Model Y taklast = 0kg iflg vognkortet !

Startet av nutte, tirsdag 07. september 2021, klokken 23:38

« forrige - neste »

nutte

Jeg sjekket kjøretøysopplysningene hos SVV vha VIN på min model Y som jeg skal hente på fredag morgen.

Til min store overraskelse står følgende:

Maks taklast: 0 kg

Kan noen berolige en nervøs Tesla-kjøper? Jeg trodde Model Y hadde 75kg tillatt taklast?

Handyman

Har du logget inn med BankID i neste trinn, eller bare sett på den åpne infoen?
På infoen som er før innlogging er det ikke oppgitt noe tall for taklast, og da er det produsentens tall som gjelder. For Model Y er det da det som står i manualen som gjelder. Men da kun med Teslas originale takbøyler.

EDIT: Så jeg hadde skrevet "bak innlogging", har rettet til "før innlogging"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jorgenask

Jeronan

Sitat fra: nutte på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:38
Jeg sjekket kjøretøysopplysningene hos SVV vha VIN på min model Y som jeg skal hente på fredag morgen.

Til min store overraskelse står følgende:

Maks taklast: 0 kg

Kan noen berolige en nervøs Tesla-kjøper? Jeg trodde Model Y hadde 75kg tillatt taklast?

It has and you can see the roof rack points on the roof glass.

So this means Tesla Norge is messing up with registration.  :o
But are you sure it really shows 0 kg and not «ikke oppgitt» instead?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Counterpointer

Det er stor forskjell på «0 kg» og «ikke oppgitt»

Ikke oppgitt er riktig ser det ut som. Da gjelder det Handyman skrev.

nutte

Jeg logget med inn med bankid og klikket deretter på "Finn eier- og kjøretøyopplysninger". Deretter knastet jeg inn VIN fra min konto på Tesla.

Det kan jo bli baluba om X antall modell Y får "0kg" i vognkortet, mens andre får "ikke oppgitt"...

I mitt vognkort står det "0kg"

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:47
På infoen som er bak innlogging er det ikke oppgitt noe tall for taklast, og da er det produsentens tall som gjelder. For Model Y er det da det som står i manualen som gjelder. Og da kun med Teslas originale takbøyler.

Jeronan

Sitat fra: nutte på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:53
Jeg logget med inn med bankid og klikket deretter på "Finn eier- og kjøretøyopplysninger". Deretter knastet jeg inn VIN fra min konto på Tesla.

Det kan jo bli baluba om X antall modell Y får "0kg" i vognkortet, mens andre får "ikke oppgitt"...

På infoen som er bak innlogging er det ikke oppgitt noe tall for taklast, og da er det produsentens tall som gjelder. For Model Y er det da det som står i manualen som gjelder. Og da kun med Teslas originale takbøyler.

If this is really true. Contact delivery to have them fix it. Sent email to DeliveryNO@tesla.com.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nutte

Email er sendt. Men om dette ikke er endret innen jeg skal hente bilen, hva gjør jeg da? Hvor enkelt er det å få endret vognkortet i ettertid?

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:56

If this is really true. Contact delivery to have them fix it. Sent email to DeliveryNO@tesla.com.

Jeronan

Car registration can always be updated later and new "vognkort" sent out to you.

Delivery clearly made a mistake and need to fix it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ATK

Sjekket et par biler nå, og ser at før innlogging viser SVV Maks taklast : "ikke oppgitt", og 0 kg etter innlogging. Kan det være at brukergrensesnittet viser forskjellig verdi dersom dette ikke er fyllt ut i typegodkjenningen?
Snakket med en selger i Tesla som mente at takstativ kommer snart og at maks vekt vil være oppgitt i dokumentasjonen til stativet.

geear

Dette er nok en kodebug, der ingen verdi kommer opp som 0 på en side. Jeg får det samme på min bil. Finn kjøretøyopplysninger ikke innlogget, da er det ikke oppgitt. Logge inn på min side, mine kjøretøy, Model Y, vekt osv, står ingenting om taklast. Trykker midlertidig vognkort på samme side, der står det taklast, men er helt blankt. Går jeg på finn kjøretøy og eieropplysninger, taster inn regnummeret mitt, så får jeg ikke oppgitt. For egen del stoler jeg på vognkortet. Sjekk ditt.

nutte

Foreløpig har jeg ikke noe vognkort, og kan kun forholde meg til SVV sin info som jeg får via den innloggede siden om kjøretøysopplysningene  :(

Sitat fra: geear på onsdag 08. september 2021, klokken 00:42

Dette er nok en kodebug, der ingen verdi kommer opp som 0 på en side. Jeg får det samme på min bil. Finn kjøretøyopplysninger ikke innlogget, da er det ikke oppgitt. Logge inn på min side, mine kjøretøy, Model Y, vekt osv, står ingenting om taklast. Trykker midlertidig vognkort på samme side, der står det taklast, men er helt blankt. Går jeg på finn kjøretøy og eieropplysninger, taster inn regnummeret mitt, så får jeg ikke oppgitt. For egen del stoler jeg på vognkortet. Sjekk ditt.

TheNicelander

Har dere lagt merke til at en kan ikke finne takstativ i den norske butikken til Tesla, selv om de har en del andre ting oppe som ikke er på lager ennå.

Litt suss?

Jeronan

Sitat fra: TheNicelander på onsdag 08. september 2021, klokken 09:25

Har dere lagt merke til at en kan ikke finne takstativ i den norske butikken til Tesla, selv om de har en del andre ting oppe som ikke er på lager ennå.

Litt suss?

Just Tesla Norway being slow as usual.  I just switched to the Tesla Shop Nederland and its showing there:

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/dakdrager-model-y
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: TheNicelander på onsdag 08. september 2021, klokken 09:25

Litt suss?
Det er helt normalt at den norske nettbutikken ligger etter. Det var også slik da vi ventet på takbøylene til TM3. Eksempelvis for noen dager siden lå ikke de kraftige tekstilmattene inne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA