Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. april 2014, klokken 22:11
Hehe, snakket med en kjenning i dag som hadde kjøpt seg en diesel 3-serie stasjonsvogn med takgrind. Han mente at det var et utslag av 40-årskrisa...regner med at den krisa går fort over  ;D
En i familien har nylig kjøpt BMW 4-et eller annet. Todørs kupe med største bensinmotor. Han ville ikke prøve Teslaen. Det ble for dyrt å bytte bil igjen med en gang  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

KjellO


Muffinman

Det er nok litt nasjonal patriotisme inne i bildet også. Tror neppe man ville vurdert det akkurat slik i Tyskland. Da ville det nok være et tysk produkt på toppen ;)

JO

Tja Premium eller ikke premium er det så farlig. For min del oppleves deler av bilen premium men andre deler ikke oppleves slik. Kjørefølelse og ytre desgin føles premium, men interiør, seter og støydemping ikke er i nærheten av premium i min verden.
Men det er totalbildet som teller og det er jeg fornøyd med.
Svart Model S Levert 11 Mars

Batteritralla

Sitat fra: BalleKlorin på fredag 25. april 2014, klokken 15:02
Tja Premium eller ikke premium er det så farlig. For min del oppleves deler av bilen premium men andre deler ikke oppleves slik. Kjørefølelse og ytre desgin føles premium, men interiør, seter og støydemping ikke er i nærheten av premium i min verden.
Men det er totalbildet som teller og det er jeg fornøyd med.

+1

Bra det finnes flere realister der ute  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Leif1

Samme følelse her. Støydemping og enkelte andre detaljer kunne vært bedre, men totalen er likevel veldig bra. Som en uttrykte det på et annet forum; "min forholdsvis moderne diesel automatgearede bil blir som et giktbruddent motvillig esel i forhold."
Drivlinjen er det beste jeg har vært borti.
Konvertitt fra S til X

Car-El

Etter å sittet en hel dag i en premium bil, Mercedes E-klasse, så er det godt å sette seg inn i Car-El og glide stille avgårde til barnehagen for å hente "pøblius-umulius". (Min sønn 20 måneder)

Sitat fra: Leif1 på fredag 25. april 2014, klokken 16:54
Samme følelse her. Støydemping og enkelte andre detaljer kunne vært bedre, men totalen er likevel veldig bra. Som en uttrykte det på et annet forum; "min forholdsvis moderne diesel automatgearede bil blir som et giktbruddent motvillig esel i forhold."
Drivlinjen er det beste jeg har vært borti.

Enig med du.

Sitat fra: BalleKlorin på fredag 25. april 2014, klokken 15:02
Tja Premium eller ikke premium er det så farlig. For min del oppleves deler av bilen premium men andre deler ikke oppleves slik. Kjørefølelse og ytre desgin føles premium, men interiør, seter og støydemping ikke er i nærheten av premium i min verden.
Men det er totalbildet som teller og det er jeg fornøyd med.

Enig med du også.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philip Marlowe

Kanskje man burde bytte tittelen på tråden til: Kan det tyskerne lager kalles premium etter at Tesla har kommet?   ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Torz

Tesla har super akselerasjon, og jeg tror litt for mange her på forumet lar det overskygge alt annet.  Etter å ha lest om alle brukererfaringene bør folk kunne trekke sin egen konklusjon. Jeg støtter for øvrig alle eierne som sier at premiumbegrepet er knekkende likegyldig så lenge man synes bilen er helt topp. Det er jo det som teller.

Jeg skulle gjerne hatt et Teslaleketøy selv, og synes Tesla har gjort et kvantesprang for å vise hva som er mulig med el-bil. Dette må være fremtiden. For min del er imidlertid begrensningene og ulempene for el-bil fortsatt slik at det ikke har noen aktualitet på en stund. Men kanskje om 5 år ser ting annerledes ut.

Leif1

Sitat fra: Torz på fredag 25. april 2014, klokken 22:02
Tesla har super akselerasjon, og jeg tror litt for mange her på forumet lar det overskygge alt annet.  Etter å ha lest om alle brukererfaringene bør folk kunne trekke sin egen konklusjon. Jeg støtter for øvrig alle eierne som sier at premiumbegrepet er knekkende likegyldig så lenge man synes bilen er helt topp. Det er jo det som teller.

Jeg skulle gjerne hatt et Teslaleketøy selv, og synes Tesla har gjort et kvantesprang for å vise hva som er mulig med el-bil. Dette må være fremtiden. For min del er imidlertid begrensningene og ulempene for el-bil fortsatt slik at det ikke har noen aktualitet på en stund. Men kanskje om 5 år ser ting annerledes ut.

Ulemper? Rekkevidde du tenker på?
Ser ut som Tesla har tenkt å kurere det problemet temmelig mye raskere enn de fem årene du tenker på.
Av andre ulemper, hva skal det være for noe?
Nå er det halvannen måned siden jeg besøkte en bensinstasjon for annet enn å kjøpe kaffe. Har ikke savnet det i det hele tatt.
Det at bilen har "full tank" hver morgen, og blir varm i kupeen på en knapp kilometer har jeg heller aldri vært borti før. Nei.. De ulempene er fæle altså..
Konvertitt fra S til X

Torz

Folk har ulike behov. For min del er jeg ukependler og har 40 mil reise 2 ganger i uken. 1 jeg trenger en bil jeg kan stole på 100%. 2 rekkevidden holder ikke, og i alle fall ikke vinterstid. 3 ingen hurtigladestasjon på vegen og uansett hadde jeg ikke giddet å bruke timer på dette. 4 uheldig å hele tiden kjøre batteriet  fra fulladet til tomt, skal visstnok helst ligge mellom 50-90%. 5 trekker båt på henger om sommeren 6 kjører 4-hjulstrekk 7 Tesla mangler for meg helt vesentlige funksjoner og sikkerhetssystemer, 8 jeg mangler skikkelig lademulighet og må basere opplading på å la bilen stå og lade på jobben 9 kan ikke drive å spare på varme og alt mulig som trekker ekstra strøm, da blir det slitsom pendling 10 kjører en 1 år gammel bil som er helt suveren, drikker diesel og maler som en katt og med kjøreegenskaper, utstyr og finish som bare tyskerne kan. For øvrig var ikke mitt innlegg ment å provosere så jeg beklager om det ble oppfattet slik.

Øyvind.h

#446
Nå er det ca 8 måneder siden jeg sist besøkte en bensinstasjon. Jeg har hatt turer i +20 grader, turer i -25 grader, turer på 510 meter, turer på 510 kilometer.
Det finnes ikke et snev av tvil –  det finnes ingen vei tilbake til fossilbil nå. Fossilbilen har alt for mange ulemper, deriblant utdatert drivlinje med kreftfremkallende utslipp, de må fylles på oldtidens fyllestasjoner for hundrevis (om ikke tusenvis) av kroner hver eneste måned, de er støyende og føles rett og slett gammeldagse.
Et par ganger i uken bruker jeg noen få sekunder på å plugge bilen i laderen, og morgenen etter er batteriet fylt opp. Selv på langtur på 51 mil ventet jeg i praksis ikke på lading! Lade var noe bilen gjorde mens vi utføre andre ærender, og når vi var ferdig med det vi skulle så var bilen ladet mer enn nok til å kjøre til destinasjon eller til neste behov meldte seg.

Om Tesla ikke hadde dekket mitt behov hadde jeg vært utrolig trist, for å kjøre fossilbil etter Model S er en gedigen nedtur. Føler virkelig med de som ikke får behovene sine dekket med Model S :(
(OBS: dette er ingen fasit, kun hva jeg personlig føler etter 8 måneders eierskap)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Torz på fredag 25. april 2014, klokken 22:50
Folk har ulike behov. For min del er jeg ukependler og har 40 mil reise 2 ganger i uken. 1 jeg trenger en bil jeg kan stole på 100%. 2 rekkevidden holder ikke, og i alle fall ikke vinterstid. 3 ingen hurtigladestasjon på vegen og uansett hadde jeg ikke giddet å bruke timer på dette. 4 uheldig å hele tiden kjøre batteriet  fra fulladet til tomt, skal visstnok helst ligge mellom 50-90%. 5 trekker båt på henger om sommeren 6 kjører 4-hjulstrekk 7 Tesla mangler for meg helt vesentlige funksjoner og sikkerhetssystemer, 8 jeg mangler skikkelig lademulighet og må basere opplading på å la bilen stå og lade på jobben 9 kan ikke drive å spare på varme og alt mulig som trekker ekstra strøm, da blir det slitsom pendling 10 kjører en 1 år gammel bil som er helt suveren, drikker diesel og maler som en katt og med kjøreegenskaper, utstyr og finish som bare tyskerne kan. For øvrig var ikke mitt innlegg ment å provosere så jeg beklager om det ble oppfattet slik.
Kjedelig å høre Torz. Du har ønsker og behov som Model S sliter med å oppfylle per i dag. Som du selv sier - om 5 år er kanskje situasjonen en annen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Batteritralla

Drivlinje og veldig tilgjengelige kraftreserver er ikke premium, det er i et annet univers.

Skulle en tur i handlevogn bulkingens høyborg i ettermiddag, og tok følgelig vinterbrakka - som har tilbrakt en rolig måned etter at Model S kom i hus.

Hvorfor høres det ut som om motoren holder på å drite seg ut, samtidig som det knapt akselererer, og grøten må piskes til krem med gearsleiva uten at det bidrar til merkbar fartsøkning?

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Høgis

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. april 2014, klokken 22:50
Nå er det ca 8 måneder siden jeg sist besøkte en bensinstasjon. Jeg har hatt turer i +20 grader, turer i -25 grader, turer på 510 meter, turer på 510 kilometer.
Det finnes ikke et snev av tvil –  det finnes ingen vei tilbake til fossilbil nå. Fossilbilen har alt for mange ulemper, deriblant utdatert drivlinje med kreftfremkallende utslipp, de må fylles på oldtidens fyllestasjoner for hundrevis (om ikke tusenvis) av kroner hver eneste måned, de er støyende og føles rett og slett gammeldagse.
Et par ganger i uken bruker jeg noen få sekunder på å plugge bilen i laderen, og morgenen etter er batteriet fylt opp. Selv på langtur på 51 mil ventet jeg i praksis ikke på lading! Lade var noe bilen gjorde mens vi utføre andre ærender, og når vi var ferdig med det vi skulle så var bilen ladet mer enn nok til å kjøre til destinasjon eller til neste behov meldte seg.

Om Tesla ikke hadde dekket mitt behov hadde jeg vært utrolig trist, for å kjøre fossilbil etter Model S er en gedigen nedtur. Føler virkelig med de som ikke får behovene sine dekket med Model S :(
(OBS: dette er ingen fasit, kun hva jeg personlig føler etter 8 måneders eierskap)
En ganske stor ulempe med TMS er all tvilen rundt prisen på et nytt batteri. 350'???
Da jeg kjøpte bilen ble jeg forespeilet 100' for batteribytte, noe som er en akseptabel pris, men har i den siste tiden ikke klart og få en annen pris enn 350.000.- Dvs. at bilen er verdt tilnærmet null etter 8 år.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA