Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 21:19
Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 20:59
Snakker dere om reell skattebelastning eller skattetrekket dere har fra arbeidsgiver? Jeg har 46% trekk av lønn, men totalen i skatteoppgjøret endte på 35% når faktisk skattesum ganges med hundre og deles på total inntekt alt inkl. Er jo en viss forskjell...

Unger osv utgjør jo ikke så store forskjeller.

Jeg snakker om  skatt dividert på total lønn før fradrag slik det fremkommer på skatteoppgjøret. Altså sum utbetalt lønn fra arbeidsgiver pluss event andre inntekter slik det fremkommer i skatteoppgjør som total inntekt før fradrag sett opp mot sum skatt betalt.

Det står "pensjonsgivende inntekt" hos meg
Så tar jeg posten "Beregnet skatt " og dividerer på tallet over..
Da har du vel veldig godt betalt da ;-) 36,5% betalte jeg i 2021, regnet ut slik du angir.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

RJK

Angående strømstøtte, ser Peggy Hessen Følsvik vil begrense støtten fordi dette er "våre skattepenger...

Men der tar hun jo helt feil, bevist eller ikke. Det er jo snakk om overprising av strøm i utgangspunktet, så det er en reduksjon av ekstrainntekten, og ikke skattepenger dette skal finansieres av.

Og dette er det store kravet, og det gies en lang beng i at det bygges ned og arbeiderne vil miste jobben når bedriftene kaster inn håndkleet fordi de rett og slett bruker alt som skulle vært inntektene, til å dekke den ekstra strømregningen.

Og når bedriftene går konk, vil kommunene miste både skatteinntekter fra arbeiderne, og fra bedriftene som legges ned. Da blir det heller ikke inntekter på strømforbruket til lokale næringsdrivende, og sosialutgiftene flyr i taket.

Norske kommuner vil blø. Og når rikingene flyr ut av landet, så forsvinner skattepengene de og betaler i dag.

Jeg må si jeg blir kvalm, når så uintelligente argumenter brukes, og man helt klart ikke skjønner hvordan samfunnet virker og henger sammen.

Gjenbruker et bilde fra tidligere i debatten:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på mandag 19. september 2022, klokken 21:49

Da har du vel veldig godt betalt da ;-) 36,5% betalte jeg i 2021, regnet ut slik du angir.

Jeg har en ok lønn - men ikke dramatisk høy. Men jeg har aldri "forbrukt" penger men spart litt hele livet - dermed fått litt formue. Det er nok den utløsende faktoren her.  Der andre har flydd til banken for å låne - har jeg flydd til banken for å spare. Jeg bruker ikke så mye penger i det daglige og har en ganske snill livsførsel i forhold til miljøet og forbruk. Men jeg straffes jo ekstremt av skattepolitikken i landet. Den er designet for at folk skal låne og bruke penger hele tiden. Den er laget for å bygge ned natur - først låner man masse penger ut - så legger man på intensiver som rentefradrag - så øker forbruket og man må bygge ut mer kraft. Slik drev man på sakte men sikkert i mange år. Så er det noen som synes dette går for sakte - man må få fortgang nedbyggingen av norsk natur - så da dunker man opp 2 nye kabler som øker forbruket dramatisk sett opp mot tilgengelig kapasitet og kobler prisen på kraft rett på EU nivå.  Og dette i et land bygget for å forbruke elektrisitet - der det offentlige eier elektrisiteten. Så det blir på en måte en ekstra skatt som det offentlige drar inn - og verdien av det de eier blir nå plutselig verdsatt til EU pris. Men pengene de henter inn kommer ikke fra EU borgere, men 90% av hele kontantstrømmen hentes fra egne innbyggere - så det er beviselig en økt skjult skatt.

Så er man frekk nok til å kalle det hele et grønt skift!!! ENOVA har jo gitt ut penger for å trigge mer forbruk av elektrisitet i dette landet - så dette grønne skiftet er egentlig et skifte fra grønne skoger og fjell - til et land der skog og fjell skal bygges ned og bli betong og asfalt. Hva skjedde med ENØK tiltakene fra ENOVA?

Alt oppe i denne galskapen føler jeg kanskje litt som Astrid Lindgren som en dag oppdaget hvor mye hun egentlig betalte i skatt....En skatt hun selvfølgelig betalte med glede inntil hun oppdaget at hun ble tappet for mer penger enn hun tjente.

Men i eget tilfelle blir det liksom et hakk verre fordi pengene man skal skatte skal nå gå til å rive ned noe man er glad i.

For nå skal pengene vi skatter plutselig bidra til en massiv nedbygging av norske skoger og fjell.....og når slikt skjer med egne sparepenger - vel da mister en liksom hele livsmotet.

Orbit

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 21:19
Jeg snakker om  skatt dividert på total lønn før fradrag slik det fremkommer på skatteoppgjøret. Altså sum utbetalt lønn fra arbeidsgiver pluss event andre inntekter slik det fremkommer i skatteoppgjør som total inntekt før fradrag sett opp mot sum skatt betalt.

Det står "pensjonsgivende inntekt" hos meg
Så tar jeg posten "Beregnet skatt " og dividerer på tallet over..

OT: Det blir et riktigere bilde dersom du bytter ut "beregnet skatt" med summen av inntektsskatt og trygdeavgift. (Dersom du har ubetydelig formue- eller utenlandsskatt, blir det likevel det samme). Dersom du også har næringsinntekter, er ikke disse en del av pensjonsgivende inntekt, men skal likevel beskattes. Dersom du skal komme opp 44-46% inntektsskatt, må du ha en lønnsinntekt i området 6M+.

Oppdatering: Ser du svarte samtidig med meg. Er nok formuesskatt som drar opp skatten din da ja.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. september 2022, klokken 18:59
Sitat fra: arthur på mandag 19. september 2022, klokken 18:22
Sitat fra: hemi på mandag 19. september 2022, klokken 12:40
De fyller lommene sine med penger tilhørende Norge AS/felleskapet. Hvordan kan du mene det ikke er å sette seg selv forran? De bruker mer tid på å "lure systemet", mange går også da over grensen til ulovlig, ikke bare umoralsk, de bruker tid/energi på dette. Ikke Norge AS. Det er feil på flere nivåer her.

For å ikke snakke om dårlig forvaltning....

De bruker mer tid på å "lure" systemet enn på hva da? Vet du egentlig noe som helst om dette, i såfall hvordan?

For ordens skyld; Skattetilpasning og skatteplanlegging har da ingenting med noe annet å gjøre en å forbedre sin egen økonomi med lovlige midler og hvem gjør ikke det hvis de kan?

Jeg har aldri gjort skatteplanlegging - men jeg synes andelen skatt vs inntekt begynner å bli latterlig høy.

Så ikke alle planlegger for å lure bort verdier - f.eks kjøpe eiendom som reduserer formuesverdien vs f.eks kontanter.

Egentlig har jeg alltid mislikt sterkt folk som driver aktiv skatteplanlegging.
Men jeg ser jo at når skatteprosenten blir høy så lønner det seg å gjøre grep, ellers så er det snart ingen hensikt å jobbe. Hva betaler folk i skatt om dagen? Går jeg inn på min selvangivelse (skatteoppgør 2021) og ser på hvor mye jeg skatter dividert på inntekt har jeg 44% skatt nå. Og jeg er bare en helt ordinær godt betalt lønnsmottager.  Så snart vil halvparten av hver krone jeg tjener gå rett til staten.  Jeg har tenkt tanken mange ganger at jeg snart ikke ser noen hensikt å jobbe mer når så stor andel av inntekten bare forsvinner. 30-40% er ok - men ikke når man kryper opp mot 50%. Og nå er det vel varslet ennå større skattegrep.........

Ser at den vanlige skatteprosenten i Norge på lønn er ekstremt mye mindre enn hva jeg opplever :

https://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

"En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 31,3 prosent."

Hvorfor jeg betaler så hinsindes mye mer forstår jeg ikke helt - men mulig mange har mye å skrive av - noe jeg ikke har.

Men jeg har som sagt heller ikke drevet noen form for skatteplanlegging overhodet og betalt med glede alt jeg har blitt bedt om. Men nå synes jeg som Røkke at nok er nok en en må begynne å gjøre grep.

Lurer på hva Støre betaler i skatt vs egen inntekt - skulle vært morsomt å se.......

For meg er ikke det å f.eks kjøpe en hytte å lure vekk penger, men noe man ønsker å gjøre fordi man sergleden og nytten av å eie en hytte. Konsekvensen av det kan bety at man reduserer sin formue slik at man ikke betaler formuesskapp, men trolig vil et slik kjøp bidra mer til fellesskapet, ikke mindre, da det jo skaper betydelig næringsmessig aktivitet.

Støe - det står en del om det her, les og nyt? https://www.nettavisen.no/okonomi/store-dro-inn-seks-millioner-betalte-to-prosent-i-skatt/s/12-95-3424190537

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 08:06

For meg er ikke det å f.eks kjøpe en hytte å lure vekk penger, men noe man ønsker å gjøre fordi man sergleden og nytten av å eie en hytte. Konsekvensen av det kan bety at man reduserer sin formue slik at man ikke betaler formuesskapp, men trolig vil et slik kjøp bidra mer til fellesskapet, ikke mindre, da det jo skaper betydelig næringsmessig aktivitet.

Støe - det står en del om det her, les og nyt? https://www.nettavisen.no/okonomi/store-dro-inn-seks-millioner-betalte-to-prosent-i-skatt/s/12-95-3424190537

Vel - jeg skal ikke moralisere om hyttekjøp - folk må få lov til å bruke penger som de selv vil - men at skattemodellen vi har faktisk har oppmuntret til slike investeringer er i bunn og grunn ødeleggende for miljøet.
Selvfølgelig burde man sette formuesverdien lik salgsverdien løpende - det at man bytter penger fra f.eks bank til hytte eller hus burde ikke gi redusert beskatning. Men det gjør det jo.

Og så har du slike som Støre som tydeligvis går ett skritt lenger for å slippe å betale skatt fra sin formue.
Hvordan kan man ha respekt for en statsminister som bidrar med ekstremt mye mindre andel av disponibel inntekt og formue enn svært mange vanlige lønnsmottakere i dette landet?
Det legges aldri ut noen oversikt som viser pensjonsgivende inntekt sett opp mot skatt - eller finnes slike lister?
Det er jo disse menneskene som virkelig bidrar til det samfunnet vi har i dag. Og takken skal nå være at disse skal frarøves ennå mer penger. Og disse pengene skal igjen gå til å bygge ned Norge slik at de som er med på forbruksfesten skal få nok energi til å fortsette med dette - gjerne med lånte penger som gir skattefradrag også.
Det er noe ekstremt dobbeltmoralskt i dette. 

Men for å komme inn på sporet igjen. Ringhals 4 fikk jo en feil under oppstart etter en revisjon for litt siden.
Dette har gjort at Sverige nå kan risikere effekt underskudd i perioder. Det er effekt som er prisdrivende.
Det betyr at Norge ikke nødvendigvis får transportert energi fra nord gjennom sverige og videre til Norge og således virke prisdempende for pris i Sør Norge. Hele feilen med Ringhals 4 er også et mysterium - en rutinemessig jobb gikk galt uten at noen helt har turt å komme ut i media og forklare i detalj hvordan i alle dager det kunne skje.  Her kan man virkelig åpne opp for konspirasjonsteorier om utro tjenere som gjorde en bevisst feil.

Mer om saken her :

https://www.expressen.se/nyheter/missen-som-orsakade--stoppet-pa-ringhals-4/

De som jobber her har ofte ikke så veldig høy lønn - noen av dem har så vidt jeg vet heller ikke så høy formell kompetanse. Så de er kanskje et lett offer dersom noen skulle tilby dem en million eller to for å initere en feil?
Nå kjenner jeg mange i Vattenfall og jeg har litt vanskelig for å tro på en slik konspirasjonsteori - men uansett hva som skjedde og hvrorfor : dette er gode nyheter for Putin.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. september 2022, klokken 08:36
Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 08:06

Vel - jeg skal ikke moralisere om hyttekjøp - folk må få lov til å bruke penger som de selv vil - men at skattemodellen vi har faktisk har oppmuntret til slike investeringer er i bunn og grunn ødeleggende for miljøet.
Selvfølgelig burde man sette formuesverdien lik salgsverdien løpende - det at man bytter penger fra f.eks bank til hytte eller hus burde ikke gi redusert beskatning. Men det gjør det jo.

Og så har du slike som Støre som tydeligvis går ett skritt lenger for å slippe å betale skatt fra sin formue.
Hvordan kan man ha respekt for en statsminister som bidrar med ekstremt mye mindre andel av disponibel inntekt og formue enn svært mange vanlige lønnsmottakere i dette landet?
Det legges aldri ut noen oversikt som viser pensjonsgivende inntekt sett opp mot skatt - eller finnes slike lister?
Det er jo disse menneskene som virkelig bidrar til det samfunnet vi har i dag. Og takken skal nå være at disse skal frarøves ennå mer penger. Og disse pengene skal igjen gå til å bygge ned Norge slik at de som er med på forbruksfesten skal få nok energi til å fortsette med dette - gjerne med lånte penger som gir skattefradrag også.
Det er noe ekstremt dobbeltmoralskt i dette. 

Men for å komme inn på sporet igjen. Ringhals 4 fikk jo en feil under oppstart etter en revisjon for litt siden.
Dette har gjort at Sverige nå kan risikere effekt underskudd i perioder. Det er effekt som er prisdrivende.
Det betyr at Norge ikke nødvendigvis får transportert energi fra nord gjennom sverige og videre til Norge og således virke prisdempende for pris i Sør Norge. Hele feilen med Ringhals 4 er også et mysterium - en rutinemessig jobb gikk galt uten at noen helt har turt å komme ut i media og forklare i detalj hvordan i alle dager det kunne skje.  Her kan man virkelig åpne opp for konspirasjonsteorier om utro tjenere som gjorde en bevisst feil.

Mer om saken her :

https://www.expressen.se/nyheter/missen-som-orsakade--stoppet-pa-ringhals-4/

De som jobber her har ofte ikke så veldig høy lønn - noen av dem har så vidt jeg vet heller ikke så høy formell kompetanse. Så de er kanskje et lett offer dersom noen skulle tilby dem en million eller to for å initere en feil?
Nå kjenner jeg mange i Vattenfall og jeg har litt vanskelig for å tro på en slik konspirasjonsteori - men uansett hva som skjedde og hvrorfor : dette er gode nyheter for Putin.

Litt på siden, men når du definerer innbetaling av sinnssyke strømregninger som ekstraskatt så er jo kjøp av hytte det ultimate skatteinnbetalingsforpliktelsen....siden du faktisk betaler 5-6 kroner per kWh. I hvert fall for oss med litt dårlig isolerte hytter....en dag på hytta: 500 kroner i strøm (skatt), takk. Jeg har forøvrig betalt uhorvelig store mengder mva i forbindelse med oppussing siste året :-) - For min del var jeg 30 år fra å være i nærheten av å betale formueskatt, men...mottar store "subsidier" i form av skattefradrag for gjeld...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGxoLW/kjell-56-vil-bruke-hytta-selv-om-stroemprisen-svir
Tesla Model Y                         2021-

hemi

noen som vet om man får klasse A eller B merking med solceller? evnt med varmepumpe og etterisolering tak

arthur

Valget er vanskelig mht om man skal velge klima, arbeidsplasser, naturinngrep eller (høye) strømpriser, og noen velger da å se at arbeidsplassene etableres i andre land, at strømprisen forblir høy, men at det ikke foretass inngrep i naturen, lokaldemokratiet har talt;

https://www.dn.no/kommentar/klima/klima-og-miljo/vindkraft/et-enkelt-trilemma-har-satt-oss-i-et-vanskelig-dilemma/2-1-1302555

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 19:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. september 2022, klokken 17:20
Det virker som om alle fokuserer på å redusere forbruk nå. Jeg tror ikke folk gir blanke i forbruk nå bare fordi de får på plass varmepumpe. Tror du det? Definitivt ikke de som får mulighet pga støtte, ei heller de som kunne klart det fint uten støtte.

Skulle jeg ordnet samme besparelse med etterisolering og vinduer som jeg fikk med varmepumpe snakker vi investering på 100.000+++, ikke 20.000,-.
Jeg vet ikke, jeg stilte spørsmålet. Om folk for eksempel heller fyrer med varmepumpe subsidiert av Stavanger kommune, enn å fyre med ved, fordi VP er billigere i drift, så blir ikke strømforbruket redusert. Og poenget er at det betyr uansett forsvinnende lite for totalen, og vil ikke føre til reduserte priser for alle andre, fordi Stavanger kommune bruker 30 mill på varmepumper til noen.

Snakker bare av egen erfaring. Jeg har to luft til luft og to luft til vann, og vi varmer opp hver eneste kubikk av huset, og garasjen, og reiv ut vedpeisen fordi den ikke ble brukt lenger. Riktig nok erstattet av gasspeis, men kun for kosen.

Det er nok forskjell på de som har overskudd etter at regningene er betalt (som du virker å ha) og en del mennesker som har fått strikken strekt litt langt etter alle prisøkningene.

De første 10 millionene fra Stavanger Kommune gikk til "alle som ville", så her var det nok blanding av rike og fattige. Den største strømreduksjonseffekten fikk en nok fra de rike, da de ikke sitter med pledd rundt seg og senker temperaturen om strømprisen er høy. Har hørt om mange som skrur av varmen helt i noen rom (med fare for kondensering når dusj-luften strømmer inn).

De neste 20 millionene fra Stavanger Kommune er todelt: 10 mill som før: førstemann til mølla, mens 10 av millionene går til "fattige" som må søke etter å få støtte. Det fine her er at støtten da kan bli mer enn 6000 per varmepumpe, alt etter hvor dårlig stilt de er økonomisk. Med COP på 3-4 gangen betyr det at barna slipper å fryse, og at de kanskje igjen får råd til å reise på ferie til Kristiansand - samt at verden reddes med lavere forbruk.

Kanskje Norge og bør ha en todelt ordning: halve støtten til "førstemann-til-mølla" (alle vil jo bli med når det kan bli utsolgt), og halvparten basert på økonomisk tilstand - dog ikke for byråkratisk...finnes jo flotte automatiske kredittvurderingsresultater som kan hente opp fjorårets inntekt osv.

Ved er veldig vanskelig for de fattige - nå koster det 8 kroner per kg, eller 3,33 kroner per liter om du vil (bjørkeved på ObsBygg) - 120 kroner for 36liters sekk (15kg).
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ja, "på seg selv kjenner en andre", på godt og vondt. Det er få rundt meg, i "min" bransje, med under millionen, så veldig mange i distriktet her har solide lønninger - og det er ikke så veldig hensiktsmessig at det er disse (oss) som sponses av Stavanger Kommune. Vi trenger det ikke og har nok heller ikke de riktige insentivene til å faktisk redusere forbruket. Godt å høre at det er delvis behøvsprøvd!

filtvet

Problemet i dag er at de som tjener veldig mye blir mye rikere, mens vi vanlige som tjener nokså bra blir skattet ihjel + at vi ikke får  fordelene som de som ikke jobber får, feks gratis barnehage, skole, aks etc. etc.

Så - lurer på om det i fremtiden i det hele tatt lønner seg å stå på. Kanskje fornuftig å gå ned til 50-60% stilling, hugge ved, jakte og fiske...

Loff

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:03
Ved er veldig vanskelig for de fattige - nå koster det 8 kroner per kg, eller 3,33 kroner per liter om du vil (bjørkeved på ObsBygg) - 120 kroner for 36liters sekk (15kg).

Har du litt tid og tiltak kan du få deg ved gratis eller tilnærma gratis. Jobbar sjølv i byggebransjen og avkapp, paller og anna reint treverk som går rett i ovnen, eventuelt etter å ha delt det opp i passe lengder, er det ingen som vil ha så vi betaler for å levere det på gjenbruksstasjonen. Har du lyst på "ekte" ved gror jo landet igjen og dei fleste grunneigarar eg kjenner blir over seg av glede om nokon vil rydde og lage seg ved.

Sjølv bor eg på gard og får all ved eg vil ha frå foreldra mine som driv, men før bodde eg lenger unna og da fyra eg med strø, paller og anna gratis treverk som eg kappa opp sjølv med mi elektriske motorsag.

Å kjøpe ved på butikken er dyrt, men på ingen måte einaste alternativ..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

hemi

hva gjør de med mindr epenger når eu forbyr vedfyring? sikkert noen politikere her som banker det igjennom

med det sagt er vedfyring ganske fjernt, jeg begynte å fyre med ved i fjor. aldri gjort før utover datenight & hygge. 

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:02
Valget er vanskelig mht om man skal velge klima, arbeidsplasser, naturinngrep eller (høye) strømpriser, og noen velger da å se at arbeidsplassene etableres i andre land, at strømprisen forblir høy, men at det ikke foretass inngrep i naturen, lokaldemokratiet har talt;

https://www.dn.no/kommentar/klima/klima-og-miljo/vindkraft/et-enkelt-trilemma-har-satt-oss-i-et-vanskelig-dilemma/2-1-1302555

Kunne du klippe ut litt fra denne - den er bak betalingsmur...

Generelt mener jeg det finnes et godt alternativ til det regjeringen ønsker  - og det er Enøk - masse mer Enøk tiltak.

Det vil gi mindre press på å bygge ned natur. Eneste "ulempen" er at det kan virke rentedrivende da man faktisk
må bruke penger på det fra staten sin side. Og når det gjelder å bruke penger som KAN gi rentedrivende
effekt så har jo regjering tatt på seg noen merkelige briller som prioriterer dette FORAN alt annet.
Så løsningen for dem er jo å ta fra de "rike" og heller bruke pengene som kommer derfra. Men det er ikke slik at "rike" mennesker alltid er de som står for masse sløsing og bruker masse på seg selv - det er en fullstendig kortslutning. De virkelig rike, slik som Støre, betaler jo småpenger i skatt i forhold til høytlønnende vanlige lønnsmottagere.

Men jeg synes ærlig talt at det må være verdt å bruke masse offentlige penger på ENØK tiltak og at disse pengene bør hentes fra de pengene som renner inn til Oljefondet om dagen.

Og jeg hadde aller helst sett at slik støtte skulle gå til ALLE hus,hytter osv som finnes i landet.
Jeg eier jo ikke noe annet enn et lite hus og vil ikke tjene noe på det personlig (har har gjort alt jeg kan for å spare allerede), men det vil skåne mye natur fra å bli rasert - og DET ville jeg satt umåtelig pris på.

Men dersom jeg skal skattes ihjel for å beskytte de som har lånt og brukt penger,fått skattefradrag osv - så blir det en så ekstrem urettferdighet i det at jeg nesten ikke ser poenget med å jobbe lengre. Og ekstremt ille
blir det dersom pengene som dras inn på høy skatt dyttes videre til å bygge ned natur......

Hvem gidder vel stå på å jobbe når man er i ferd med å nærme seg 50% i skatt på alt hva man tjener.
Hva marginalskatten er tør jeg nesten ikke tenke på - men å stå på litt ekstra om dagen er jo null verdt
for en som allerede skattes høyt.  Det er nesten slik at en føler på en ekstremisme fra dagens regjering om dagen på å "ta de rike" og bruke pengene på å tenne på skogen og fjellet at en blir helt matt!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA