Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stefse på lørdag 27. august 2022, klokken 10:29
Hvis man skal trekke de generelle linjene i dette her, så er det at Norge skal avfolke eneboliger og distrikter, få folk inn i sentralt beliggende energieffektive leiligheter, for å frigjøre energi til andre formål som f.eks eksport av elkraft til EU. Det spørs om mange er enig i det.

Det er jo hele poenget med det "grønne skiftet" - at vi skal "hjelpe" EU med noen promiller ved å ofre
mye natur og nå også avfolke usentrale steder. Trinn 2 blir at Norge defineres som usentralt og for mye energi går til spille til oppvarming slik at vi alle oppfordres til å flytte sydover innenfor dagens EU grenser.

Fakta er at Norge kunne tjent voldsomt på dette dersom vi hadde begynt å kjøpe opp prosjekter i EU for å bygge ut mer kraft der. Da kunne vi solgt store andeler av den produksjonen der til dyr pris ; og når det var overskudd av kraft i EU - brukt disse hersens kablene til å kjøre kraften til Norge og spare på vannet her. Det er jo dette som kunne vært en forretningside. Isteden ser vi at ulike pensjonsfond i EU kjøper norske prosjekter og vindparker og vil at vi skal rive ned naturen her og så transportere energien de lager ned til EU.

Norske politikere og andre beslutningstagere må tenke langsiktig og strategisk og bygge opp et alternativ til  olje og gass -og det KAN være kraftproduksjon innad i dagens EU.  Det er også mindre energitap ved å plassere produksjonen der forbruket er - det er total galskap å bygge ned Norge med ennå mer kraftproduksjon når det finnes mye uløst potensial innad i EU. Norge burde først og fremst tenke på hva vi har behov for av produksjon her til lands for å dekke eget forbruk - så heller åpne opp for å ta imot overskuddet fra andre land.  Terskelen for å bygge ned Norge bør være ekstrem høy - det samme bør terskelen for å eksportere kraft være. For eksporterer vi så ender vi til slutt med underskudd og tvinges til å bygge ut mer - og da skal vi ikke bare bygge ut for å dekke eget forbruk - men også dekke eksisterende eksport i det omfang det er mulig å få til.

Et bilde på galskapen jeg har på netthinnen er en norsk polfarer som på vei til Nordpolen som selger alle klærne og maten sin til en tysker med samme ærend i bytte mot cash. Tyskeren når frem til Nordpolen mens nordmannen fryser og sulter ihjel.

Merce

Hvis man skal trekke de generelle linjene i dette her, så er det at Norge skal avfolke eneboliger og distrikter, få folk inn i sentralt beliggende energieffektive leiligheter, for å frigjøre energi til andre formål som f.eks eksport av elkraft til EU. Det spørs om mange er enig i det.

Sett deg inn i FN's bærekraftsmål (agenda 2030) som Stortinget har vedtatt med stort flertall at skal være det styrende for Norge fremover.

Du vil bli overrasket.

Det er overhodet ikke et samfunn jeg ønsker en plass i.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. august 2022, klokken 18:47
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 06:01
En ganske lang artikkel der det er brukt litt energi på å samle informasjon. Burde leses

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-trakk-moralkortet-i-mote-med-fakta/o/5-95-619431
Det var en veldig bra skrevet og lettfattelig artikkel. Den burde alle journalistene som hyller Støre ta en titt på. Og alle politikerne for den del.
Enig.

Synes faktisk det er verd med et sitat (for de som ikke leser linker)

«Både statsminister Jonas Gahr Støre og tidligere statsminister Erna Solberg har kommet med de merkeligste forklaringene på de høye strømprisene. Det toppet seg under partilederdebatten i Arendal.

Partilederdebatten i Arendal nådde sitt lavmål da Jonas Gahr Støre trakk moralkortet i møte med fakta, og Erna Solberg hørtes ut som Statnetts ekko. Det hele ble en oppvisning i historieomskrivning og bortforklaringer.

Selv om påstandene deres beviselig er gale, gjentas de. Konfronteres de på direktesending, finner de på noe nytt. «Det er krig i Europa. Det er Putin i Europa», ropte Støre. Solberg fulgte opp.»

Storkoalisjonen H + Ap gjør alle regjeringsutgaver helt immune for en endring av reell politikk.

Jeg spår en kraftig fremgang for SV og Rødt i kommunevalget, men tviler på at det vil endre det politiske landskapet.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 09:20

Selvfølgelig må man ta konsekvenser av sitt valg - og systemet er faktisk lagt opp slik at å føre fram strøm til grisgrendte strøk - det betaler man ekstra for gjennom nettleien og ifb. tilkoblingen gjennom anleggsbidrag.  Nettleien i grisgrendte strøk er også generelt høyere enn i bystrøk. Når det kommer til produktet som kommer ut av ledningen så er energi behovet vesentlig forskjellig fra en bygård i Oslo og en husmanssplass i Østerdalen for å holde 19 grader innendørs på vinterstid. Å designe en løsning ut fra hva egen måler i en bygård i Oslo forbruker både blir og er feil.
Som innbygger i f.eks Oslo vil det offentlige også bidra med energi i hverdagen som en innbygger i f.eks Østerdalen må dekke selv over strømregningen. F.eks kan man som innbygger i Oslo benytte seg av masse offentlige tilbud i mange av døgnets timer og da skru ned eget forbruk i den perioden man ikke er hjemme - sagt på en direkte måte så "snylter" man energi fra felleskassen på den måten. Slike muligheter har man selvfølgelig ikke i grisgrendte strøk - man må fyre hele tiden og har ingen offentlig tilgjengelig bygg man kan drive dank i flere timer. 

Nei - SV sitt forslag er umoralskt, etisk forkastelig og oser av egoisme,en mangefull virkelighetsforståelse og et menneskeverd jeg ikke deler.
Til gjengjeld så har nok husmannsplassen i Østerdalen gratis ved. Det hjelper veldig. Jeg har også gratis ved 20 km fra Molde. Det gjelder bare å være venn med naboer som eier skog.
Dette er en smule verre på Majorstua.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Og det store og trekkfulle huset der langt ute i skogen har vel kostet omtrent halvparten av hva en hybelleilighet koster i sentrale strøk. Slikt spiller vel også rolle når man skal "sammenligne". Sikkert ikke koblet opp til offentlig vann og avløp heller så det var nye 20/25.000 spart hvert år. Og ikke er det verdt noe så da blir vel ikke forsikringen så dyr heller. Og sånn går nå dagene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

jeg har endel venner i ymse "grukkumdarn" steder, fellesnevnere er veldig billige hus, og de sliter nå

jeg har ikke trekkfullt eller så stort, med 22000kwt på 300kvm, men det blir penger likevel.

stefse

Sitat fra: Merce på lørdag 27. august 2022, klokken 13:51

Sett deg inn i FN's bærekraftsmål (agenda 2030) som Stortinget har vedtatt med stort flertall at skal være det styrende for Norge fremover.

Du vil bli overrasket.

Det er overhodet ikke et samfunn jeg ønsker en plass i.
Det er ikke rart at norsk regjeringspersonell og kanskje stortinget også, oppfører seg som daglige ledere som bare skal utføre et oppdrag. Det virker som de bare skal administrere og implementere noe på vegne av andre. Tegnene er blitt for tydelige til å overse. Og oppdragsgiveren er ihvertfall ikke det norske folk.
Jeg tror rett og slett det må kraftige endringer i demokratiutøvelsen til. Å stemme på noen av dagens randpartier er ikke løsningen, selv om det i noe grad kan virke som et pressmiddel.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på lørdag 27. august 2022, klokken 19:51
Jeg tror rett og slett det må kraftige endringer i demokratiutøvelsen til.
Hva skal disse endringene være?

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. august 2022, klokken 20:53
Det lurer jeg på også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 27. august 2022, klokken 18:35
Til gjengjeld så har nok husmannsplassen i Østerdalen gratis ved. Det hjelper veldig. Jeg har også gratis ved 20 km fra Molde. Det gjelder bare å være venn med naboer som eier skog.
Dette er en smule verre på Majorstua.

Vel - mange av disse som bor på Majorstua og andre steder sentralt har faktisk hytte på fjellet/skogen og nå om dagen går det nesten skytteltrafikk ned fra dalene inn mot Oslo med ved på henger. Så jeg tror nok folk har klart å skaffe seg ved - om alt er gratis skal være usagt. Har svigerfamilie rett utenfor Oslo sentrum og de har også masse ved på hytta de skal hente ned - og den er gratis hugget på egen tomt.  De bor i leilighet og trenger egentlig ikke så mye oppvarming heller - så de vil nok kanskje komme gratis ut av det med SV sin løsning om en ser bort fra 30 mil med bil.

Jeg tror derfor ikke noe på dette at det skal være så mye verre for Oslo folk å skaffe ved enn f.eks de som bor på bygda. Tror det er ekstremt store individuelle forskjeller. Jeg bor selv på bygda og har måtte kjøpe masse ved til rekordhøye priser da jeg ikke har noen eiendom med trær på.  Så selv nærhet til skog og fjell gjør ikke nødvendigvis noen forskjell heller.

Nei - det er nok store individuelle forskjeller. Men jeg trok nok folk flest ikke varmer opp mer enn de må uansett - det er bare det at noen hus trenger mer energi enn andre for å komme opp i 18-19 grader på vinteren.
Og det er klart det er stor forskjell på utetemperaturen på vinteren også. Her vi bor er det fort -20/-25 grader på vinteren. Og noen få km bort herfra igjen er det gjerne -30. Slike temperaturen får man jo sjeldnere langs kysten eller høyt til fjells. Vi drar f.eks titt og ofte en kjapp tur opp i høyden på ski de kaldeste dagene da det som regel er bedre og varmere vær der. Ikke sikkert alle er klar over det - men lavlandet på østlandet er de stedene som ofte er kaldest i Norge sammen med Finnmarksvidda. 

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 27. august 2022, klokken 21:03
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. august 2022, klokken 20:53
Det lurer jeg på også.

Kanskje det dukker opp et protestparti?
Ser f.eks Giske ofte har helt andre meninger enn moderpartiet med Støre i spissen.
Og dersom f.eks en person av hans kaliber går inn for å bygge opp en organisasjon på siden av AP
med tradisjonell AP politikk med en del vri på f.eks enkelte områder så
vil jeg vel anta at mange vil stemme noe slikt inn i på Stortinget.  Det er i alle fall dukket opp en gylden mulighet
gjennom denne kraftpriskrisen til å danne protestpartier - og landets innbyggere trenger kanskje noe nytt
som kan gi håp om endring? Mange føler nok at dagens politikere har solgt landet til EU.

arthur

Ja, er det noe vi virkelig trenger så er det enda flere partier slik at styringsmulighetene blir enda dårligere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 28. august 2022, klokken 06:42
Ja, er det noe vi virkelig trenger så er det enda flere partier slik at styringsmulighetene blir enda dårligere.

Vi trenger heller ikke store ansvarlige partier som selger landet til EU bit for bit gjennom EU lov laget for EU ut fra EU sitt eget behov.

Sånn sett er det nå skapt et rom mange velgere ønsker å fylle med et ikke populistisk ansvarlig parti som tenker langsiktig innenfor store viktige områder . Både Høyre og dagens AP fremstår som nikkedukker i forhold til EU.

filtvet

Gratis ved er nok snart historie om du ikke feller og hugger selv. Betalte 1800,- for en storsekk i år.

Klart du kan få "gratis" ved men det krever mye utstyr/jobb og er en viss risiko da... Skogsarbeider er vel nesten verdens farligste yrke. Felte mye før men nå tør/orker jeg ikke lenger.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på søndag 28. august 2022, klokken 08:08
Gratis ved er nok snart historie om du ikke feller og hugger selv. Betalte 1800,- for en storsekk i år.

Betale 2500 selv - og den veden avtalte jeg før snøen forsvant. Ser andre betaler over 3000 nå for det samme.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA