Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Vi har rett og slett fått en ambisjonsløs regjering på våre vegne. Det virker som både folk og land er for dyrt og drifte, og ikke er det klimavennlig heller.
Landet skal nedlegges, og helst bli en del av EU, avdeling for kraftforsyning og evt. datasentere.
Det ender vel med at russerne overtar det om det fortsetter på denne måten. Russland trenger ikke hefte seg ved ubetydeligheter som å skinne på klimamøter, men ser til helt andre verdier.
Vi har en administrasjon, ikke en regjering og ikke folkestyre.

Jeg begynner faktisk å tro at det eneste som kan fungere er sivil ulydighet i større skala. Å tvinge frem blackout på likestrømsoverføringene til utlandet gjennom koordinerte aksjoner som å skru av og på forbrukere kan være en mulighet å få noen til å våkne opp her. Jeg støtter egentlig ikke slik, men alternativene ser ikke ut til å være mange for folket å bli hørt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ProsjektX

Anbefaler å høre på siste episode hos Wolfgang Wee med diskusjoner rundt NTNUs og Rystads rapporter om Atomenergi i Norge. Litt småprat i starten, som det pleier å være hos Wee, men en god gjennomgang med Jonas Kristiansen Nøland ved NTNU og en del skarpe kommentarer til hva som skjer.

https://www.youtube.com/watch?v=B-qfBF3dI_c&ab_channel=WolfgangWeeUncut
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 30. november 2023, klokken 15:04
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 30. november 2023, klokken 14:31Såkalt jordvarme/bergvarme/geovarme er jo latterlig dyrt sammenlignet med luft til luft varmepumper uten at COP er bedre!
Har man brønn på 200-250 meter dyp og moderne væske-vann VP vil man ligge på opp mot 5 i COP, hele året rundt. Problemet med luft-luft er at de fungerer dårligst når du trenger mest varme. COP på luft-luft er oppgitt i +7 grader.

Det er faktisk mange steder i landet man må regne med temperaturer på 15-20 minus i 2-3 måneder av året. Da blir det fort ganske viktig at pumpen klarer å holde varmen oppe. Klart at væske-vann er en helt annen investering, men også et helt annet komfortnivå.

Den beste luft til luft varmepumpen ligger på SCOP 4,8 og fungerer greit ned til -35 grader. Dette er SCOP-verdi (snitt over året) i forhold til klima i nord (Helsinki). Normalt oppgis SCOP for temperert klima (Strasbourg) og for sørlig (Athen) og altså for kaldt klima (Helsinki). Selv har jeg varmepumpe luft til luft og oppnår SCOP på nær 3.

ToWalkOrDrive

Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Nå blir det veldig mange tusen i strømregning igjen.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Det er visst slik vi vil ha det.

Et stort flertall stemmer på de partier som har satt oss i dette uføret, og fortsatt ikke ønsker vesentlige endringer.

Noe mer nasjonalisme blant styrende myndigheter hadde vært på sin plass. Men det er nok dessverre en utopi.

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 06:40Here we go again. 3,72 inkl alle avgifter på hytta og 1,55 hjemme inkl avgifter og støtte på det dyreste.

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. desember 2023, klokken 08:42

Tvert imot, oppsparte kWh fra i sommer på solkontoen tas nå ut og regningen for november blir på rundt 600 kroner for 1700kWh. Inkludert nettleie og fastavgifter.

Mener du at det er ok med en pris på 3,72 (strøm alene ca 2 kr)? Eller er poenget det at du har innrettet deg på en måte slik at du slipper galskapen?

Pris settes per time hos Nord Pool og tilbyder med høyest pris bestemmer prisen alle får. Altså selv om tilbyderne i snitt tilbyr strømmen for 40 øre per kWh, får de 2 kr! Det er denne galskapen vi må få slutt på!

Jeg vil også skaffe meg solceller og batteri snarest mulig for å slippe å være utsatt for Ap's og Høyre's vanvittige strømpolitikk. Kan aldri stole mer på at disse to partiene har folks beste som ledesnor for sitt virke.

Radial

Plutselig er det sikkert forbudt å være nett-tilknyttet om man produserer noe selv 🤣 tjener jo ikke pæng på de som produserer selv😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på fredag 01. desember 2023, klokken 12:57Plutselig er det sikkert forbudt å være nett-tilknyttet om man produserer noe selv 🤣 tjener jo ikke pæng på de som produserer selv😄

Forbudt blir det nok ikke - men i sentralnettet så betaler man en avgift for å mate strøm inn på nettet...
Så dette konseptet kan jo netteier også begynne med for å få til en ordning der den som forårsaker et løpende investeringsbehov også er med på å dekke utgiftene. Jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe her, men det er vel som med bompenger på elbiler. De første slipper å betale - så etterhvert så kommer det opp en begrunnet ny avgift.....

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. desember 2023, klokken 13:39Forbudt blir det nok ikke - men i sentralnettet så betaler man en avgift for å mate strøm inn på nettet...
Så dette konseptet kan jo netteier også begynne med for å få til en ordning der den som forårsaker et løpende investeringsbehov også er med på å dekke utgiftene.
Dette har jo NVE argumentert for en stund nå. Feilaktig mener jeg siden all strøm som mates inn også mates ut, og der betales det nettleie. Det er ikke sånn at forbruk og produksjon er to helt separate ting. Uten etterspørsel hadde det ikke vært produksjon. Derfor er det forbruker som skal betale.

Dette er som teleoperatørene som ønsker betalt fra Netflix og fordi de bruker så stor del av kapasiteten deres. Men det betales jo allerede linjeleie.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 12:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 06:40Ikke mange solcellepaneler og vindmøller som hjelper i disse dager med "sprengfrost", blikkstilt vær og mørketid.

Mener du at det er ok med en pris på 3,72 (strøm alene ca 2 kr)? Eller er poenget det at du har innrettet deg på en måte slik at du slipper galskapen? 

Pris settes per time hos Nord Pool og tilbyder med høyest pris bestemmer prisen alle får. Altså selv om tilbyderne i snitt tilbyr strømmen for 40 øre per kWh, får de 2 kr! Det er denne galskapen vi må få slutt på!

Jeg vil også skaffe meg solceller og batteri snarest mulig for å slippe å være utsatt for Ap's og Høyre's vanvittige strømpolitikk. Kan aldri stole mer på at disse to partiene har folks beste som ledesnor for sitt virke.

jkirkebo svarer på den konkrete påstanden fra ToWalkOrDrive om at det ikke er mange solcellepaneler som hjelper i disse dager.

Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Ser man på nettavisene har det jo blitt bortimot helt stille etter at "strømstøtten" gikk opp til 90% og beregning per time. Det kan jo skyldes at folk nå har råd til strøm på tross av at man helst skulle se prisen var lavere, at de som ikke har råd foreløpig ikke har fått faktura og lever i lykkelig uvitenhet eller at pressen er lei av å skrive om "minstepensjonister og alenemødre" som holder ut med 4 grader i stuen for å ha nok igjen av lønningen til mat.

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på fredag 01. desember 2023, klokken 15:15Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Vel, batteri hadde vært særdeles nyttig her på hytta når strømmen koster under halvparten på natta som om dagen (og innimellom enda større forskjell). Det hadde redusert strømregningen mye. Spesielt når mesteparten av strømmen brukes om dagen.

Så solkonto & batteri er svaret. Dessverre er husbatteri alt for dyrt til at det kan regnes hjem. Vi måtte hatt ett på 15-20kWh skulle det monnet noe, og da er det jo priser på flere hundre tusen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. desember 2023, klokken 15:24
Sitat fra: Vidar_S på fredag 01. desember 2023, klokken 15:15Ellers vil jeg heller anbefale "solkonto" som jkirkebo har enn eget batteri dersom planen er å slippe å bli utsatt for "Aps og Høyres vanvittige strømpolitikk".

Vel, batteri hadde vært særdeles nyttig her på hytta når strømmen koster under halvparten på natta som om dagen (og innimellom enda større forskjell). Det hadde redusert strømregningen mye. Spesielt når mesteparten av strømmen brukes om dagen.

Så solkonto & batteri er svaret. Dessverre er husbatteri alt for dyrt til at det kan regnes hjem. Vi måtte hatt ett på 15-20kWh skulle det monnet noe, og da er det jo priser på flere hundre tusen.

Jo, hva som "hadde vært nyttig" og hva som er forsvarlig å gå til innkjøp av er jo to ulike ting (som du også skriver) :)

I det konkrete tilfellet jeg kommenterte var det snakk om solceller + batteri og om et batteri skal hjelpe deg gjennom vinteren uten særlig påfyll må man enda et "lite" stykke opp i lagringskapasitet for at det skal monne. Da vil jeg påstå at solkonto er en bedre løsning både økonomisk og logistikkmessig.

ToWalkOrDrive

Ja, jeg tenkte mer på store industrielle solcelleanlegg og store havvindmøller som Støre snakker så pent om, som skal løse strømpriskrisen. Så da var poenget mitt at det ikke er mange soltimer på en slik desember-dag, og heller ikke mye å hente ut av vindkraftverk når det er vindstille. Og når det blåser så pøses jo all kraften ut av Norge, sammen med oppspart vannkraft.

Ikke dumt med solkonto, nei. Mange har jo ment at det umulig kan være en ordning de kommer til å fortsette med, siden en ikke kan skjønne hvordan tilbyderne av ordningen kan tjene på det. Men tydeligvis er den der ennå, så kanskje jeg og snart må tenke solceller. Særlig når de planlegger flere TWh datasenter rundt i sør-Norge.

Blir vel som med elbil - når alle har fått det så kommer staten og skal kreve bompenger / "omfordelende skatt" / fordelsbeskatning på det og. Så jeg tror ikke jeg tør å investere i solceller.

Ser at Støre ønsket å flå huseiere litt ekstra, men gikk ikke gjennom denne gangen. De trenger vel litt flere mandater til å stjele den siste kronen til huseierne.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: Vidar_S på fredag 01. desember 2023, klokken 15:15jkirkebo svarer på den konkrete påstanden fra ToWalkOrDrive om at det ikke er mange solcellepaneler som hjelper i disse dager.
Tja og ha. For meg fremstår det som åpenbart at han snakker om manglende produksjon fra vind- og sol her og nå, ikke hva en teoretisk kan klare å få til ved å være taktisk med solkonto?
Hadde det blåst bra og vært mye sol ville prisene høyst sannsynlig vært betydelig lavere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA