Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Leste noe en gang om at lydisoleringen på en Audi e-tron veide enormt mye...mener det var over 100 kg mer enn på en Tesla...noe som er med å bidra til vekten på 2,5 tonn. Her er i hvert fall en artikkel om alle plassene de har anti-lyd produkter på e-tron:
https://insideevs.com/news/341935/here-is-how-acoustic-insulation-makes-audi-e-tron-really-quiet/

Så ikke dum ut den Bilxtra-matten. Minner om den på Jula, bare enda billigere. Ser BG Bilrekvisita har en Model Y-matte til ca 900, men det begynner jo å bli dyrt.

Tror ikke jeg gidder å legge for mye i isolering/absorbering, som oppover hjulbuene.
Tesla Model Y                         2021-

Simmelim

For meg er det en gåte at man kjøper en relativt dyr bil, men ser seg nødt til å måtte "etter-isolere" med lyddempende matter og alt mulig slags produkter. Om støyen er så plagsom så ville jeg kjøpt en annen bil.

lars667

Sitat fra: Simmelim på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:18
For meg er det en gåte at man kjøper en relativt dyr bil, men ser seg nødt til å måtte "etter-isolere" med lyddempende matter og alt mulig slags produkter. Om støyen er så plagsom så ville jeg kjøpt en annen bil.

For mitt vedkommende ser jeg ingen andre elbiler til samme pris som dekker behovet, så det ville vært langt lettere å "etterisolere", uten at jeg ser det store behovet. Lettere å etterisolere en TMY enn f. eks. å lage frunk i en Skoda Enyaq.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Sitat fra: lars667 på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:22
Sitat fra: Simmelim på onsdag 16. mars 2022, klokken 15:18

For mitt vedkommende ser jeg ingen andre elbiler til samme pris som dekker behovet, så det ville vært langt lettere å "etterisolere", uten at jeg ser det store behovet. Lettere å etterisolere en TMY enn f. eks. å lage frunk i en Skoda Enyaq.

For vår del visste vi egentlig ikke hva vi kjøpte, telte på knappene hva vi skulle gjøre om dette bare var driten.
Men vi var overrasket hvor praktisk den var, ikke minst innvendig plass! Bonus for klasseledene Hengervekt.

Etter første tur på E6 nord for Minnesund etter ett par uker, da kom utfordringene med støy til syne på motorveien.
Voldsom romling på grov asfalt, helt til man tok av mot Elverum.

Nå digger vi alt med Y, spesielt plassen, rekkevidden og hengervekta. Fruen elsker den (daglig bruker), og merker heldigvis lite til støyen. Jr titter på fly og heisekraner gjennom glasstaket hver dag, og funnet ut at han har kontroll på eget lys over der han sitter (når akkurat opp).

Men denne støyen er slitsom for undertegnede, nå sitter det piggdekk på vår og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til de går av. Men der vi bor bør vi ha pigg, det er bratt og isete vinteren lang.
Bruker gjerne noen dager på litt støyisolering, dersom jeg kan treffe blink på problemområdene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Grenadier

Vi har bestilling på Y inne, etter noen prøvekjøringer i Oslo-området. Jeg har tidligere sittet på en del i en Model 3 2019-modell, som jeg syntes bråkte fælt. Men 2021 Y syntes jeg var mye bedre. Og 2022-modellen har vel fått dobbelt glass bak også.

Hva tenker dere generelt om støyen i Y? Er den virkelig så ille må da? Håper jo ikke det, med tanke på bilen som er bestilt   8)

geear

Ekstremt individuelt dette med støy, men min mening, etter å stort sett ha hatt BMWer, er at Y på ingen måte er verre enn biler generelt. Helt på det jevne, finnes både bedre og verre. Det er mye mer støy i Niro for eksempel, på 17", enn Y på 20". En takboks på en hvilken som helst bil bråker mye mer plagsomt enn Y-en. Tenker ikke på Y enn noe verre enn Audi A4 eller BMW 3-serie, men vanskelig å sammenligne når man ikke bytter direkte.

PS: har kun kjørt Y på originale 20" (Michelin noe) og 20" Conti CVC7.

Skuggfaks

Har ikke kjørt motorvei ennå, men førsteinntrykk på vestlandsveier med 2022-Y med 19" piggfri er godt. Ikke plaget med støy så langt.
# Model Y LR 2022.

Tor Erik

Sitat fra: Grenadier på torsdag 17. mars 2022, klokken 05:21
Vi har bestilling på Y inne, etter noen prøvekjøringer i Oslo-området. Jeg har tidligere sittet på en del i en Model 3 2019-modell, som jeg syntes bråkte fælt. Men 2021 Y syntes jeg var mye bedre. Og 2022-modellen har vel fått dobbelt glass bak også.

Hva tenker dere generelt om støyen i Y? Er den virkelig så ille må da? Håper jo ikke det, med tanke på bilen som er bestilt   8)

Jeg hentet Y for noen uker siden. Den støyer ikke mye. Men over veldig ruglete asfalt så vil det forplante seg litt, kanskje noe mer enn ID.3 vi har.
Ellers har jeg knirking fra bak som kommer over større ujevnheter, type store fartsdumper. Ikke irriterende og lar det ligge til det evt kommer tydeligere frem over tid.
Med forbehold: Jeg har ikke hatt noen skikkelig lang tur med den enda.

Stjerneglis

Nokian R3 dekkene uler mye til å være piggfrie dekk rundt 50-60 km/t men roer seg betraktelig når man kommer ut på landeveien. Sommerdekkene fra fabrikken synes jeg går stille og fint. Gleder meg til våren!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

ToWalkOrDrive

Jeg hadde Model 3P fra 2019 og kjøpte vel vitende om at støy kunne være litt høy på Y. Derfor kjøpte jeg ikke Tesla's ordinære vinterdekk, men valgte Continental Viking Contact 7, som jeg også hadde på Model 3. Da jeg fikk bilen på sommerdekk ble jeg positivt overrasket over hvor lite støy det var, men forventet lavere støy på vinterhjulene (som var samme som jeg hadde på Model 3), men der ble jeg litt skuffet. Men etterhvert synes jeg det har blitt mindre støy av de...kan være bare i hodet, men kan og være det har hjulpet med litt innkjøring, men kanskje det er fordi jeg har 3 PSI lavere enn det som står i manualen (etter råd fra Elon Musk).

Nå er det kun med ruglete steinete motorvei-asfalt jeg merker mye støy, som jeg føler kommer bakfra, så derfor tenkte jeg å hive inn litt støymatter fra Jula :-). Men om det ikke har effekt så er det ikke ofte jeg merker støy. Så alt i alt er det den roligste Teslaen jeg har hatt, og for de som kjøper nå med doble bakruter og så tipper jeg den er enda bedre.
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Jeg har GoodYear Ultragrip på min og kjører med 42 PSI dekktrykk, og føler vel disse romler ganske likt som Hankook dekkene som fulgte med bilen. Hvis du mener støyen reduseres bare med å slippe ut litt luft er jo det et enkelt forsøk til å begynne med ;)
Har også hatt en del BMW'er, men der har man jo litt motorsumming som sammen med rumlingen gjør dette litt mer "levelig" til sammen føler jeg? Har jo ikke målinger å støtte meg på, så er jo vanskelig dette når man hører litt individuelt :o
Jeg orker heller ikke å rive ned halve bilen med demontering av sidene hvis dette er litt jobb, men å tilpasse og lime noen lyddempematter under en bagasjeromsmatte er jo mer overkommelig hvis det hjelper :+1: :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Handyman

Dekktrykk er noe av det som påvirker hjulstøy mest. Lavere trykk reduserer støy men har noen konsekvenser det er verdt å merke seg.

Kategorisk og forenklet kan man si at moderate utslag begge veier gir følgende:
Lavere trykk gir:
- Mindre støy
- Høyere forbruk
- Høyere kantslitasje (den vanligste grunnen til at dekk må byttes)
- Bedre veigrep
- Dårligere kjøreegenskaper
- Lengre bremselengde

Høyere trykk:
- Mer støy
- Lavere forbruk
- Bedre retningsstabilitet
- Større risiko for vibrasjoner grunnet dekk som ikke er runde.

Det er veldig vanlig at mange i løpet av vinteren ender opp med for lavt trykk i dekkene, derfor er det etter min mening bedre å ha for mye enn for lite trykk i dekkene.
https://www.tv2.no/a/10643465/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Tor Erik på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:54

Jeg hentet Y for noen uker siden. Den støyer ikke mye. Men over veldig ruglete asfalt så vil det forplante seg litt, kanskje noe mer enn ID.3 vi har.
Ellers har jeg knirking fra bak som kommer over større ujevnheter, type store fartsdumper. Ikke irriterende og lar det ligge til det evt kommer tydeligere frem over tid.
Hadde ID3 som leiebil et par dager nylig, kom da fra Y 1,5 time tidligere, og 1,5 time fra jeg leverte ID3 til jeg kjørte Y igjen, og det første jeg merket meg med ID3 var at den hadde MERKBART mer støy med piggfrie CVC7 på det jeg tror var standardstørrelse (gjetter 17"), enn min egen Model Y på 255/40-20" CVC7. Minnet om e-Niro. Mye skarpere støy fra asfalten som føltes som det kom gjennom dørene eller noe. Selv i de lave hastighetene i Bergensområdet og ut på Sotra.

Tor Erik

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Tor Erik på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:54

Hadde ID3 som leiebil et par dager nylig, kom da fra Y 1,5 time tidligere, og 1,5 time fra jeg leverte ID3 til jeg kjørte Y igjen, og det første jeg merket meg med ID3 var at den hadde MERKBART mer støy med piggfrie CVC7 på det jeg tror var standardstørrelse (gjetter 17"), enn min egen Model Y på 255/40-20" CVC7. Minnet om e-Niro. Mye skarpere støy fra asfalten som føltes som det kom gjennom dørene eller noe. Selv i de lave hastighetene i Bergensområdet og ut på Sotra.
Ja, når jeg tenker litt mer over det så er det nok mer hjulstøy fra ID.3 (kona som kjører den). Men føler allikevel at veldig grov asfalt forplanter ser mer i Y enn i ID.3. Men ikke ofte jeg treffer på det. Ellers syns jeg kjørekomfort virker bra nok. Ikke noe ubehagelige smell over skarpe dumper etc. Merker at det sitter mye isolasjon rundt omkring. Og den er mer morsom å kjøre enn ID.4 GTX (som jeg hadde før). Gleder meg litt mer til hver tur. Og plassen er helt perfekt (slipper skiboks som jeg måtte ha på ID.4)!

geear

Jada, mer komfortorientert understell på ID3, men syns ikke det skal forveksles med støydemping/støynivå. Den har helt andre kjøreegenskaper enn Model Y. ID3 var helt grei, men syns e-Golf både føltes mer forseggjort og hadde morsommere kjøreegenskaper. For min del er ID3 i klassen transportmiddel.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA