Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 21:22
Ikke sikkert alle er klar over det - men lavlandet på østlandet er de stedene som ofte er kaldest i Norge sammen med Finnmarksvidda.
Ja, dette er ganske snodig. Jeg bodde ett par år noen km inn i landet fra  kysten i Vestfold. Der var det rutinemessig -30 grader.  Like kaldt som det kan bli her på fjellet hvor jeg er nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 07:18
Vi trenger heller ikke store ansvarlige partier som selger landet til EU bit for bit gjennom EU lov laget for EU ut fra EU sitt eget behov.

Sånn sett er det nå skapt et rom mange velgere ønsker å fylle med et ikke populistisk ansvarlig parti som tenker langsiktig innenfor store viktige områder . Både Høyre og dagens AP fremstår som nikkedukker i forhold til EU.
Norge trenger større kontraster mellom partiene. I Norge er forskjellen partiene i mellom alt for liten, det spiller nesten ingen rolle hvem man stemmer på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Merce

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. august 2022, klokken 20:53
Hva skal disse endringene være?
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 27. august 2022, klokken 21:03
Det lurer jeg på også.

Aktivt bruk av folkeavstemninger vil tvinge frem en helt annen politikk enn dagens.

Dagens politiske styring går i hovedsak ut på dytte frem "idiotsaker" som engasjerer velgere mens de store og viktige sakene går under radaren til folket.

Her er også mainstream media skyldige i for stor grad å spille på styrende myndigheters parti.

hELgenen

Sitat fra: Merce på søndag 28. august 2022, klokken 09:47

Her er også mainstream media skyldige i for stor grad å spille på styrende myndigheters parti.

Ser at enkelte riks aviser i perioder er ute å kårer vinnere og tapere i ulike debatter - og sist var det vel denne debatten i Arendal. Leser man dette ser det jo ut som folk flest støtter Støre i den politikken han ønsker å fortsette å føre mhp. kraftmarkedet.

https://www.dagbladet.no/meninger/for-et-comeback-1/76921409

Det forundrer meg veldig - spesielt etter at han var  mannen som sikret Acer avtalen i Stortinget.

Folk flest har jo forstått nå at denne avtalen har vist seg mer inngripende enn hva selv Støre trodde.
NVE har jo gått ut og sagt at eneste mekanisme for å spare vann i Norge er pris - noen eksport begrensninger er ikke mulig å få til nettopp fordi vi har underskrevet Acer avtalen.  Vi kan bygge, legge ned, definere magasingrenser osv - men markedet skal bestemme flyt innenfor de tekniske rammene som til enhver er gjeldende.  Satt på spissen :  dersom EU betaler mer enn noen andre i Norge kan - og all kraft fysisk kan eksporteres ut av landet - vel da skal all produksjon siles ut av landet. Så enkelt er det egentlig. Og mannen som gjorde det hele mulig hylles nå av enkelte journalister i riksdekkende media

Dette gjør at all fysisk produksjon i landet opp til kabelbegrensningene kan kjøpes fritt av EU. De kan med loven i  hånd be om å få fyllt opp alle kabler for eksport til EU.

Counterpointer

Det må være mulig å gå ut av ACER igjen!

Når England fikk til Brexit, som jeg antar er en mye vanskeligere oppgave, burde det gå greit.

Som hELgenen skriver vil bilaterale avtaler fint kunne lages. Dette er oppnåelig i en helt annen grad enn  superkompliserte avtaler som EØS.

Counterpointer

Sitat fra: Merce på søndag 28. august 2022, klokken 09:47
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. august 2022, klokken 20:53
Hva skal disse endringene være?
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 27. august 2022, klokken 21:03
Det lurer jeg på også.

Aktivt bruk av folkeavstemninger vil tvinge frem en helt annen politikk enn dagens.

Dagens politiske styring går i hovedsak ut på dytte frem "idiotsaker" som engasjerer velgere mens de store og viktige sakene går under radaren til folket.

Jeg tenker at folkeavstemning i viktige nasjonale saker kan være en god ting. Det reddet oss både i EF og EU prosessene på 70 og 90 tallet.

Eierskapet til strømmen «kan» være en like viktig sak. Men når du snakker om aktiv bruk så kommer helt andre betraktninger inn og det er også problematisk.

I det øyeblikket noen sier MSM så ringer det høylydt i varselklokkene om konspirasjoner og lignende begreper. Da blir jeg veldig skeptisk selv om kildekritikk er noe som burde brukes mer.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. august 2022, klokken 12:33
Det må være mulig å gå ut av ACER igjen!

Når England fikk til Brexit, som jeg antar er en mye vanskeligere oppgave, burde det gå greit.

Som hELgenen skriver vil bilaterale avtaler fint kunne lages. Dette er oppnåelig i en helt annen grad enn  superkompliserte avtaler som EØS.

Jeg tenker brukstidskontrakter slik avtalene var tidligere på utenlandsforbindelser hadde vært en måte å ta gradvis kontroll på hvor mye som kunne blitt eksportert til EU.

Dersom man f.eks hver måned definerte et maks volum i hver retning man kunne ta ut/få inn på utenlandsforbindelser - så ville dette gi landet god kontroll på mye volum som kunne vært eksportert.

Da hadde det hele kokt sammen til en bilateral avtale som løpende kunne forhandles - og andre elementer som f.eks bytte mot gass kunne også inngå.

Man gikk i sin tid bort fra dette da det iblant viste seg at flyten på kablene ikke ble økonomisk optimal - man fikk f.eks ikke alltid flyt mot høyeste pris. Dette var altså ulempen - fordelen var at man hadde kontroll og kunne planlegge med større sikkerhet. Dette kunne definitivt sikre oss bedre mot rasjonering og således være en mekanisme for økt nasjonal sikkerhet for kraftforsyningen.

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 07:18
Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 06:42
Ja, er det noe vi virkelig trenger så er det enda flere partier slik at styringsmulighetene blir enda dårligere.

Vi trenger heller ikke store ansvarlige partier som selger landet til EU bit for bit gjennom EU lov laget for EU ut fra EU sitt eget behov.

Sånn sett er det nå skapt et rom mange velgere ønsker å fylle med et ikke populistisk ansvarlig parti som tenker langsiktig innenfor store viktige områder . Både Høyre og dagens AP fremstår som nikkedukker i forhold til EU.

Det jeg noterer meg er at det, ikke minst blant ungdommen, er økende oppslutning om EU hvilket er bra. For meg er verden betydelig større enn Toten og Henningsvær, sågar i kombinasjon!

Leser forøvrig en bok "Silkeveiene", en bok som er meget interessant og allerede fra starten av får man vist at denne såkalte globaliseringen ikke begynet for tyve år siden, men mer enn to tusen år siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 13:50
Leser forøvrig en bok "Silkeveiene", en bok som er meget interessant og allerede fra starten av får man vist at denne såkalte globaliseringen ikke begynet for tyve år siden, men mer enn to tusen år siden.

Det er en viss forskjell på globalisering og handel. Handel har man drevet på kryss og tvers siden tidenes morgen - men folk har som regel frivillig bosatt seg i ulike samfunn med felles kultur og verdiforståelse også.  Og det er når ulike kulturer mer eller mindre dyttes sammen konflikter har oppstått i verdenshistorien. EU bygger først og fremst på fri handel - at man skal ha et felles marked for varer og tjenester.  Ettersom EU har vokst og man har fått flere utvidelser ser man også at det oppstår ulike motsetninger.

Jeg er selv underlagt et EU regelverk gjennom ACER og REMIT i min arbeidshverdag. Den forståelsen av mennesker som dette regelverk bygger på er totalt fremmed for meg. Her er man for det første skyldig til det motsatte er bevist. Videre er det en iboende mistenksomhet og mistro her som gjennomsyrer det meste av forordninger. Jeg vet fordi jeg har sittet i dette lenge og må hele tiden gjennom ulike kurs for å ikke snuble inn i en situasjon som medfører brudd på noen av EU forordningene. Videre er det en grad av byråkrati i dette som er helt hinsides. Det har gitt en papirmølle av en annen verden og rapportering i hytt og gevær.  Man skal også lage markeder av absolutt alt - kraft er ikke bare kraft. Kraft består av mye som deles opp i ulike produkter til ulike markeder - som alle krever ulike systemer og forordninger det må tilpasses. Det defineres roller med ulike plikter og ansvar - f.eks en kraftprodusent er ikke bare en kraftprodusent osv - den er BSP,BRP osv osv.. Alt skal samordnes og tilpasses EU sin forståelse - det er trolig tusenvis av stillinger innenfor kraftbransjen i EU som bare jobber med å lese og tolke dette og så tusenvis igjen som arbeider med å implementere ulike løsninger. Og hvem betaler for alt dette? Jo - det er jo sluttbruker alt dyttes frem til - men ingen snakker så høyt om dette........

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 14:34

Det er en viss forskjell på globalisering og handel.

Hvis jeg forstår deg riktig så har du lest boken?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 16:42

Jeg har lest flere bøker om silkeveien, men du sikter nok til en spesifikk - antar det er denne :

https://www.norli.no/silkeveiene-1?gclid=CjwKCAjwpKyYBhB7EiwAU2Hn2Xq3AMXCeH0w8kBivlzIoIko6Sd4zW-A-L8pfIbGhymmI0BgT8FoWRoCggEQAvD_BwE

Den har jeg ikke lest - men jeg HAR lest ulike definisjoner på globalisering:

https://www.solvberget.no/artikkel/Globalisering#:~:text=Hva%20er%20Globalisering,-Globalisering%20er%20et&text=En%20definisjon%20av%20Globalisering%20kan,%2C%20politikk%2C%20teknologi%20og%20milj%C3%B8.

https://snl.no/globalisering

https://forskning.no/samfunnsokonomi-statsvitenskap/hva-er-globalisering/1090589

Jeg ser ikke helt poenget med å henge seg opp i en bok og anse dette som en fasit for et eller annet.

Norges befolkning er uansett mye mer avhengig av elektrisk kraft for å kunne holde varmen enn både Danmark,Sverige,Tyskland osv...ja faktisk stort sett alle land i verden. Derfor mener jeg at man ikke bare kan
lage en felles EU politikk på området og tro at den passer alle. Derfor er jeg tilhenger av en sterk regulering tilpasset situasjonen til hvert enkelt land - men selvfølgelig åpne opp for handel mellom land - men da på premissene til hvert enkelt land. 

Egil S

Wohoo! da var det jaggu 10,27kr Kw/h i morgen kveld her i sør.
Er det ikke fantastisk?
Nå er det vel billigere å lade ute på 11/22Kw ladere til rett over 3kr kw/h enn å lade hjemme etter strømstøtte.
Det er godt vi får utgiftene til å strekke til iallfall.

Bare å glede seg til vinteren... 20kr?, 50kr? The sky's the limit.... kjenner jeg gleder meg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 18:17
Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 16:42

Jeg har lest flere bøker om silkeveien, men du sikter nok til en spesifikk - antar det er denne :

https://www.norli.no/silkeveiene-1?gclid=CjwKCAjwpKyYBhB7EiwAU2Hn2Xq3AMXCeH0w8kBivlzIoIko6Sd4zW-A-L8pfIbGhymmI0BgT8FoWRoCggEQAvD_BwE

Den har jeg ikke lest -

Ja, det er den.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 18:56
Er det ikke fantastisk?
Nå er det vel billigere å lade ute på 11/22Kw ladere til rett over 3kr kw/h enn å lade hjemme etter strømstøtte.

Når støtten blir 90% over 70 øre (ex moms) så kan vi forenklet si nettleie femti øre, strøm en krone (70 øre pluss moms) som i sum blir 1,50. For å komme opp til tre kroner må da prisen være femten kroner over 70 øre eller noe sånn og å lade til tre kroner ute er det vel ikke så mange som tilbyr? Og snittet der sørpå i morgen er vel et par kroner lavere (ex moms) enn de nevnte 10,27?

Men, men, som vanlig er det krisemaksimering som gjelder for tiden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 19:27
Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 18:56
Er det ikke fantastisk?

Når støtten blir 90% over 70 øre (ex moms) så kan vi forenklet si nettleie femti øre, strøm en krone (70 øre pluss moms) som i sum blir 1,50. For å komme opp til tre kroner må da prisen være femten kroner over 70 øre eller noe sånn og å lade til tre kroner ute er det vel ikke så mange som tilbyr? Og snittet der sørpå i morgen er vel et par kroner lavere (ex moms) enn de nevnte 10,27?

Men, men, som vanlig er det krisemaksimering som gjelder for tiden.
Vel, strømstøtten er fremdeles på 80%.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA