Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 18. mars 2022, klokken 09:45
Gode tips. Er feil å si "sauset inn", men har silikonspray som benyttes på pakninger på dørene og denne "trekker inn og forsvinner". Tenkte å bruke det på gjengene preventivt. Denne fra CRC: https://www.billigvvs.no/crc-smoeremiddel-slippmiddel-naeringsmiddelgodkjent-500-ml-1277618

Samme gjelder grease. Smøre inn og tørke av slik at det bare er ei hinne igjen. Kanskje lurest å ta det på enden av kroken slik at man overfører smøringen når man setter den inn i fangeren.
Som sagt er det viktig å bruke midler som ikke samler støv. Gjerne voksbaserte midler. Midler med fett og oljer samler ofte smuss.

Tesla skiver dette i manualen:
Merk
Vedlikehold tilhengerfestet ved å smøre overflaten regelmessig med smørefett uten harpiks.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Godt poeng. Vil kanskje bare gjøre vondt verre hvis det blir klissete av smøringa.
Har gode rutiner for vasking av bil, så må kanskje ta med innfestingen i rutinen nå da og bare droppe å være preventiv med smøringa. Prøver det så får vi se om det blir angermann.

Takker for gode svar, Handyman! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 18. mars 2022, klokken 10:11
Godt poeng. Vil kanskje bare gjøre vondt verre hvis det blir klissete av smøringa.
Har gode rutiner for vasking av bil, så må kanskje ta med innfestingen i rutinen nå da og bare droppe å være preventiv med smøringa. Prøver det så får vi se om det blir angermann.

Det desidert viktigste for å unngå problemer er å ta av kroken når den ikke brukes. Hvis man velger å ha den på over lengre perioder,  må man jevnlig demontere og rengjøre/smøre. Hvis ikke vil den garantert bil svært vanskelig å få av til slutt.

PionerThink

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 18:55
Enig ganske trangt og fiklete. Jeg smurte mitt adapter med silikonspray slik at ytterdelen roterer lettere og det hjalp mye.
Ytterkappa roterer på utsiden av støpselet, og man skal dytte støpselet inn samtidig som kappa vris med klokka og den runde skiva ender opp med å dekkes av lokket til kontakten.
Som her, bare at det er 180grader rotert på Yen.

https://www.youtube.com/watch?v=sTsX_KjAsFU&t=66s
Jeg syntes det rett og slett var så trangt å få snudd adapteret at jeg tok en baufil og skar av den ene siden av den biten som skal inn i "lokket" på bilen. Følte at det presset så veldig nedover på "vei inn" slik at lokket ble presset nedi den flate leppa på fangeren at noe skulle bli skadet!
Nå går det som smurt og jeg skal love deg at det sitter fast nok allikevel :+1:
[attachment id=0 msg=1041115]
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

RJK

Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 11:08

Det desidert viktigste for å unngå problemer er å ta av kroken når den ikke brukes. Hvis man velger å ha den på over lengre perioder,  må man jevnlig demontere og rengjøre/smøre. Hvis ikke vil den garantert bil svært vanskelig å få av til slutt.
Kamerat av meg hadde en Suzuki Baleno med avtagbar krok, som normalt sett bare lå baki bilen. Det han ikke hadde fått med seg, var at "røret" kroken skulle dyttes inn i, hadde mistet troppen som skulle hindre vann-inntengning.

Så når han for en gangs skyld trengte å bruke henger, så var det såpass med rust, at det var umulig å få inn kroken, og han måtte ringe meg, siden jeg hadde krok på min bil da.

Av de to problemene, så hadde jeg glatt valgt det at jeg ikke hadde fått av kroken igjen, enn ikke klare å få den på igjen.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: andy99 på fredag 18. mars 2022, klokken 14:15
Enig bare la det stå på. Og når bilen skal selges må en bare huske å krysse av på FINN; Hengerfeste, fast krok.
Du får mangel på EU kontroll da [emoji6]

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 18. mars 2022, klokken 14:04
Sitat fra: Handyman på fredag 18. mars 2022, klokken 11:08

Kamerat av meg hadde en Suzuki Baleno med avtagbar krok, som normalt sett bare lå baki bilen. Det han ikke hadde fått med seg, var at "røret" kroken skulle dyttes inn i, hadde mistet troppen som skulle hindre vann-inntengning.

Så når han for en gangs skyld trengte å bruke henger, så var det såpass med rust, at det var umulig å få inn kroken, og han måtte ringe meg, siden jeg hadde krok på min bil da.

Av de to problemene, så hadde jeg glatt valgt det at jeg ikke hadde fått av kroken igjen, enn ikke klare å få den på igjen.

;)
Jeg har hatt flere biler med avtagbart feste og tror jeg har vært borti alle problemene man kan få.
Det er viktig at proppen settes i hullet når festet ikke er montert. Man må innimellom også gjøre rent og smøre opp, og teste at låsingen fungerer som den skal. Så slipper man å knote når man har dårlig tid.

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 14:59
Enig bare la det stå på. Og når bilen skal selges må en bare huske å krysse av på FINN; Hengerfeste, fast krok.
Det er kun farlig korrosjon eller løs krok som gir mangel på PKK, at en avtakbar krok ikke lar seg løse ut er ikke et kontrollpunkt.

k1

Da Tesla skulle ha bilen til vurdering for innbytte, ba de spesifikt om bilde av bilen uten HF påmontert.
Så tenker du en dag å bytte den inn er det i hvert fall et pluss at det fremdeles kan taes av.

geear

Bilde jeg tok fra siden og brukte for innbytte var ikke kroken synlig på, selv om den var på.  ;D

k1

Sitat fra: geear på fredag 18. mars 2022, klokken 17:48
Bilde jeg tok fra siden og brukte for innbytte var ikke kroken synlig på, selv om den var på.  ;D

Joda, man har jo alltids photoshop også  ;D

Counterpointer

Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. mars 2022, klokken 18:00

Dette er sprøyt.
Dette fortalte kontrolløren på NAF meg. Det gjelder også utfelt elektrisk hengerfeste. Har du ikke trykket får du mangel.

Bare sjekk det. Det har omtrent ingen hensikt, bare slik regelen er [emoji1744]

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 18. mars 2022, klokken 15:13
Det er kun farlig korrosjon eller løs krok som gir mangel på PKK, at en avtakbar krok ikke lar seg løse ut er ikke et kontrollpunkt.
Som sagt opplyst av NAF når jeg sa at jeg hadde hatt avtagbart hf montert hele tiden på en Passat jeg hadde.

jkirkebo

Sitat fra: geear på fredag 18. mars 2022, klokken 15:13

Stemmer nok. Min krok på Model X ble montert i mars 2017 og har aldri vært demontert siden. Fikk ingen feil på PKK, men vet heller ikke om de prøvde å demontere ;) Jeg har i hvert fall ingen planer om å prøve. Bruker hengerfestet alt for mye til at jeg gidder å ta av og på hele tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. mars 2022, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 18. mars 2022, klokken 18:26
Sitat fra: snakkesalig på fredag 18. mars 2022, klokken 18:00

Dette er sprøyt.
Dette fortalte kontrolløren på NAF meg. Det gjelder også utfelt elektrisk hengerfeste. Har du ikke trykket får du mangel.

Bare sjekk det. Det har omtrent ingen hensikt, bare slik regelen er [emoji1744]

Kontrollinstruks for pkk:
https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf

6.1.6 side 40:
"Funksjonskontroll av avtagbar krok er ikke en del av kontrollen."

Klarere kan det vel ikke skrives.
Kan ha fått feil opplysning, men siden jeg hadde samme oppfatning som deg så er det ikke noe jeg synes er fornuftig.
Spesielt dette med å ikke ha innfelt hf inne.

Bare positivt om det jeg fikk opplyst var feil!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA