Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hva gud og hvermann ytrer om Model S her i tråden er helt likegyldig for meg :) Jeg er oppvokst med såkalte premium-biler, og tar dem stadig som drosje (jeg er en av dem som mener Model S ikke er moden for drosjemarkedet). Har også venner som har såkalte premium-biler. Alle de jeg kjenner som har kjøpt Model S kommer fra dyre tyskere.

Selv om jeg savner noe utstyr, og en velspekket S-klasse gir et høyere kvalitetsinntrykk enn Model S, så er det irrelevant for meg. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å kjøpe 5-serie, E-klasse eller andre slik situasjonen er nå. De er jo blitt så utdaterte, samme hvor mye utstyr du stapper i dem.

Model S har et langt mer moderne interiør. Bak rattet i Model S oppleves bilen som moderne, og passer teknologiinteresserte som meg perfekt. I 5-serie og E-klasse føler jeg meg som en sedat pensjonist.
Og når vi snakker om kjøreglede/kjøredynamikk er Model S på en annen planet.
Konkurrenter? Det finnes jo ikke... De surrer med fossilteknologi  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: hybriden på mandag 24. februar 2014, klokken 15:37
Mange nye Tesla eiere har kjøpt  bil som er i smertegrensen hva de klarer økonomisk, tilnærmet "gratis"bruk forsvarer kjøpet! De fleste nye Tesla eiere har aldri hatt så "dyr"bil før, byttet seg opp fra ordinære biler.
Dette gjør eiere er litt "blinde" og mener selvsagt at Tesla er premium.

Andre kjøpere av Tesla, de eier/eid premium bil. Disse forlanger visst nivå på bil/service og våger å stille spørsmål  ;D
Det er disse som gjør at Tesla må utvikle seg og kanskje bli en seriøs bilprodusent  :)

Nja... Personlig tar jeg en lang fart og dr... i om hva man kaller det - "premium" eller ei. Men sitter litt her på sidelinjen og føler at du (og mange andre her i tråden) har bommet litt.

Som du er inne på, folk som kommer i fra standard "mellomklasse" biler mener at Tesla er ett nivå (eller flere) over hva de er vant med. Altså en "premium" bil.

Folk som kommer i fra luksusbiler (som definerer seg selv som "premium" for å unngå det belastede "luksus" begrepet som - media også bruker om Model S) mener at Tesla ikke har all den luksusen de er vant med, og derfor ikke i samme kategori. Spesielt de som trekker frem lange utstyrslister som Model S mangler går etter min mening i denne fellen. Men med det sagt, så ser jeg også mange både her til lands og i utlandet som kommer i fra nettopp denne kategorien biler som forsvarer å kalle Model S for "premium"...

Men altså, for min del kan folk kalle bilen for akkurat det de vil.

Ps: har forøvrig også sett folk som forsvarer "premium" begrepet i tråden her "våge å stille spørsmål" som du kaller det. :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ronny

Mitt forhold til "premium" er at det er et stempel Tyskerne har stjålet fra Amerikanerene, og stemplet sitt eget produkt med. Dette er genial markedsføring for nå er jo premium = Tysk. Dette sier ingenting om kvaliteten til en bil, men er mere som Audi's "opplevd" kvalitet, eller innbilt kvalitet som noen kaller det. I min gammeldagse verden er det ihvertfall ikke premium dersom ikke alt er elektrisk(-motor) + masse skinn (ratt, seter, girkule og delvis dørtrekk.) 
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Balrog

Tesla er offisielt erklært direktørbil av idioter som Spetalen, Kjetil Rolness og resten av campingmafiaen.

Klarere uttrykk for at en bil er premium enn at alskens navere og riddere av janteloven hater bilen kan man ikke finne.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

K

#379
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2014, klokken 16:46
Selv om jeg savner noe utstyr, og en velspekket S-klasse gir et høyere kvalitetsinntrykk enn Model S, så er det irrelevant for meg. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å kjøpe 5-serie, E-klasse eller andre slik situasjonen er nå. De er jo blitt så utdaterte, samme hvor mye utstyr du stapper i dem.

Model S har et langt mer moderne interiør. Bak rattet i Model S oppleves bilen som moderne, og passer teknologiinteresserte som meg perfekt. I 5-serie og E-klasse føler jeg meg som en sedat pensjonist.

+1 :-)

Men jeg må innrømme at jeg savner komfortsetene, head-up og fremfor alt active cruise. Hadde det ikke vært for følelsen av å kjøre en mye mer moderne bil, samt at det med Tesla endelig er blitt mulig å få anstendige motorytelser i en pen innpakning uten å måtte donere flere hundre tusen til staten, så ville det nok fortsatt blitt BMW for min del.

kimnaess

Premiumbilene knirker og har dårlig fremkommelighet...

Dog smart på ML med deksel over ryggekameraet som en "linse" som tas av automatisk når bilen settes i revers

http://bil.aftenposten.no/bil/Snobbene-gjor-opp-i-slalambakken-62080.html#.Uw0iH_R5O_Q
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

tonl

Premium eller ikke alle har sine egne meninger.

MEN MEN hvorfor i all verden har ikke TMS noe oppbevaringsrom/-plass i bakseter? Hverken i dørpanelen eller på seteryggen foran. Mye bortkastet plass på dørpanelen på måten den er designet syns jeg.

ToWalkOrDrive

Noen kaller Tesla Bil 2.0. Etter å ha prøvekjørt 40min (nok til å bestille en) så føler jeg det er mer en Beta-versjon av 2.0....på en måte. Andre biler har hundretusenvis av forbedringer etter mange versjoner, mens Tesla har tenkt helt nytt, med en del svakheter. Som relativt mye støy fra veien. Her kunne de gjort som Avensis og hatt antistøy ut av bilstereoen, og/eller mer støydemping. I tillegg kunne de hatt større seter som opsjon/ekstrautstyr for høye halvfete nordmenn som meg. Skulle tro det var en selvfølge for velstående amerikanere, men det er gjerne mer økologiske, tynne og linseetende idealister som kjøper for å nå Yoga-timen over there. Disse to punktene må på plass før jeg kan føle at det er en Premium bil, men den er så mye mer.....et morsomt kjøretøy.....en sportsbil.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Car-El

#383
Mye av den lista der er standar utstyr i flere Kia og Peugeot. Det gjør ingen av dem "premium". Stort sett alt på den lista er ekstrautstyr i Mercedes og BMW, og dem er "premium". Så definisjon på "premium" er listen av ekstra utstyr? Da er det enkelt for Opel og Ford å bli "premium". Fjern alt av utstyr og legg det til som ekstra utstyr med en feit pris. VIPS! En "premium" bil!

(HJELP)

P.S. Mellomklasse er en størrelse på bil. Litt større enn kompaktklassen (VW golf, Opel Astra, Ford Fokus) og litt mindre enn storbilklasse (Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse).
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Tjos

Sitat fra: Car-El på mandag 14. april 2014, klokken 19:54
Mye av den lista der er standar utstyr i flere Kia og Peugeot. Det gjør ingen av dem "premium". Stort sett alt på den lista er ekstrautstyr i Mercedes og BMW, og dem er "premium". Så definisjon på "premium" er listen av ekstra utstyr? Da er det enkelt for Opel og Ford å bli "premium". Fjern alt av utstyr og legg det til som ekstra utstyr med en feit pris. VIPS! En "premium" bil!

Det virker som om det er flere som sliter med å forstå hva som menes med begrepet "Premium".
Kanskje det er fordi de aldri har eid og opplevd en premiumbil selv, eller rett og slett kanskje fordi de ikke bryr seg om de små detaljene som flere av oss andre setter så stor pris på. Premium handler stort sett om opplevd kvalitet. Lyden når du trykker inn en knapp, finish på interiørdetaljer, at alt virker skikkelig sammenskrudd uten "slerk", lydisolering, lyden(eller mangel på lyd) når du lukker igjen dørene osv. Dette må jo selvfølgelig kombineres med skikkelige motorytelser og kjøreegenskaper. Man får heller ikke premiumfølelse med en 1.1 liters dieselbrenner og manuell gir...

Dette er faktisk det eneste minuset med Teslaen etter min mening. Den har ytelser og kjøreegenskaper i toppklasse, men den virker veldig billig på innsiden. Dårlige seter, en midtkonsoll som ser ut som den kommer fra en 1980 modell amerikansk Pickup, INGEN oppbevaringsløsninger, dårlig oppløsning på skjerm i instrumentpanel etc. For mange er dette bagateller, men for andre betyr den opplevde kvaliteten mye. La oss være enige om å være uenige:-)
Hadde P85+ i ca 1 mnd. Er nå solgt.

Øyvind.h

#385
Totalt uenig! Ja opplevd kvalitet ligger litt over i eks BMW 5-serie, men dashbordet er MYE mer moderne i Model S. De knøtteskjermene og knappekaoset du finner i konkurrenter i premium-segmentet er som å gå tilbake i tid. Og ikke bare er skjermen knøttliten i 5'ern, den har også en merkelig hakkete flyt når man navigerer.
Jeg elsker det minimalistiske og moderne interiøret i Model s. Jeg har også valgt felgpakke/understell ut fra komfort, og opplever støydempingen som nesten like god som 5-serie.

For meg er E-klasse, 5-serie etc blitt trauste pensjonistbiler. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe nå, men kanskje om de moderniseres interiøret og får på plass en drivlinje anno 2014.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Kjørekomforen er premium , finishen er ikke altid premium.
Noen løsninger er heller ikke premium , panoramatakløsningen og dekselet for takstativ etc.
Savner en del premium utstyr , ACC , emergency brake, topview etc..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:25
Og ikke bare er skjermen knøttliten i 5'ern, den har også en merkelig hakkete flyt når man navigerer.

Og ikke minst henger ryggekameraet etter. Så bilen flytter seg faktisk litt lenger enn kameraet har fått med seg.
ikkje braa...

SIS

Jeg synes biler som A8, 7-serie og S-klasse har blitt "for" luksuriøse innvendig. Føler nesten man må ha dress for å sette seg inn. Kall det gjerne "gubbete". Model S er minimalistisk og moderne, bedre og mer enn fin nok for både hverdag og fest.

Leif1

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:40
Kjørekomforen er premium , finishen er ikke altid premium.
Noen løsninger er heller ikke premium , panoramatakløsningen og dekselet for takstativ etc.
Savner en del premium utstyr , ACC , emergency brake, topview etc..

Akkurat det med panoramataket er litt rart egentlig. Etter sigende er det kjøpt på rot fra Mercedes.
Det skal vel liksom være premium....
Dere kan også gjerne lese litt om påliteligheten til flere av disse "premiumbilene" her:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/disse-bilmerkene-har-mest-motortroebbel-4189142.html

Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA