Hovedmeny

Salg av id.4 GTX på Finn

Startet av Trond.m, søndag 15. august 2021, klokken 22:48

« forrige - neste »

Trond.m

Da ligger den første ?  GTX på Finn.
529K for en moderat utstyrt bil ink. vinterhjul.
Er nok et betydelig påslag til listepris, men noe annet er vel ikke å vente med den lange leveringstiden.

Counterpointer

Hva er listepris på denne? (Mye bedre at noen som kjenner bil og tilvalg svarer enn å prøve å finne det ut selv)

ELvin2022

Tipper den  kommer til å bli solgt rimelig fort?

Trond.m

Sitat fra: Counterpointer på søndag 15. august 2021, klokken 22:52
Hva er listepris på denne? (Mye bedre at noen som kjenner bil og tilvalg svarer enn å prøve å finne det ut selv)
Tipper den ligger rundt 505 med vinterhjul. Men annonsen kunne vært litt tydeligere på hvilket utstyr bilen er levert med utover standard. Jeg tipper det bare er sportspakke, komfortpakke +, samt førerassistenpakke og hengerfeste. Prisen er vel ikke urimelig og sikkert verd å vurdere for de som ikke ønsker å vente 6-8 mnd på bil. For selgeren er det sikkert også en god deal, for han har vel fått tilbakebetalt noe fra Møller + eventuell rabatt.
Jeg må si jeg undres over hvor grådige enkelte er. At et såkalt seriøst selskap som Birger. N. Haug kan forlange 499.900 for det som ser ut som en 1St. uten Max sier jo god del. De satser nok på at noen ikke vet forskjell på Max og vanlig 1St, og det karakteriserer jeg som forsøk på svindel.

ENTO

En VW ID4 1st hadde vel en nybilpris  på ca. 417.000 ?

Trond.m

VoltWay

Ting er verdt det noen er villig til å betale. Om noen kjøper til overpris pga. mangel på kunnskap om prisene så er det deres egen feil. Med lange leveringstider er det kanskje noen som er villig til å betale en god del mer for å få bilen i dag.

Listepris uten utstyr, vinterhjul osv. sier lite om hva en bil er verdt.

Dieselgubben

Den kom i forrige uke på finn. Har ikke akkurat blitt revet bort, men folk er vel litt usikker på når bilen blir klar.

Trond.m

Sitat fra: VoltWay på mandag 16. august 2021, klokken 10:13
Ting er verdt det noen er villig til å betale. Om noen kjøper til overpris pga. mangel på kunnskap om prisene så er det deres egen feil. Med lange leveringstider er det kanskje noen som er villig til å betale en god del mer for å få bilen i dag.

Listepris uten utstyr, vinterhjul osv. sier lite om hva en bil er verdt.
Nja...når en profesjonell part som en bilforretning tselger en bil til overpris til en forbruker uten å opplyse om det, så tror jeg nok man har en sak. Men hvor lett det er å vinne fram er en annen sak. Uansett så noterer jeg meg slike firmaer med umoralsk overprising (svartebørs) og vil sky dem som pesten. Det gjelder annonsen fra Birgen. N. Haug. Den andre synes jeg er innenfor og er fra en privatperson. Har man betalt forskudd og ventet lenge på en bil er det ikke urimelig med en liten kompensasjon for det.

SurSnasen

Sitat fra: Trond.m på mandag 16. august 2021, klokken 11:05
Nja...når en profesjonell part som en bilforretning tselger en bil til overpris til en forbruker uten å opplyse om det, så tror jeg nok man har en sak. Men hvor lett det er å vinne fram er en annen sak. Uansett så noterer jeg meg slike firmaer med umoralsk overprising (svartebørs) og vil sky dem som pesten.

Bilforretninger skal jo leve av salg. Da må de vel få lov til å ta betalt markedspris i stedet for listepris? Ser ikke at dette skal være noe mindre moralsk enn privatpersoner som flipper.

Trond.m

Jeg mener absolutt man må forvente at en autorisert bilforretning ikke videreselger nye biler til overpris uten å informere kjøper om påslaget i forhold til listepris. Eiendomsmeglere som selger kontraktsposisjoner på boliger er pliktig til å informere om kjøpers påslag, og det burde ikke være veldig annerledes med biler. Tror nok det er vansklig å felle dem, men hvis de opererer med skyhøye priser for å utnytte markedssituasjonen kan det nok falle inn under denne paragrafen:

« Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser»

SurSnasen

Sitat fra: Trond.m på mandag 16. august 2021, klokken 13:16
Jeg mener absolutt man må forvente at en autorisert bilforretning ikke videreselger nye biler til overpris uten å informere kjøper om påslaget i forhold til listepris. Eiendomsmeglere som selger kontraktsposisjoner på boliger er pliktig til å informere om kjøpers påslag, og det burde ikke være veldig annerledes med biler.

Eiendomsmeglere skal informere om gebyrer, provisjon etc. Men ikke kjøpers påslag (eller hva du mener med det)?

Mener du da at bilforretninger skal oppgi opprinnelig listepris uansett, eller bare når bil annonseres til høyere pris enn listepris? Skal de bruke den pris de selv kjøper bilen inn til, eller listepris på hvilket tidspunkt? Annonseringsdato, eller den dato da bilen først ble inngått kontrakt på?

Nei, dette skal selvsagt ikke bilforhandlere oppgi. Endelig salgspris er en avtale mellom en forhandler og en kunde. Ferdig med det. Salgspris er den prisen som forhandler er villig til å selge for, og kjøper er villig til å betale, uavhengig av hva listeprisen på bilen opprinnelig er eller var. Eller skal da forhandler være tvunget til å selge til maks listepris, og kjøper kan da umiddelbart flippe bilen med fortjeneste?
Hva med alle uanhengige bilsalgsbedriftene? Skal de også være omfattet av en lov om maks å kunne ta betalt listepris? Eller er det bare merkeforhandlere?

Trond.m

Dette gidder jeg ikke fortsette. Jeg ville aldri selge en id.4 til en sånn pris ( og jeg har hatt muligheten), men andre gir blaffen i om man lurer folk bare de tjener på det selv. Ser at bilen jeg får levert på torsdag markedsføres hos en uavhengig forhandler 161.000 over min kjøpspris som demobil med 5000 km 😮.

daktari

Overpris har jo Audi satt i system. Plutselig ble Q4 rimelig!
Nesten så vi burde betalt mva. istedetfor at Møller/bilforhandlere tusker til seg pengene!?

Men seriøst, det viktigste er at annonsen er tydelig på hvilket utstyr som inngår. Det kan bli mange rimelige import-ID.4, (eller kanskje dyre, men med enorm fortjeneste) utover høsten. De bilene kan være meget enkelt utstyrt uten varmepumpe og ryggekamera, så her må bruktkjøpere følge med!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Interessant å lese hva bilene bys ut for, og enda mer interessant hva de faktisk selges for.

Moralske/etiske aspekter ved flipping, "rett pris", marked, verdien av tidlig-kjøp osv er drøftet i bøtter og spann i andre tråder de siste 5 årene her inne, så foreslår at de som ønsker den debatten lager en ny tråd for det.  Viktig nok, men bør adskilles fra salg av GTX på Finn.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA