluss diverse annet. Siste gangen sa de at det ikke ville fikse det mere hvis det kom tilbake. Etter det solgte jeg bilen. Eneste måten å holde den vibrasjonsfri er å kjøre som en prest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hvis du ikke aksellererer hardt merker du lite til det, men trå flatt fra lav hastighet, så merker du det. Bare legg inn serviceordre i app, og beskriv at det er vibrasjoner forfra under hardt pådrag, så skifter de drivakslinger og evt motorfester. Holdt 20-25k kilometer mellom hver gang hos meg. Lite aktuelt å eie X utenfor garanti for min del.  ::)

silence

Skal inn på torsdag for å fikse dette på vår 2020 LR. Den har så langt bare gått 15500 km, og ristingen begynte etter ca 13000 km. Kjenner det mest ved helt normale aksellerasjoner i intervallet 40-80 (ish).

I fakturaen står det "Jackshaft assembly - Front (Remove & Replace)" og "Inspect vehicle, Replace Front Halfshafts, Reposition Clevis (Raven Front Drive Unit)".

Gjorde som geear skrev - 0 i kostnad, men over en måneds ventetid på servicetimen.
2020 Tesla Model X LR (levert 26/3-20)

Tesla1

På min 2017 x75 merket jeg det mest når demperene var i høy posisjon. Det ble byttet på garanti hos Tesla.

geear

Det blir verre jo høyere posisjon bilen står i, ja, på grunn av vinkelen på akslingene. Tror de som får kortest levetid utav de er de som ikke har på auto lowering (kjører i standard) og har hyppig flat fjøl. Jeg kjørte som regel low eller very low med 37 mm senk i tillegg, og allikevel varte de bare litt over 20k.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA