TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Counterpointer

Det er langt flere som burde tenke over Dekk24, har handlet hos både Megahjul og Dekk24 selv og kunne ikke tenkt meg å bruke Dekk24 igjen da de er ekstremt useriøse. Megahjul har vært helt greie og ytt god service.

Øyvind.h

#406
Har dessverre dårlig erfaring med begge.
Både Dekk24 og Megahjul har levert hjul som vibrerer på motorveien. Bare irriterende når en kjenner vibrasjon i rattet på motorveien med helt nye hjul. Dekk24 klarte å få hjulene "akseptable" etter mye om og men. Megahjul gjorde så mye rart at jeg tilslutt bare måtte heve kjøpet. Handler nok ikke fra noen av dem igjen for det tar for mye tid å rette opp feil.

Eneste positive er pris, og at billigdekk har hatt godt grep.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToreT

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 13. mars 2022, klokken 12:12
Det er over min fatteevne at folk brenner av 600k på en ny bil og sparer noen kroner ved å kjøpe jalla vinterdekk, som er blant det absolutte viktigste sikkerhetsutstyret for kjøring på norske vinterveier... :o

Er ikke ute etter billige dekk, men ved første øyekast så felg/dekk fra megahjul gode ut. Men innser jo nå at det er bullshit :D Blir en tur på tempedekk i Trondheim til uka.

Jeg sliter med å finne vinterfelger som jeg syns ser fine ut. Vurderer nesten å legge vinterdekk på Uberturbine felgene som følger med bilen, men usikker på hvordan det vil være å kjøre på om vinteren. Kan se for meg at det blir en rough ride.

Og kjøpe noe ala Vossen HF5 eller Brixton RF7 med tilhørende dekk til sommer's bruk, om det passer på bilen.
Alternativt selge dekk/felg som følger med bilen, og kjøpe nye felger og dekk til både vinter og sommer.

Forslag?  :D


k1

Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?

Counterpointer

Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 13:28
Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?
Problemet er når butikken ikke er seriøs!

Kahn er vel så bra som prisen tilsier.

k1

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:29
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 13:28
Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?
Problemet er når butikken ikke er seriøs!

Kahn er vel så bra som prisen tilsier.

Prisen på felg er ikke ulik tesla orginal - tror ikke det er noe kriterie for kvalitet.
Har vel opplevd Tesla som svært useriøse enkelte ganger også...

Counterpointer

Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 14:40
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:29
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 13:28
Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?
Problemet er når butikken ikke er seriøs!

Kahn er vel så bra som prisen tilsier.

Prisen på felg er ikke ulik tesla orginal - tror ikke det er noe kriterie for kvalitet.
Har vel opplevd Tesla som svært useriøse enkelte ganger også...
Tesla sine orginale er ikke kjent for å være veldig bra. De er temmelig tunge bl.a

Kahn er helt medium (har et sett på en av bilene våre).

Skal du ha gode felger koster det mye penger for høy kvalitet (smidde).

Radial

Hadde sterkt vurdert Brock sine felger ved neste korsvei.
Blir knapt lodd på dem, men fort 3k/felg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Fjeldern

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 15:12
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 14:40
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:29
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 13:28
Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?
Problemet er når butikken ikke er seriøs!

Kahn er vel så bra som prisen tilsier.

Prisen på felg er ikke ulik tesla orginal - tror ikke det er noe kriterie for kvalitet.
Har vel opplevd Tesla som svært useriøse enkelte ganger også...
Tesla sine orginale er ikke kjent for å være veldig bra. De er temmelig tunge bl.a

Kahn er helt medium (har et sett på en av bilene våre).

Skal du ha gode felger koster det mye penger for høy kvalitet (smidde).

Finner ikke vekt på noen av sidene da jeg ser på div felger. Er det noen forhandlere som oppgir det?
Er det noen som vet hvor mye vekt utgjør ved kjøring, sammenlignet med disse kapslene Tesla leverer på felgene sine?

Counterpointer

Sitat fra: Fjeldern på søndag 13. mars 2022, klokken 16:03
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 15:12
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 14:40
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 14:29
Sitat fra: k1 på søndag 13. mars 2022, klokken 13:28
Dekk24 selger jo sine Khan felger med Conti7 dekk også? Hva er da problemet? Er felgene dårlige?
Problemet er når butikken ikke er seriøs!

Kahn er vel så bra som prisen tilsier.

Prisen på felg er ikke ulik tesla orginal - tror ikke det er noe kriterie for kvalitet.
Har vel opplevd Tesla som svært useriøse enkelte ganger også...
Tesla sine orginale er ikke kjent for å være veldig bra. De er temmelig tunge bl.a

Kahn er helt medium (har et sett på en av bilene våre).

Skal du ha gode felger koster det mye penger for høy kvalitet (smidde).

Finner ikke vekt på noen av sidene da jeg ser på div felger. Er det noen forhandlere som oppgir det?
Er det noen som vet hvor mye vekt utgjør ved kjøring, sammenlignet med disse kapslene Tesla leverer på felgene sine?
Produsentene er veldig dårlige på dette. Ofte må dekkforetningene veie felgen selv.

I1 Tesla (YouTube) har veid de fleste av orginalfelgene  til Tesla og de er stort sett tyngre enn alternativer.

Kahn felgene fikk jeg oppgitt en vekt på som slett ikke stemte. De skulle veie 8 men veide 10 kg og var helt like orginale ( til Model 3) aero.

viggosk

Angående Megahjul har jeg kjøpt ZAX felger med WinRun sine dekk og ble positivt overasket over vekt på felger og grep på Winrun dekkene og de ble kjørt "hardt" med tanke på slitasje og grep.

Fjeldern

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 16:46

Produsentene er veldig dårlige på dette. Ofte må dekkforetningene veie felgen selv.

I1 Tesla (YouTube) har veid de fleste av orginalfelgene  til Tesla og de er stort sett tyngre enn alternativer.

Kahn felgene fikk jeg oppgitt en vekt på som slett ikke stemte. De skulle veie 8 men veide 10 kg og var helt like orginale ( til Model 3) aero.

Ah.. Av alle de tusenvis av tester, og YouTubere som gjør tester, av elbiler, så hadde det vært nyttig om noen gjorde en test av felger.

Ta bilen det gjelder og kjør på motorveien i en gitt hastighet på et gitt område. Mål av forbruk i den hastigheta.
Motorvei for å få en høyere hastighet og dermed høyere forbruk. Da vil forskjellene være tydeligst.
Sett på cruisekontroll, sånn at hastigheten blir holdt. Noter forbruk på nøyaktig samme sted på alle biler. Bilene må så klart ha samme dekktype og leverandør.
Fortrinnsvis så burde bilene starte med lik lading og at ladekabel står plugget i mens man bytter hjul. Dette vil sørge for at det i utgangspunktet er helt like forhold med like varme batterier på alle bilene.
Gjør så dette med originalfelgene til feks Tesla.
Så ta dem samme felgene uten hjulkapslene.
Og så kan en begynne med alle andre felger, for så å sammenligne dem. Da med litt forskjellig utseendet og spesielt for å se hvor mye vekt utgjør.

Noen som kjenner noen, som kjenner noen, som kunne fått utført det, så skal jeg se på videoen sekundet den blir lagt ut :P Gjerne et medfølgende excel ark også.
Eller hvis noen vet om en lignende test, så del gjerne! Jeg har ikke sett noen som har testet dette enda.
Har egentlig ikke sett noen teste med og uten hjulkapslene heller? Det kan jeg forsåvidt få gjort selv da jeg får bilen.

Counterpointer

Sitat fra: Fjeldern på søndag 13. mars 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 16:46

Produsentene er veldig dårlige på dette. Ofte må dekkforetningene veie felgen selv.

I1 Tesla (YouTube) har veid de fleste av orginalfelgene  til Tesla og de er stort sett tyngre enn alternativer.

Kahn felgene fikk jeg oppgitt en vekt på som slett ikke stemte. De skulle veie 8 men veide 10 kg og var helt like orginale ( til Model 3) aero.

Ah.. Av alle de tusenvis av tester, og YouTubere som gjør tester, av elbiler, så hadde det vært nyttig om noen gjorde en test av felger.

Ta bilen det gjelder og kjør på motorveien i en gitt hastighet på et gitt område. Mål av forbruk i den hastigheta.
Motorvei for å få en høyere hastighet og dermed høyere forbruk. Da vil forskjellene være tydeligst.
Sett på cruisekontroll, sånn at hastigheten blir holdt. Noter forbruk på nøyaktig samme sted på alle biler. Bilene må så klart ha samme dekktype og leverandør.
Fortrinnsvis så burde bilene starte med lik lading og at ladekabel står plugget i mens man bytter hjul. Dette vil sørge for at det i utgangspunktet er helt like forhold med like varme batterier på alle bilene.
Gjør så dette med originalfelgene til feks Tesla.
Så ta dem samme felgene uten hjulkapslene.
Og så kan en begynne med alle andre felger, for så å sammenligne dem. Da med litt forskjellig utseendet og spesielt for å se hvor mye vekt utgjør.

Noen som kjenner noen, som kjenner noen, som kunne fått utført det, så skal jeg se på videoen sekundet den blir lagt ut :P Gjerne et medfølgende excel ark også.
Eller hvis noen vet om en lignende test, så del gjerne! Jeg har ikke sett noen som har testet dette enda.
Har egentlig ikke sett noen teste med og uten hjulkapslene heller? Det kan jeg forsåvidt få gjort selv da jeg får bilen.
Et lite utvalg


https://youtu.be/yh96BJupYv8


https://youtu.be/Pg1O9dDXrkk


https://youtu.be/uhgn55QIUJA


https://youtu.be/EtvNzo7pHz4


https://youtu.be/tJr0ft5NbdY

Fjeldern

Takker! Det var en kar jeg ikke hadde kommet over på søka mine

kennethdelbekk

Sitat fra: Fjeldern på søndag 13. mars 2022, klokken 17:04
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 16:46

Produsentene er veldig dårlige på dette. Ofte må dekkforetningene veie felgen selv.

I1 Tesla (YouTube) har veid de fleste av orginalfelgene  til Tesla og de er stort sett tyngre enn alternativer.

Kahn felgene fikk jeg oppgitt en vekt på som slett ikke stemte. De skulle veie 8 men veide 10 kg og var helt like orginale ( til Model 3) aero.

Ah.. Av alle de tusenvis av tester, og YouTubere som gjør tester, av elbiler, så hadde det vært nyttig om noen gjorde en test av felger.

Ta bilen det gjelder og kjør på motorveien i en gitt hastighet på et gitt område. Mål av forbruk i den hastigheta.
Motorvei for å få en høyere hastighet og dermed høyere forbruk. Da vil forskjellene være tydeligst.
Sett på cruisekontroll, sånn at hastigheten blir holdt. Noter forbruk på nøyaktig samme sted på alle biler. Bilene må så klart ha samme dekktype og leverandør.
Fortrinnsvis så burde bilene starte med lik lading og at ladekabel står plugget i mens man bytter hjul. Dette vil sørge for at det i utgangspunktet er helt like forhold med like varme batterier på alle bilene.
Gjør så dette med originalfelgene til feks Tesla.
Så ta dem samme felgene uten hjulkapslene.
Og så kan en begynne med alle andre felger, for så å sammenligne dem. Da med litt forskjellig utseendet og spesielt for å se hvor mye vekt utgjør.

Noen som kjenner noen, som kjenner noen, som kunne fått utført det, så skal jeg se på videoen sekundet den blir lagt ut :P Gjerne et medfølgende excel ark også.
Eller hvis noen vet om en lignende test, så del gjerne! Jeg har ikke sett noen som har testet dette enda.
Har egentlig ikke sett noen teste med og uten hjulkapslene heller? Det kan jeg forsåvidt få gjort selv da jeg får bilen.


Høres ut som en jobb @Teslabjørn og @Meghjul kan gjennomføre

Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA