Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Rosstopher

Nå som det blir lov å kjøre i 100 med tilhenger - hva koster det å få ettermontert støtdempere på en tilhenger?
Har tatt kalkulatoren her https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/ med min Model Y og min lille 750kg tilhenger, og tilhengeren må få seg støtdempere for å kunne trekkes i 100. Noen som vet hva det koster? Mulig det lønner seg å bare kjøpe ny tilhenger?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. mars 2022, klokken 11:59
Nå som det blir lov å kjøre i 100 med tilhenger - hva koster det å få ettermontert støtdempere på en tilhenger?
Har tatt kalkulatoren her https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tempo100/ med min Model Y og min lille 750kg tilhenger, og tilhengeren må få seg støtdempere for å kunne trekkes i 100. Noen som vet hva det koster? Mulig det lønner seg å bare kjøpe ny tilhenger?
Sjekk med produsenten om det i det hele tatt er mulig.
Regner med at du er klar over alle kravene og kostnadene Tempo 100 innebærer:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-2000028530
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Det blir jo også interessant hva forelegget blir på å kjøre i 100 med bil og tilhenger som kan godkjennes, men ikke er godkjent!

Er ikke hippen på EU kontroll på enda et objekt, og tilhengere har en tendens til å forfalle over tid.......
Samt jeg har flere stykker

Radial

EU på tilhengeren hvert 2.år også ja...hahaha, klarer meg fint i 80 da gitt.
Ser ingenting om krav til førerkortet/opplæring heller?
Festlig... Er der krisene står på rekke og rad, med eksepsjonelt mye feil-lasting, lave dekktrykk, gamle dekk, svært mye negativt kulevekt, stropping med gummistrikk, mm.

Men for all del, en yrkessjåfør kan trenge dette for å bli litt mer effektiv mellom byggeplassene etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 12:46
Det blir jo også interessant hva forelegget blir på å kjøre i 100 med bil og tilhenger som kan godkjennes, men ikke er godkjent!

Er ikke hippen på EU kontroll på enda et objekt, og tilhengere har en tendens til å forfalle over tid.......
Forelegget er vel fartsbot tilsvarende å kjøre i 100 i 80-sonen. Du har råd til ettpar EU-kontroller for den summen, som vel nå er oppjustert fra 5000,- til 5150,-.

https://www.tv2.no/a/14617320/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 12:47
EU på tilhengeren hvert 2.år også ja...hahaha, klarer meg fint i 80 da gitt.
Ser ingenting om krav til førerkortet/opplæring heller?
Festlig... Er der krisene står på rekke og rad, med eksepsjonelt mye feil-lasting, lave dekktrykk, gamle dekk, svært mye negativt kulevekt, stropping med gummistrikk, mm.

Men for all del, en yrkessjåfør kan trenge dette for å bli litt mer effektiv mellom byggeplassene etc.

Det er nok stort sett eiere av campingvogner og evt. hestehengere som har est bruk for dette. Vognene har gjerne alt det nødvendige utstyret montert fra fabrikk, og det er sjelden samme problemer med feillasting og kuletrykk som på varehengere.

Jeg har bokket time for godkjenning av vogna, men varehengeren er det ingen vits i å styre med. Den kjøres uansett lite på motorvei.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 13. mars 2022, klokken 13:03

Forelegget er vel fartsbot tilsvarende å kjøre i 100 i 80-sonen. Du har råd til ettpar EU-kontroller for den summen, som vel nå er oppjustert fra 5000,- til 5150,-.

Siden jeg har kjørt med henger i ca 35 år, (uten å bli stoppet en eneste gang) så ville det betydd 17 EU kontroller......

Jeg mener ikke at en skal bryte loven og kjøretøy skal være i forsvarlig stand. Tipper jeg får holde meg i 80 km/t, med mindre jeg kjøper en splitter ny henger som er godkjent

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:16

Siden jeg har kjørt med henger i ca 35 år, (uten å bli stoppet en eneste gang) så ville det betydd 17 EU kontroller......

Jeg mener ikke at en skal bryte loven og kjøretøy skal være i forsvarlig stand. Tipper jeg får holde meg i 80 km/t, med mindre jeg kjøper en splitter ny henger som er godkjent
Har du prøvd å hekte av hengeren og kjøre uten? Mye bedre kjøreopplevelse, og sparer mye "drivstoff"...

Hahaha!

Du får selv vurdere om du vil kjøre lovlig i 80, eller ulovlig i 100, jeg frykter enda flere vil kjøre ulovlig i 100+ med de nye reglene.

Jeg har både sett andre, og opplevd selv, wobble med tilhenger. Det er IKKE en artig opplevelse, men for noen så er det kanskje en slik opplevelse de må ha for å roe seg ned litt. Jeg frykter vi vil få en oppblomstring av ulykker med henger nå, fordi folk tar sjansen uten at verken redskap, ferdigheter eller lastingen blir bedre.

For all del, med redskapen i orden og lasten pakket riktig, så går det nok veldig greit for disse. Men det er et problem at man med B på førerkortet knapt kan dra en trillebår bake om bilen er stor og solid, men man kan dra et monster av en tilhenger så lenge bilen er liten og lett nok i forhold til både tilhenger og campingvognregel.

Dette selv om det er langt sikrere å dra 1600 kg bak en stor og tung bil, enn en bil på knapt mere enn hengervekten. Dette er ren fysikk...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 13. mars 2022, klokken 16:15
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:16

Har du prøvd å hekte av hengeren og kjøre uten? Mye bedre kjøreopplevelse, og sparer mye "drivstoff"...

Hahaha!

Du får selv vurdere om du vil kjøre lovlig i 80, eller ulovlig i 100, jeg frykter enda flere vil kjøre ulovlig i 100+ med de nye reglene.

Jeg har både sett andre, og opplevd selv, wobble med tilhenger. Det er IKKE en artig opplevelse, men for noen så er det kanskje en slik opplevelse de må ha for å roe seg ned litt. Jeg frykter vi vil få en oppblomstring av ulykker med henger nå, fordi folk tar sjansen uten at verken redskap, ferdigheter eller lastingen blir bedre.

For all del, med redskapen i orden og lasten pakket riktig, så går det nok veldig greit for disse. Men det er et problem at man med B på førerkortet knapt kan dra en trillebår bake om bilen er stor og solid, men man kan dra et monster av en tilhenger så lenge bilen er liten og lett nok i forhold til både tilhenger og campingvognregel.

Dette selv om det er langt sikrere å dra 1600 kg bak en stor og tung bil, enn en bil på knapt mere enn hengervekten. Dette er ren fysikk...

;)
Hæææ går det ann å ta av henger [emoji23]

Må utnytte alle bokstavene på førerkortet så mye som mulig. Mest mulig uttelling på helsesjekken ......

Men du har helt rett i at det er mye dårlig lasting, spesielt sikring av last syndes det mye mot.

Forøvrig er det merkelig at det er begrensning på tom, eller tilnærmet tom henger. Da kan en kjøre 120 km/t uten problem. Det er noe helt annet med fulllastet henger!

geear

Finner det i grunnen ganske merkelig hvis ikke BE stilles som krav for 100 km/t... alt det andre fjaset betyr særdeles lite om man feillaster eller feilsikrer alvorlig.

Øyvind.h

Sitat fra: geear på søndag 13. mars 2022, klokken 20:44
Finner det i grunnen ganske merkelig hvis ikke BE stilles som krav for 100 km/t... alt det andre fjaset betyr særdeles lite om man feillaster eller feilsikrer alvorlig.

Enig. BE inneholder god opplæring i bruk og last av henger og burde være minimum når en skal begynne å pushe grenser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Tror også det gjør at mange, som gjerne ikke tenker så mye på slikt til vanlig, får et forhold til bremser på en tilhenger, og kanskje kjenner etter, eller tester, om de faktisk fungerer.

jlan

Sitat fra: RJK på søndag 13. mars 2022, klokken 16:15
Men det er et problem at man med B på førerkortet knapt kan dra en trillebår bake om bilen er stor og solid, men man kan dra et monster av en tilhenger så lenge bilen er liten og lett nok i forhold til både tilhenger og campingvognregel.

Ja det blir jo nesten parodisk når en med klasse B kan trekke en henger med over 1100 kg totalvekt bak en TMY-2021, mens en med en TMY-2022 i praksis er begrenset til 750 kg hengere (881 kg, hvis en finner en henger som har det).

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. mars 2022, klokken 22:37
Enig. BE inneholder god opplæring i bruk og last av henger og burde være minimum når en skal begynne å pushe grenser.
Lastingen har mye å si ja. Det er ganske vanlig å se hengere med planker og bord stikkende langt ut bak, mens de bare går inntil karmen i forkant. Kuletrykk-måler burde vært standard
https://www.youtube.com/watch?v=w9Dgxe584Ss
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Dette med hengervekter har vært fucked up lenge. Madammen fikk for eksempel 5000,- i bot for å taue en tom henger på 345 kilo bak en XC90 (pga. tillatt totalvekt over 750 kg), mens med den andre lille tassen vi hadde da, kunne hun taue 1200 kg lovlig... helt meningsløst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA