Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stavekontroll i forumet...

Startet av Kryten, torsdag 23. august 2012, klokken 23:05

« forrige - neste »

Kryten

Lurer litt på hva en bør fokusere på når jeg nå skal velge vinterdekk. Jeg lurer på om dere som har kjørt Leafen på vinterføre kan komme med noen erfaringer. Tenker på merke, modell og dimensjon. Jeg vet jeg skal ha piggfriedekk.



Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Rio

Du bør legge ekstra stor vekt på rullemotstand, ettersom rekkevidden allerede reduseres om vinteren.

Dekk varierer fra år til år, så hvis du skal kjøpe nye så vent på NAFs tester, og velg deretter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip

Jeg ville sagt sikkerhet. Som på alle biler...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Rio

Blip: Selvsagt enig, men det gjelder for alle biler, ikke spesielt for elbiler. Det spesielle for elbiler er høyere fokus på rullemotstand. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

snurre100

Nokian Hakkapeliitta R
Karakter: 7,5 poeng



Hastighet: R (170 km/h)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Ja
Innside/utside merket: Nei
Prod. dato: Uke 50, 2010
Prod. land: Finland



Årsaken til at Nokian ikke går helt til topps er at det er litt svakere på is enn Michelin. Men prestasjonene er jevne, noe som gir en sikker kjørefølelse. På snø kjører dekket faktisk langt bedre enn mange piggdekk. På våt asfalt får Hakkapeliitta R middels karakterer, men det har den laveste rullemotstanden av alle. I praksis betyr det at du kan spare en del drivstoff med dette dekket.
Venter på Kia E Niro

koffeld

En annen ting er felgen; jeg har lyst til å finne noen med lav luftmotstand og lav vekt.  Mener dette også vil bidra på rekkevidden.  Utseendet står lenger ned på prioriteringen.  Noen tips?  Og også hvor disse kan kjøpes?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Trond.Strom

Les denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5015.0.html
felger har blitt diskutert, og aluminium Disk felger er nok optimalt

Thomas Parsli

Jeg tviler litt at vektforskjellen på stål og aluminium er målbar på rekkevidden, men aluminium ser jo bra ut -og ruster ikke.

Er også litt skeptisk til at luftmotstanden på "disk-felger" har betydning, da bilene stort sett konstrueres slik at luften flyter over hjulene.
http://farm4.static.flickr.com/3312/4623330019_2a751d5498_o.jpg ser man hvor markant hjulbuene, de rette kantene og antydning til synlig "air flow" øverst på bakhjulet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. august 2012, klokken 10:52
Jeg tviler litt at vektforskjellen på stål og aluminium er målbar på rekkevidden, men aluminium ser jo bra ut -og ruster ikke.

Men det blir i alle fall ikke verre av det. :)  På den tida jeg drev med kjøring av modellbiler regnet vi at et gramm spart på roterende deler var verdt to gram faste deler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. august 2012, klokken 10:52
Er også litt skeptisk til at luftmotstanden på "disk-felger" har betydning, da bilene stort sett konstrueres slik at luften flyter over hjulene.
Jeg har ingen personlig teori om det, men i denne artikkelen om Ampera blir det hevdet at (sitat)
"Opel har jobbet for å redusere luftmotstanden, for eksempel er felgene delvis tettet igjen"
og det sa også selger da jeg prøvekjørte den.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Bilprodusenter gjør grep for å minske drifstoff-forbruket med noen få liter i året (vi snakker promille), som i sum betyr mye for miljøet.

1% (eller 1‰) bedre rekkevidde er ikke signifikant for meg, høyrefoten kan spare mer enn det:)

For sykler er bildet noe anderledes (hjul/eiker utgjør større andel av overflaten) men selv der snakker man om få prosent forbedring (totalt):

http://www.analyticcycling.com/WheelsConcept_Disc.html#Wheel%20Aerodynamics
The total drag of the wheels is in the range of 10% to 15% of the total drag on a bike.
Drag improvements between wheels can reduce this by 25%, or 2% to 3% of the total drag.

Poenget mitt er altså at marginene er så små at det ikke gir mening -hvis man ikke deltar i konkurranser og kan vinne med noen få prosent :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

koffeld

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 08. august 2012, klokken 10:02
Les denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5015.0.html
felger har blitt diskutert, og aluminium Disk felger er nok optimalt

Ja, jeg kjenner tråden og har også bidratt i den.  Som her, blir det en mer teoretisk diskusjon om hvilke faktorer som har noe å si for valg av felg.  Det jeg er på jakt etter, er konkrete felgtips, pris og hvor disse kan kjøpes.  Har selv forsøkt å annonsere etter brukte 200SX-felger uten suksess så langt.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA