Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

«Nye strømmålere utvikles: Strømkundene vil få tilgang til egne data
– Dagens målere fungerer godt, men forbrukerne får ikke tilgang til sanntidsdata uten modifikasjoner.»

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article17275415.ece

Blir dette det samme som da AMS kom, en stor svindel i praksis.

Det med sanntidsdata høres ut som et veldig vikarierende argument. Jeg vil tro det er ganske få dette gjelder og de fleste som ønsker dette har tilgangen i dag (pulsmåler ol.)

Det jeg savner er kobling mellom strømpris og smartstyring. Det finnes i dag, men er krevende og koster en del å få til, samt at premisser legges om slik at ting fort blir lite lønnsomt. Omlegging av nettleie er ett eksempel på at strømsparing enten blir dyrere eller valg mellom høy effekt eller lav pris i ikke forutsigbare perioder.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. juli 2024, klokken 21:28«Nye strømmålere utvikles: Strømkundene vil få tilgang til egne data
– Dagens målere fungerer godt, men forbrukerne får ikke tilgang til sanntidsdata uten modifikasjoner.»

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article17275415.ece

Blir dette det samme som da AMS kom, en stor svindel i praksis.

Det med sanntidsdata høres ut som et veldig vikarierende argument. Jeg vil tro det er ganske få dette gjelder og de fleste som ønsker dette har tilgangen i dag (pulsmåler ol.)

Det jeg savner er kobling mellom strømpris og smartstyring. Det finnes i dag, men er krevende og koster en del å få til, samt at premisser legges om slik at ting fort blir lite lønnsomt. Omlegging av nettleie er ett eksempel på at strømsparing enten blir dyrere eller valg mellom høy effekt eller lav pris i ikke forutsigbare perioder.
Ja, dette høres ut som at nå skal strømmålerne støtte mye raskere oppdatering ev effekt, så de skal kunne variere prisene mer.

Dette er nok ikke i forbrukernes interesse, dette gagner nok bare Staten og de aktørene som skal sørge for å flå oss på strømregninga!

Vi betaler jo mer i fastavgifter nå, med idiotløsningen "flytende andel" på - hold deg fast - den faste delen av strømregninga. Så kommer selvsagt faktureringen også av forbruket i den flytende delen!

Gammel type fakturering hadde tross alt en logisk oppbygning. Den flytende delen som altså gjelder de varierende kostnaden ut fra strømforbruket, og en fast andel for kostnader som faktisk var faste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Enig, og så legger de vel inn en sperre slik at man ikke kan produsere noe selv og levere eller strupe leveransene slik at panelene dør fortere... :)

Min OSS boks plugget i HAN porten gir meg "alt" i OSS app'n på mobilen.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Elektronikk må jo byttes ut etter en stund, 15 års levetid virker ganske rimelig. Og dagens målere gir ganske mangelfull informasjon, noen leverer bare ut strømtrekk på to av tre faseledere, og energiforbruket oppdateres veldig sjelden. Man kan og bare koble på en plugg.

Hadde vært mye bedre om strømmåleren var en del av lokalnettet med MQTT støtte og en innebygd webserver.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. juli 2024, klokken 07:54Elektronikk må jo byttes ut etter en stund, 15 års levetid virker ganske rimelig. Og dagens målere gir ganske mangelfull informasjon, noen leverer bare ut strømtrekk på to av tre faseledere, og energiforbruket oppdateres veldig sjelden. Man kan og bare koble på en plugg.

Hadde vært mye bedre om strømmåleren var en del av lokalnettet med MQTT støtte og en innebygd webserver.

Men alle dagens målere i Norge støtter f.eks amsleser.no

Der har du real-time verdier,web server osv..du trenger bare plugge inn en dings for din måler..Bare bortkastet å anskaffe ny måler.

https://youtu.be/O_liQ80NEx8?feature=shared

ToWalkOrDrive

Det jeg reagerer mest på er disse to setningene, sett i sammenheng:

"....bytting antas å starte i 2032"  og

"Prosjektet med nye funksjonskrav startet i september og skal være klare innen sommeren 2026.

Så det skal altså gå SEKS ÅR fra funksjonskravene er spikret til en begynner å bytte målerne?? Kan det ikke skje veldig mye på de 6 årene teknologisk, og kravmessig? Er vel få som vet hva som blir funnet opp de neste 4-5 årene f.eks.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. juli 2024, klokken 08:11Men alle dagens målere i Norge støtter f.eks amsleser.no

Nå har jeg både Pow-K og  Pow-U fra amsleser.no, tre stykk totalt, og anbefaler  produktet og firmaet på det varmeste.

Men selv om den er relativt realtime, så er ikke det AMS sender til disse realtime, og heller ikke fullstendig. F.eks har vi totalt energiforbruk som oppdateres to ganger i døgnet en plass, og mange verdier oppdateres ikke hver gang fra AMS. På IT nett sendes ikke L2 strømstyrke.

AMS burde vært online med mulighet for OTA for å støtte fremtidige protokoller og ny funksjonalitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. juli 2024, klokken 09:37Det jeg reagerer mest på er disse to setningene, sett i sammenheng:

"....bytting antas å starte i 2032"  og

"Prosjektet med nye funksjonskrav startet i september og skal være klare innen sommeren 2026.

Så det skal altså gå SEKS ÅR fra funksjonskravene er spikret til en begynner å bytte målerne?? Kan det ikke skje veldig mye på de 6 årene teknologisk, og kravmessig? Er vel få som vet hva som blir funnet opp de neste 4-5 årene f.eks.
Er ikke dette typisk for en tradisjonell offentlig utviklingsmetodikk, man spekker alt først, låser hardware og software for så å utvikle. Ender ofte med at man ikke får det man ønsker grunnet endret behov og ikke detaljert nok spesifikasjon.

Dette i motsetning til en iterativ prosess med en løsere definisjon og rom for løpende endringer, og egentlig aldri en definisjon på "ferdig". Litt som Boeing vs SpaceX.

Counterpointer

Kostnadene for å bytte måler kommer jo til å bli lagt på kundene med GOD margin (inkludert alt fra studiereiser til produsenter og opplæring av personell på kurs med overnatting og diett ++++) og jeg er som nevnt sikker på at utbyttet blir mye større for nettselskapene enn det blir for strømkundene.

Dagens system hvor de straffer de som peaker litt, tre ganger i en måned, med høyere effektavgift, er bare ett eksempel.

15 år på en del som en strømmåler er også et sykdomstegn. De gamle roterende strømmålerne varte jo i femti år minst og hadde roterende deler i seg.

RJK

Vi må jo fremdeles betale for "leie" av AMS-målerne til "døden skiller oss av..." selv om de sikkert ikke kostet selskapene mer enn at de var i profitt allerede i løpet av et år.

Skal vi da betale for nye målere, så tviler jeg på at vi får fratrekk for AMS-målerne som da forsvinner...! Nei, dette er IKKE godt nytt for Ola og Kari Nordmann!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:59...! Nei, dette er IKKE godt nytt for Ola og Kari Nordmann!
Men slike dårlige nyheter er vi blitt vant etter at politikerne impl utenlands kablene (var vel Erna&Sylvi regj det som la saken frem i Stortinget og de på Stortinget forstod jo heller ikke innholdet i det de fikk fra regjeringen og bare stemte med ;D ) slik kan det gå... 

Idiot

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:2215 år på en del som en strømmåler er også et sykdomstegn. De gamle roterende strømmålerne varte jo i femti år minst og hadde roterende deler i seg.

De gamle var mekaniske, vil vi dit igjen? Det er ganske normalt å regne 10 års levetid på ymse elektronikk til profesjonell bruk.

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på tirsdag 16. juli 2024, klokken 20:44
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:2215 år på en del som en strømmåler er også et sykdomstegn. De gamle roterende strømmålerne varte jo i femti år minst og hadde roterende deler i seg.

De gamle var mekaniske, vil vi dit igjen? Det er ganske normalt å regne 10 års levetid på ymse elektronikk til profesjonell bruk.
Poenget var at de gamle mekaniske var både dyrere og mer teknisk kompliserte enn de nyere. Likevel har de fire ganger så lang levetid........

Du leser veldig rart om du tror det var mekanikken jeg ville tilbake til. Jeg skrev jo at det er holdbarheten som er poenget.

Vi må bort fra kaste tankegangen og at produkter ikke skal vare eller ikke kan repareres. Overforbruk er den største miljøtrusselen

Idiot

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. juli 2024, klokken 21:07Poenget var at de gamle mekaniske var både dyrere og mer teknisk kompliserte enn de nyere. Likevel har de fire ganger så lang levetid........

Du leser veldig rart om du tror det var mekanikken jeg ville tilbake til. Jeg skrev jo at det er holdbarheten som er poenget.

Vi må bort fra kaste tankegangen og at produkter ikke skal vare eller ikke kan repareres. Overforbruk er den største miljøtrusselen

Forventet levetid etter design på elektronikk er ikke et sykdomstegn og er derfor heller ikke noe annerledes for strømmålere enn all annen smart-elektronikk i hjemmet. Så nei, dette er ikke en konspirasjon for å flå strømforbrukerne det er livssyklusen til den generasjonen med strømmålere. Alternativene er alt annet enn profesjonell bruk: Gjenbruk, reparasjon eller resirkulering

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. juli 2024, klokken 09:52
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. juli 2024, klokken 08:11Men alle dagens målere i Norge støtter f.eks amsleser.no

Nå har jeg både Pow-K og  Pow-U fra amsleser.no, tre stykk totalt, og anbefaler  produktet og firmaet på det varmeste.

Men selv om den er relativt realtime, så er ikke det AMS sender til disse realtime, og heller ikke fullstendig. F.eks har vi totalt energiforbruk som oppdateres to ganger i døgnet en plass, og mange verdier oppdateres ikke hver gang fra AMS. På IT nett sendes ikke L2 strømstyrke.

AMS burde vært online med mulighet for OTA for å støtte fremtidige protokoller og ny funksjonalitet.

Enig. Jeg ga opp å bruke AMS til noe fornuftig hjemme og fikk montert 3 stk. Eastron SDM630 målere. En på inntaket, en på varmepumpa og en på solcelleinverterne. Disse snakker modbus med Home Assistant via en modbus til ethernet gateway. Fungerer glimrende, og alle verdier (også strøm på L2 i IT-nett) loges av HA hvert 10. sekund.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA