Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 23. februar 2014, klokken 11:07
Superladerene er ikke gratis. Man betaler for disse ved kjøp av bilen. Selv om du lader på superlader 100 ganger tar du ikke strøm for mer enn kanskje 5000 kr , og resten av de 12-13000 kronene av bilprisen det ble antydet var øremerket kan gå til utbygging.

There``s no such thing as a free lunch. Det er kundene som betaler dette, og skal man se på kwh prisen blir den nok veldig høy.

EDIT: Superlading koster nå kr. 13800 eks mva på S60.

Tja, jeg har nok hanket innpå 6-700kWh på 5 måneder, så det blir nok minst en tusenlapp i året for vår del. Beholder jeg bilen like lenge som antatt vil vi nok til slutt ha fylt strøm for hele beløpet.
Det blir jo en gjennomsnittsberegning. Tesla vil tape penger på noen kunder, og tjene penger på andre kunder. Hvis anslagene til Tesla har vært unøyaktige kan vi forvente at prisen på SC tilgang vil øke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hybriden

Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 11:24
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 09:51
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 08:36

Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
hmm...viser til Mercedes w124 og w210 som ble sluppet ut delvis ferdig utvikla, sist jeg sjekket så blir w124 hyllet som en evighetsmaskin? har eid begge og kan ikke påstå at dem er feilfrie.
jeg synes Model S er Premium fordi den har feil en Premium bil verdig :)

Både BMW og VW har brukt ekstra tid på utvikling av sine elbiler, før de er i salg!
Tror biltestere har mindre toleranse med disse 8)
Ser at på på elbilforum, BMW siden så er det opprettet en tråd :
Feil og mangler, (bare dersom det skulle oppstå noe slikt) ;D
BMW i3 Premium? VW eup Premium?  la gå da kan kia soul også være Premium.  innfører nytt ord fra med i dag, ultrawunderpremium, skal omfatte biler som feks S6,RS6,AMG,M,Maserati, Model S. Biler som skal være innenfor kategorien ultrawunderpremium, skal ha stor MÅ HA faktor og klare 0-100 på mindre enn 6 sekunder, være over 4,5m lang. ordet Premium er såpass voldtatt når vw eup og egolf kommer inn i bildet

Har ikke sagt ar i3 eller eup er premium.....
Jeg skriver at seriøse bilprodusenter(som også lager premium biler), er forsiktige med å lansere elbiler pga at de vil levere ett ferdig produkt.  ;D
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

Espen Hugaas Andersen

Men så er det jo veldig tydelig at de er veldig forsiktige, da de ikke lager elbiler som passer spesielt bra som eneste bil. Er det ikke bedre å skyve grensene enn å holde seg godt innenfor grensene?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OddB

Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 12:24
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 11:24
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 09:51
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 08:36

Alle andre bilprodusenter hadde blitt "slaktet" om de hadde sendt en uferdig bil på markedet.
???
hmm...viser til Mercedes w124 og w210 som ble sluppet ut delvis ferdig utvikla, sist jeg sjekket så blir w124 hyllet som en evighetsmaskin? har eid begge og kan ikke påstå at dem er feilfrie.
jeg synes Model S er Premium fordi den har feil en Premium bil verdig :)

Både BMW og VW har brukt ekstra tid på utvikling av sine elbiler, før de er i salg!
Tror biltestere har mindre toleranse med disse 8)
Ser at på på elbilforum, BMW siden så er det opprettet en tråd :
Feil og mangler, (bare dersom det skulle oppstå noe slikt) ;D
BMW i3 Premium? VW eup Premium?  la gå da kan kia soul også være Premium.  innfører nytt ord fra med i dag, ultrawunderpremium, skal omfatte biler som feks S6,RS6,AMG,M,Maserati, Model S. Biler som skal være innenfor kategorien ultrawunderpremium, skal ha stor MÅ HA faktor og klare 0-100 på mindre enn 6 sekunder, være over 4,5m lang. ordet Premium er såpass voldtatt når vw eup og egolf kommer inn i bildet

Har ikke sagt ar i3 eller eup er premium.....
Jeg skriver at seriøse bilprodusenter(som også lager premium biler), er forsiktige med å lansere elbiler pga at de vil levere ett ferdig produkt.  ;D
Så du betegner Tesla som en useriøs bilprodusent ?
Hvorfor de "seriøse" bilprodusentene ikke har klart å lage en skikkelig elbil enda, med så mye ressurser og tid de har hatt burde kanskje være et tankekors ? Kan det være fordi de ikke vil ?
Du kjører SUV i Nord-Norge og trekker en to tonn campingvogn og ser tydeligvis ikke Model X som et alternativ. Da lurer på hva du finner av interesse i dette forumet ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toS

Det er tydeligvis mange som skriver på forumet kun for å rakke ned på Tesla. For oss som har bilen og har kjøpt den FORDI det er en cutting edge bil er det litt kjedelig å måtte pløye gjennom all trollingen

hybriden

OddB :
Siden du spør så vil jeg nå si at Tesla er mer useriøs enn seriøs bilprodusent!
Dette skyldes alle feilene som forekommer.....
Grunnen til at jeg er på dette forumet er enkel; jeg er opptatt av biler og ny teknikk.
Vi kjører for tiden en stor SUV som hovedbil, men vurderer alternativ bil nr 2...
Du har rett med hensyn til Tesla model x, det er ikke noe alternativ pga den enkle grunnen til at den bilen finnes ikke enda ???

Selvsagt er Tesla himmelen om man tidligere har kjørt "normal" biler, men ikke om man kommer fra "premium" bil ;)
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

OddB

Da får jeg takke deg for dine dype og grundige analyser, og lykke til videre med din feilfrie SUV :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 14:03
Siden du spør så vil jeg nå si at Tesla er mer useriøs enn seriøs bilprodusent!
Dette skyldes alle feilene som forekommer.....

Så når BMW lanserte forrige generasjon 5 (F10) & 6 serie, så var de en useriøs produsent? De hadde så mye problemer med elektronikken at de man opplever med Model S nå er blåbær i forhold.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Mengden feil har jo ingenting med om en produsent er seriøs eller ikke, det har kun med hvor ambisiøs en produsent er - derimot har seriøsitet mye å gjøre med hvordan en produsent håndterer feil som oppstår, og kundeservice generelt. Nå har ikke jeg veldig mye førstehånds erfaringer med Tesla på dette området, men min forståelse er at Tesla takler dette ganske bra, med unntak av enkelte butikker der det ikke er nok opplærte ansatte ennå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 23. februar 2014, klokken 14:12
Mengden feil har jo ingenting med om en produsent er seriøs eller ikke, det har kun med hvor ambisiøs en produsent er - derimot har seriøsitet mye å gjøre med hvordan en produsent håndterer feil som oppstår, og kundeservice generelt. Nå har ikke jeg veldig mye førstehånds erfaringer med Tesla på dette området, men min forståelse er at Tesla takler dette ganske bra, med unntak av enkelte butikker der det ikke er nok opplærte ansatte ennå.

Akkurat. Jeg har hatt biler fra både VAG og BMW de siste 5 årene, og servicen til Tesla går lett utenpå disse, både når det gjelder kundebehandling og vilje til å rette opp i ting. I motsetning til VW som syntes det var helt ok å vente på å få ordnet keyless som virket av og til i 18 måneder. Da mistet de meg som kunde for all fremtid, selv om e-up og e-Golf kunne vært interessante nr 2 biler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Sitat fra: toS på søndag 23. februar 2014, klokken 10:14
Det er ikke slik at 11% av Model S har måttet berges. Og det å kjøre tom for strøm er ikke en feil ved bilen. Dette forumet er ikke representativt for verden "utenfor", så statistikk må man hente andre steder.

De 11% innheholder ikke de som har kjørt tom.... Og selvsagt er ikke dette statistisk signifikant men hvis vi gjør antagelsen at vi pollen som nå har 210 stemmer totalt har fanget ALLE havarier i Norge som medfører berging og deler på alle Tesla som er solgt det siste halve året så har det vært nærmere 1% sjans for å ha denne type havari, fortsatt ett skremmende høyt tall spør du meg...

Så premium ellei jeg drister meg til å påstå at Model S fortsatt er ett produkt som ikke er klar for prime time med vanlige forbrukere enda. Det egner seg for entusiastiske beta testere dvs slike som typisk leser her.

Det er helt greit for meg og jeg gikk inn i det med åpne øyne (men hadde faktisk håpet at den var mer ferdig etter over ett år i produksjon). Det jeg ikke liker er Tesla sin markedsføring av dette som ett "ferdig" produkt. Hadde de markedsført det som den beta testen det er så sånes jeg det hadde vært helt fair og kundene kunne tatt et mer opplyst valg på om det er noe en ønsker å være med på eller ei (vi er med nå og er klare for å være med når model x som vi også har reservert kommer.) Jeg er sikker på at det også hadde ledet til en mer fornøyd kundebase i den fasen Tesla er nå.

Torz

Med normale avgifter på Tesla, ville prisen ha vært dobbelt så høy, altså fra 800-1200' kr. Dette er prisnivået til A8, 7-serie og S-klasse. Dersom Tesla kan sammenlignes med disse bilene så kan en ikke si annet enn at Tesla må være tidenes kjøp takket være avgiftsfritaket.

Uten avgifter ligger Tesla på 500-800' kr. Dette er prisnivået til A6, 5-serie og E-klasse. Dersom Tesla kan sammenlignes med disse bilene så blir det litt hipp som happ hva man velger rent prismessig. Tesla er da produksjonsmessig en dyrere bil, men avgiftspolitikken gjør at dette ikke merkes av bilkjøperen.

Om Tesla ikke ligger i premiumskiktet men kan best sammenlignes med en standard mellomklassebil som prismessig ligger i området 300-600' så fremstår Tesla som en meget dyr bil, der ikke engang avgiftsfritak er nok til å gjøre den attraktiv. Den er klart noe billigere i drift, så en viss overpris må kunne aksepteres.

Temaet premium er viktig relatert til om Tesla er et godt kjøp. Det hjelper ikke at bilen selges til "halv pris" dersom den fortsatt er for dyr i forhold til sammenlignbare biler. Dette må kunne diskuteres på selvstendig grunnlag. Hvorvidt man i det hele tatt bør velge en el-bil er en annen diskusjon, der man gladelig kan sette akselerasjon og null lokale utslipp opp mot rekkevidde- og ladeangst, og der bilen bestemmer hvor du skal på tur.

turfsurf

Sitat fra: Torz på søndag 23. februar 2014, klokken 15:46
Uten avgifter ligger Tesla på 500-800' kr. Dette er prisnivået til A6, 5-serie og E-klasse.

Prisklassen til disse er det nok mere spenn på enn som så. Skal du ha en av disse med samme effekt så snakker du om godt over millionen. Rent chassis messig så er heller ikke disse sammenlignbare med Model S, den er som mange har sagt sammenlignbar med Audi A7, 5 serie GT, Porsche Panamera osv. Når det gjelder opplevd kvalitet og gjennomarbeidede løsninger så mener jeg disse klart er bedre. Når det er sagt, så er konseptet Model S såpass innovativt at om jeg hadde fått en av de forannevnte til samme pris med samme ytelse, så hadde jeg uansett valgt Tesla. Selv om jeg kunne tenkt meg ACC / DLA / BSA etc, så er det uvesentlig i forhold til å kjøre en bil med denne drivlinjen, nyskapende brukergrensesnitt (for bil) og fortløpende oppdateringer og service. I tillegg så har Model S 5 seter, ikke 4 eller 4,5 som disse andre har.

Sammenligning med Passat, Skoda, Ford etc er bare meningsfyllt med tanke på TCO over noen år/km. Model S går utenpå disse (med unntak av barnesykdommer).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 23. februar 2014, klokken 14:52
De 11% innheholder ikke de som har kjørt tom.... Og selvsagt er ikke dette statistisk signifikant men hvis vi gjør antagelsen at vi pollen som nå har 210 stemmer totalt har fanget ALLE havarier i Norge som medfører berging og deler på alle Tesla som er solgt det siste halve året så har det vært nærmere 1% sjans for å ha denne type havari, fortsatt ett skremmende høyt tall spør du meg...

Så premium ellei jeg drister meg til å påstå at Model S fortsatt er ett produkt som ikke er klar for prime time med vanlige forbrukere enda. Det egner seg for entusiastiske beta testere dvs slike som typisk leser her.

Det gjaldt i så fall Leaf de første par årene også. Det var til tider ganske mange rapporter på Leafer som ikke kunne kjøres, enten pga. tomt 12V batteri eller gåen DC-DC etter forvarming uten at bilen var plugget i. I tillegg har det vært en god del rapporter om havarerte varmeapparat i EuroLeafen denne vinteren, hjelper ikke om bilen kan kjøres hvis man ikke får varme og frontruta iser igjen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA