Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 04:55
Dersom folk likevel skal kjøpe batterier (montert i en bil) er det jo en fantastisk mulighet til og å benytte dette på nettet/huset. Ifølge NVE vil økt effektbehov mot 2030 (samt ikke like stor økning i effektproduksjon (når det er mørkt, kaldt og vindstille)) føre til at vi ikke har nok effekt (kW) når vi trenger det mest, om vi ikke skaffer mer produksjon når det ikke kan lages med vind/sol:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkrapport-fra-nve-og-statnett-vi-kan-mangle-strom-nar-vi-trenger-den-aller-mest/f/5-95-688831

Lyse ville i gang med et slikt milliardprosjekt, som ville hjelpe på dette, men regjeringens sabotasje førte til at de skrinla effektøkningsprosjektet.

Lyse ville bygge ut effektkapasiteten så de kunne produsere og eksportere mer når strømmen var dyr. Produksjonsøkningen på energi i prosjektet var minimal, og det var heller ikke noe ny pumpekraft prosjektert (som kunne hjulpet til med å bedre magasinkapasiteten i de periodene strømmen er billig).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jlan

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. oktober 2022, klokken 13:36
Lyse ville bygge ut effektkapasiteten så de kunne produsere og eksportere mer når strømmen var dyr. Produksjonsøkningen på energi i prosjektet var minimal, og det var heller ikke noe ny pumpekraft prosjektert (som kunne hjulpet til med å bedre magasinkapasiteten i de periodene strømmen er billig).
Vel, mer tilgjengelig kraft når prisene er høye vil presse pristoppene ned. Til slutt blir jo eksportkablene en (ønsket) flaskehals. Når Sverige selger vindkraft for noen få øre, slik de gjorde tidligere i måneden, så bør mest mulig av vannkraften stenges ned. Men helst uten at vann går tapt.  I tillegg til økt effekt bør vi også bygge små reservoarer for elvekraftverkene, så de kan holde på vannet i noen timer eller dager. Svenskene har gjort det bl.a. i Luleälven. Det er imponerende hvordan de kan regulere ned vannkraft når de har mye vind. https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Egil S

Sitat fra: RJK på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:53
Av det jeg har lest, får du ikke Enova-støtte for noe du gjør selv, du må bruke profesjonelt firma, så med mindre du har ditt eget firma som har lov å ta slike jobber. Men da forsvinner mye av besparelsen om du ikke kan kreditere deg selv i ettertid.

Er vel delvis for å motarbeide svart arbeid, delvis for å forsikre seg om at jobben gjøres rett og så godt som mulig, tipper jeg. Samt inntekter til Staten i form av skattbart arbeid.

Jeg skal ikke gjøre "det selv" i den forstand.
Jeg har en kompis med eget firma og alle papirer, så det blir jo å betale han noen kroner for oppkobling og slikt, men det er langt fra de 100.000+ disse solcellefirmaene tar for en komplett installasjonsjobb.

Så jeg mente at jeg kom til å montere opp fester/skinner/paneler selv med veiledning, samt at jeg kjøper paneler og utstyr gjennom min kompis til "innkjøpspris" og han står for oppkoblingen og søknad/papirer for Enova støtten.
Innkjøpsprisen på utstyr og noe redusert kostnad på installasjonen er hvor besparelsen ligger, ut fra våre kalkulasjoner ca halve prisen av hva som i dag er "markedspris".

Og skulle det knipe så jobber leieboeren som solcellemontør for et selskap som driver med industribyggs installasjoner, så jeg har folk rundt meg jeg kan rådføre meg med for å sikre installasjonen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Dersom folk likevel skal kjøpe batterier (montert i en bil) er det jo en fantastisk mulighet til og å benytte dette på nettet/huset. Ifølge NVE vil økt effektbehov mot 2030 (samt ikke like stor økning i effektproduksjon (når det er mørkt, kaldt og vindstille)) føre til at vi ikke har nok effekt (kW) når vi trenger det mest, om vi ikke skaffer mer produksjon når det ikke kan lages med vind/sol:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkrapport-fra-nve-og-statnett-vi-kan-mangle-strom-nar-vi-trenger-den-aller-mest/f/5-95-688831

Lyse ville i gang med et slikt milliardprosjekt, som ville hjelpe på dette, men regjeringens sabotasje førte til at de skrinla effektøkningsprosjektet.

Dette viser ganske greit hvor «flinke» kraftprodusentene er til å lobbe sin sak slik at det høres ut som de vil bidra til fellesskapet når de bare tenker inntjening til seg selv.

Fort gjort å å tro på dem slik som politikerne har gjort siden 90 tallet [emoji1744] Desverre er det litt blåøyd som Kirkebø viser.

ToWalkOrDrive

Det er jo nettopp effektkapasiteten NVE påpekte kunne bli et enormt problem i Norge. Leste du ikke artikkelen om NVE-rapporten linket? Eller er du uenig med NVE?

Hvis folk plugger i 10kW med ovner og turbinene kun produserer 9kW på max så hjelper det ikke å ha fulle magasiner.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Har noen erfaringer med bra solcellepaneler? Bra leverandør?

Har kjøpt en billig hytte og med spinnville strømpriser så vi jeg gå mest mulig off-the-grid. Har tenkt å gjøre jobben selv.

Electric cars in Norway

Har ikke kjøpt selv enda men ser at i Bergen så er det en leverandør som selger fra pall. Virker ok ut fra hva jeg leser på andre forum. No name...

goggo

Sitat fra: goggo på torsdag 22. september 2022, klokken 07:30
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 16:52
Sitat fra: goggo på onsdag 21. september 2022, klokken 08:36
Det som irriterer meg mest med dette er at ingen norske journalister eller politikere ser ut til å bry seg, ikke engang TU eller andre tekniske tidsskrifter. De skrev at det er bra at borettslag nå kan dele på solcelle anlegg, men ingen kritiske kommentarer om hvorfor ikke andre folk kan gjøre dette.

Jeg ante ikke at å sette opp fellesanlegg på denne måten var forbudt. Det er totalt meningsløst når
det ropes etter kraft overalt.  Det må da være mye bedre løsning enn å kjøre store bulldosere opp i fjellheimen og sprenge løs til dovre faller...

Jeg er usikker på om "forbudt" er det rette ordet, eller om det bare er avgifter og reguleringer som gjør det så vanskelig og dyrt at det i praksis er umulig i Norge.

Det er i alle fall noe på gang for å gjøre det mulig å dele på strømmen som produseres på samme eiendom, men ikke mellom flere eiendommer.
Til nå har f.eks borettslag kunne sette opp et solcelleanlegg og bruke denne strømmen til felles-strøm, men ikke fordele den mellom de enkelte husstander i borettslaget. Med de nye reglene (som faktisk ikke ser ut til å være vedtatt enda, det er høringsfrist til 30.september i år) så kan de dele sol-inntektene så lenge de er på samme gårds/bruks-nr.
https://www.nve.no/media/12625/forslag-til-forskriftsendring-deling-av-produksjon-3666137_1_1.pdf
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/horinger/elektrisk-kraft--fritak-for-fornybar-energi-som-brukes-pa-samme-eiendom

SitatBakgrunnen for høringen fremgår av Prop. 1 LS (2021–2022) punkt 9.6. Ved behandlingen av budsjettproposisjonen for 2022 ble det vedtatt et fritak for kraft som er produsert fra fornybare energikilder og som brukes på samme eiendom, jf. Stortingets vedtak om avgift på elektrisk kraft romertall II § 2 bokstav f, jf. Innst. 3 S (2021–2022) punkt 9.6.

Fritaket vil være geografisk avgrenset til eiendommen tilknyttet produksjonsanlegget. Det er ikke et vilkår at kraften går via det interne ledningsnettet og det åpnes for virtuell fordeling av kraft vi det eksterne ledningsnettet. Det foreslås at man kan få fritak ved deling av kraft fra maksimalt 500 kW installert effekt per eiendom jf. vedtaket om avgift på elektrisk kraft romertall II.

Men ingenting tyder på at de åpner for at naboer og andre kan dele på et anlegg, altså "Community Solar".
https://en.wikipedia.org/wiki/Community_solar

mvh
Hugo

Det ser ut som TU nå endelig har våknet, og skriver om dette forbudet mot Community Solar som vi har i Norge og som jeg skrev om her for en måneds tid siden.
https://www.tu.no/artikler/solenergiklyngen-om-nves-delingsmodell-faller-pa-sin-egen-urimelighet/522982

Men som fattig pensjonist ("gjerrig pensjonist" passer nok egentlig bedre...) tar jeg meg ikke råd til å abonnere på pluss artiklene til TU, så er det noen her som  kan lese artiklen og dele den med oss andre?

mvh
HUgo
[attachment id=0 msg=1069426]
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

I Hellas har de en strømstøtte som jeg for egen del har stor sympati for. Der får man dekket omtrent 90% av priskningen for e første 500 kWt og deretter redusert prosentsats jo høyere forbruk. Klarer man å redusere forbruket med mer enn 15% smamenlignet med fjoråret får man en ytterlige støtte. Dette gir et betydelig incentiv til å redusere forbruket i motsetning til i Norge hvor satsene har blitt for høye (90%) og strømforbruket som dekkes av ordningen (5000 kWT per måned) alt for høy.
Dessuten har vi en ordning hvor støtten ikke er "reell" i forhold til hva folk tror av den enkle grunn at det er prisen i snitt som brukes, en pris man sjelden vil oppnå med mindre man er pesnjonist eller har investert betydelig med dippedutter og har en intersse for slikt som langt overgår folk flest ambisjoner, ønsker, kunnskaper eller forståelse, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: Grosor på fredag 14. oktober 2022, klokken 09:35
https://www.tu.no/artikler/solenergiklyngen-om-nves-delingsmodell-faller-pa-sin-egen-urimelighet/522982?key=Nwb2ppgP

Prøv denne lenken du.

Takker og bukker.

Ja da ser jeg at dette endelig, 10-12 år etter at det ble det i USA og andre land, har blitt et diskusjonstema i Norge.
Her på berget heter det visst Lokale Energisamfunn og ikke Community Solar som jeg har kalt det. :)

Karina Standal, seniorforsker ved Cicero Senter for klimaforskning sier bl.a.:
Gjennom intervjuer, spørreundersøkelser og møteplasser for kraft og nettselskap, næringsliv, offentlige myndigheter og sivilsamfunnsorganisasjoner i Come Res-prosjektet ser vi at vi enda er et godt stykke unna å kunne legge til rette for lokale energisamfunn i Norge slik som det legges opp til i EUs reviderte fornybardirektiv.

I direktivet er det fokus på grasrotaktørers mulighet for å produsere egen energi som en del av energiomstillingen. Mange aktører i Norge etterspør regulatoriske endringer som gjør at man kan utnytte potensialet for lokale energiløsninger

Så forhåpentligvis vil EU igjen være pådriver og hjelpe oss til gode løsninger for energideling, på samme måte som det er EU som nå løser problemet med betalingskaos på hurtiglading for oss.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 23:27

Det er jo nettopp effektkapasiteten NVE påpekte kunne bli et enormt problem i Norge. Leste du ikke artikkelen om NVE-rapporten linket? Eller er du uenig med NVE?

Nå har jo NVE og Statnett i all sin visdom bygd ut masse kapasitet til utlandet som brukes i liten grad (opp til ca 30%). Denne kapasiteten som er på ca 9 GW kan også brukes de sjeldne ganger vi bruker mye strøm (noe få ekstremt kalde dager i året). Vi har altså i utgangspunktet 38 GW (samlet produksjonskapasitet i Norge) og ca 9 GW (import) til å dekke et ekstremfobruk som på det høyeste så langt har vært 25,5 GW.

NVE's rop om krise er nok mest taktisk og politisk og over hodet ikke reell. Og i verste fall kunne halve Norges befolkning fyre med ved noen få timer eller dager og derved redusere effektbehovet med ca 5 GW.

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 14. oktober 2022, klokken 14:57
I Hellas har de en strømstøtte som jeg for egen del har stor sympati for. Der får man dekket omtrent 90% av priskningen for e første 500 kWt og deretter redusert prosentsats jo høyere forbruk. Klarer man å redusere forbruket med mer enn 15% smamenlignet med fjoråret får man en ytterlige støtte. Dette gir et betydelig incentiv til å redusere forbruket i motsetning til i Norge hvor satsene har blitt for høye (90%) og strømforbruket som dekkes av ordningen (5000 kWT per måned) alt for høy.
Dessuten har vi en ordning hvor støtten ikke er "reell" i forhold til hva folk tror av den enkle grunn at det er prisen i snitt som brukes, en pris man sjelden vil oppnå med mindre man er pesnjonist eller har investert betydelig med dippedutter og har en intersse for slikt som langt overgår folk flest ambisjoner, ønsker, kunnskaper eller forståelse, dessverre!

Veldig glad for at vi ikke har slike løsninger i Norge. Når vinteren kommer og vi skal varme opp til 18-19 grader inne så vil forbruket gå til himmels. Det er komplett umulig å unngå for mange selv om huset er moderne. I Hellas
har man sjelden 15-30 minus - det har man dessverre flere steder i Norge. Når gradestokken bikker under -15 grader blir virkningsgraden til varmpepumpene også svært fort dårlig.  På eget hus har månedsforbruket nå ligget godt under 1000 kwh for en måned - og slik har det historisk alltid vært med temperatur på 7 grader og opp.
Og da er lading av 2 elbiler inkludert....Men ser jeg på historikken ser jeg at 4000 kwh lett passeres når ute temperaturen går under -15 flere dager. Ja - så ekstrem forskjell kan det faktisk være. Altså +7 eller varmere - fint under 1000 kwh pr måned...Passerer en under -15...ja da er vi på 4000 kwh eller mer...
Tror nok mange ikke helt forstår hvor mye mer ekstra energi som kreves når varmepumpen plutselig ikke gir noe ekstra - og dette skjer ca ved -15 grader..Det er også en ganske bratt kurve fra 0 og ned til -15..og er det fuktig luft ute med tåke går mye energi bort til det også......

Forbruket er nemlig ikke lineært med temperatur...det er mer en logaritmisk skala som må brukes..

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. oktober 2022, klokken 16:46

Forbruket er nemlig ikke lineært med temperatur...det er mer en logaritmisk skala som må brukes..

Forbruket er proporsjonalt med temperaturdifferansen. Er utetemperaturen ca 10 til 15 grader behøves ingen oppvarming (avhengig av hvor mye sol). Ved null grader har en en temperaturforskjell på 15 grader (0 til 15). Ved minus 15 behøver dobbelt så mye energi og ved -25 ca 2,7 ganger.

Min ene varmepumpe (eneste oppvarming av dårlig isolert enebolig) er tilstrekkelig til oppvarming ned til -20 grader. Selv ved -20 vil en moderne varmepumpe klare COP 2, altså 1 kW inn gir 2 kW varme. Nye varmepumper kan brukes ned til -30 grader.

Electric cars in Norway

Det stemmer det. Man kan glatt få to Cop ved de lave temperaturene. Det er jo nettopp det som gjør varmepumpe helt genialt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA