Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:55
Bare så det er nevnt (nok en gang), man kan fortsatt få en fastpris kontrakt for tre måneder til 97 øre hos AGVA, fortsatt for stor risiko å inngå en slik kontrakt? :D

Og også for ordens skyld.; Det er IKKE slik at en avtale om fastpris inngås til høyere pris enn hva spotmarkedet er. Inngikk selv en avtale om fast pris i august i fjor til en pris som var lavere enn spotprisen!

Slik kan det være med fastrente også. Byttet fra flytende til fast for et drøyt år siden og da gikk renta mi ned fra ca. 1,6% til 1,39%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Gnilre på torsdag 24. februar 2022, klokken 14:51
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:18
I Norge løses problemet enkelt med å fortsette kompensasjonsordningen og utvide den til slike at alle strømbrukere nyter godt av den (dog begrenset til de som faktisk betaler høy pris). Dernest trekke pengene direkte fra strømprodusentene.
Så når verdenssituasjonen endrer seg og alt blir dyrere er svaret at vi må få kompensasjonordninger som opprettholder vårt forbruksnivå?
Vi kan sikkert forvente at utenlandskablene vil gå fulle fremover dersom gassforsyningen til Europa svikter, noe som til en viss grad fører til høyere kraftpriser i Norge. Hvis svaret da er økonomisk støtte til alle, vil forbruket opprettholdes og prisene bli enda høyere.
Vi får se hva som skjer, men poenget mitt var at regjeringen snart bør la det norske folk forstå at det er krise.

Nå tenkte jeg kun på de kompensasjonsopplegg vi har i dag for strøm og ikke alt mulig annet!

Det er dessverre vanskelig å redusere strømforbruket for fleste (selv ved til en rimelig pris er som oftest dyrere enn dagens strøm om en har varmepumpe). Strøm er også i normale tider så dyr at jeg gjør alt jeg kan for å redusere forbruket. Har lyktes med komme ned på ca 12.000 kWh i dårlig isolert enebolig (ingen annen energi brukes), fra ca 22.000 kWh da vi flyttet inn for mange år siden. 

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:01
I Norge løses problemet enkelt med å fortsette kompensasjonsordningen og utvide den til slike at alle strømbrukere nyter godt av den (dog begrenset til de som faktisk betaler høy pris). Dernest trekke pengene direkte fra strømprodusentene.
Så når verdenssituasjonen endrer seg og alt blir dyrere er svaret at vi må få kompensasjonordninger som opprettholder vårt forbruksnivå?
Vi kan sikkert forvente at utenlandskablene vil gå fulle fremover dersom gassforsyningen til Europa svikter, noe som til en viss grad fører til høyere kraftpriser i Norge. Hvis svaret da er økonomisk støtte til alle, vil forbruket opprettholdes og prisene bli enda høyere.
Vi får se hva som skjer, men poenget mitt var at regjeringen snart bør la det norske folk forstå at det er krise.

Nå tenkte jeg kun på de kompensasjonsopplegg vi har i dag for strøm og ikke alt mulig annet!

Det er dessverre vanskelig å redusere strømforbruket for fleste (selv ved til en rimelig pris er som oftest dyrere enn dagens strøm om en har varmepumpe). Strøm er også i normale tider så dyr at jeg gjør alt jeg kan for å redusere forbruket. Har lyktes med komme ned på ca 12.000 kWh i dårlig isolert enebolig (ingen annen energi brukes), fra ca 22.000 kWh da vi flyttet inn for mange år siden.

Vi lå på 30.000kWh strøm + 2500L olje da vi flyttet inn i 1998. Nå, etter å ha kjøpt to elbiler, er forbruket netto 21.000kWh og 0L olje. For 270m2 fordelt på to bygninger og to husholdninger (ingen egen måler i utleiedelen).

Riktignok kjøper vi 24.000kWh fra nettselskapet, men vi produserer også 13.000kWh fra solcelleanlegget hvorav vi bruker 5000kWh selv og eksporterer 8000kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Kablene vil gå fullt til kontinentet omtrent alle timer det ikke blåser skikkelig uansett hva slags pris man setter på dem. Det er jo det som er hoved utfordringene med dagens system.  Vi hadde en lignende situasjon en kort periode i 2010 der det var effektknapphet - da kunne produsentene sette den prisen de ønsket og de visste at den høyeste prisen som ble satt - ble prisen i markedet. Og bakgrunnen for det var jo nettopp effekt-knapphet.

Nå har man til en viss grad energiknapphet fordi man har knyttet seg så hardt opp mot kontinentet (stor overføringskapasitet)  - og modellen som bransjen bruker vil definere verdien av vannet ut fra dette. Da er det til en viss grad gassprisene som setter marginalprisen - men kull og vind vil nok også sette prisen en del timer gjennom våren og sommeren nå som forbruket gradvis faller av. Men så lenge man uansett kan få omsatt vannet man har på lager til nesten den pris man selv setter - så er det jo først når man får litt kjørepress i systemet man vil se lave priser over lengre perioder.  Og den prisen man faktisk setter vil jo være preget av tysk "panikk" inntil en får mer forutsigbarhet mhp. energi situasjonen fremover. Dessverre for oss Nordmenn er det i gassmarkedet man har sett tendenser til størst panikk - her er nok markedet veldig styrt av cowboy mentalitet og ikke i like stor grad som kraftmarkedet basert på fundamentale modeller.

Ellers er det verdt å merke seg at gass eksporten fra Ukraina faktisk gikk opp 10% i går til Slovakia - og fortsatt produseres det mer enn tidligere .Dette er vel kanskje en ok måte for Putin å få både i pose og sekk - først skremme markedet ved å gå til krig -  så øke produksjonen og selge ennå mer kraft til ennå høyere priser.

Mulig det blir en kortvarig glede uansett. USA har jo også fått det slik de ville her - de har jo hele tiden vært ekstremt opptatt av at NorthStream 2 aldri må settes på drift. De vil ikke at Europa skal bli avhengig av russisk gass - og har gjort mange grep for å hindre akkurat det. Isteden blir Europa nå mer avhengig av LNG gass (fra blant annet USA) og selvfølgelig også norsk gass.

Så denne idiotiske,grusomme krigen er det stort sett bare Europa som taper på og USA og muligens også Russland som tjener på om de,Russland,ikke havner i en hengemyr ala Afghanistan.

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. februar 2022, klokken 14:04
Sitat fra: arthur på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:55
Bare så det er nevnt (nok en gang), man kan fortsatt få en fastpris kontrakt for tre måneder til 97 øre hos AGVA, fortsatt for stor risiko å inngå en slik kontrakt? :D

Jeg har forhørt meg om Agva - dette selskapet kan man ikke stole på.
Man faktureres for papirfaktura selv om man har e-faktura.
Jeg har snakket med tidligere kunder og selskapet
har en historie der de f.eks selv går ut av fastprisavtaler og dytter kunden over på noe annet.

Dette selskapet har tilsynelatende ett eneste formål - å lure kunder

Dersom man ønsker å inngå en avtale med dette selskapet må en altså være innstilt på å kjempe for sine rettigheter.

Har vært kunde hos de før, har nå inngått to nye kontrakter med dem og ikke hatt et eneste problem hverken tidligere eller nå. SÅ lenge betaling er etterskuddsvis så er det bare å bestride et eventuelt urettmessig krav og betale inn det man mener er riktig i forhold til den avtale man har inngått = problem solved!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Kan være enig i at det ikke er så lett å redusere strømforbruket, men hvor mye strøm har dere brukt i år i forhold til i fjor? Selv har jeg brukt 17% mindre i januar og 15% mindre i februar til tross for at vi IKKE har brukt ved i perioden mer enn noen få ganger mens ifjor brukte vi en god del.

Forøvrig interessant å høre hva sjefsøkonom Harald Magnus Andreassen sa på rdioen i dag mht krigen i Ukraina; Norge har de innbyggerne i verden som har minst å bekymre seg for da alt regjeringnen behøver ågjøre er å omfordele litt les; fortsette subsidieringen av husholdningene strømforbruk. Igjen, Norge tjener på slike kriger og kan smile hele veien til banken nok en gang! Men klage kan vi, der kunne vi ha tatt enda et olympisk gull?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på torsdag 24. februar 2022, klokken 16:53
Kan være enig i at det ikke er så lett å redusere strømforbruket, men hvor mye strøm har dere brukt i år i forhold til i fjor? Selv har jeg brukt 17% mindre i januar og 15% mindre i februar til tross for at vi IKKE har brukt ved i perioden mer enn noen få ganger mens ifjor brukte vi en god del.

Forøvrig interessant å høre hva sjefsøkonom Harald Magnus Andreassen sa på rdioen i dag mht krigen i Ukraina; Norge har de innbyggerne i verden som har minst å bekymre seg for da alt regjeringnen behøver ågjøre er å omfordele litt les; fortsette subsidieringen av husholdningene strømforbruk. Igjen, Norge tjener på slike kriger og kan smile hele veien til banken nok en gang! Men klage kan vi, der kunne vi ha tatt enda et olympisk gull?

Om du sammenligner med fjorårets forbruk i januar og februar, så er det ikke rart du har brukt mindre strøm! I fjor var de to første månedene uvanlig kalde og i år relativt milde (og takk for det!)

arthur

Har NVE registrert en slik reduksjon i forbruket hos vanlige folk da?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Ukraina-angrepet driver gassprisen opp. Sammen med mindre vind kan det føre til at kraftprisen i Sør-Norge øker med 25 prosent neste uke, tror kraftanalytiker.

– Bare fra i går til i dag vil jeg tippe at vi snakker om 20–25 øre per KWT kraftprisoppgang oppgang i Sør-Norge for resten av 2022 – under forutsetning av at gasspris-oppgangen varer, sier Botnen.

Er da 97 øre fortsatt for dyrt?

https://www.tu.no/artikler/russisk-invasjon-kan-bidra-til-kraftig-vekst-i-stromprisen-i-sor-norge-neste-uke/517592?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2022-02-25
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

JRF

Og nå som Tyskland har sagt nei til Nord Stream gassledningen så blir vel strømprisene enda dyrere.

hELgenen

Sitat fra: JRF på fredag 25. februar 2022, klokken 13:07
Og nå som Tyskland har sagt nei til Nord Stream gassledningen så blir vel strømprisene enda dyrere.

Vel - nå er jo veldig mye bortfall priset inn allerede.
Gassprisene stuper for øyeblikket tilbake ettersom Russland fortsatt kjører på med eksport

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. februar 2022, klokken 13:24
Sitat fra: JRF på fredag 25. februar 2022, klokken 13:07

Vel - nå er jo veldig mye bortfall priset inn allerede.
Gassprisene stuper for øyeblikket tilbake ettersom Russland fortsatt kjører på med eksport

Det de vel gjør er å sende den gassen som de allerede er avtaleforpliktet til i henhold til inngåtte kontrakter. Russland er, vil bli, enda mer avhengig av de inntektene nå som et nokså samlet verdenssamfunn struper deres inntektet og tilganger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Hvis vi hadde blitt kvitt Putin hadde jeg gladelig hatt ti ganger strømprisen personlig. Dessverre tror jeg ikke det er mulig, siden Norge hverken er eller kan være Europas batteri. Gassproduksjonen vår er jo allerede på maks.

hELgenen

Hvor fikk du tak i den t skjorten? Må ha en slik

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på fredag 25. februar 2022, klokken 14:40
Hvis vi hadde blitt kvitt Putin hadde jeg gladelig hatt ti ganger strømprisen personlig. Dessverre tror jeg ikke det er mulig, siden Norge hverken er eller kan være Europas batteri. Gassproduksjonen vår er jo allerede på maks.
Helt enig. :+1:
Dessverre en gal man ved roret i Russland. Det verste er at han har atomvåpen. Ikke hyggelig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA