Hovedmeny

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. mars 2022, klokken 18:40
Sitat fra: geear på fredag 18. mars 2022, klokken 15:13
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 14:59
Sitat fra: andy99 på fredag 18. mars 2022, klokken 14:15
Enig bare la det stå på. Og når bilen skal selges må en bare huske å krysse av på FINN; Hengerfeste, fast krok.
Du får mangel på EU kontroll da [emoji6]
Det er kun farlig korrosjon eller løs krok som gir mangel på PKK, at en avtakbar krok ikke lar seg løse ut er ikke et kontrollpunkt.

Stemmer nok. Min krok på Model X ble montert i mars 2017 og har aldri vært demontert siden. Fikk ingen feil på PKK, men vet heller ikke om de prøvde å demontere ;) Jeg har i hvert fall ingen planer om å prøve. Bruker hengerfestet alt for mye til at jeg gidder å ta av og på hele tiden.
Vil anbefale å løsne den en gang og smøre opp litt før du monterer den igjen, så får du den iallfall av til et evt salg. Kjørte også med vår på hele tiden, og etter tre år måtte jeg spraye litt wd-40 eller lignende, og kakke til i bunn (oppover) flere ganger med en stålhammer mens jeg holdt nøkkelen i åpen-posisjon, så kom den plutselig. Var visuelt helt fin, og kulene gikk helt fint, så jeg antar egentlig at det bare var overflatekorrosjon på de små skråflatene som holdt den. Fordelen med den ellers dumme monteringen på X er at man får kakket rett opp under festepunktet..

jkirkebo

Sitat fra: geear på fredag 18. mars 2022, klokken 20:16
Stemmer nok. Min krok på Model X ble montert i mars 2017 og har aldri vært demontert siden. Fikk ingen feil på PKK, men vet heller ikke om de prøvde å demontere ;) Jeg har i hvert fall ingen planer om å prøve. Bruker hengerfestet alt for mye til at jeg gidder å ta av og på hele tiden.
Vil anbefale å løsne den en gang og smøre opp litt før du monterer den igjen, så får du den iallfall av til et evt salg. Kjørte også med vår på hele tiden, og etter tre år måtte jeg spraye litt wd-40 eller lignende, og kakke til i bunn (oppover) flere ganger med en stålhammer mens jeg holdt nøkkelen i åpen-posisjon, så kom den plutselig. Var visuelt helt fin, og kulene gikk helt fint, så jeg antar egentlig at det bare var overflatekorrosjon på de små skråflatene som holdt den. Fordelen med den ellers dumme monteringen på X er at man får kakket rett opp under festepunktet..

Et salg er nok fort 4-5 år unna, orker ikke helt å bekymre meg for det ennå ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

k1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:05

Blir nesten som å tenke at det er ikke nødvendig å vaske bilen og holde den ren, eller en ripe og en bulk er ikke så nøye, siden jeg ikke skal selge bilen før om 4-5 år...  ???

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 19:33
Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. mars 2022, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 18:26
Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. mars 2022, klokken 18:00
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 14:59
Sitat fra: andy99 på fredag 18. mars 2022, klokken 14:15
Enig bare la det stå på. Og når bilen skal selges må en bare huske å krysse av på FINN; Hengerfeste, fast krok.
Du får mangel på EU kontroll da [emoji6]

Dette er sprøyt.
Dette fortalte kontrolløren på NAF meg. Det gjelder også utfelt elektrisk hengerfeste. Har du ikke trykket får du mangel.

Bare sjekk det. Det har omtrent ingen hensikt, bare slik regelen er [emoji1744]

Kontrollinstruks for pkk:
https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf

6.1.6 side 40:
"Funksjonskontroll av avtagbar krok er ikke en del av kontrollen."

Klarere kan det vel ikke skrives.
Kan ha fått feil opplysning, men siden jeg hadde samme oppfatning som deg så er det ikke noe jeg synes er fornuftig.
Spesielt dette med å ikke ha innfelt hf inne.

Bare positivt om det jeg fikk opplyst var feil!

Kanskje det baserer seg på en APRILSNARR fra 2014? En kollega hadde lest artikkelen og trodde dette var regelen i 5 år, før jjeg viste at dette kun var Aprilsnarr:
https://www.tv2.no/a/13865889/
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Kan jo hende, men siden det kom fra en som jobber med temaet til daglig syntes ikke jeg det hørtes ut som noen spøk [emoji1744]

jkirkebo

Sitat fra: k1 på lørdag 19. mars 2022, klokken 07:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:05

Blir nesten som å tenke at det er ikke nødvendig å vaske bilen og holde den ren, eller en ripe og en bulk er ikke så nøye, siden jeg ikke skal selge bilen før om 4-5 år...  ???

Nettopp. En ripe er krise på en ett år gammel bil, ikke så krise på en 10 år gammel bil og betyr null og niks på en 20 år gammel bil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Stjerneglis

Finnes det et 13-7 pols adapter som ikke tar så mye plass som kan enkelt brukes på TMY?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 19. mars 2022, klokken 13:46
Finnes det et 13-7 pols adapter som ikke tar så mye plass som kan enkelt brukes på TMY?
Jeg bruker Biltema sitt. Smurte med litt silikonspray, og det funker helt fint. Men det er trangt rundt kontakten på Y. Tror ikke noen adaptere tar mindre plass, da de følger en standard. Man kan eventuelt sage bort den runde "skiva" for å gjøre det litt slankere.
https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/elektrisk-12-v/tilhengeradapter-13-7-2000016506
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det er ganske stor forskjell hvor trange de forskjellige fabrikater av 13 pin plugger og adaptere er. Jeg er mest fornøyd med Valeryd.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stjerneglis

Jeg kjøpte denne og sagde av skiva. Da gikk det lekende lett å montere/demontere adapteret  :+1:

Pga leppa nederst på fangeren får man ikke åpnet lokket på kontakten tilstrekkelig ned og da kommer skiva på adapteret/pluggen i klem over lokket og det blir vanskelig å vri på plass

https://www.obsbygg.no/bil-og-batutstyr/bilutstyr/2193799
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Radial

Kanskje man regelrett bør snu hele støpselet inni der...er vel bedre plass oppover enn nedover?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på lørdag 19. mars 2022, klokken 23:15
Kanskje man regelrett bør snu hele støpselet inni der...er vel bedre plass oppover enn nedover?
Du mener kontakten? Støpselet sitter på ledningen. Har i så fall vært inne på samme tanke men droppet det.

geear

Voldsomt til trøbbel dere/noen har med dette, det fungerer helt fint på vår.. har flere adaptere og vet ikke helt hvor hvilke kommer fra, men gjetter på det er Biltema jeg har brukt. Har kjørt både med 13 og 7-pins henger flere ganger.

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 20. mars 2022, klokken 10:51
Voldsomt til trøbbel dere/noen har med dette, det fungerer helt fint på vår.. har flere adaptere og vet ikke helt hvor hvilke kommer fra, men gjetter på det er Biltema jeg har brukt. Har kjørt både med 13 og 7-pins henger flere ganger.
Tipper det kan være litt forskjell på klaringen fra lokket til fangeren. På min må jeg bruke mye krefter på å åpne lokket tilstrekkelig til at skiva kan vris på plass. Vanskelig før jeg fikk smørt opp adapteret. Jeg er over normalt sterk i klypa. Av flere som prøvde var jeg den eneste som klarte det før jeg fikk smørt opp. Har som sagt droppet å gjøre noe da det nå funker OK.
Har brukt 13-pin støpsler/adaptere på flere andre biler uten problem, men Yen var særdeles trøblete i starten.

geear

Kan det tenkes at kontakten står montert med litt romslige festehull, og at man kunne justert hele kontakten et par millimeter opp for å gjøre det enklere? Gjerne naturlig at om ikke montør har dyttet den oppover under montering, så er det Newton som har holdt den nedover...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA