Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

over 10 for strøm på "sørlandet nå, det er  gammel støtte, gammel månedspris så henger litt bak

dieselsuven har diesel til 18,73 på tanken og bruker 0.65 på mila

regnestykket for elbil ble litt auch plutselig på tur

krisemaksimering? med slagkraften regjeringen vår besitter er det man har i dag, og det som er lovet, ikke alltid 1:1 ;)

hELgenen

Staten dekker først 90% fra 1 september av snitt spotpris for perioden.

Jeg mener det er slik : (70øre + (Spotpris-70øre)*0.1 x 1.25

Så er prisen f.eks 10 kroner i snitt blir det :

(0.7 + (10-0.7)*0.1) x 1.25 = 2.0375 kr/kwh som vi må dekke selv

På toppen av dette kommer Nettleie,Forbruksavgift + Energifondet Enova SF.

Nettleie delen varierer en del i landet og består ofte av et energiledd, effektledd (Kapasitetsledd)

Vi forbrukte f.eks i Juli : 1 130,42 kwh
For dette var nettleien : 997,33 eksl. mva

Det betyr at for oss betalte vi med alle avgifter litt i overkant av 88 øre/kwh eksl. mva, eller 1.1 kr/kwh inkl. mva

Så for oss betyr det at dersom prisen bikker 10 kr så er må vi betale over 3 kr/kwh fra egen lommebok gitt
samme nettleie.

Så selv med strømpakken er dette 10 ganger normalen vi må dekke av egen lommebok.
Nå har ikke vi hytte og akkurat nå er jeg glad for det. Normalt vinterforbruk for oss pleier å bikke 100 kwh/dag.
Det betyr at for oss vil det fort koste ca 300 kr/dag i strøm - eller for 31 dager med den prisen som er oppgitt : 9300 kr/mnd til vinteren.  Dette er da altså tall etter strømstøtten og under forutsetning en pris på 10 kr

Dersom vi bruker en prognose på 6 kr/kwh blir regnestykket pr dag.

Kraft :
(0.7 + (6-0.7)*0.1) x 1.25 = 1.54

Nettleie inkl. mva og alle avgifter : 1.1 kr/kwh

= 2.64 kr/kwh

Mao. 264 kr/døgn i strøm eller ca 8182 kr/mnd

Så det er vel bare å stålsette seg for regninger på mellom 5000 og 10.000 pr mnd. etter strømstøtten!

Synes nettleien vår er ganske dyr - men det er prisen vi må betale for å bo på bygda - tallene som er vist er tall hentet direkte ut fra regningen fra vår nettleverandør. Der er det også varslet økt nettleie på ca 6 øre ved neste korsvei.

02jan

Mitt sidespor, har også høy nettleie og ser at den nye beregningen med effekt trinn, gjør at denne i praksis for min del øker med 150 til 300 % pr.mnd.

Nå har jeg tidligere skrevet om at det ser ut som «Bangkok» utenfor, med ledninger over nabotomt fra husveggen min til diverse stolper i nabolaget. Tipper dette er fra 50 tallet.

Det var tordenvær her forrige uke og slo ut det som ikke vi hadde tatt ut av stikkontakt av små elektrisk. 4 år gml ARG kjøl/frys, små elektrisk med 12v trans , lys i kjøkkenbenk. Var ikke hjemme så bil stod ikke til lading og TV kobler vi ut når borte.
Dette er ikke første gang el. Utstyr går i stykker og kan glemme å bruke husforsikring pga høy egenandel (gammelt hus).

Lyn slår med 5-10 års mellomrom i trafostasjon og da går inn i flere hus her.

Jeg lurer på hva nettleien går til ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil S

Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 18:56
Wohoo! da var det jaggu 10,27kr Kw/h i morgen kveld her i sør.
Er det ikke fantastisk?
Nå er det vel billigere å lade ute på 11/22Kw ladere til rett over 3kr kw/h enn å lade hjemme etter strømstøtte.
Det er godt vi får utgiftene til å strekke til iallfall.

Bare å glede seg til vinteren... 20kr?, 50kr? The sky's the limit.... kjenner jeg gleder meg.

Nå var dette skrevet med en god dose ironi..

Snittprisen er noe lavere i morgen som noen påpeker, fremdeles 7,85kr, men strømprisen skulle normalt sett ligget på 20-30øre kw på denne tiden av året.

Strømstøtten er ikke på spot pris, men på snittet gjennom hele måneden, denne ligger pr nå på 511øre for august.
Det vil si at for hver KW man bruker til 10kr i morgen, så må man betale alt over 511 øre, for i morgen blir det 515øre.
Man må betale 70øre av de 511 før strømstøtten slår inn, av de 441ørene får man dekket 80% eller 88 øre.
I morgen kveld koster altså strømmen mellom kl 19 og 21, 70+88+516=674øre pluss nettleie.

I ladeklubben kan jeg lade på 11/22Kw for 3.29kr/Kw/h mange steder, eller hurtiglading 50kw++ for 6.99kr/kw. Når prisen er så høy, snittet så "lavt" og støtten som den er, så er det billigere for meg å lade bilen på en 11Kw lader ute enn hjemme akkurat disse timene.

Krisemaksimering, tja jeg vet nå ikke det, det er nok mange som vil få strømregninger mange ganger høyere enn normalt, noen 5-siffrede regninger til vinteren, det er det nok dessverre ikke alle husholdningene i landet som klarer sammen med økte renter og prisøkning på andre ting.
Det blir en trist vinter for mange, som kunne vært unngått dersom det hadde vært politisk vilje til det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Merce

Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 21:05
Strømstøtten er ikke på spot pris, men på snittet gjennom hele måneden, denne ligger pr nå på 511øre for august.
Det vil si at for hver KW man bruker til 10kr i morgen, så må man betale alt over 511 øre, for i morgen blir det 515øre.
Man må betale 70øre av de 511 før strømstøtten slår inn, av de 441ørene får man dekket 80% eller 88 øre.

Ja, det viktig å huske at "strømstøtten" tar utgangspunkt i en beregnet gjennomsnittspris for hele måneden, og ikke hva du betaler for strømmen nå du bruker den.

Merce

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. august 2022, klokken 13:11
I det øyeblikket noen sier MSM så ringer det høylydt i varselklokkene om konspirasjoner og lignende begreper. Da blir jeg veldig skeptisk selv om kildekritikk er noe som burde brukes mer.

Ingen konspirasjonsteoretiker her, kun en observasjon av hvor utrolig fraværende "media" er når det gjelder de store viktige sakene.

Bare se, debatten om å kutte strømkablene er jo nesten ikke tema lenger! Nei, nå diskuteres nesten utelukkende utformingen av diverse støtteordninger for å rette opp i den politikken som myndighetene med vel og vitende fører.

Det er jo egentlig helt utrolig, at styrende myndigheter kan sitte åpenlyst å diskutere forskjellige tiltak for å bøte konsekvensene av den politikken de fører.....!

Jeg tror folk ikke egentlig har tatt inn over seg hvor hinsides galt dette er.

RJK

Var på Ionity Dal i går kveld. En Ford Mach-E koblet seg på nest siste stolpe samtidig som jeg stoppet ved siste, men så ikke med en gang at den lyste rødt for defekt.

Jeg ble stående å vente, for alle andre valgte tydeligvis å drite i at det nå var kø, og alle skulle lade til 100 %. Den ene ble heldigvis ferdig innen 5 minutter (fikk ikke sjekket ladenivå så godt på den jeg overtok plassen til, men og den virket å være godt over 80 %) og vedkommende i Forden var den eneste som stoppet ladingen ved 80 %, som jeg selv valgte å gjøre selv om jeg ble stående igjen alene til slutt.

Ja, jeg gikk ut å sjekket hvor langt de andre var kommet, og flere var mellom 80 og 100 % da, men alle ble tydeligvis stående til pumpa stoppet av seg selv, før de valgte å flytte seg.

Det var en Ioniq 5, En E-tron med stor tilhenger og en Volvo XC40 der samtidig som meg og Forden.

Tydelig at de fleste var der for å fylle billig ute, fremfor å lade hjemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 29. august 2022, klokken 00:03
Jeg ble stående å vente, for alle andre valgte tydeligvis å drite i at det nå var kø, og alle skulle lade til 100 %.
Vi ladet på Ionity Gol på Fredag. Der stod det en Mach-e ferdig ladet til 100% uten eier i sikte i over ett kvarter. Ett par andre ladet og godt over 90%.

Men jeg ladet selv til 90% kun av den enkle grunn at lading på hytta koster over 8kr/kWh, så jeg måtte ha nok SOC til å komme opp fjellet, litt kjøring på lørdag og hjem igjen på søndag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sitat fra: Vidar_S på fredag 26. august 2022, klokken 10:42
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2022, klokken 06:30
Husk at VVB også lagrer energi tilsvarende 7,5 kWt/100l

Sammen med et knappe 5 kWt batteri og solkraftverk som gir maks 8 kWt på en god dag dekker dette faktisk døgnforbruket vårt nesten halve året.

For å komme vinteren i møte tenkes batteriet økt til 30 kWt.

Siden vi kan "shoppe rundt" og kun bruke døgnets rimeligste strøm kombinert med strømstøtte for snittprisen ender vi opp med en svært så hyggelig snittpris å betale selv. Faktisk 15 øre lavere i juli 22 i forhold til juli 21

Jeg sliter fremdeles med å se hvordan man skal gå med noe merkbart overskudd totalt sett ved bruk av batteri.

Jeg har også et solcelleanlegg som i sommerhalvåret dekker ca mitt forbruk i sommerhalvåret, men jeg er mer tjent med å eksportere enn å bruke denne strømmen selv.

Når du sammenligner prisen for juli 2021 vs juli 2022 - Inkluderer du da strøm fra solcellene som priset til kr 0,-/kWt? Jeg tror regnestykket ditt kunne blitt enda mer gunstig om du hadde eksportert/solgt strømmen som i ditt tilfelle havnet i batteriet og kjøpt tilbake strøm med strømstøtte. Det kan også være interessant å se det tilsvarende regnestykket i en måned uten solcellestrøm for å se hvor mye batteriet isolert bidrar til å få ned snittprisen.

Om man ser bort fra investeringskostnaden er jeg med på at det er en interessant løsning med batterier, men at det lønner seg med batteri opp mot andre alternativer sliter jeg med å se. Gi meg gjerne et regnestykke som viser at jeg tenker feil med tanke på økonomien i det.

Jeg har enkelt og greit delt kostnaden på strømmen etter støtten med forbruket og sammenlignet med 2021.

Grunnen til at det blir så gunstig er at strømstøtten beregnes ut fra månedsnittet på strømprisen, mens vårt månedsnitt blir mye lavere siden vi kun bruker den rimeligste strømmen.

Tror ikke salg av de inntil 8 kWt energi solkraftverket vårt gir ville vært gunstig da prisen oftest er lavere når sola skinner.

Derimot hadde strøm-mining på det mest ekstreme med strømstøtte på kjøp, og ikke fratrekk på salg kunnet gi over 10 000 kr i (skatterfri?) fortjeneste/mnd.

3000 kWt som for tiden ikke benyttes kunne teoretik sett mines ved å kjøpe til strømstøttet pris på 3 kr og selge til 8 kr...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Med det sagt ble jeg plutselig litt usikker på om det virkelig er skattefri "fortjeneste" om en har lavere strømregninger i 2022 grunnet sparetiltak enn det en hadde i 2021?

Skattevesenet pålegger jo vanlige borgere skatt for omtrent alle frynsegoder.

En byggmester skal jo f.eks skatte av sparte kostnader ved arbeid i eget hus, og siden jeg driver med energisparing profesjonelt OG sparer strøm på privaten er jeg kanskje "ute og kjører" ?

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/bygging-pa-fritiden-kan-bli-dyrt/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. august 2022, klokken 06:39
Med det sagt ble jeg plutselig litt usikker på om det virkelig er skattefri "fortjeneste" om en har lavere strømregninger i 2022 grunnet sparetiltak enn det en hadde i 2021?

En byggmester skal jo f.eks skatte av sparte kostnader ved arbeid i eget hus, og siden jeg driver med energisparing profesjonelt OG sparer strøm på privaten er jeg kanskje "ute og kjører" ?

Sjekk denne :

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/merverdiavgift/handverkers-arbeid-pa-egen-bolig-og-beregning-av-merverdiavgift

arthur

Sitat fra: Merce på søndag 28. august 2022, klokken 21:29
Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 21:05

Ja, det viktig å huske at "strømstøtten" tar utgangspunkt i en beregnet gjennomsnittspris for hele måneden, og ikke hva du betaler for strømmen nå du bruker den.

Og det igjen betyr at hvis man legger en større andel av sitt forbruk når strømmen er lavere enn gjennomsnittet så får man økt sin strømstøtte og derved redusert sin strømregning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Her er nok en kommentar om strømprisene som går på å fjerne moms :

https://www.nrk.no/ytring/kutt-momsen-pa-strom-1.16078869

Det vises til at andre land innad i EU har fjernet eller redusert moms på energi.

Jeg har selv påpekt at en Tysker for ganske kort tid siden, når det her til lands var i praksis umulig å inngå fastpriskontrakter, fortsatt hadde mulighet til å inngå gass avtaler som ville gjøre at den tyske forbruker kunne møte vinteren til en lavere total kostnad til oppvarming enn hva man kan forvente en nordmann bosatt i Sør Norge må ut med.  Vi får jo gjerne servert et bilde av et EU hvor hver innbygger skal få det verre enn oss - jeg mener dette ikke er et korrekt bilde da infrastrukturen mhp. oppvarming er noe man også må se på og ikke bare sammenligne øre for øre på kraftprisen

Nå ser vi at EU selv også har gått inn og gitt redusert avgift på energi, mens vår regjering ikke har rørt denne avgiften.

elektrolux

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. august 2022, klokken 07:25
Sitat fra: elektrolux på mandag 29. august 2022, klokken 06:39

Sjekk denne :

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/merverdiavgift/handverkers-arbeid-pa-egen-bolig-og-beregning-av-merverdiavgift

Dersom det dreier seg om aktiviteter enhver kan utføre uten spesielle forutsetninger eller om tjenesteutførelsen er av mindre omfang, vil ikke hensynene bak uttaksbestemmelsene gjøre seg gjeldende. Da skal aktiviteten følgelig ikke avgiftsberegnes.

Siden strømsparingen jeg bedriver er enkle tiltak som alle kunne gjort bør jeg være trygg for skattevesenet  ::)
Stavanger:

filtvet

Husk hva dette kalles - "midlertidig støtte", dvs at du sikkert må betale 100% innen få år.

Hvorfor skal vi ikke kunne klage på høye strømpriser? En flat skatt som er blodig urettferdig. Og desto mer vi sparer mht sparepærer etc desto dyrere blir det.

I tillegg er stort sett alle kompensasjonsordninger skadelig på sikt uansett hensikt.

Ta matpriser feks, først forsøker man priskontroll - bønder slutter å produsere eller de selger rett til kunde. Så forsøker man å tvinge bønder til å selge rett til staten - de slutter å produsere. Etter det er det vel kollektivisering.....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA