Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

Tesla-man

Er vel ingen som vet prisen på et batteri om 8 år - men vi kan være sikre på at det er billigere og bedre enn i dag. 

Ikke nødvendig å ta sorger og bekymringer på forhånd.  Dette blir så bra så....
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

cairnz

Når det gjelder prisen på batteri tror jeg den også avhenger hva det brukte batteriet kan brukes til. Så langt har vi bare sett to tilfeller av batteripriser (Roadster og Model S) - hvor begge batteriene var ødelagte pga utlading. Jeg antar da at prisen er basert på null restverdi på det ødelagte batteriet, kan det engang resirkuleres og gjenbrukes?
Elbilist

Kjell Leaf

Sitat fra: cairnz på lørdag 26. april 2014, klokken 00:48
Når det gjelder prisen på batteri tror jeg den også avhenger hva det brukte batteriet kan brukes til. Så langt har vi bare sett to tilfeller av batteripriser (Roadster og Model S) - hvor begge batteriene var ødelagte pga utlading. Jeg antar da at prisen er basert på null restverdi på det ødelagte batteriet, kan det engang resirkuleres og gjenbrukes?
Jeg har lest at resirkulering av slike batterier ikke er særlig gunstig. Det som derimot kommer til å bli mye av i fremtiden er bruk av brukte batterier fra elbiler til å lagre strøm fra f.eks solpanel. Det vil gå en del år før det blir store mengder batterier ledige, men det er en veldig god utnyttelse av batteriene. Det hadde ikke noen betydning der om batteriene bare yter 60 % da det er god plass til mange batterier og de skal bare jevne ut leveransen dag/natt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cairnz

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 26. april 2014, klokken 00:57
Jeg har lest at resirkulering av slike batterier ikke er særlig gunstig. Det som derimot kommer til å bli mye av i fremtiden er bruk av brukte batterier fra elbiler til å lagre strøm fra f.eks solpanel. Det vil gå en del år før det blir store mengder batterier ledige, men det er en veldig god utnyttelse av batteriene. Det hadde ikke noen betydning der om batteriene bare yter 60 % da det er god plass til mange batterier og de skal bare jevne ut leveransen dag/natt.
Hm, utgangspunktet mitt var dette blogg-innlegget: http://www.teslamotors.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program
Elbilist

Torz

Da har jeg både fått studert og prøvekjørt en Tesla S60 for første gang. Viktig om en skal kunne ha en oppriktig mening om temaet. En veldig interessant bil på mange måter, og forståelig at noen faller for sjarmen. Utvendig er den en perle å se på etter min oppfatning. Dashbordet vil jeg kalle futuristisk på både godt og vondt. Det gode er alle mulighetene med innebygd mobilnett der feil kan avdekkes og til og med fikses. Det mindre gode er å forholde seg til en PC meny for å få slått på brytere. Motormessig er en el-motor til de grader mye enklere rent komponentmessig enn en forbrenningsmotor, og det er ikke tvil om at den er bedre på å utnytte energien. Her ligger den klart største fordelen.

Kjøremessig var opplevelsen derimot mer gjennomsnittlig. Etter min oppfatning ikke noen super kjøreegenskaper, og upresis i styringen. Denne bilen hadde 21 tommers Continental sommerdekk, og støyen var det første man merket, selv i lave hastigheter (60 km/t). Akselerasjonen er som kjent god.

Takhøyde i baksetet var problematisk for en på 180 cm. Her gikk hodet rett opp i kanten rundt panoramataket. Ikke behagelig. Nakkestøttene bak var en stor vits. Seter, utforming og finish innvendig var langt under pari.

Konklusjon: Premium bil? Glem det, ikke i nærheten. Derimot en futuristisk bil som er billig i bruk og sparer lokalmiljøet for utslipp - veldig bra. Det blir likevel ikke noe bytte for mitt vedkommende. Når smilet først kommer frem når jeg kommer tilbake i min egen bil, så er vel det konklusjon god nok. MEN, alt handler om hvilken referanse man sammenligner med. Konseptet el-bil har jeg veldig stor tro på, og her kommer nok de store bilmerkene til å komme diltende etter ila. neste 5-10 år tipper jeg. Og innen den tid bør en få løst problemet med mangelfull ladeinfrastruktur samt tiden det tar å lade batteriet.

cyber

Sitat fra: Torz på lørdag 26. april 2014, klokken 11:08
Da har jeg både fått studert og prøvekjørt en Tesla S60 for første gang. Viktig om en skal kunne ha en oppriktig mening om temaet. En veldig interessant bil på mange måter, og forståelig at noen faller for sjarmen. Utvendig er den en perle å se på etter min oppfatning. Dashbordet vil jeg kalle futuristisk på både godt og vondt. Det gode er alle mulighetene med innebygd mobilnett der feil kan avdekkes og til og med fikses. Det mindre gode er å forholde seg til en PC meny for å få slått på brytere. Motormessig er en el-motor til de grader mye enklere rent komponentmessig enn en forbrenningsmotor, og det er ikke tvil om at den er bedre på å utnytte energien. Her ligger den klart største fordelen.

Kjøremessig var opplevelsen derimot mer gjennomsnittlig. Etter min oppfatning ikke noen super kjøreegenskaper, og upresis i styringen. Denne bilen hadde 21 tommers Continental sommerdekk, og støyen var det første man merket, selv i lave hastigheter (60 km/t). Akselerasjonen er som kjent god.

Takhøyde i baksetet var problematisk for en på 180 cm. Her gikk hodet rett opp i kanten rundt panoramataket. Ikke behagelig. Nakkestøttene bak var en stor vits. Seter, utforming og finish innvendig var langt under pari.

Konklusjon: Premium bil? Glem det, ikke i nærheten. Derimot en futuristisk bil som er billig i bruk og sparer lokalmiljøet for utslipp - veldig bra. Det blir likevel ikke noe bytte for mitt vedkommende. Når smilet først kommer frem når jeg kommer tilbake i min egen bil, så er vel det konklusjon god nok. MEN, alt handler om hvilken referanse man sammenligner med. Konseptet el-bil har jeg veldig stor tro på, og her kommer nok de store bilmerkene til å komme diltende etter ila. neste 5-10 år tipper jeg. Og innen den tid bør en få løst problemet med mangelfull ladeinfrastruktur samt tiden det tar å lade batteriet.

Dette oppsummerer godt mitt inntrykk av Tesla Model S.

Elbilerns miljøalibi er uimotsigelig og jeg håper flest mulig i Norge benytter seg av de gode intencivene.

Tesla Model S må være svært forførende for de som er misfornøyd med sin tilårskommende mellomklassebil - enkelte ser til og med ut til å et nytt og innholdsrikt liv med sitt bilvalg. ;D

Jeg er imponert over at en fersk bilfabrikant kan lage en såpass bra bil, men ingen bil er mer et paradoks enn nettopp TMS - bilen er underholdende rask, men ved å måtte rekkeviddeprioritere kommer man sist frem.
Model S er futuristisk, men med løsninger som enten er lite gjennomtenkte eller mangelfulle blir bilen i mine øyne mer et steg bakover enn fremover.

Om få år er nok Model S blitt kvitt barnesykdommene og Tesla som organisasjon fri fra voksesmertene - vi gleder oss til det.
Samtidig som vi håper at TMC innen den tid har fått reell konkurranse fra de etablerte produsentene.

Øyvind.h

Bra det finnes noen personer i Norge som foretrekker fossilbilen sin fremfor Model S. Dem er det ikke mange av, for å si det pent  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Torz

Nå består vel 99% av norges bilpark av bensin og dieselbiler, så din påstand fremstår nok som en smule overdrevet  :)

Bjoris

#458
Dere som ikke vil kjøpe TMS, det er selvsagt helt greit og jeg forstår at en da vil påpeke at bilen ikke er på topp i alle disipliner siden det er grunnen til at en ikke vil kjøpe bilen, men er det egentlig noen som påstår noe annet?

Tesla har vært helt nødt til å lage selve bilen ekstremt lett, noe som vil gi utslag på støy og interiør, spes når de da ikke har lagd biler i 100 år. Jeg syns derfor det blir veldig feil å sammenligne premium fossilbil mot premium elbil, jo valge deres er nok mellom disse to, men forurensende teknologi er pr tiden lettere og ikke minst veldig mye billigere å lage.

Ønsker en ikke å gi avkall på noe så er ikke TMS bilen, men å drive å fremheve øvrige merker som så mye bedre blir dumt før disse har kommet med en elektrisk bil med samme rekkevidde, da kan vi snakkes:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. april 2014, klokken 19:16
Bra det finnes noen personer i Norge som foretrekker fossilbilen sin fremfor Model S. Dem er det ikke mange av, for å si det pent  ;D

Dette har du sikkert rett i.

Imidlertid er det ennå bare fossilbiler som tilbyr valgmuligheter mht fremdrift, utstyrsmuligheter, rekkevidde ( og mye annet ) - for ikke å snakke om kvalitet, pålitelighet og gjennomtenkte løsninger basert på lang erfaring.

At Tesla er en nybegynner som bilprodusent er selvfølgelig hovedgrunnen til alle tilkortkommenheter, men TMS har nå vært i serieproduksjon i snart to år - de fleste barnesykdommene burde vært luket bort nå.

Selv ser jeg Tesla mer som en teknologisk visjonsbedrift ( ..og takk for deres omtanke for menneskeheten ) enn som bilprodusent - jeg tror ikke Elon Musk er særlig bilinteressert. 8)

Som nevnt flere ganger er jeg glad for alle som kjøper og får dekket sine behov med en Tesla Model S.

Kristian O

Sitat fra: Torz på lørdag 26. april 2014, klokken 11:08
Da har jeg både fått studert og prøvekjørt en Tesla S60 for første gang. Viktig om en skal kunne ha en oppriktig mening om temaet. En veldig interessant bil på mange måter, og forståelig at noen faller for sjarmen. Utvendig er den en perle å se på etter min oppfatning. Dashbordet vil jeg kalle futuristisk på både godt og vondt. Det gode er alle mulighetene med innebygd mobilnett der feil kan avdekkes og til og med fikses. Det mindre gode er å forholde seg til en PC meny for å få slått på brytere. Motormessig er en el-motor til de grader mye enklere rent komponentmessig enn en forbrenningsmotor, og det er ikke tvil om at den er bedre på å utnytte energien. Her ligger den klart største fordelen.

Kjøremessig var opplevelsen derimot mer gjennomsnittlig. Etter min oppfatning ikke noen super kjøreegenskaper, og upresis i styringen. Denne bilen hadde 21 tommers Continental sommerdekk, og støyen var det første man merket, selv i lave hastigheter (60 km/t). Akselerasjonen er som kjent god.

Takhøyde i baksetet var problematisk for en på 180 cm. Her gikk hodet rett opp i kanten rundt panoramataket. Ikke behagelig. Nakkestøttene bak var en stor vits. Seter, utforming og finish innvendig var langt under pari.

Konklusjon: Premium bil? Glem det, ikke i nærheten. Derimot en futuristisk bil som er billig i bruk og sparer lokalmiljøet for utslipp - veldig bra. Det blir likevel ikke noe bytte for mitt vedkommende. Når smilet først kommer frem når jeg kommer tilbake i min egen bil, så er vel det konklusjon god nok. MEN, alt handler om hvilken referanse man sammenligner med. Konseptet el-bil har jeg veldig stor tro på, og her kommer nok de store bilmerkene til å komme diltende etter ila. neste 5-10 år tipper jeg. Og innen den tid bør en få løst problemet med mangelfull ladeinfrastruktur samt tiden det tar å lade batteriet.
Hyggelig med  eit tvers gjennom saklig, men negative innlegg. Dei fleste som forsvarer sin egen bil har en tendens til å bli usaklig :)
Har du mulighet til å teste bilen med 19 tommers dekk? Mulig det reduserer støyen. Kva bil kjører du til vanlig, og kva dekk er det på den?
Den store skjermen oppleves som ei heilt grei erstatning for "vanlige" skjermer etter kort tid for dei fleste trur eg.
Baksete: Enig, men kor ofte sitt voksen personer i baksetet? Og kor god takhøgde er det igrunn på dei fleste bilers baksete?
Lading har ikkje vi opplevd som et problem enda. Vil tru vi kunne klart oss med 5 A kurs i stort sett heile året  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

#462
Sitat fra: Torz på lørdag 26. april 2014, klokken 20:11
Nå består vel 99% av norges bilpark av bensin og dieselbiler, så din påstand fremstår nok som en smule overdrevet  :)
At de foretrekker sin fossilbil forutsetter naturligvis at de har testet Model S en stund så de har grunnlag for å gjøre et valg. Bare søk opp tråden jeg lage for å oppsummere mitt aller første møte med Model S i 2012 en gang. Var litt antiklimaks rett og slett :) Etter 8 måneder derimot - fossilbil er noe fra fortiden nå, og det er granatert ikke en stor andel model S eiere som frivillig går tilbake til fossilbil. Det ville også vært merkelig, all den tid den fossile drivlinjen føles så gammeldags sammenlignet med den elektriske.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Torz

Nå er vel elektromotor omtrent like gammel som forbrenningsmotor, så ingen rocket science der. Jeg var imidlertid veldig nysgjerrig på noen av påstandene fra Ladejarlene ;) om at Tesla S tok begrepet bil og kjøreopplevelse til et nytt nivå. Mitt bilhjerte sa at dette må jeg prøve. Når forventningene blir satt høyt så blir fallhøyden tilsvarende. Bil er følelse, ingen tvil om det, og akkurat for meg så er det så mange faktorer som skal stemme, og det gjorde det ikke i Tesla S. Jeg har likevel ingen problemer med å skjønne at andre blir stormforelsket, og det er bra.

Kort oppsummert: Tesla viser vei i en ny utviklingstrend, jeg blir nok selv elektrifisert en dag, og dette kan bidra til en bredere utvikling og utnyttelse av fornybar energi. Men siden realitetene i dag er å sammenligne gode familiebiler som har brukt generasjoner på utvikling med en ung utfordrer, så er min konklusjon at ungdommen viser styrke, men de gamle er fortsatt eldst - enn så lenge.

Til Kristian O: Takk for tilbakemelding. Jeg prøver å holde en saklig tone, og skjønner jeg stikker skrivehånden inn i et vepsebol når jeg skriver noe dere ikke liker eller er uenig i, men det er bunn ærlig ment.

Øyvind.h

Synes du har en høflig og saklig tone, så fortsett gjerne å poste :)

At elbilen er funnet opp for lenge siden er jeg klar over, men det endrer ikke min opplevelsen av elbilen som en langt mer moderne drivlinje. Bare synd at vi måtte vente helt til 2014 før den ble en langturbil.

De lydløse og momentane kreftene som er tilgjengelige på hundredeler føles som noe helt annet enn fossilmotoren. Fossilmotoren er treg og komplisert sammenlignet med elmotoren, og fossilmotoren utstyres gjerne med automatkasser med opptil 9 gir, bare for å klare å være et snev av effektiv. Og bak fossilbilen kommer kreftfremkallende avgasser, som i tillegg gir dramatisk økning i luftveisplager/sykdommer.

Teslas unge og innovative profil tiltaler meg (åpenbart), og jeg trives langt bedre bak rattet i en Model S enn i en 5-serie (som jeg opplever som sedat og traust nå). Klart BMW ligger foran på kvalitet, og ikke alt er fryd og gammen hos Tesla! Men jeg ville ikke kjøpt en fossilbil nå etter å ha eid Model S i 8 måneder. Det ville vært å gå tilbake i fortiden, og slik føler de aller aller fleste Model S eiere det. Selskapet har jeg gjort utrolig mye research rundt, og det de har fått til på så kort tid er utrolig. Ikke uten hickups, men man gjør ikke slike kvantesprang uten noen bommerter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA