Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på fredag 27. mai 2022, klokken 21:21
Når ein svarer på innlegget før trenger ein ikkje quote iht. moderator her på elbil forum. Heilt normalt på andre forum og.
I og for seg helt enig i det, men siden du henviste til strømpris og jeg ikke sa det så ble det uklart.

jkirkebo

Sitat fra: geear på torsdag 26. mai 2022, klokken 22:52
Økonomien i solcelleanlegg mener jeg fortsatt er oppskrytt og for spesielt interesserte. Vi vet ingenting om de neste årene, men jeg syns det ser ut som vi vil havne på ca. 13 års nedbetalingstid krone for krone, og jeg forventer at det rundt de tider også kommer et inverterbytte, som igjen tar tre år å betale ned. Man må gjerne tenke at man da har "gratis" strøm i 15 år etterpå, men hvis en hadde sett på hva de pengene kunne gjort andre steder, så er det en dårlig investering. Jeg er lånefri og har brorparten av månedslønna til overs hver måned, så jeg syns det er helt greit å bruke litt på "hobby", men selv om flere år med solceller i drift har vært en god erfaring for min del, så anbefaler jeg det fortsatt ikke til hvermansen.

Mitt anlegg fra 2013 er nedbetalt neste år, om prisene holder seg. Utvider anlegget nå og om strømprisene holder seg rundt 170 øre eks. mva. vil det ta kun 7 år å nedbetale utvidelsen. Legg på et år for rente (dog betaler jeg kun 1,39% rente på huslånet...).

Så har det også en verdi å vite at jo høyere strømprisene går, jo mer penger tjener jeg. En ting mindre å bekymre seg for er kjekt. Med strømstøtten vil årets strømregning bli bra negativ totalt sett.

I Norge spiller det liten rolle at produksjonen er høyest på sommeren, vi sparer da bare på vannet i magasinene til senere. Det er nok fort plass til 10-15GW solcellekraftproduksjon i vårt system før det blir problemer. Det er 8-13TWh årlig. Solceller balanserer også fint mot vindkraft siden de produserer mest når vindkraften produserer minst, og omvendt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Ikke nå med så høy kapasitet på utenlandskablene, vi opprettholder produksjonen og selger alt vi kan.

Jeg har integrert anlegg med helsorte monopanel og 3-fas IT inverter, så dette er ikke billigst mulig, men prisene har også økt kraftig siden jeg kjøpte mitt anlegg. 10 år på et anlegg fra 2013 vil nok være lenger i dag. Sånn sett stemmer vel det brukbart med tallene mine. Hadde du satt de samme pengene i fond, populære tek-aksjer på S&P 500 eller lignende så hadde potensialet vært der for å tjene MYE mer.

Har du tatt med strømstøtten i regnestykket for utvidelsen?

Counterpointer

Problemet med systemet slik det fungerer nå er at all sparing eller ekstra produksjon vil bli eksportert for å maksimere profitt (høyest mulig vannverdi). Strømsystemet er blitt en perfekt catch 22, hvor strømkundene alltid kommer dårlig ut.

jkirkebo

Sitat fra: geear på lørdag 28. mai 2022, klokken 13:26
Ikke nå med så høy kapasitet på utenlandskablene, vi opprettholder produksjonen og selger alt vi kan.

Jeg har integrert anlegg med helsorte monopanel og 3-fas IT inverter, så dette er ikke billigst mulig, men prisene har også økt kraftig siden jeg kjøpte mitt anlegg. 10 år på et anlegg fra 2013 vil nok være lenger i dag. Sånn sett stemmer vel det brukbart med tallene mine. Hadde du satt de samme pengene i fond, populære tek-aksjer på S&P 500 eller lignende så hadde potensialet vært der for å tjene MYE mer.

Har du tatt med strømstøtten i regnestykket for utvidelsen?

Nei, jeg har ikke regnet med strømstøtten da egenforbruket fra utvidelsen vil være minimalt. Tipper maks 10-15% av den går til egenforbruk, det aller meste vil gå til eksport. Selv på første del av anlegget bruker jeg under 40% selv.

Jeg har allerede en god del penger i fond og krypto, det som brukes på solcelleanlegget er nok penger som ellers ville gått til annet forbruk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Jeg mener markedet fungerer dårlig om dagen. Det er alt for volatile priser for at den normale husholdningen effektivt kan tilpasse seg. Vi har smartmålere i Norge i motsetning til f.eks resten av Europa - men resten av Europa fyrer heller ikke med strøm som primærkilde til oppvarming - og energibehovet er heller ikke så stort for å holde varmen nedover Europa som her i Norge. Det er lagt opp til at den norske forbruker skal tvinges til å tilpasse seg i mye større grad enn den jevne Europeer.

Vi risikerer nå, mer enn før, å se priser i rangen [-10,40] kr/kwh. Volatile priser har man hatt i årtier nedover i Europa, men der har jo aldri sluttkunden blitt eksponert for denne prisen - i Norge,spesielt i Sør Norge vil kundene oftere bli eksponert  for dette utfallsrommet dersom man ikke får på plass fastpris avtaler og skroter hele ideen bak disse smartmålerene.

Jeg frykter faktisk en situasjon der prisene skrur seg opp mot 40 kr/kwh når behovet for oppvarming er størst og alle flyr rundt og prøver å tilpasse måten å leve på etter strømprisene gjennom vinteren.

Normalt jobber man jo for å bedre levevilkårene til egne innbyggere - ekstreme volatile priser vil få motsatt effekt. Men det er den veien man faktisk går. Prisrammene for nominering på Nordpool er endret nå i Mai der man har åpnet for ennå større volatilitet.

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Operational-Message-List/2022/04/day-ahead-new-harmonised-maximum-clearing-price-from-delivery-day-wednesday-11th-may-20220411122700/

Dette kommer altså på toppen av de nye nettariffene som kommer fra 1 juli. Mao. man bygger stein på stein for å gjøre utfallsrommet for dagens husholdningskunder større og større.....

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. mai 2022, klokken 07:36

Dette kommer altså på toppen av de nye nettariffene som kommer fra 1 juli. Mao. man bygger stein på stein for å gjøre utfallsrommet for dagens husholdningskunder større og større.....
Det er blitt helt latterlig. Vi snakker om å bygge ned velferden i Norge, basert på ulogiske beslutninger tatt av andre land, for andre land. Vi er tilfeldigvis bare med på lasset, og ingen i myndighetene har b* nok til å si at vi har rett til å varme opp våre egne hus med egenprodusert miljøvennlig kraft.
Det er sannsynligvis på tide å melde seg inn i EU, for å få vekk denne feilslåtte tvangstilpasningen. Det hjelper ihvertfall ikke å opprettholde sirkusillusjonen overfor folket om at vi er utenfor, og samtidig å få tredd alt mulig tøv nedgjennom halsen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

I prakis er vi allerede medlem av EU selv om vi har stemt nei 2 ganger. Og LO er dessverre kun en støttegren til Ap. Synd da vi trenger gode fagforeninger - men de bør være politisk nøytrale.

hELgenen

Sitat fra: stefse på mandag 30. mai 2022, klokken 08:44
Det er sannsynligvis på tide å melde seg inn i EU, for å få vekk denne feilslåtte tvangstilpasningen. Det hjelper ihvertfall ikke å opprettholde sirkusillusjonen overfor folket om at vi er utenfor, og samtidig å få tredd alt mulig tøv nedgjennom halsen.

Jeg har liten tro på at Norge som miniputtland får noen som helst innflytelse innad i EU som medlem. Innad i EU er det kjøttvekta som teller.

Vi har også en helt annen energimiks enn hva de andre landene i EU har. Da er det bedre å ha veto mulighet utenfor - men vetoretten må jo brukes ellers er det jo ingen vits. 

Dersom vi hadde vært medlem av EU tidligere hadde også energiforsyningen i all hovedsak vært privatisert slik at denne kompensasjonsordningen ville aldri vært kommet på plass. Formålet med EU er jo fri åpen konkurranse - men dersom landene er ulike mhp. geografi,bosetting osv - så vil det jo pr. def aldri bli en rettferdig konkurranse.

Norge er jo total forskjellig fra ALLE EU land - inkl. Sverige - mhp. energiforsyning. Vi har gjennom generasjoner
bygget opp infrastrukturen slik at elektrisitet skal brukes til oppvarming. Og de senere år har vi jo gått foran for å bygge opp infrastrukturen innen transportsektoren slik at den også skal over på elektrisitet. Norge er virkelig et annerledesland når det kommer til elektrisitet. I EU land er elektrisitet som gull å regne - det er noe man definitivt ikke skal bruke til oppvarming f.eks. Så om Norge kommer inn i EU vil vi trolig, om mulig, bli ennå mer overkjørt.

Ellers har jeg lagt merke til fra innsiden av bransjen at EU har en helt annen kulturforståelse når det kommer til denne bransjen enn man historisk sett har hatt i Norge. Innad i EU mener man fullt og bestemt at dersom et kraftselskap kan lure,snike til seg, eller på en eller annen måte jukse til seg fordeler - så gjør man det uten å blunke. EU byråkratene er så bevisst på dette at de har laget egne regelverk og ordninger for å både overvåke og passe på at aktørene ikke gjør dette.
Man tror rett og slett ikke aktørene er redelige - og dette opplever jeg som ansatt i bransjen i over 20 år som svært provoserende. Man opplever å bli mistenkeliggjort hele tiden. Denne følelsen er så sterk i seg selv at for egen del ønsker jeg ikke å ha noe med EU å gjøre. Det blir litt som dopinganklager mot norske skiløpere - vi nordmenn flest anser det som helt utenkelig, mens man i enkelte deler av verden anser det som helt utenkelig at man ikke gjør det.

ToWalkOrDrive

Kan virke som at LO nå har bestemt at AP må bli enige med SV, og få de inn i regjeringen. LO betaler 30 millioner til AP for å hjelpe den inn i regjering, mot at AP gir over 860 millioner i fagforeningsskattelette, sånn at LO kan heve kontingenten og gi mer lønn til LO-lederne. Norge er visst ett av få land som har så liberale korrupsjonsregler på dette området.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lo-stotter-arbeiderpartiets-valgkamp-og-krever-860-millioner-i-skattelette-til-sine-egne/o/5-95-260460

...så da må en begynne å tenke mer på hva SV vil med strømstøtte....de har jo ønsket trappetrinns-løsninger slik at "rike folk" med forbruk over 1000kWh i måneden får avkortning. Vet ikke om de skjønner at passiv-hus ikke bruker mye strøm, mens fattiges hus bruker veldig mye hus. Tiden vil vise...ikke gode utsikter for små produksjonsbedrifter og hytteeiere...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

SP sitter på nøkkelen her og dersom AP insisterer på at SV skal med - kan SP gå ut av regjering
og faktisk danne regjering med høyresiden. Således sitter de på vippen til å danne regjering med den
ene eller andre siden alt ettersom de selv måtte ønske.

SP kan således diktere hvilken regjering de skal sitte i

stefse

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. mai 2022, klokken 11:37
Sitat fra: stefse på mandag 30. mai 2022, klokken 08:44

Jeg har liten tro på at Norge som miniputtland får noen som helst innflytelse innad i EU som medlem. Innad i EU er det kjøttvekta som teller.

Vi har også en helt annen energimiks enn hva de andre landene i EU har. Da er det bedre å ha veto mulighet utenfor - men vetoretten må jo brukes ellers er det jo ingen vits. 

Dersom vi hadde vært medlem av EU tidligere hadde også energiforsyningen i all hovedsak vært privatisert slik at denne kompensasjonsordningen ville aldri vært kommet på plass. Formålet med EU er jo fri åpen konkurranse - men dersom landene er ulike mhp. geografi,bosetting osv - så vil det jo pr. def aldri bli en rettferdig konkurranse.

Norge er jo total forskjellig fra ALLE EU land - inkl. Sverige - mhp. energiforsyning. Vi har gjennom generasjoner
bygget opp infrastrukturen slik at elektrisitet skal brukes til oppvarming. Og de senere år har vi jo gått foran for å bygge opp infrastrukturen innen transportsektoren slik at den også skal over på elektrisitet. Norge er virkelig et annerledesland når det kommer til elektrisitet. I EU land er elektrisitet som gull å regne - det er noe man definitivt ikke skal bruke til oppvarming f.eks. Så om Norge kommer inn i EU vil vi trolig, om mulig, bli ennå mer overkjørt.

Ellers har jeg lagt merke til fra innsiden av bransjen at EU har en helt annen kulturforståelse når det kommer til denne bransjen enn man historisk sett har hatt i Norge. Innad i EU mener man fullt og bestemt at dersom et kraftselskap kan lure,snike til seg, eller på en eller annen måte jukse til seg fordeler - så gjør man det uten å blunke. EU byråkratene er så bevisst på dette at de har laget egne regelverk og ordninger for å både overvåke og passe på at aktørene ikke gjør dette.
Man tror rett og slett ikke aktørene er redelige - og dette opplever jeg som ansatt i bransjen i over 20 år som svært provoserende. Man opplever å bli mistenkeliggjort hele tiden. Denne følelsen er så sterk i seg selv at for egen del ønsker jeg ikke å ha noe med EU å gjøre. Det blir litt som dopinganklager mot norske skiløpere - vi nordmenn flest anser det som helt utenkelig, mens man i enkelte deler av verden anser det som helt utenkelig at man ikke gjør det.
Jeg er selvfølgelig enig i det. Og det du skriver er tildels skremmende.
Men alle som inntar en myndighetsrolle i dette landet ser ut til å havne i en illusjon om at det som vedtas i Brussel av og for EU land ikke bare automatisk skal gjelde i Norge, hvilket det også gjør gjennom EØS avtalen, men at det også alltid er det riktige valgene som tas, for Norges del.
Med dette som bakteppe ser det nærmest umulig ut å få forhindret noen av disse løpske direktivene som vil kaste et veloppbygd industri og samfunnsliv ut på gata, til fordel for et udemokratisk og som du sier, en lite tilltitsbasert modell. Som ikke bare gjør Norges næringsliv dårligere og mer ineffektivt, men på sikt sannsynligvis vil gå etter Norsk oljeformue.
Jeg støtter derfor alle tiltak som fremmer investeringer i Norge, da spare seg til fant opplegget sikkert vil medføre at pengene til slutt likevel aldri kommer norge til gode, da glupe politikere har funnet ut snedige måter å forføre Nordmenn til å synes det er "best" å støtte andre tiltak.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. mai 2022, klokken 13:32
Kan virke som at LO nå har bestemt at AP må bli enige med SV, og få de inn i regjeringen. LO betaler 30 millioner til AP for å hjelpe den inn i regjering, mot at AP gir over 860 millioner i fagforeningsskattelette, sånn at LO kan heve kontingenten og gi mer lønn til LO-lederne. Norge er visst ett av få land som har så liberale korrupsjonsregler på dette området.

Ganske forferdelig at medlemmene i LO vedtar å bevilge ca 40 kr per medlem til de politiske partiene (til AP, SV og SP). Det blekner litt mot bidragene fra Rimihagen på millioner til Høyre og FrP, penger han har slitt og svettet for på egen hånd gjennom et helt år! Han må jo være helt utslitt så mye han tjener. Og ikke nok med det, han får jo ikke sett døtrene sine for de bor jo i Sveits og da de ikke har råd til å bo i Norge.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. mai 2022, klokken 07:36
Jeg mener markedet fungerer dårlig om dagen. Det er alt for volatile priser for at den normale husholdningen effektivt kan tilpasse seg. Vi har smartmålere i Norge i motsetning til f.eks resten av Europa - men resten av Europa fyrer heller ikke med strøm som primærkilde til oppvarming - og energibehovet er heller ikke så stort for å holde varmen nedover Europa som her i Norge. Det er lagt opp til at den norske forbruker skal tvinges til å tilpasse seg i mye større grad enn den jevne Europeer.

Vi risikerer nå, mer enn før, å se priser i rangen [-10,40] kr/kwh. Volatile priser har man hatt i årtier nedover i Europa, men der har jo aldri sluttkunden blitt eksponert for denne prisen - i Norge,spesielt i Sør Norge vil kundene oftere bli eksponert  for dette utfallsrommet dersom man ikke får på plass fastpris avtaler og skroter hele ideen bak disse smartmålerene.

Jeg frykter faktisk en situasjon der prisene skrur seg opp mot 40 kr/kwh når behovet for oppvarming er størst og alle flyr rundt og prøver å tilpasse måten å leve på etter strømprisene gjennom vinteren.

Normalt jobber man jo for å bedre levevilkårene til egne innbyggere - ekstreme volatile priser vil få motsatt effekt. Men det er den veien man faktisk går. Prisrammene for nominering på Nordpool er endret nå i Mai der man har åpnet for ennå større volatilitet.

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Operational-Message-List/2022/04/day-ahead-new-harmonised-maximum-clearing-price-from-delivery-day-wednesday-11th-may-20220411122700/

Det er ingen som vil gjøre noe med markedet for strøm, ikke regjeringen og ikke noen partier til hverken venstre eller høyre som kan komme i posisjon.
Alle har noen almisser i form av støtteordninger som alle gir kun en liten del tilbake av det kundene betaler av overpris.

EU medlemskap eller ikke har ingenting å si for strømmarkedet sin prismekanisme og som en liten nasjon ville vi fått tilsvarende lite påvirkningskraft der. Hele EU debatten er en stråmannsargumentasjon.

Strømprisene er blitt en ny stor skatt som er lønnsdrivende og dermed skaper inflasjon som gir oss høyere renter. En såkalt tap tap situasjon.

Det er mager trøst at nordlendingene ikke også blir flådd. Men fint for dem.7
Det er heller ikke så mye å hente på at olje og gassindustrien håver inn sammen med strømprodusentene.

«Vi» som nasjon er så styrtrike at vi ikke kan bruke noe særlig av det store overskuddet, det må vi sette i Oljefondet siden antallet pensjonister fra babyboomen kommer til å eksplodere.

Men det skal vistnok bli  maaaange jobber i havvind [emoji100][emoji948][emoji55]‍[emoji2418]

https://www.tu.no/artikler/rapport-flytende-havvind-kan-skape-52-000-nye-arbeidsplasser/519853?fbclid=IwAR17IfkGbhsfHsZqRjBuSkiFB8LjGoeSXROXLLgZjA-xmoTRYrdkb3k1jfk&fs=e&s=cl

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA