Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 26.000 kWh på fredag 02. desember 2022, klokken 02:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:42
Tror DN at det er første april?  :D

Denne fra i dag ligger på pluss men overskriften sier jo det meste.

Kopi:

Strømselskap krever å få strømstøtten fra fastpriskunder: – Hvor frekk går det an å være?
Tinde Energi varsler at selskapet fra nyttår vil kreve å få utbetalt den statlige strømstøtten som kunder med fastprisavtale måtte få. – Dette er så vilt at jeg begynte å le, sier strømkunde Lars Gjertsen.

2 MIN
PUBLISERT: 01.12.22 — 15.09
OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN

https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/strom/stromselskap-krever-a-fa-stromstotten-fra-fastpriskunder-hvor-frekk-gar-det-an-a-vare/2-1-1364400?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR0cgSz4vqi9ap48b5c7xirvg1Kqx9UBzOC6SGE-2_EDSFmxTtJaB1i_AlQ

Ingen seriøse aktører foreslår noe slikt. Tinde Energi vil konfiskere/stjele kundenes penger og det er selvfølgelig et lovbrudd. De har absolutt ingen hjemmel i lovverket til noe slikt. Dette tolker jeg som desperasjon.

https://www.proff.no/selskap/tinde-energi-as/sandefjord/tekniske-konsulenter/IF3Y4JL01OU/

Ja, de årsresultatene er ikke mye å juble for. Får ikke lest artikkelen. Det er kanskje på samme linje som det selskapet som ba kundene si opp fastprisavtalene på strøm fordi strømselskapet ikke hadde råd til å oppfylle dem, og at firmaet ville gå konkurs om folk ikke var snille?
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 09:05
Sitat fra: 26.000 kWh på fredag 02. desember 2022, klokken 02:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:42
Tror DN at det er første april?  :D

Denne fra i dag ligger på pluss men overskriften sier jo det meste.

Kopi:

Strømselskap krever å få strømstøtten fra fastpriskunder: – Hvor frekk går det an å være?
Tinde Energi varsler at selskapet fra nyttår vil kreve å få utbetalt den statlige strømstøtten som kunder med fastprisavtale måtte få. – Dette er så vilt at jeg begynte å le, sier strømkunde Lars Gjertsen.

2 MIN
PUBLISERT: 01.12.22 — 15.09
OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN

https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/strom/stromselskap-krever-a-fa-stromstotten-fra-fastpriskunder-hvor-frekk-gar-det-an-a-vare/2-1-1364400?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR0cgSz4vqi9ap48b5c7xirvg1Kqx9UBzOC6SGE-2_EDSFmxTtJaB1i_AlQ

Ingen seriøse aktører foreslår noe slikt. Tinde Energi vil konfiskere/stjele kundenes penger og det er selvfølgelig et lovbrudd. De har absolutt ingen hjemmel i lovverket til noe slikt. Dette tolker jeg som desperasjon.

https://www.proff.no/selskap/tinde-energi-as/sandefjord/tekniske-konsulenter/IF3Y4JL01OU/

Ja, de årsresultatene er ikke mye å juble for. Får ikke lest artikkelen. Det er kanskje på samme linje som det selskapet som ba kundene si opp fastprisavtalene på strøm fordi strømselskapet ikke hadde råd til å oppfylle dem, og at firmaet ville gå konkurs om folk ikke var snille?

Åpen artikkel hos Nettavisen: https://www.nettavisen.no/nyheter/stromselskap-vil-kreve-stromstotten-fra-fastpriskunder/s/5-95-787626
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Wow, bra at vi har et Forbrukertilsyn, og at de sier at folk bare kan la være å betale strømstøtte-regningene mens de ordner opp med Tinde.

Er rart hvor lenge et sånt firma skal få holde på....de har vært i 4 rettsaker med kunder og tapt alle sakene.
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på fredag 02. desember 2022, klokken 14:03
Her skjer ting fort!: https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/stromstotte/forbrukertilsynet-varsler-rekordstor-bot-mot-stromselskap-og-eier-de-har-frekkhetens-nadegave/2-1-1365523?zephr_sso_ott=tn39ly

Edit, oppdatert med link til DN og opprinnelig artikkel.

Bra  :+1: gi Raymond kjempebøter når han ikke følger spillereglene. Fastpris er fastpris inkl strømstøtte!

Kopi under:

Forbrukertilsynet varsler nå en bot på tre millioner kroner mot selskapet pluss 400.000 kroner mot Raymond Henriksen personlig dersom vilkårene ikke endres. I tillegg varsler tilsynet et forbudsvedtak med 100.000 i bot for selskapet og 10.000 kroner for Henriksen for hver kunde selskapet skulle innføre de nye vilkårene for.

Svein_H

arthur

Har i tidligere innlegg notert meg at en del synes det er urettferdig med spotpris som beregnes time foir time siden man er avhengig av å bruke mye strøm når denne er dyrest. Ser problemet, men kanskje også løsningen (hvis det er av interesse da!).

Sunndal Energi avtale om spotpris månedlig gjennomsnitt og med et påslag på 6,5 øre/kWh (inkl. mva og elsertifikat). Det er ingen månedsgebyr eller bindingstid, og du betaler etterskuddsvis for den strømmen du har brukt. 

Men det er sikkert noe feil med dette også vil jeg tro! 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på fredag 02. desember 2022, klokken 16:33
Har i tidligere innlegg notert meg at en del synes det er urettferdig med spotpris som beregnes time foir time siden man er avhengig av å bruke mye strøm når denne er dyrest. Ser problemet, men kanskje også løsningen (hvis det er av interesse da!).

Sunndal Energi avtale om spotpris månedlig gjennomsnitt og med et påslag på 6,5 øre/kWh (inkl. mva og elsertifikat). Det er ingen månedsgebyr eller bindingstid, og du betaler etterskuddsvis for den strømmen du har brukt. 

For de som ikke klarer å flytte noe som helst forbruk så kan det muligens være lønnsomt. Men det gjelder neppe særlig mange på denne gruppa, vi lader vel elbilene på natten når prisene er lavest? Selv har vi også flyttet en god del varmtvann-produksjon til nattestid, så i en normalmåned ligger vi typisk 10% under Nordpool-månedssnitt. Er forskjellen i pris mellom dag og natt stor skrur jeg også opp temperaturen hjemme på natten, slik at varmepumpa kan få hvile på morgenkvisten i den dyre perioden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Egil S

Er det ikke det alle har da???

Lyse Spotpris er ikke time for time, men basert på ditt gjennomsnitt for måneden.
I november endte jeg opp med 1671Kw og en snittpris på 146,05 øre.
Når regningen kommer blir den 1671kw x 146,05øre = 2441kr minus strømstøtte.
Strømstøtten regnes ut fra månedssnittet på spotprisen som ble 141øre for NO2.

Det er med andre ord lurt å bruke mest strøm når det er billigst for å ha et så lavt snitt som mulig.
Bruker man endel strøm når den er dyr, kan det lønne seg å bruke mye (f.eks elbillading) når det er billigst for å trekke snittet ned.
Om man lader elbilen om natten til 150øre men laget middag til 500øre, så vil snitt økningen av de 3Kw man brukte til matlaging dras kraftig ned av elbillading på 30Kw.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

26.000 kWh

Sveits tar grep og ønsker å forby bruk av elbil i vinter.  :police:

"Switzerland plans to BAN electric cars from the roads and order games consoles turned off during power shortages in a bid to reduce energy consumption"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11494991/Switzerland-BAN-electric-cars-roads-power-shortages.html

Syklist

Vel, det er kun en del av en plan dersom det blir bortfall av strøm og behov for rasjonering og prioritering. Andre land i Europa har tilsvarende planer, men har ikke kommet så langt som de grundige sveitserne.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på fredag 02. desember 2022, klokken 17:33

Lyse Spotpris er ikke time for time, men basert på ditt gjennomsnitt for måneden.

Det er med andre ord lurt å bruke mest strøm når det er billigst for å ha et så lavt snitt som mulig.
Bruker man endel strøm når den er dyr, kan det lønne seg å bruke mye (f.eks elbillading) når det er billigst for å trekke snittet ned.
Om man lader elbilen om natten til 150øre men laget middag til 500øre, så vil snitt økningen av de 3Kw man brukte til matlaging dras kraftig ned av elbillading på 30Kw.

Hvis du har ditt "eget" snitt så har du spotpris time for time. På regningen presenteres kun ditt personlige gjennomsnitt så den ikke skal bli 198 sider lang, men du skal kunne hente ut komplett bilag time for time om du ønsker.

Avtalen det nevnes over her betyr at du betaler Nordpool gjennomsnitt for spot, uavhengig av om du bruker mye strøm når den er dyr eller billig. Dette er "normen" i Sverige, men timespris er vei til å bli mer vanlig der også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

SitatHvis du har ditt "eget" snitt så har du spotpris time for time. På regningen presenteres kun ditt personlige gjennomsnitt så den ikke skal bli 198 sider lang, men du skal kunne hente ut komplett bilag time for time om du ønsker.

Enig i det du skriver. Det er nok en helt vanlig Spot med påslag.

Ja de løpende prisene gjennom døgnet kan lastes ned som en cvs-fil og legges inn i excel hos meg.

Egil S

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. desember 2022, klokken 21:04
Sitat fra: Egil S på fredag 02. desember 2022, klokken 17:33

Hvis du har ditt "eget" snitt så har du spotpris time for time. På regningen presenteres kun ditt personlige gjennomsnitt så den ikke skal bli 198 sider lang, men du skal kunne hente ut komplett bilag time for time om du ønsker.

Avtalen det nevnes over her betyr at du betaler Nordpool gjennomsnitt for spot, uavhengig av om du bruker mye strøm når den er dyr eller billig. Dette er "normen" i Sverige, men timespris er vei til å bli mer vanlig der også.

Jeg har mitt eget snitt ja.
Men jeg kan se forbruket og kost time for time i appen.

Da skjønner jeg forskjellen på avtalene, i mitt tilfelle hadde jeg spart på det i november, da snitt spotpris var 141øre og mitt snitt var 146øre. Jeg "tapte" altså 5øre pr Kw, eller 83,55kr for de 1671Kw jeg brukte i november.
Tror jeg kan leve med knappe 85kr forskjell spotpris time.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA