Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. mai 2022, klokken 19:48
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. mai 2022, klokken 14:45
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:04
Fint med solceller, men i Norge produserer de best når vi ikke trenger strømmen. I sydligere strøk i Europa, med mye bruk av AC, der de til og med har kapasitetsproblemer i strømnett og på generatorer mellom kl. 12 og 14 på en het sommerdag, så kan det definitivt utgjøre en betydelig forskjell.

Vi driver veldig mye oppvarming på strøm, og har det desidert største behovet når solcellene omtrent ikke produserer noe som helst.
Jeg bare siterte hva EU planlegger å gjøre ut fra sin situasjon. Vi er som kjent ikke medlemmer, selv om vi er tett tilknyttet.

Er helt klar over skjevfordelingen i produksjon og forbruk på våre breddegrader.

Men som du jo vet godt (siden du har egne solceller) så vil det solcellene produserer bety mindre forbruk totalt. Så om en har 16 000 kWh forbruk og solcellene produserer 6 000 så vil det redusere forbruket selv om det er i andre perioder av året.

Slik prisene ser ut nå så er jo avkastningen på solceller, langt bedre med de unormalt høye prisene vi også har nå. Så ingen fullstendig løsning men et bidrag.

Aner ikke prisen, men ser at noen begynner å tilby batteripakker på 7,2kWh per kabinett (med mulighet for å koble mange). Så sa kan en fange sol / lys om dagen og bruke det opp når det er dyrest. Vil anta du da også kan lade uten solceller på billige tider, og bruke/selge når det er dyrt?
Som annonsert her:
https://www.smartenergysystems.no/produkter/p/energy-bank
Det jeg har sett av batteribanker koster fra ganske mye til veldig mye. Faktisk såpass at nedbetalingstiden blir veldig lang. Er vel ofte 30-50 tusen selv for ganske små batterier.

Rimeligste jeg har sett er LiFEpo pakker til rundt 16 tusen for 5 kWh av servertypen. Det er direkte fra Kina.

Batterier og hybridinverter er fint, skulle gjerne hatt. Men det er vanskelig å spare mye.

geear

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. mai 2022, klokken 14:45
Jeg bare siterte hva EU planlegger å gjøre ut fra sin situasjon. Vi er som kjent ikke medlemmer, selv om vi er tett tilknyttet.

Er helt klar over skjevfordelingen i produksjon og forbruk på våre breddegrader.

Men som du jo vet godt (siden du har egne solceller) så vil det solcellene produserer bety mindre forbruk totalt. Så om en har 16 000 kWh forbruk og solcellene produserer 6 000 så vil det redusere forbruket selv om det er i andre perioder av året.

Slik prisene ser ut nå så er jo avkastningen på solceller, langt bedre med de unormalt høye prisene vi også har nå. Så ingen fullstendig løsning men et bidrag.
Ja, der er vi helt enige, forbruket fra nettet reduseres totalt sett, men ikke når belastningen på nettet er høyest (i Norge), som er det jeg tenker at er formålet til EU med et slikt påbud. Jeg tenker at det er feil virkemiddel å innføre et påbud om solceller for å redusere totalforbruket til hver enkelt husstand i Norge, det bør være opp til en selv å bestemme. Skulle det vært fornuft i det så måtte det heller vært et krav om tiltak for å redusere forbruk på toppene. For eksempel et energilager og smart styring av dette.

Økonomien i solcelleanlegg mener jeg fortsatt er oppskrytt og for spesielt interesserte. Vi vet ingenting om de neste årene, men jeg syns det ser ut som vi vil havne på ca. 13 års nedbetalingstid krone for krone, og jeg forventer at det rundt de tider også kommer et inverterbytte, som igjen tar tre år å betale ned. Man må gjerne tenke at man da har "gratis" strøm i 15 år etterpå, men hvis en hadde sett på hva de pengene kunne gjort andre steder, så er det en dårlig investering. Jeg er lånefri og har brorparten av månedslønna til overs hver måned, så jeg syns det er helt greit å bruke litt på "hobby", men selv om flere år med solceller i drift har vært en god erfaring for min del, så anbefaler jeg det fortsatt ikke til hvermansen.

Dessuten så savner jeg mer info om livsløpssyklus mtp. klima.

Aner ikke prisen, men ser at noen begynner å tilby batteripakker på 7,2kWh per kabinett (med mulighet for å koble mange). Så sa kan en fange sol / lys om dagen og bruke det opp når det er dyrest. Vil anta du da også kan lade uten solceller på billige tider, og bruke/selge når det er dyrt?
Som annonsert her:
Snittprisene på strøm de siste årene har gjort at det har vært laaangt unna at det har lønnsomt å lagre strøm i batterier, forutsatt at man skaffer de til markedspriser osv., og selv nå med dagens strømpriser lønner det seg neppe. Det må være andre begrunnelser også for å gå for batteripakker, som ustabilt strømnett/forsyningssikkerhet, og/eller igjen, hobbykortet.

ToWalkOrDrive

Hvis det er for dyrt med batteripakker, på tross av effektavgift på nett-strømregningen, som kunne blitt redusert, så får en bare kjøpe en Rivian, og plugge i skjøteledning 😉
Med et batteri kunne en jo latt det jobbe for en, og kontinuerlig lade eller supplere strøm, basert på prisen...hvis forskjellen er større enn svinnet.
Akkurat nå er det store forskjeller
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Som annonsert her:

Takk for link. Trodde til nå at vi var alene om å tilby den fantastiske Deye hybridinverterserien i Norge.

Dette er produkter alle etterhvert burde ha i huset omtrent på lik linje med fryseboks VVB og smart TV. Sammenligningen er at alle disse produktene tillater ulinær bruk av varene.

En trenger for ordens skyld ikke ha solkraftverk for å utnytte fordelene med et husbatteri. Slik prisene svinger nå om dagen og med ny nettleiemodell like om hjørnet vil en kunne spare kostnader enten på alle eller kun utvalgte fordeler som ulinært strømforbruk, strømtoppbarbering og solkraftproduksjon.

Bildene viser hvordan strømforbruket vårt var i går godt hjulpet av timer på VVB, et 7 kWt husbatteri og hybridinverteren.  Og ja, bitte litt solkraft ble også produsert innimellom regnbygene i går.

De viser også strømflyten i skrivende stund og plasseringen av hybridinverteren tett inntil sikringsskapet i trappeoppgangen. Selve batteriet står i naborommet.

Grunnet farene for varmgang høye DC spenninger medfører, bruker jeg hybridinvertere på solcellepanelene i stedet for å benytte hybridinverterens stringinverterinngang, men det er mye mer arbeidskrevende å montere og en dyrere løsning.

Regnet forøvrig sammen timene x pris og ser at de 23 kWt med strøm vi brukte i går kostet oss kr 8,01 eller snittpris på 34,8 øre/kWt.

Sammenlignet mot min sekundærbolig som har tilsvarende solkraftverk på taket men uten hybridinverter og husbatteri.  Her kom gårsdagens forbruket av 24 kWt på 15,00 kr som er nesten dobbel pris med 62,5 øre/kWt.

Hos oss er prisene transperante:

https://elbilhjelpen.no/annet-utstyr/invertere-og-batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Synes
https://www.de-facto.no/2022/05/20/strompriskrisen-arsake

var en mangefull analyse uten modellbetraktninger. Prissettingsmekanismene er f.eks ikke diskutert eller matematisk beskrevet.

Det er mao mye detaljer her som burde vært bedre belyst og underbygget med f.eks en fundamental matematisk analyse. Jeg har selv sett på slike analyser for markedet og hadde vel håpet på en mer vitenskaplig modell tilnærming istedenfor masse ord og antagelser.  Dermed er jeg redd mange vil diskreditere konklusjoner uavhengig om de er rett eller gale. Rapporten ville stått seg bedre dersom en vurderte ulike effekter av overføringskapasitet med bakgrunn i f.eks samkjøringsmodellen som bransjen selv benytter. Videre gikk inn i prissettingsmekanismen hos Nordpool og viste sårbarheten i et presset marked. F.eks marginalbetraktninger av økt overføringskapasitet til et marked med høy betalingsvilje med utgangspunkt i algoritmen nordpool bruker for prissetting.

Det ligger mye verdi i å forstå hvordan noen få MW økt etterspørsel til høy pris kan flytte prisen fra f.eks 50 Euro til 100 Euro. På samme måte kan bortfall av etterspørsel og mye uregulerbar produksjon føre til ekstreme lave priser. Så en inngående diskusjon om prissettingsmekanismen burde vært gjort.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 27. mai 2022, klokken 09:00
Jeg fant informasjonen på Facebook gruppen "Vi som krever billigere strøm" der det er over 600 tusen medlemmer.

Jeg antar derfor at når dette legges ut der - så er det "go fisk" som vi sier når vi sitter i robåten og dorger og det napper :D. He he
At en gruppe på Face har mange medlemmer har ingenting med kvaliteten på en link å gjøre [emoji850][emoji43]‍[emoji94]

Det må være sammenheng og konsistens. De facto, kan ha en helt fin konklusjon, som er både valid og holdbar, men når de ikke underbygger bedre, er det kun en mening.

ToWalkOrDrive

Kanskje litt som økende trafikk på veiene - plutselig er det for mye, og det blir kø...og blir enorm endring (i fart) forårsaket av liten endring (av biler). Når strømmarkedet er såpass uelastisk, kan gjerne eksportstansen til Nederland vippe fra selgers marked til kjøpers marked..på en måte...
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Jaggu ikkje alt eg forstår meg på (i motsetning til andre her inne  ;) )
SitatStrømkrisen gjør at Statnett tjener mer enn tillatt. Nå ber det statseide selskapet om å få slippe strafferente på de skyhøye inntektene.

https://e24.no/naeringsliv/i/V97y01/statnett-ber-om-aa-faa-slippe-gebyr-paa-gigainntekt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rævedilter

Legg merke til ingressen:
SitatFor tredje dag på rad er det ny bunnrekord for året lørdag. Den billigste timen vil prisen aldri overstige en øre per kilowattime.
Aldri lett å vite forskjell på øre og kroner :-)
blir sikkert rettet asap...

Edit; Det var visst rett; motsigelsen lengre ned i artikkelen vart fjerna.

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på fredag 27. mai 2022, klokken 12:34
Jaggu ikkje alt eg forstår meg på (i motsetning til andre her inne  ;) )
SitatStrømkrisen gjør at Statnett tjener mer enn tillatt. Nå ber det statseide selskapet om å få slippe strafferente på de skyhøye inntektene.

https://e24.no/naeringsliv/i/V97y01/statnett-ber-om-aa-faa-slippe-gebyr-paa-gigainntekt
Helt enig. Det er ikke mulig å forstå at et statlig selskap ikke kan betale en liten prosent tilbake til folket, når de tjener for mange milliarder på det samme folket [emoji1744][emoji383][emoji383][emoji383][emoji383][emoji383]

Rævedilter

Dette er ikkje for straumsalg; derimot flaskehalsinntekter og mesteparten av dette har jo utlendinger betalt,
men uansett; sjølv om Statnett har redusert nettleige med 4 milliarder i år,
må jo dette gå tilbake til kundene uansett;
"Dette er fremdeles inntekter som skal tilbakeføres kundene, men selv om vi har tatt grep gjennom å sette ned nettleia med fire milliarder i år, klarer vi ikke å begrense merinntekten til å være innenfor maksimaltallet"
Ser vel egentlig ikkje forskjellen her, begge deler skal jo komme kundene til gode.

Counterpointer

@rævdilter. Siden du ikke quoter, er det ikke godt å vite hvem du snakker til. Jeg snakket om inntekter ikke strømsalg. Bare sånn for ordens skyld i tilfelle det var til min post.

Rævedilter

Når ein svarer på innlegget før trenger ein ikkje quote iht. moderator her på elbil forum. Heilt normalt på andre forum og.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Counterpointer på fredag 27. mai 2022, klokken 09:56
At en gruppe på Face har mange medlemmer har ingenting med kvaliteten på en link å gjøre [emoji850][emoji43]‍[emoji94]
Det er helt riktig :+1:
Fossilbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA