Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

#8130
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 10:22
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. desember 2023, klokken 09:44Samtidig har de et tak i det du ikke får tatt ut mer enn du bruker, så med mitt årsestimat på ca 10-12000 kWh får jeg neppe tatt ut alt til vinter priser.
Du vil vel uansett forbruke en del av det du produserer til varming av varmtvann og lading av elbil m.m. Av en årsproduksjon på hytta på 8000kWh så har vi eksportert ca 5000kWh.

Jepp, fullt klar over det da det kun er levert 550 kWh av mine nær 900 kWh produsert. Taket rensket seg i går slik at det vel peaker 3-4000 W i dag med sola på, men dagen er kort og forbruket høyt og med -10C ute er det ikke ikke mye som leveres ut på nett. Skal vær glad for alt man får på denne tiden.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. desember 2023, klokken 16:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 15:58Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Ja, har lurt litt på det. Kommer fort opp i 100k uansett der da. Men fremdeles langt under kommersielle ferdigløsninger.  Utnyttbar kapasitet vil nok ligge ned mot 20kWh skal man holde liv i det en stund, men det er forsåvidt nok til det meste.

I-Pace batteri til 25.000 😀
https://www.finn.no/330192294
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:04
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. desember 2023, klokken 16:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 15:58Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Ja, har lurt litt på det. Kommer fort opp i 100k uansett der da. Men fremdeles langt under kommersielle ferdigløsninger.  Utnyttbar kapasitet vil nok ligge ned mot 20kWh skal man holde liv i det en stund, men det er forsåvidt nok til det meste.

I-Pace batteri til 25.000 😀
https://www.finn.no/330192294
God pris 👍🏼

Er det noen flere enn 3SR som har LFP?

Electric cars in Norway

#8133
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:04
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. desember 2023, klokken 16:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 15:58Du kan få et brukt Nissan Leaf batteri til 45.000 (40kWh). Og så kan du f.eks. gå på elbilhjelpen.no og spørre forumbruker Electrolux om pris på alt som skal til :-)

Ja, har lurt litt på det. Kommer fort opp i 100k uansett der da. Men fremdeles langt under kommersielle ferdigløsninger.  Utnyttbar kapasitet vil nok ligge ned mot 20kWh skal man holde liv i det en stund, men det er forsåvidt nok til det meste.

I-Pace batteri til 25.000 😀
https://www.finn.no/330192294
God pris 👍🏼

Er det noen flere enn 3SR som har LFP?
Det til 25' er sykt billig da. Koster jo ca 200' å bytte nytt hos Motorpool. Mener jeg leste det inen motor.no sak engang.

Løp å kjøp sier jeg men jeg kjenner ikke selger da. Kanskje det er noe skikkelig møøøøøøk....

Ingeniøren

#8134
Nær 100 kWh, da snakker vi...og ikke rare bulken heller, men da skal det vel byttes. Sikkert forsikringssak.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Roy Aasen

Hepp. I tilfelle jeg  kjøper et batteri hvis det kommer noe som passer (som det over), hvordan kan det lagres uten at det dør? Da tenker jeg på oppbevaring 12 til 24 måneder.

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:12Hepp. I tilfelle jeg  kjøper et batteri hvis det kommer noe som passer (som det over), hvordan kan det lagres uten at det dør? Da tenker jeg på oppbevaring 12 til 24 måneder.
De bør vel lades til 40-50%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#8137
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:35
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:12Hepp. I tilfelle jeg  kjøper et batteri hvis det kommer noe som passer (som det over), hvordan kan det lagres uten at det dør? Da tenker jeg på oppbevaring 12 til 24 måneder.
De bør vel lades til 40-50%.

Det er vel det enkleste, problemet er vel å skaffe en lader og kjøling mm for å starte lading. Forøvrig skal I-Pace batteri ha meget liten selvutlading ut fra min erfaring, når man har kommet så langt.. Ville snakket med noen som driver med slikt, kanskje et elbil verksted. Begynner å komme en del slike.

Problemet er vel at slik dages strøm støtte er utformet er det ikke akkurat inspirerende å investere i batteri..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. desember 2023, klokken 14:45Problemet er vel at slik dages strøm støtte er utformet er det ikke akkurat inspirerende å investere i batteri..
Nei, hjemme er det vanskelig å forsvare. På hytta derimot, er det mye lettere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Lenge vil dette jaguar batteriet egentlig holde som powerbank?
1000 cycles? Og kanskje brukt opp halvparten allerede, også dør celle for celle.

Men det er billig batteri, det er det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:22Lenge vil dette jaguar batteriet egentlig holde som powerbank?
1000 cycles? Og kanskje brukt opp halvparten allerede, også dør celle for celle.

Men det er billig batteri, det er det.
Hvis man holder det mellom f.eks 30 og 70% så vil antall cycles bli vesentlig flere. Mener jeg leste 10 ganger så mange for hver 10%. Det er fordelen med så stort batteri, man kan være veldig snill med batteriet i det daglige, og så trekke litt ekstra ved behov. Perfekt for hyttebruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:30
Sitat fra: Radial på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:22Lenge vil dette jaguar batteriet egentlig holde som powerbank?
1000 cycles? Og kanskje brukt opp halvparten allerede, også dør celle for celle.

Men det er billig batteri, det er det.
Hvis man holder det mellom f.eks 30 og 70% så vil antall cycles bli vesentlig flere. Mener jeg leste 10 ganger så mange for hver 10%. Det er fordelen med så stort batteri, man kan være veldig snill med batteriet i det daglige, og så trekke litt ekstra ved behov. Perfekt for hyttebruk.
Dette er jo antall cycles for å holde som elbil-batteri med det effektuttaket som kreves for det.

Batteriet kan jo leve godt lengre som hus/hytte-batteri, der man tar ut litt om gangen og bruker lang tid for å få en full syklus på dette. Selv med 50 % kapasitet, vil det være mer enn godt nok til denne bruken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:50Dette er jo antall cycles for å holde som elbil-batteri med det effektuttaket som kreves for det.

Batteriet kan jo leve godt lengre som hus/hytte-batteri, der man tar ut litt om gangen og bruker lang tid for å få en full syklus på dette. Selv med 50 % kapasitet, vil det være mer enn godt nok til denne bruken.
Der er jo ikke effektuttaket cycles handler om men antall ut & oppladninger mellom gitte grenser. Med ett stort batteri kan man ha romslige grenser.

Effekt påvirker dog slitasje det og, men for ett husbatteri vil ikke det være mye. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 16:24
Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:50Dette er jo antall cycles for å holde som elbil-batteri med det effektuttaket som kreves for det.

Batteriet kan jo leve godt lengre som hus/hytte-batteri, der man tar ut litt om gangen og bruker lang tid for å få en full syklus på dette. Selv med 50 % kapasitet, vil det være mer enn godt nok til denne bruken.
Der er jo ikke effektuttaket cycles handler om men antall ut & oppladninger mellom gitte grenser. Med ett stort batteri kan man ha romslige grenser.

Effekt påvirker dog slitasje det og, men for ett husbatteri vil ikke det være mye. 
Du missforstår jo totalt det jeg prøver å si her.

Når strømmen på batteriet skal utnyttes i en elbil, så må den klare å levere mye effekt på kort tid, slik at ikke bilen oppleves som noe tilnærmet død. noe som går igjen i hva man mener er "innafor" til den bruken. Og selvsagt også rekkevidden man får ut i forhold til et helt nytt batteri, og hvilken bruk bilen skal dekke.

Som hus/hytte-batteri er ikke størrelsen på effektuttaket på kort tid, interessant i det hele tatt. Heller ikke vekt på pakken eller hvor stor den er, betyr så mye. Den tar inn effekt sakte, fordi man skal ha stort anlegg med masse solcellepaneler før det blir batteriet som begrenser. Og akkurat det samme når strøm skal hentes ut igjen.

Det er jo derfor et elbilbatteri er perfekt til 2nd life-bruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 16:52Du missforstår jo totalt det jeg prøver å si her.

Når strømmen på batteriet skal utnyttes i en elbil, så må den klare å levere mye effekt på kort tid, slik at ikke bilen oppleves som noe tilnærmet død. noe som går igjen i hva man mener er "innafor" til den bruken. Og selvsagt også rekkevidden man får ut i forhold til et helt nytt batteri, og hvilken bruk bilen skal dekke.

Som hus/hytte-batteri er ikke størrelsen på effektuttaket på kort tid, interessant i det hele tatt. Heller ikke vekt på pakken eller hvor stor den er, betyr så mye. Den tar inn effekt sakte, fordi man skal ha stort anlegg med masse solcellepaneler før det blir batteriet som begrenser. Og akkurat det samme når strøm skal hentes ut igjen.

Det er jo derfor et elbilbatteri er perfekt til 2nd life-bruk.
Tror ikke jeg misforstår mere enn at jeg er uenig i det du skriver.

Det er ikke forskjellen i effektuttak som gjør brukte elbilbatterier egnet å bruke til husbatterier, men forskjellen i energiforbruk. Dvs husbatterier trenger trenger normalt ikke å levere mere enn maks noen titalls kWh før de lades opp igjen, og kan dermed holdes innenfor en veldig gunstig SOC hvis man bruker elbilbatterier på mang titalls kWh.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA