Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat

Nå har jo NVE og Statnett i all sin visdom bygd ut masse kapasitet til utlandet som brukes i liten grad (opp til ca 30%).
Det er vel et lite understatement. I all «sin visdom.» Det burde vel vært i «all sin dumhet.».

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 17:51
Sitat

Nå har jo NVE og Statnett i all sin visdom bygd ut masse kapasitet til utlandet som brukes i liten grad (opp til ca 30%).
Det er vel et lite understatement. I all «sin visdom.» Det burde vel vært i «all sin dumhet.».

Du har helt rett! Det var ironisk ment! Slikt bør merkes med "ironi" i kommentarfelt!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 17:47
Det stemmer det. Man kan glatt få to Cop ved de lave temperaturene. Det er jo nettopp det som gjør varmepumpe helt genialt.

På det meste COP 5 til 6. Snitt over året (SCOP) i området 3 til 4! Min varmepumpe ligger på ca 3 (ny i 2013).

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 06:22
Har noen erfaringer med bra solcellepaneler? Bra leverandør?

Har kjøpt en billig hytte og med spinnville strømpriser så vi jeg gå mest mulig off-the-grid. Har tenkt å gjøre jobben selv.

Jeg handler hos Solcellespesialisten. Bra utvalg, gode priser og nettbutikk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 14. oktober 2022, klokken 18:23
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 17:51
Sitat

Du har helt rett! Det var ironisk ment! Slikt bør merkes med "ironi" i kommentarfelt!
Visdom og NVE/Statnett i samme setning burde være tydelig nok markering av ironi.

Blir omtrent som å si at Trump med sin store selvinnsikt eller Musk med sin gode impulskontroll....... [emoji23]

Electric cars in Norway

Takker.
Ja det var to gode cases... Donald & Elon.

Electric cars in Norway

Vi har snakket om dette før her inne.... Mange ganger... men uansett, denne nyheten fra sept leste jeg nå og den har jo en litt annen vinkling på skyld fordeling enn mye av det jeg har lest tidligere. Så hvis man lurer på hva den trådens tema « hva er det med strømprisene?» så les også den vinklingen fra denne lederartikkelen.  https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/9zvgwW/eu-og-superprofitten

Kopi:

EU og superprofitten
AFTENBLADET MENER: Norge skal ikke betale for brannslukking i et Europa som har skakkjørt sine egne energimarkeder.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. oktober 2022, klokken 16:46
Sitat fra: arthur på fredag 14. oktober 2022, klokken 14:57
I Hellas har de en strømstøtte som jeg for egen del har stor sympati for. Der får man dekket omtrent 90% av priskningen for e første 500 kWt og deretter redusert prosentsats jo høyere forbruk. Klarer man å redusere forbruket med mer enn 15% smamenlignet med fjoråret får man en ytterlige støtte. Dette gir et betydelig incentiv til å redusere forbruket i motsetning til i Norge hvor satsene har blitt for høye (90%) og strømforbruket som dekkes av ordningen (5000 kWT per måned) alt for høy.
Dessuten har vi en ordning hvor støtten ikke er "reell" i forhold til hva folk tror av den enkle grunn at det er prisen i snitt som brukes, en pris man sjelden vil oppnå med mindre man er pesnjonist eller har investert betydelig med dippedutter og har en intersse for slikt som langt overgår folk flest ambisjoner, ønsker, kunnskaper eller forståelse, dessverre!

Veldig glad for at vi ikke har slike løsninger i Norge. Når vinteren kommer og vi skal varme opp til 18-19 grader inne så vil forbruket gå til himmels. Det er komplett umulig å unngå for mange selv om huset er moderne. I Hellas
har man sjelden 15-30 minus - det har man dessverre flere steder i Norge. Når gradestokken bikker under -15 grader blir virkningsgraden til varmpepumpene også svært fort dårlig.  På eget hus har månedsforbruket nå ligget godt under 1000 kwh for en måned - og slik har det historisk alltid vært med temperatur på 7 grader og opp.
Og da er lading av 2 elbiler inkludert....Men ser jeg på historikken ser jeg at 4000 kwh lett passeres når ute temperaturen går under -15 flere dager. Ja - så ekstrem forskjell kan det faktisk være. Altså +7 eller varmere - fint under 1000 kwh pr måned...Passerer en under -15...ja da er vi på 4000 kwh eller mer...
Tror nok mange ikke helt forstår hvor mye mer ekstra energi som kreves når varmepumpen plutselig ikke gir noe ekstra - og dette skjer ca ved -15 grader..Det er også en ganske bratt kurve fra 0 og ned til -15..og er det fuktig luft ute med tåke går mye energi bort til det også......

Forbruket er nemlig ikke lineært med temperatur...det er mer en logaritmisk skala som må brukes..

Hvis vi på alle sett og vis skal tenke "worst case", i denne sammenheng la alle typer støtte være basert på at man skal fullt ut dekke de største forbrukerne så blir det hele nokså meningsløst etter mitt syn. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 15. oktober 2022, klokken 08:21
Hvis vi på alle sett og vis skal tenke "worst case", i denne sammenheng la alle typer støtte være basert på at man skal fullt ut dekke de største forbrukerne så blir det hele nokså meningsløst etter mitt syn.

Det er vel å ta det litt langt og det høres ut som det skyldes vel mye forutinntatte holdninger om hvem disse store forbrukerene er. Vi snakker også om helt vanlige familier på bygda i innlandet med en bolig som kanskje er verdt 1/10 av en leilighet sentralt i Oslo.

Jeg sitter jo igjen med et inntrykk av at dine forslag ligner SV forslag som er designet under forutsetninger som ikke rammer deres kjernevelgere.
Mao. at man f.eks bor i en leilighet i en bygård eller tomannsbolig o.l sentralt nær en av de store byene,  og følgelig ikke har så stort eget forbruk. Jeg ser ofte slike SV forslag som i bunn og grunn aldri rammer deres egne velgere - men skal ramme alle andre slik at de gjennom økonomiske tiltak skal tvinges til å leve som dem.  Man har ganske lite respekt for andre mennesker når man designer løsninger som ikke rammer dem selv. Ser at SP har hoppet på denne vognen også når de trekker statlig støtte til organisasjoner de ikke selv liker. Man snakker så pent om mangfold, men når det kommer til faktisk politikk så er det noen partier der ute som helt klart forsøker å tvinge andre til å være som dem selv.

Jeg synes støtteordninger mhp. strøm skal være rause i et land som Norge. Vi har gjennom generasjoner bygget opp en fantastisk velfungerende kraftforsyning som har tjent landet ekstremt bra. Så har noen dessverre fått det for seg at vi bør jobbe mot et mål der vi får en felles (lik) europeisk pris på kraft - helt uavhengig av hvor du bor innenfor EU og hvilke energikilder du bruker til oppvarming,matlagning osv... Jeg er helt sikker på at dersom Norges innbyggere på sikt skal betale helt lik enhetspris som hvilken som helst annen person i EU på kraft - så vil Norge som nasjon oppleve det som enkelte bygder i Norge opplever - at folk flytter ut og lar husene stå igjen som fritidsboliger.  Dersom man isteden respekterer at forbruket faktisk må være ulikt basert på geografisk plassering og at man samtidig ønsker å opprettholde en spredt bosetting i Norge så må man også svelge at strømstøtteordninger må være rause.

Jeg sliter litt med denne solidariske tankegangen som mange mener vi må ha overfor EU ved å tvinge oss til å spare her slik at vi kan dytte så mye kraft som mulig ned til EU. Spesielt Tyskland har jo selv satt seg i denne situasjonen - og hvem er det som virkelig skor seg på svindyr kraft i Norge - jo Europeiske pensjonsfond med eierskap i vind. Og hvem betaler for at vindkraften kan skumme fløten? Jo - norske kunder som må betale overpris på nettleie fordi det må stadig dyrere systemtjenester til for å drifte en slik uforutstigbar energikilde. Det har vært alt for liten oppmerksomhet på hvor dyrt det vil være å bygge seg opp til et nasjonalt overskudd av kraft i NO1,NO2,NO5 igjen etter at man åpnet opp for så mye eksportkapasitet. Fasiten er nok at vi i lengre perioder av året vil oppleve at Sør Norge vil få EU priser på kraft - og da synes jeg det er rett og rimelig at vi kan beholde gode støtteordninger for å kompensere dette. Vi har tross alt behov for mer kraft i dette landet pr husholdning enn i EU av helt naturlige geografiske grunner.

Electric cars in Norway

Sitat

Vi snakker også om helt vanlige .............................familier på bygda i innlandet med en bolig som kanskje er verdt 1/10 av en leilighet sentralt i Oslo.

Helgenen... måtte bare... nå er det vel "vanlige folks sin tur" he he  :-)  fritt sitert etter to kjente partiledere...

jlan

Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:22
...Jeg sliter litt med denne solidariske tankegangen som mange mener vi må ha overfor EU ved å tvinge oss til å spare her slik at vi kan dytte så mye kraft som mulig ned til EU...
...Det har vært alt for liten oppmerksomhet på hvor dyrt det vil være å bygge seg opp til et nasjonalt overskudd av kraft i NO1,NO2,NO5 igjen...
Jeg vil bare understreke at NO5 har et solid kraftoverskudd, og mange her sliter med den solidariske tankegangen  vs. NO1. Spesielt når det forlanges at vi skal ta mye av belastningen med elkektrifisering av sokkelen også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på lørdag 15. oktober 2022, klokken 11:14
Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:22
...Jeg sliter litt med denne solidariske tankegangen som mange mener vi må ha overfor EU ved å tvinge oss til å spare her slik at vi kan dytte så mye kraft som mulig ned til EU...
...Det har vært alt for liten oppmerksomhet på hvor dyrt det vil være å bygge seg opp til et nasjonalt overskudd av kraft i NO1,NO2,NO5 igjen...
Jeg vil bare understreke at NO5 har et solid kraftoverskudd, og mange her sliter med den solidariske tankegangen  vs. NO1. Spesielt når det forlanges at vi skal ta mye av belastningen med elkektrifisering av sokkelen også.

Det forstår jeg svært godt selv om vi tross alt tilhører samme land. Elektrifisering av sokkelen er forøvrig et idiotprosjekt som bare vil legge mer press på å få bygget ned ennå mer natur på fastlandet samtidig som det vil gi økt forbruk og flytte etterspørselsekurven ennå mer opp i det bratte området og således vil gi ennå flere timer med høypris enn det historisk sett har vært. Videre vil det kreve ennå mer investering i dyr infrastruktur for å kunne ha effekt stående ved behov. NO1 går mot et formidabelt effektunderskudd dersom NO5 skal dytte sin ut til sokkelen. En varslet katastrofe for å si det mildt.....

jlan

Vel, NO3 og NO4 er også samme land. De fortjener sikkert å beholde mye av kraften sin de også, men det vil jo styrke vindkraftutbygging i nord hvis den kan omsettes. Vindkraft i Nord-Norge er antagelig mer verdifull, da den ofte vil ligge i et annet værsystem enn Nordsjøen. Det er ganske interessant og sammenligne  Sverige og Norge når det gjelder nord-sør linjer:
https://www.svk.se/en/national-grid/map-of-the-national-grid/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Egil S

De som har levd en stund vet jo at den billige strømmen vi har i Norge var med på å veie opp for ellers høye utgifter, spesielt for norsk industri og bedrifter.
Den billige strømmen var det som i årtier har gjort at norske bedrifter har vært konkurransedyktige i utlandet, til tross for høye skatter og lønnsutgifter for å hode et relativt flatt lønnsnivå i landet for å unngå et stort klasseskille som man ser i andre land. Dette viste tidligere generasjoner med politikere.

At vi nå få EU priser i deler av landet gjør at bedriftene ikke lengre klarer å være konkurransedyktige med utenlandsk industri som vil føre til at noen legger ned, samt at lønnsnivået vil bli hold nede for å i det heletatt å få det til å gå rundt.

I går så jeg et program på Discovery Channel som heter "how do they do it", hvordan ting lages, i går var de hos Norske Jøtul å viste hvordan de laget peisovnene sine.
De begynte med skrapmetall som de gjenvant i en induksjonsovn som brukte 3MW, i følge programmet nok til 7000 norske hus.
Ser for meg denne bedriften ikke lengre klarer å drive lønnsomt med EU priser på strøm.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Et lite spørsmål. Prøvde å Google for å finne ut hvorfor NO5 er ulogisk nummerert

Den er jo mellom 2 og 3 og ved siden av 1.

Betyr egentlig ikke noe, bare lurer på hvorfor.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA